Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Alle elsker Brage

Alle elsker Brage #2684962 15/10/2021 07:57
polkaDOT Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Innmari synd at han får ikke deltatt da.
[Linket bilde]

Vedlegg
Skjermbilde 2021-10-15 kl. 09.56.43.png (39.06 KB, 1753 nedlastinger)
Redigert av polkaDOT; 15/10/2021 07:58.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2684970 15/10/2021 08:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Synd. Vrien run-in og liiitt for kort på hoppet

Ser likevel, jeg, da. Tror nok enten Polakken eller Rallyføreren vinner.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2684975 15/10/2021 08:37
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uff.. Håper det går bra med ham. Dette skulle bli tidenes gøyeste Rampage, nå blir det nok en liten bismak på øllen i kveld.
Lacondeguy og Zink ute også, kjipt.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Alle elsker Brage [Re: Ripen] #2684977 15/10/2021 08:40
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ripen
Uff.. Håper det går bra med ham. Dette skulle bli tidenes gøyeste Rampage, nå blir det nok en liten bismak på øllen i kveld.

Zink har på insta sagt sjøl at han stiller.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Alle elsker Brage [Re: RazeFaze] #2684979 15/10/2021 08:48
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze
Sitat: Ripen

Zink har på insta sagt sjøl at han stiller.

Så det nettopp! Fy fabian han er en harding! Og kona hans må ha ganske bra styrke også..!

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2684985 15/10/2021 09:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Storch, derimot, er ute.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2685003 15/10/2021 10:15
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Hadde allerede litt blandede følelser for å se det, og med hva, tre eller fire skadet i treninga til konkurransen blir det litt mye skrekkblandet fryd..

Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2685023 15/10/2021 11:53
polkaDOT Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Tror hele verden ventet å se linjen til Brage. Innmari synd. [Linket bilde]

Vedlegg
Skjermbilde 2021-10-15 kl. 13.42.23.png (47.6 KB, 1465 nedlastinger)
Redigert av polkaDOT; 15/10/2021 11:53.

Team Ibis / Probike

Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2685028 15/10/2021 12:23
olechr Offline
More than words
More than words
Skikkelig nedtur at han ikke får syklet. Var det jeg gledet meg til. Får håpe alt går bra med Brage og at det ikke blir noe varig skade.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2685075 15/10/2021 23:06
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå har jeg riktignok blitt en gammel og kjedelig gubbe, men hadde jeg vært litt oppe i systemet så ville fokus ha vært å fått både Rampage og DH bort fra Evil Kenievel imaget og mer inn mot WC i alpint. Ingen er tjent med et opplegg hvor så mange av utøverne kvestes på daglig basis. Nå er det helt stuntman opplegg. Ser det samme i freeridecupen i alpint,og ikke så rart, så løsner det aldri utover en dedikert smal tilhengerskare.

Redigert av sanouka; 15/10/2021 23:06.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Alle elsker Brage [Re: sanouka] #2685076 15/10/2021 23:50
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: sanouka
Nå har jeg riktignok blitt en gammel og kjedelig gubbe, men hadde jeg vært litt oppe i systemet så ville fokus ha vært å fått både Rampage og DH bort fra Evil Kenievel imaget og mer inn mot WC i alpint. Ingen er tjent med et opplegg hvor så mange av utøverne kvestes på daglig basis. Nå er det helt stuntman opplegg. Ser det samme i freeridecupen i alpint,og ikke så rart, så løsner det aldri utover en dedikert smal tilhengerskare.

Frikjøring kan jo aldri bli racing. Men hva som er mer evil kneivel med UCI DH ift FIS utfor skjønner jeg ikke. Er da ikke mer skader i alpinutfor enn sykkelutfor?

Veldig synd med Brage. Men ganske rått at mer eller mindre hele MTB hall of fame har kommentert god bedring på instaposten!

Re: Alle elsker Brage [Re: sanouka] #2685080 16/10/2021 05:45
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sanouka

DH World cup synes jeg er ganske så racing. Rampage synes jeg har blitt kjedelig. Synes ikke de får frem hvor heftig det er mer. Hadde gledet meg skikkelig til Brage, droppet hans var heftig. Ellers er det litt mye fokus på triks og litt for lik sykling. Jeg synes det var mer gøy når arrangøren hadde laget noen store elementer som Oakley sender og den Road gapen.

Ambassadør for Scott.
Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2685085 16/10/2021 06:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Skjønner ikke alle som synes det er for mye triksing. Det er jo stort sett jævlig eksponert, dritbratt, få mulighet for bremsing, store elementer etc som gjør rampage. Selv vinneren Semenuk, som vanligvis er helt bananas på triksing, gikk ikke spesielt all in på triks, men han hadde likevel høy vanskelighetsgrad, og fikk til noen gode kombinasjoner. Men det var jo aldri slopestylesykling med dobbel-tailwhip-barspin til superman heller!

Jeg har hørt en del podcaster om dette, og det vi ser på TV gir oss ikke inntrykk nok av hvor drøyt det er. Anbefaler å høre Pinkbike sin Rampage-podcast, samt otbpodden sitt Rampage-vorspiel. Der snakkes det om at det er sykt mye drøyere enn man får inntrykk av på TV.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Alle elsker Brage [Re: baronKanon] #2685087 16/10/2021 06:50
olechr Offline
More than words
More than words
At det er drøyere i virkeligheten er det ingen tvil om. Har også hørt flere podcaster hvor folk som har vært der ikke har turt å gå til start til fots.

Synes de fikk frem dette bedre før med de store elementene. Nå er det liksom det samme man har sett mange ganger før. Starten ned fjellsiden som feks Zink kjører er fet. Mulig man har sett det som er mulig i fjellene der, derfor det blir litt seigt (synes jeg).

Jeg synes det er kulere å se på hardline eller når DH gutta sykler ett skikkelig vanskelig parti.

Ambassadør for Scott.
Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2685119 16/10/2021 12:25
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Jeg synes Red Bull Rampage er i overkant og fremstår med ett greit hillbilly preg
For utøverenes del så håper jeg at det er greit med penger for de som deltar og at de er sikret med leger og tilgang på sykehus.

Droppene er vel drøye men landingssonene virker gjennomtenkte, bratte og lange nok. Men absolutt ingen sikkerhet hvis man bommer på sporet.
Hoppene er .for eliteutøvere, men det er vel de råeste av de råe som er med her.

Igjen det med sikkerhet, ett armbrudd kan alle leve med, men mere alvorlige skader på rygg/nakk/hode er aldri bra. vet ikke om det mange alvorlige ulykker i disse konkuransene

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Alle elsker Brage [Re: Flamini] #2685144 16/10/2021 16:51
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: Flamini
Jeg synes Red Bull Rampage er i overkant og fremstår med ett greit hillbilly preg
For utøverenes del så håper jeg at det er greit med penger for de som deltar og at de er sikret med leger og tilgang på sykehus.

Droppene er vel drøye men landingssonene virker gjennomtenkte, bratte og lange nok. Men absolutt ingen sikkerhet hvis man bommer på sporet.
Hoppene er .for eliteutøvere, men det er vel de råeste av de råe som er med her.

Igjen det med sikkerhet, ett armbrudd kan alle leve med, men mere alvorlige skader på rygg/nakk/hode er aldri bra. vet ikke om det mange alvorlige ulykker i disse konkuransene

Helt enig, og der tror jeg virkelig Redbull slipper unna med drap (litt figurativt). Ryktes at Brage venter til Norge på mandag med kirurgi for å slippe å måtte betale sjuke sykehusregninger i USA. Hvis det stemmer, burde vi jo boikotte... At ikke milliard-konsernet Redbull stiller med verdens beste helseforsikring på disse eventene burde være ulovlig (litt på spissen).

I år var det vel 4 av 15 som ble skadet på trening, tre såpass alvorlig at de måtte trekke seg. Også husker jeg ikke i farta, men var vel et par "små" krasj under konkurransen og et krasj som lett kunne endt i død eller permanent lemlestelse.

Når man går på en smell med de kreftene som er i sving så er det mye flaks at det ikke går flere rygg/nakke/hoder.

Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2685149 16/10/2021 18:03
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På tide å se The dark side of Red Bull igjen?

Dokumentaren har fått en del pepper, men stiller et par gode spørsmål.

Edit: etter fallet til Tom van Steenbergen vurderte jeg virkelig å skru av i går...

Redigert av Garpen; 16/10/2021 18:20.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Alle elsker Brage [Re: Garpen] #2685160 16/10/2021 19:09
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Garpen

Edit: etter fallet til Tom van Steenbergen vurderte jeg virkelig å skru av i går...

Jeg gjorde det. Har hatt en litt dårlig følelse de siste dagene, og når TvS ble liggende var det nok. Tror ikke jeg kommer til å se det live igjen. Greit at alle som er med er vanvttig dyktige, men her er sjansene for alvorlige ulykker litt for mye til stede. Er som Formel 1 på 50-tallet, regner nesten med at ikke alle deltakerene er like hele når konkurransen er over.

Som OleChr nevnte over - Hardline er mye bedre underholdning for min del, selv om det til tider også er skummelt ICON_SMILE

Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2685184 16/10/2021 21:03
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alle som har drevet ørlite med filming vet at når det ser bratt ut på film, så er det grisebratt i virkeligheten. Og det er jo egentlig dårlig kameraføring som ikke får tydligere fram hvor sinnsvakt lite margin man opererer med på noen av de linjene på toppen.

Jeg har ikke sett hele og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det heller, men jeg er betenkt på hele RB systemet slik som dokumentaren peker på.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2685188 16/10/2021 21:31
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Ikke noe tvil om at Rampage er rått, men det er dårlig TV. Alt for mye venting mellom utøvere og i tillegg er produksjonen så amerikansk du får det. Og det mener jeg ikke positivt.
Skal sies at jeg aldri har hatt sansen for konkurranser i ikke-tidtagningssporter. Snowboard, freeride, sykkelbalett, etc.

Re: Alle elsker Brage [Re: Ndreas] #2685191 16/10/2021 21:43
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Ndreas

Helt enig, og der tror jeg virkelig Redbull slipper unna med drap (litt figurativt). Ryktes at Brage venter til Norge på mandag med kirurgi for å slippe å måtte betale sjuke sykehusregninger i USA. Hvis det stemmer, burde vi jo boikotte...

Helt sprøtt hvis det stemmer. At RedBull ikke har forsikring for alle deltagere er sjukt. At Brage er med der uten å ha fikset det selv på forhånd tror jeg ikke noe på. Man er jo ikke med på et slikt arrangment uten å ha forsikring ved skader.

Men må man ikke legges inn på sykehus i utlandet så er det jo digg å vente til man er hjemme.

Redigert av olechr; 16/10/2021 21:46.

Ambassadør for Scott.
Re: Alle elsker Brage [Re: Ndreas] #2685200 16/10/2021 23:52
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ndreas

Helt enig, og der tror jeg virkelig Redbull slipper unna med drap (litt figurativt). Ryktes at Brage venter til Norge på mandag med kirurgi for å slippe å måtte betale sjuke sykehusregninger i USA. Hvis det stemmer, burde vi jo boikotte... At ikke milliard-konsernet Redbull stiller med verdens beste helseforsikring på disse eventene burde være ulovlig (litt på spissen).

I år var det vel 4 av 15 som ble skadet på trening, tre såpass alvorlig at de måtte trekke seg. Også husker jeg ikke i farta, men var vel et par "små" krasj under konkurransen og et krasj som lett kunne endt i død eller permanent lemlestelse.

Når man går på en smell med de kreftene som er i sving så er det mye flaks at det ikke går flere rygg/nakke/hoder.

Var en undersøkelse for noen mnd siden blant utøverne innenfor alle MTB grenene i Pinkbike tror jeg det var.
Ikke mange som kunne forlate gutterommet og betale for livsoppholdet sitt selv uten å jobbe for å si det sånn. XC var et unntak, der hadde ihvertfall en ganske stor gruppe av utøverne kunne flytte på hybel. Det å være en del av OL og få en form for grunnlønn ble brukt som forklaring. Mener å huske at de største stjernene tjente omtrent som Northug. Sikkert bra når man utøver en sport som nesten ingen vet hva er i et land med innbyggertall på størrelse med en mellomstor by der ute, men lite i den store sammenhengen. Undersøkelsen var anonym, men slik jeg leste det mellom linjene så var det topp to tre Evil Kenievel som tjente best. Man får nesten regne med at sykeforsikring er noe de har klart å deale på siden sånn at de ihvertfall har råd til å kjøre RS6 eller en stylet M5.

Re: Alle elsker Brage [Re: baronKanon] #2685201 17/10/2021 00:21
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Skjønner ikke alle som synes det er for mye triksing. Det er jo stort sett jævlig eksponert, dritbratt, få mulighet for bremsing, store elementer etc som gjør rampage. Selv vinneren Semenuk, som vanligvis er helt bananas på triksing, gikk ikke spesielt all in på triks, men han hadde likevel høy vanskelighetsgrad, og fikk til noen gode kombinasjoner. Men det var jo aldri slopestylesykling med dobbel-tailwhip-barspin til superman heller!

Jeg har hørt en del podcaster om dette, og det vi ser på TV gir oss ikke inntrykk nok av hvor drøyt det er. Anbefaler å høre Pinkbike sin Rampage-podcast, samt otbpodden sitt Rampage-vorspiel. Der snakkes det om at det er sykt mye drøyere enn man får inntrykk av på TV.

Drøyt er gøy omtrent i 5 min. Etter det blir det som de endeløse skifilmene som har gått og surret siden slutten av 90 tallet på skjermene nesten uansett hvor man kommer inn for å varme fingrene en kald januar dag i fjellheimen.
Selv tar jeg A wee day out eller Blake i GMBN naken på sykkelen og ljuging i skjulet og fotokonkurranser etterpå hvilken som helst dag i uka - hele året. Når halve deltakerlista havner på operasjonsbordet ramler jeg av kjenner jeg. Men som sagt innledningsvis så er jeg heller ikke ungdom lengre. Jeg har tom begynt å stelle i hagen og digger det. Neste er vel mynter.......

Re: Alle elsker Brage [Re: olechr] #2685222 17/10/2021 09:04
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: olechr
At Brage er med der uten å ha fikset det selv på forhånd tror jeg ikke noe på. Man er jo ikke med på et slikt arrangment uten å ha forsikring ved skader.

Men må man ikke legges inn på sykehus i utlandet så er det jo digg å vente til man er hjemme.

Det var et rykte, og det kan godt være at skaden var slik at det var like greit å komme hjem til Norge først, men det sagt så er jo både utøvernes lønninger og amerikansk helsevesen slik at det var et rykte det var lett å tro på. Det kommer vel fram noe bedre substansiert informasjon etterhvert.

Re: Alle elsker Brage [Re: knutspeed] #2685239 17/10/2021 15:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: knutspeed

Jeg gjorde det. Har hatt en litt dårlig følelse de siste dagene, og når TvS ble liggende var det nok. Tror ikke jeg kommer til å se det live igjen. Greit at alle som er med er vanvttig dyktige, men her er sjansene for alvorlige ulykker litt for mye til stede. Er som Formel 1 på 50-tallet, regner nesten med at ikke alle deltakerene er like hele når konkurransen er over.

Som OleChr nevnte over - Hardline er mye bedre underholdning for min del, selv om det til tider også er skummelt ICON_SMILE

Skadene kommer jo av linjene de bygger og velger selv. F.eks. hadde Jaxson Riddle et helt sjukt run, men det hadde liten vanskelighetsgrad på linjene, så han mistet poeng. Cam Zink og Kyle Strait hadde begge et sykt stupaktig heng de måtte komme seg ned, som trakk opp mye. Brage hadde et sjukt dropp, med vanskelig inngang, som hadde fått en del poeng, hadde han fått det til.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Alle elsker Brage [Re: baronKanon] #2685259 17/10/2021 18:50
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: knutspeed

Skadene kommer jo av linjene de bygger og velger selv. F.eks. hadde Jaxson Riddle et helt sjukt run, men det hadde liten vanskelighetsgrad på linjene, så han mistet poeng. Cam Zink og Kyle Strait hadde begge et sykt stupaktig heng de måtte komme seg ned, som trakk opp mye. Brage hadde et sjukt dropp, med vanskelig inngang, som hadde fått en del poeng, hadde han fått det til.

Jo, men ulykken til TvS var vel egentlig ikke pga noen ekstrem linje? (Hvis man kan kalle en halvmeter av Rampage ikke-ekstremt i det hele tatt)
Etter hva jeg skjønner er slike backflip noe han har gjort mange ganger uten stress, men så var det en kombo av faktorer som gjorde at det gikk skeis denne gangen.

Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2685265 17/10/2021 20:05
polkaDOT Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Flere av tidligere deltakere har lenge klagd på dette med mangel av forsikring og skjer det noe så står ikke RedBull for noe. Selv Cam Zink var ganske aktiv i kritikken etter at Paul Basagoitia ble lam. Zink startet selv gofundme for å hjelpe Paul B. å komme seg.
Husker jeg riktig så droppet Makken det andre året han ble invitert pga RedBull ikke hjalp noe til.

Men nå er det også ganske kjent at til og med landeveissyklister foretrekker heller å reise til Europa hvis de har trynt og skadet seg, selv på ritt som Tour of California som har gode helseforsikringer, fordi de dekker ikke nok.

Team Ibis / Probike

Re: Alle elsker Brage [Re: baronKanon] #2685271 17/10/2021 20:43
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Skadene kommer jo av linjene de bygger og velger selv.

Det der kan man si om alt mulig. Diskusjonen er om friheten utøverene blir gitt er ok sett opp mot kravene for å vinne.
En ting kunne vere krav til rustning. Flere ser ut til å ha temmelig lite av dette? Fordi triks blir vanskelig, eller fordi det ikke hjelper så mye?

Noe sammenlignbart er jo Gruppe B Rally. Skadene kom jo av bilene og turbotrykket++ "folk bygde selv". Uten disse bilene kunne man ikke vinne.

Re: Alle elsker Brage [Re: appelsin2] #2685295 18/10/2021 07:15
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: appelsin2
En ting kunne vere krav til rustning. Flere ser ut til å ha temmelig lite av dette? Fordi triks blir vanskelig, eller fordi det ikke hjelper så mye?

Uten å være noen ekspert på dette vil jeg tro at det ikke har noe særlig effekt. Og mange har noe rustning, dog det virket å være litt varierende hva folk brukte. Ryggskinne vil jeg tro alle/de fleste hadde, men problemet er nok kreftene i en krasj og "slagene". Hvis du flyr 5-10m og lander på skuldra, så kan du ha på deg hva du vil*, den belastningen går rett inn i skulderen åkke som.

*med mulig unntak av michelin-mann-airbagdrakt

Re: Alle elsker Brage [Re: polkaDOT] #2685298 18/10/2021 07:26
vids Offline
Ivrig
Ivrig
1. Personlig synes jeg det er skikkelig gøy å følge med på Rampage en gang i året, drikke øl og samle en gjeng foran tv'n. Klart jeg er bekymret hvert eneste run, men det gir i alle fall litt innlevelse. Jeg er faktisk litt bekymret for hvert run i WC DH også (som også er utrolig spennende).

2. For de som driver med stort-fjell-"freeride", så er det ikke så mange andre arenaer å vise seg frem på. Slopestyle har blitt for spesialistene, og det var vel bare en Genon i år som henger med der? Du har filmer, men det er blitt mindre av de store filmene nå og mer over på insta-klipp. Jeg ser for meg at det å ha vist seg frem i Rampage gir både sponsorer og insta-følgere?

3. Sikkerheten, det er kun inviterte ryttere som får delta. Det er vel der sikkerheten ligger, om man kan kalle noe sikkert her. Og veldig få unggutter blir invitert, Brage og Riddle for å være spesifikk. Og det er nok etter nøye vurdering. Ikke at de unge ikke er flinke, men det er jo mye å holde styr på i en sånn linje som krever litt pondus.

4. Det har jo gått rimelig greit i Rampage de siste 20 årene allikevel? Hvert eneste større maraton-løp så dør det folk. Faktisk skal det vel ikke full maraton til en gang for at det skal dø noen. Klart, det er ikke direkte sammenlignbart med tusenvis av deltakere og vanlige mosjonister. Men om man sammenligner med 70 tallets F1, hvor deltakerfeltet var lite og de døde som fluer, så er det jo ikke den sykeste sporten i nyere historie.

Er ingen garanti for at det ikke skjer noe i fremtiden, men disse gutta er jo ute og kjører dette terrenget også utenfor konkurranse, de ønsker seg bare en arena å vise seg frem på?

..Megatower v2..
::Vidar::
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support