Oppgraderings Kit, til AXS
|
Oppgraderings Kit, til AXS
12/10/2021 12:21
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vurderer å oppgradere min 17 modell Cannondale Scalpel med AXS kit. Sykkelen er i god stand, og hadde en total makeover mht dempere, lager, vaiere, bremser etc før sesongstart i år. Men girene bærer preg av slitasje og er godt brukt for å si det sånn. Har selvsagt vurdert å selge den og kjøpe nyere modell, men ser det jeg får for pengene er mildt sagt ikke imponerende. Selvsagt har den nye modellen mer moderne geometri, men føler ikke akkurat den forrige generasjonen er en sinke. Skal da vurderes det å investere i Sram sitt AXS sitt uppgrade kit. Kasett, drev, kjede må jeg ha lell om jeg skal fortsette med mekanisk. Men som nevnt, merker girene er trege og ser bakgiret er slitt. Sykkelkomponenter har 10 % nå på disse. 3 alternativ: GX, Eagle XO1, og Eagle xx1. Skiller ca 1500 på de to siste. Noen som har oversikt hva er forskjellen på de, tenker da både vekt og egenskaper ? GX, mer for stisykkel en "lett" rittfulldemper ? Magefølelsen sier at XO1 er mest balansert mht pris og funksjon.
Noen som har erfaringer med å bygge om "eldre" mekaniske girgrupper til AXS ?
|
|
|
Re: Oppgraderings Kit, til AXS
[Re: Oddefa]
12/10/2021 13:17
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg ville nok gått for komplett GX. Iom at du vurderer dyrere grupper ogdermed har budsjettet for dette så kan du jo kansje bytte ut kassett til X01 for å spare vekt. Jeg kan ikke se at X01 er verdt prisforskjellen fra GX på selve giret.
Disclaimer, jeg har ikke brukt AXS versjonen av disse selv...
- Stefan
|
|
|
12/10/2021 16:57
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ville valgt GX gir, X01 kassett og XX1 kjede.
Har XX1 gir selv pga kjøp før GX kom, men det er tullete dyrt ift GX og det er vel kun carboncage som skiller dem.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
12/10/2021 19:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ville gjort som Ripen, men kjørt Garbaruk-kassett istedenfor SRAM. Lettere og billigere og god funksjon (og kortreist)
|
|
|
12/10/2021 19:51
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
GX er nobrainer på gir/skifter, skiller kun 80g på bakgiret, skifter er identisk: https://www.fanatikbike.com/blogs/engage/sram-gx-eagle-axs-vs-xx1-and-x01-comparedKassett så er vel X01 lik funksjon, men billigere enn XX1, GX tyngre, usikker på funksjon. Hovedproblemet nå er jo å få ta i kassett, spesielt for de av oss som vil ha 10-50 istedet for 10-52. Vet ikke hvordan XX1-kjede er, men erfaringsmessig, varer X01-kjeder MYE lengre enn GX-kjede. Mine GX-kjeder har vært modne for bytte etter kun 800-1200km... baronKanon: Hvordan er giring/holdbarhet på Garbaruk-kassetten ift Sram X01 feks? Sitter på bestillingsknappen nå, og frister jo å spare noen gram + 50 euro, men er ikke villig til å ofre funksjon..
|
|
|
12/10/2021 20:16
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg monterte min for noen uker siden, helt uproblematisk. Har ikke fått syklet noe mer enn et par turer på den, men virker bra. Bare husk 500kr ekstra i toll+moms-greis
|
|
|
12/10/2021 20:17
|
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nydelig, takk for gode tips. GX kit høres ut som tingen da ja, har kjede, tror jeg må ha nytt kjede, og allefall ny kassett.
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
12/10/2021 22:11
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Hvordan er giring/holdbarhet på Garbaruk-kassetten ift Sram X01 feks? Sitter på bestillingsknappen nå, og frister jo å spare noen gram + 50 euro, men er ikke villig til å ofre funksjon.. Jeg har byttet mellom to hjulsett i år der ett har GX og ett har Garbaruk kassett - merker ikke forskjell.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
13/10/2021 06:39
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Hvis man skulle gått helt i custom-tankeboksen så ville jeg kombinert AXS derailleur med et komplett Shimano drivverk av den nye typen. De girer faktisk bedre under belastning. AXS er bare veldig deilig å ha, men gjør vel egentlig ikke giringen noe spesielt forskjellig, mens Shimanos nye hyperglide+ faktisk lar deg sykle litt fortere mens du girer. Jeg har begge, men på hver sin sykkel. Altså ikke blandet AXS og hyperglide+, men det skal visst være supert, dog kjedelengde og slikt må stilles riktig: https://www.bikemag.com/gear/components/drivetrain/a-mismatch-made-in-heaven-xtr-axs/
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
13/10/2021 06:48
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
GX er nobrainer på gir/skifter, skiller kun 80g på bakgiret, skifter er identisk: https://www.fanatikbike.com/blogs/engage/sram-gx-eagle-axs-vs-xx1-and-x01-comparedKassett så er vel X01 lik funksjon, men billigere enn XX1, GX tyngre, usikker på funksjon. Hovedproblemet nå er jo å få ta i kassett, spesielt for de av oss som vil ha 10-50 istedet for 10-52. Vet ikke hvordan XX1-kjede er, men erfaringsmessig, varer X01-kjeder MYE lengre enn GX-kjede. Mine GX-kjeder har vært modne for bytte etter kun 800-1200km... baronKanon: Hvordan er giring/holdbarhet på Garbaruk-kassetten ift Sram X01 feks? Sitter på bestillingsknappen nå, og frister jo å spare noen gram + 50 euro, men er ikke villig til å ofre funksjon.. Etter min erfaring er XX1 kjedene enda litt bedre enn X01 på holdbarhet, de er i alle fall ikke dårligere. GX kjedene har skuffa meg ved å strekkes og blit fort utslitt, mye mer kontroll med de dyrere kjedene.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
13/10/2021 07:01
|
olechr
More than words
|
More than words
Etter min erfaring er XX1 kjedene enda litt bedre enn X01 på holdbarhet, de er i alle fall ikke dårligere. GX kjedene har skuffa meg ved å strekkes og blit fort utslitt, mye mer kontroll med de dyrere kjedene.
Jeg synes også at det virker som xx1 er bedre. Både mot brudd og slitestyrke
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/10/2021 07:33
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
baronKanon: Hvordan er giring/holdbarhet på Garbaruk-kassetten ift Sram X01 feks? Sitter på bestillingsknappen nå, og frister jo å spare noen gram + 50 euro, men er ikke villig til å ofre funksjon.. Jeg bruker ikke annet enn Garbaruk. Larsb er vel også enig med meg. Det er god funk på skifting, samt fin holdbarhet. Har knukket én tann på en 50T-klinge, men det tror jeg nok var et uhell. Fikk kjøpe nytt drev og byttet det selv (litt bannskap, da). Angående holdbarhet, så er det noe med de hule pinnene som gjør at kjeder varer lenger. er visstnok bedre feste mot ytterplatene enn hele pinner. Hørte om det i en podcast fra Beyond the Tape, med bl.a. Mic fra Williams Racing Products, som lager krankspider med frihjulsmekanisme, custom styrefremspring og mullet-lenker for Commencal. Tror jeg tar krankproduktet i en annen tråd når jeg får tid til å skrive litt - den er fascinerende. I tillegg har XX1 osv også bedre belegg, som gjør at de ikke slites like fort.
|
|
|
13/10/2021 08:02
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Her er en folkelig-nerdeoppsummering og link til den ultimate kunnskapen om kjedeslitasje: https://cyclingtips.com/2019/12/the...efficiency-tested/#most-durable-12-speedKonklusjonen er enkel. XO1 og XX1 er akkurat like bra og skyhøyt bedre enn alle andre 12 delte kjeder! Når det er sagt har jeg et NX eagle på Highball som forbausende nok ikke viser tegn på slitasje etter å ha gjort tjeneste siden mars i år. Gleder meg likevel til det kan kasseres og erstattes med XX1 fordi jeg har fortjent det. LarsB
|
|
|
13/10/2021 15:24
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Er et xx1 kjede dobbelt eller trippelt så gode mtp på prisforskjell? Eller lønner det seg å kjøpe rimeligere og bytte oftere?
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
13/10/2021 15:38
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
XX1=800,- X01=600,- GX=300,-
Om man tar utgangspunkt i linken til larsb: XX1 varer vel 2-3 ganger så lenge som GX, så blir vel ganske lik kostnad som GX. X01 kommer da best ut.
Jeg har gått over fra GX til X01 selv, mest for å bytte sjeldnere, tenker det er en liten økonomisk gevinst også.
Jeg har hatt GX-kjeder som var ferdig strekt etter 800km, da er det fort gjort å gå over om man ikke passer på, da må man plutselig bytte kassett og da drar det jo på seg. Vesentlig mindre sjanse for at dette skjer med X01/XX1-kjede, det vil jo uansett skje sjeldnere..
Redigert av DBrodshaug; 13/10/2021 15:39.
|
|
|
14/10/2021 06:34
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å kjøpe GX oftere er å spare seg til fant i mine øyne. Du kan også oppleve å legge ut på tur med et ok kjede og komme hjem med et som begynner å slite på drev og kasset, og da begynner det å bli enda dårligere økonomi.
Dette kommer selvsagt an på flere faktorer som watt, terreng osv, men uansett er X01 og XX1 mange ganger bedre, det er opplest og vedtatt.
Shimano kassett og Hyperglide kjede er også en fin løsning, det beste fra to verdener, men det er kanskje ikke for alle. Jeg hadde dette i starten med mitt AXS bakgir men har nå byttet til X01 kassett og XX1 kjede. Dette pga jeg syntes det var fiklete å finne sweetspot på stramming av giret, samt at det noen ganger kom litt ekle lyder om jeg hadde mye belastning eller kompresjon i det jeg gira.
Roy
|
|
|
[Re: Ripen]
27/10/2021 07:41
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Shimano kassett og Hyperglide kjede er også en fin løsning, det beste fra to verdener, men det er kanskje ikke for alle. Jeg hadde dette i starten med mitt AXS bakgir men har nå byttet til X01 kassett og XX1 kjede. Dette pga jeg syntes det var fiklete å finne sweetspot på stramming av giret, samt at det noen ganger kom litt ekle lyder om jeg hadde mye belastning eller kompresjon i det jeg gira.
Med stramming, mener du B-skruen? Jeg kjører AXS med XTR kjede og kassett på Exien, og det fungerer veldig bra. Når du nevner kompresjon, kanskje det spiller inn på sykler med mer vandring og/eller strekk i kjedet?
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
27/10/2021 09:34
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med stramming, mener du B-skruen? Jeg kjører AXS med XTR kjede og kassett på Exien, og det fungerer veldig bra. Når du nevner kompresjon, kanskje det spiller inn på sykler med mer vandring og/eller strekk i kjedet? Ja, stramming var kanskje ikke det beste ordet men det er avstanden mellom kassett og øvre trinsehjul jeg mener. Det kan være et poeng, men nå hadde jeg dette på en Ripley så det skulle ikke være voldsom forskjell på den og en Exie sånn i praksis. 120mm vandring bak på den. Kan være at jeg rett og slett ikke fikk det riktig nok. Når det ikke var tung belastnig eller kompresjon var det bortimot lydløst, utrolig digg. Har bakgiret på Ripmo nå med X01 kassett og XX1 kjede, ikke mye bråk der heller akkurat.
Roy
|
|
|
|
|