Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

SUPERSIX SE/CX

Re: SUPERSIX SE/CX [Re: yolo] #2678045 28/08/2021 08:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: yolo
Kun 100 gram lettere og daffere kjøreegenskaper enn Topstone. Nei dette var skivebom fra Cannondale gitt.

ICON_SMILE

Jeg håper ikke det er mine innspill som har ført deg inn i disse mørke tankene, yolo.

Den nye modellen (det er kun étt rammesett vi snakker om her) er altså avtageren etter SuperX, som er en av Cannondales mestvinnende sykler, først i krossrittene den var designet for, og siden i de stadig mer dominerende grusrittene.

Vi snakker slett ikke daffe kjøreegenskaper her, men et rovdyr med litt mer bredstilte bein, større poter og skarpere klør for å jakte i røft terreng. Den vil sikkert vinne edle trofeer både i UCI-krossritt som Superprestige og i Unbound Gravel og dets like. Neppe skivebom ut fra formålet.

Jeg er bare litt skuffet over at Cannondale ikke er mer stolt av barske SuperX enn at de må late som om arvtageren er en tender Supersix. Her tror jeg markedsføringsavdelingen har vunnet over entusiastene og sykkelelskerne. Jeg er som regel glad i reklame og har ingen aversjon mot fargerik markedsføring, men i dette tilfellet synes jeg Cannondale er helt på grensen til å være villedende. Det gjelder ikke bare i valg av navn, men fremfor alt i omtale.

Så er det som nevnt synd at trikset med Supersix-navnet fører til at Cannondale selv må omformulere formålet med Topstone Carbon, som geometrisk er mer aggressiv enn Supersix CX/SE og som har utmerket demping i de UCI-ulovlige setestagene. At nye Supersix er ritt og Topstone Carbon er eventyr, fremstår fra Cannondales side som et litt hjelpeløst forsøk på å differensiere mellom to sykler med forskjellig opphav fordi man av en eller annen grunn skjuler kross-opphavet til nye Supersix og later som om det er en landeveissykkel som har forlatt asfalten. Man kan finne argumenter for differensieringen, men det blir ikke riktig av den grunn.

Alt dette er synd, for sykkelen i seg selv, er jeg sikker på er utmerket.

Mange tester av sykkelen vil komme, og jeg har fra de sikreste kilder at Landevei er på ballen yes

[Linket bilde]

I mellomtiden synes jeg Bicycling er god og presis i sin omtale og test.

Cannondale’s cyclocross bike, the Super X, has been so good for so long that it backed Cannondale into a corner. Cannondale could either keep making the same fantastic cross bike at the risk of having it look increasingly dated, or it could change it and potentially mess with a really good thing. Looking at the new SuperSix EVO CX, you might assume that Cannondale has chosen the latter but put the geometry charts side by side, and you would be hard-pressed to spot the difference. It took me a while to find it—it’s the seat tube angle. On the new bike, it’s around 1º slacker. Other than that ... it’s the same Super X we know and love, even if from a distance, you could confuse it for the SuperSix EVO road bike.

Samtidig er det som nevnt tydelig at utforming av rørene, design og visuell profil er arvet etter Supersix, mens løsningene som påvirker geometrien er hentet fra SuperX, som AI Offset og Outfront Steering.

The new frame borrows almost everything from Cannondale’s Evo road frame. With truncated aero tubing throughout the main triangle, dropped seat stays, and the same D-shaped HollowGram KNOT seatpost from the road version of the EVO (...) Other frame standards remain the same as the outgoing Super X, with a BB30a bottom bracket and Ai offset rear wheel spacing.

Testen er absolutt lesverdig også om kjøreegenskaper, som testeren på forståelig vis knytter mot geometrien.

Sprinting out of turns, it responds immediately to pedal input thanks to the short chainstays (which carry over from the Super X). (...) The steering is smooth, precise, and reliable without being twitchy or prone to oversteer. (...) On steep, gnarly, and rough terrain, the bike shines even brighter. This is where the long-proven slack front end and short reach of the Super X can be felt. (...) its combination of shorter reach and lower bottom bracket can help tackle steep descents more comfortably and hopefully avoid a few trips over the bars. (...) The things that make the EVO an excellent cyclocross bike also make it a great “fast” gravel bike.

Vi ser også at andre merker dessverre skjuler kross-opphavet til sine gravel-sykler med forskjellig mumbo jumbo.

Siste mann ut før Cannondale, var Bianchi med sin Impulso Pro som ble lansert med brask og bram som en splitter ny sykkel spesialdesignet for blandevei og gravel. Ingen nevnte at rammesettet er Bianchis eksisterende krossykkel Zolder Pro ICON_SMILE

For fem år siden var vi opptatt av å forsvare eksistensen av nymotens blandeveis- og eventyrsykler.

I dag må noen snart stå opp og forsvare den stolte kross-tradisjonen som gravel-syklene har arvet så mye fra!

Regner dog med det kommer en Hi-Mod snart...

Det er jeg ikke sikker på.

Re: SUPERSIX SE/CX [Re: yolo] #2678063 28/08/2021 14:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Liker sykkelen, jeg, til tross for navnet. Tenk hvor kul den kunne vært om Cannondales designere ikke var fargeblinde.

Liker også David Arthur, og her har han mange gode poenger. Men han har også latt seg lokke til en litt tøysete sammenlikning med geometrien fra alminnelige Supersix i stedet for bare å si at den er hentet rett fra SuperX ICON_SMILE Jeg lover å slutte å gjenta det. Snart.

Re: SUPERSIX SE/CX [Re: yolo] #2684659 12/10/2021 18:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

48 mil fra Beverly, Massachusetts, til Duanesburg, New York, med Curtis White på... tattarata!... Supersix CX. Eller SE? ICON_SMILE Eget oppsett yes

Sympatisk og gjenkjennelig om adventure riding.

Alt er tilgitt, Cannondale.

Unntatt Jeremy Powers på Topstone Neo Lefty ICON_LAUGH Det kjøper ingen. Eller kanskje de gjør det.

Re: SUPERSIX SE/CX [Re: yolo] #2685796 22/10/2021 06:15
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Aerodynamisk som en Supersix, leken som en SuperX, grusritt-beist med 45 mm dekklarering.

Gjetter på Hi-Mod ikke er langt unna, gitt hvilke grupper den nå specces med.

Hvor er haken? Asymmetrisk knoting med bakhjul?

Haken for meg er forhandler i Norge, har altfor mange dårlige erfaringer der til at det blir aktuelt igjen desverre. Syklene er helt supre, men pga servicen hos forhandler utgår den.

Re: SUPERSIX SE/CX [Re: yolo] #2685797 22/10/2021 06:31
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Er ikke Sykkeldelisk / Anton Sport i Bogstadveien flinke da ??? Men ja jeg antar de som alle andre har hatt diverse utfordringer med deler, leveranser osv under Corona.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: SUPERSIX SE/CX [Re: EmilZipp] #2685805 22/10/2021 07:31
2
2Will Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Sitat: EmilZipp
Er ikke Sykkeldelisk / Anton Sport i Bogstadveien flinke da ??? Men ja jeg antar de som alle andre har hatt diverse utfordringer med deler, leveranser osv under Corona.

Min erfaring er pre Covid-19 hvor det på hele østlandet var umulig å oppdrive styrelager. Ikke var de villig til å ta fra en ferdigmontert fra lager heller.

Re: SUPERSIX SE/CX [Re: yolo] #2688328 10/11/2021 17:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Cannondales navngiving kan (nesten) forvirre selv guru James "the Angry Asian" Huang ICON_SMILE

(Det er fortsatt like enkelt. Geometri fra SuperX og utforming av rør og visuell profil fra Supersix.)

Severdig test! Tekstversjon her.

Re: SUPERSIX SE/CX [Re: yolo] #2688346 11/11/2021 07:29
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes den er sjukt kul, men at de enda ikke har fått til produksjonen av rammene sine er jo ikke annet enn gedigen dealbreaker! Det er jo nesten en skandale på en ny modell som koster fra 40 tusen og oppover. Det er forsåvidt en dealbreaker på en sykkel til 10 løk også.
Offsett på bakhjulet kan jeg fint leve med (skifter ikke hjul mellom sykler), men akkurat den knirkinga er jo helt kokko.

That press-fit bottom bracket made so much noise right from the start that it almost seems like the bike should have come with some branded headphones to drown out the din (or at least a bottle of sleeve retaining compound and some tools)

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino