Det er kanskje på tide med en ny tråd om valg av piggdekk for kommende vinter.. Personlig er jeg på utkikk etter 45nrth Gravdal 38x650b, men jeg begynner å lure på om de har gått ut av produksjon. Ingen (?) nettbutikker i Norge, UK eller Tyskland har de på lager. Jeg har foreløpig ikke fått svar fra produsenten selv om tilgjengelighet..
Jeg har heller ikke klart å finne gode alternative piggdekk i 650b med maks bredde 40mm. Jeg tenkte ikke at dette skulle bli et problem når jeg bestilte ny pendlersykkel i uka som gikk..
Jeg har heller ikke klart å finne gode alternative piggdekk i 650b med maks bredde 40mm. Jeg tenkte ikke at dette skulle bli et problem når jeg bestilte ny pendlersykkel i uka som gikk..
Har du falt for fristelsen til å kjøpe en av de snasne, urbane pendlersyklene fra en viss tysk produsent?
Gratulerer i så fall, men du er mer eller mindre prisgitt tilgjengeligheten på nevnte 45NRTH Gravdal 650b i 33 TPI slangeversjon eller 60 TPI slangeløst. Eneste alternativ jeg husker er Suomi A10 40-584 med mer beskjedent grep.
Har hørt med et par forhandlere om piggdekk fra 45NRTH. Hører at det forventes partier inn om en måneds tid, men det synes uklart hvilke modeller og versjoner som vil komme på markedet. Du kan jo høre med Chalshus i Bikeshop, med importør Brown Coach/BC Sport eller din lokale forhandler.
Blir spennende å se om det kommer noen nyheter i denne sesongens piggdekktråd. Blir neppe så moro som fjorårets tråd. Der er det aller, aller meste dekket (pling!)
Sitat: Sepeda
Sitat: Magnoos
Takk for forumsgravejournalistikken da.
Jeg synes vi har litt å være stolt av her
Til informasjon for nye lesere, og eventuelt for oppdatering av omtale i Landevei og Terrengsykkel, har vi altså gravd frem:
- Upresise spesifikasjoner fra importør for enkelte Suomi Routa. Rettet opp hos forhandlere etter våre tips. - Kansellering av foldeversjonen Routa TLR SL 120 TPI på grunn av produksjonsproblemer hos Suomi (larshkj) - Et eksemplar av Routa W248 TLR blåses av felg ved slangeløst oppsett og trykk rundt 4 bar/60 TPI, innenfor anbefalt maksimumstrykk oppgitt av produsent. Returnert (larshkj) - Et eksemplar av Gravdal 60 TPI bekreftet feilprodusert. Ujevnt og veies til rundt 800 gram. Tatt opp med forhandler (larshkj) - Feilmerking av rulleretning (!) på Gravdal 60 TPI. Riktig rulleretning er motsatt av hva som er angitt på dekket. V'en i mønsteret skal peke fremover, ikke bakover. Jeg slapp å spise sykkellua mi, selv om søt chili sto klar. Kudos til Skubisan som gjennomskuet det umiddelbart, og takk til EspenS som innhentet autorativt svar fra 45NRTH. Frem med spakene!
Og noen veiinger:
- Routa W248 TLR 42 mm stålwire 60 TPI veies til rundt 880 gram (larshkj) - Nytt slangeløst foldedekk 45NRTH Gravdal 38 mm 60 TPI veies til 705 gram (pcb) og 750 gram (larshkj)
I mellomtiden har våre bamsemumsende venner i stiforumet registrert feilproduksjon og tilbakekalling av en del Suomi Piikkisika SL. Samme utfordringer med produksjonen av foldedekk på eldre maskiner i Lieksa, som førte til at Routa SL ikke så dagens lys.
Noe mer?
Konklusjonen må være at det lønner seg å være oppmerksom, og at larshkj må ha hatt den mest frustrerende starten på piggsesongen gjennom tidene
Og så har vi oppdaget at både gir og bremser egentlig er unødvendig på en vintersykkel. Se bare her.
Jeg falt for fristelsen ja. Det ble «bare» en 5.0, så jeg er spent på alt fra krankarmlengde, girutveksling (burde jeg ikke ha kjøpt den med Alfine i stedet for Nexus?), beltedrift og om skjermene jeg har bestilt utenom kommer til å passe. Valget falt på en litt mer «langsom» commuter da jeg etter en spektakulær krasj på Randonneur’en for noen uker siden innså at det ikke er bærekraftig å jage sekunder mellom bilene på vei til jobb. Nå blir det å forhåpentligvis innfinne seg med at ting tar litt mere tid… Også ser jeg frem til lite vedlikehold og kanskje mindre tøys på grunn av saltede veier.
Bikeshop åpna for forhåndsbestilling av 650-dekka, så får vi håpe det ikke var for å «låse» meg inn i en bestilling som dukker opp utpå vinteren en gang..
Det er ikkje verdt å byte mellom SMW og Routa, med mindre dei gamle ikkje lenger har godt grep. Men trur uansett ikkje det har veldig mykje å seie om du kjøper nye SMW eller Routa. Men for all del, Routa er minst like gode.
EDIT: Basert på info i den tråden frå i fjor, dersom det er SMW Plus med SmartGuard du har (overdreven punkteringssikkerheit), kan det vere verdt å byte dei ut
"I’m afraid that we do not have any 120’s, but this is still great feedback to hear! It helps us get an idea of what folks are looking for out there. I will definitely pass it along to the product managers for consideration for future spec option. New model years begin on July 1st, so check back around this time next year to see what the new line up is going to look like."
Ser faktisk at Routa kommer i 50-622. Et kjapt søk på nettet viser den stort sett bare tilgjengelig i e-bike-versjon, men den ligger også som ordinær TLR-utgave på nettsiden deres: https://www.suomityres.fi/en/products/routa-tlr
Om det da ikke er samme dekket?
Routa går vel for å være litt små i størrelsen, så burde passe en del grussracere. For røffere forhold kunne man kanskje heller ønsket seg Piikkisika TLR, men den smaleste utgaven der er 54 mm.
"I’m afraid that we do not have any 120’s, but this is still great feedback to hear! It helps us get an idea of what folks are looking for out there. I will definitely pass it along to the product managers for consideration for future spec option. New model years begin on July 1st, so check back around this time next year to see what the new line up is going to look like."
Mine altfor lite brukte Gravdal er 120tpi, så de har jo helt sikkert alt de behøver av dokumentasjon for lage dem igjen. Kun for slange riktignok....
Jeg falt for fristelsen ja. Det ble «bare» en 5.0, så jeg er spent på alt fra krankarmlengde, girutveksling (burde jeg ikke ha kjøpt den med Alfine i stedet for Nexus?), beltedrift og om skjermene jeg har bestilt utenom kommer til å passe. Valget falt på en litt mer «langsom» commuter da jeg etter en spektakulær krasj på Randonneur’en for noen uker siden innså at det ikke er bærekraftig å jage sekunder mellom bilene på vei til jobb. Nå blir det å forhåpentligvis innfinne seg med at ting tar litt mere tid… Også ser jeg frem til lite vedlikehold og kanskje mindre tøys på grunn av saltede veier.
Bikeshop åpna for forhåndsbestilling av 650-dekka, så får vi håpe det ikke var for å «låse» meg inn i en bestilling som dukker opp utpå vinteren en gang..
Er det tillatt å spørre om hvilken snasen tysk sykkel det snakkes om her? Ble noget internt det hele;)
Hvis jeg har oppgitt dekkklarering på 37c og målt med skyvelære til ~44mm (bredde). Er det sannsynlig at jeg får plass til 35mm Schwalbe Marathon winter+ og en eller annen heldekkende skjerm?
Kanskje kjøpe og montere skjerm først og så vurdere klarering for ev. piggdekk? Litt usikker på hvordan skjermer bygger. Bør jeg se etter en bred skjerm for å beskytte gaffel i bredden eller en som er ca like bred som dekk for å gi plass til ~35mm? Bak ser klarering veldig god ut. Foran er det mest begrensning i bredden, mens det er mer klarering i høyden.
Er litt i tenkeboks for vintersykling. Barnehage har trukket meg bort fra kollektivnettet, snittfarten på e18 i rushen er lavere enn jeg har på mange sykkeløkter og jobben har satt opp sykkelvask.
Har lenge lett etter argumenter mot å sykle om vinteren, men begynner å komme noen argumenter for nå. Ihvertfall hvis sykkelen jeg trives på kan gjøre nytten. Er snakk om brøytet og saltet sykkelvei, ikke inn i marka.
Herlig! Da har jeg et argument mindre mot vintersykling. Skal tenke hardt på om jeg skal handle originalskjermer (dyrt!) eller gå helt andre vei med biltema (billig!).
Sykkelkomponenter har i hvert fall tatt inn Routa TLR nåde i e-bike og non-e-bike-versjoner... Jeg teller på knappene om jeg skal sykle MRB med ISP som jeg har brukt de par siste sesongene, eller sette opp grusraceren i år.
Etter nærmere et års våte drømmer om deilige eventyr i snøen uten unødvendige lag med gummi, kunne jeg ikke styre min lyster nå som slangeløse 45NRTH Gravdal 38 mm igjen dukket opp hos forhandlere - for en stakket stund.
Foldedekk med konkave pigger som ikke ruster.
Surt å gå fra 120 til 60 TPI, men jeg prøver å overbevise meg selv om at oppsettet vil kompensere for den grovere og tyngre gummiblandingen.
Dessverre ingenting som tyder på at ny versjon i 120 TPI dukker opp med det første. Luksusutgaven av både Gravdal og Xerxes har vært borte i flere år, selv i slangeversjon.
Fremfor alt gleder jeg meg til å kunne veksle mellom vinter- og sommerdekk uten å styre med konvertering mellom slange og guffe.
Dekket er fortsatt grisedyrt, men et ørlite avslag hos flere denne uken. Anton Sport, Braasport og Sørensen skal i skrivende stund fortsatt ha det inne.
Har ikke rukket å sjekke om de skjeggete gutta fra Minnesota har rette opp fjorårets blemme og snudd pilen for rulleretning
Etter å ha syklet en hel vintersesong med feil rulleretning på dekkene (gadd ikke sette de opp på nytt) ser jeg dette året frem til en vintersesong med deilige vinterveier og riktig monterte dekk.
Driver på og sammenligner hjemme i stua de opprinnelige 45NRTH Gravdal i 120 TPI for slange og de nye, altfor dyre i 60 TPI for slangeløst oppsett.
Versjonen i 120 TPI har betydelig mykere sidevegger og hvert dekk er over 100 gram lettere (610-620 gram versus 730-740 gram). Og de konkave, rustfrie piggene er fortsatt som nye etter et par års bruk hovedsakelig i Marka.
Men de nye dekkene er jo slangeløse, da!! Og skal ha samme pigger.
Fremfor alt gleder jeg meg til å kunne veksle mellom vinter- og sommerdekk uten å styre med konvertering mellom slange og guffe.
Dette kjøpte jeg meg unna med et ekstra hjulsett kun for slange. Pigg i den glatte sesongen og 'nød'-hjulsett i den piggfrie sesongen. Mulig jeg går glipp av noe ved å ikke sykle slangeløst med piggg, men tror det i så fall kun er 'extreme marginal gains'.
Dette kjøpte jeg meg unna med et ekstra hjulsett kun for slange. Pigg i den glatte sesongen og 'nød'-hjulsett i den piggfrie sesongen.
Det er en god løsning. Jeg burde gjort det. Kanskje gjør jeg det.
Det er bare det at jeg har visse idéer. Eller rettere sagt tvangstanker.
En av dem er å si nei til n+1. Helt fra jeg kvittet meg med fem sykler, fra fulldemper til landeveissykkel, og flere ekstra hjulsett imellom, har idealet vært å ha minst mulig utstyr, men mest mulig bruk og glede av det jeg har. Fortsatt er idealet én sykkel og étt hjulsett. Men: La meg for all del ikke spore av tråden med den debatten. Ville bare si at jeg ikke er helt rasjonell.
Dilemmaet mitt her og nå er at jeg ikke får i både pose og sekk ved å bytte fra slangeversjon av Gravdal i 120 TPI til slangeløs versjon i 60 TPI. Jeg vil ha både enklere oppsett, redusert fare for slangebitt på lavt lufttrykk og mer ettergivende, mykere og deiligere dekk. Her får jeg trolig bare to av tre. Og det sliter jeg altså hardt med
Kanskje fortsetter jeg på 120 TPI og slange og tar det som en anledning til å eksperimentere med Aerothan, som skal være både lett, mykt og punkteringssikkert
Må finne ut av det i dag. I morgen er det snø i Marka og såpass kaldt at det kan oppstå is her og der.
Jeg lurer også litt på det spørsmålet, etter å ha blitt fristet av de to siste førerrapportene til Sepeda.
Leser man det torhovl skriver og linker til, fremstår Routa og SMW ganske likeverdige. Det er litt variasjon i mønster, noe som kanskje tilsier at SMW er litt bedre på litt snø? Pga. vekt og designet tiltaler Routa meg, dumt jeg ikke hoppet på Sykkelkomponenter sitt gode tilbud forrige uke. Selv med Routa på tilbud var SMW en god del billigere på XXL, når jeg ser på 42-622. Mønsteret på Gravdaldekket virker veldig bra, spesielt til slush, noe det til tider er endel av på asfalten i Oslo.
Litt på siden: Fungerer god ullsokk, skoovertrekk til vinter og vanlige sykkelsko(specialized s-works mtb) til vintersykling ned til minus 5 eller er det oppskrift på frosne tær?
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Litt på siden: Fungerer god ullsokk, skoovertrekk til vinter og vanlige sykkelsko(specialized s-works mtb) til vintersykling ned til minus 5 eller er det oppskrift på frosne tær?
Tror det er veldig individuelt - og spørs også hvor lenge du skal sykle. Jeg brukte ullsokk, sko og skosokk når det var mellom 0 og minus 5 i forrige uke. Syklet da bare 40 min-turer, men gikk veldig greit for min del. Denne uka var det fram med vinterskoene.
Tilbake til piggdekk: Ser mange påpeker at SMW fort pakker seg når man sykler på snø. Det har ikke vært noen problem for min del. Synes den fungerer bra også i snøvær, og blir overraska over hvor lett den ruller på asfalt/is.
Er litt mer usikker på sidegrepet (dvs på is i svinger), men skal sies at jeg har prioritert mer luft (og dermed god rulling) framfor sidegrep så langt. Bruker å slippe ut litt luft hvis jeg skal på is på grusveier i marka etc.
Da jeg hadde SMW var det flere ganger jeg virkelig følte dekkene var håpløse. Særlig hvis det ikke var perfekt brøytet, hadde kommet snø til hjemturen fra jobb, eller snøen hadde blitt ruglete og glatt. Føltes også skummelt ut på is. Kanskje et fint dekk innenfor Ring 2 eller hvis man bor et sted med stabile 5-10 minus og tørr snø.
Har brukt Gravdal 120 TPI noen år nå og ser meg ikke tilbake. Det griper bra på alt av føre. Har pløyd meg gjennom 10 cm ubrøyta nysnø til jobb på disse uten problemer, om enn litt tungt og treigere enn vanlig. Dekket føles rett og slett veldig trygt. Synes heller ikke det ruller så verst, så ser ikke behov for å bytte til noe mer lettrullende.
Har såpass med variert føre at tiden jeg evt taper på rullemotstand på saltvåte Osloveier tas igjen på dårlig brøytede veier utenfor gryta.
Husk at det er forskjell på Schwalbe Winter og Schwalbe Marathon Winter + - Sistnevnte har pigger både i rullebanen og på sidene. Førstnevnte har bare en rad med pigger.
Kan nevne at Routa 50 mm får god plass i gaffelen på Gavia Terra, mens det ble for lite klaring mot seterøret bak på en medium-ramme (1-3mm klaring før snøen begynner å pakke seg). Antar at det er tilsvarende på størrelsene over også, siden geometrien i baktriangelet er lik.