Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 145 av 152 1 2 143 144 145 146 147 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2687920 06/11/2021 17:58
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: GeirK

På denne måten her:

[Linket bilde]

Men ser at det er feil. Ladestolpen er ikke på motsatt side. Man trenger bare ca 3.2 meter. Det er fremdeles mye kobber.

Grunnleggende feil.

Settes bilen mest gunstig inn mot ladstolpen, enten front inn, eller rygges inn, vil behovet for lengde av ladekabel bli mindre. Det behøves ikke mer enn ca 2, 5 m, trolig litt mindre enn det. Ingen grunn til å rote med hodet her.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anomyn] #2687947 07/11/2021 05:41
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Anomyn

Grunnleggende feil.

Settes bilen mest gunstig inn mot ladstolpen, enten front inn, eller rygges inn, vil behovet for lengde av ladekabel bli mindre. Det behøves ikke mer enn ca 2, 5 m, trolig litt mindre enn det. Ingen grunn til å rote med hodet her.

Kan du forklare ut fra dette bildet?
https://photos.plugshare.com/photos/605693.jpg

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anomyn] #2687950 07/11/2021 07:32
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

På denne måten her:

[Linket bilde]

Men ser at det er feil. Ladestolpen er ikke på motsatt side. Man trenger bare ca 3.2 meter. Det er fremdeles mye kobber.

Grunnleggende feil.

Feil igjen. Du kan hverken kjøre eller rygge en e-tron inn på en Tesla stolpe som er plassert bak parkeringsplassen.
Da står du på feil plass og blokkerer nabostolpen for biler med kontakten riktig plassert.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2687956 07/11/2021 08:58
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ripen

Og med det tenker jeg at Nordmenn med ikke-Teslaer kan finne fram krukka og smøre seg med tålmodighet igjen.

https://insideevs.com/news/545500/n...Vmih48sifVTDMyAW_ovvT9E-CtafD2aXR9zgseE4

Igjen tror jeg du tar feil. Leste en uttalelse fra Tesla, husker ikke eksakt hvor det stod, men hvor de uttalte at deres mål var å åpne opp i bred skala innen to måneder. Det lettere kaotiske vi ser i Nederland akkurat nå har de adressert ved å uttale at noe av den økte ladeprisen skal gå til oppgradering av SC med lengre, mer egnede kabler.

Videre er det jo slik at Tesla i Norge har søkt om offentlig tilskudd til å etablere SC, hvor forutsetningen for tilskuddet er at alle elbiler har tilgang, ikke bare Tesla, og det er jo fordi de har tenkt å åpne.

Personlig hadde jeg trodd at Tesla ville holde igjen dette så lenge som mulig, dvs. inntil konkurransemyndigheter begynner å rasle med monopol-tiltakspakka, for det vil jo komme før eller siden uansett, rettferdig eller ikke. Så kan det jo hende at det er akkurat det som har skjedd i ett eller flere land på bakrommet og at Tesla da har funnet at tiden er inne. På den annen side er det jo et økonomisk insentiv ved å få mer finansiering fra en større brukergruppe i den utbyggingen de nå planlegger, og det kan jo også bli vanskeligere for den andre operatørene rundt omkring og deres utbygging da Tesla er mye bedre i å tenke stort med en gang enn f.eks Ionity og dets like.

For egen del bruker jeg SC ekstremt lite, så jeg bryr meg egentlig ikke om hva som skjer eller ikke, ikke var det avgjørende da vi bestilte erstatningen for dagens TMS tilbake i mars heller. De få gangene vi trenger lading på tur er det (ledige) alternativer tilgjengelig, og i den grad bilen vi har bestilt dukker opp innen rimelig tid så har vi prioritert lang rekkevidde, som i stor grad eliminerer ladestopp på veien, eller som gjør det mulig å kjøre t/r dersom det ikke er destinasjonsladning.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2687978 07/11/2021 17:14
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

På denne måten her:

[Linket bilde]

Grunnleggende feil.

Feil igjen. Du kan hverken kjøre eller rygge en e-tron inn på en Tesla stolpe som er plassert bak parkeringsplassen.
Da står du på feil plass og blokkerer nabostolpen for biler med kontakten riktig plassert.

Feil på feil på feil ;-)

Det forutsettes hva som er riktig side... Dersom det kommer en ny E-tron eller en Id4 eller annen bil med ladeluke foran eller bak venstre, vil denne lade på siden av E-tron som står det fra før.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2687979 07/11/2021 17:15
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Marøder

På denne måten her:

[Linket bilde]

Grunnleggende feil.

Feil på feil på feil ;-)

Det forutsettes hva som er riktig side... Dersom det kommer en ny E-tron eller en Id4 eller annen bil med ladeluke foran eller bak høyre, vil denne lade på siden av E-tron som står der fra før.

Redigert av Marøder; 07/11/2021 18:28.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688014 08/11/2021 07:58
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Som skøyteledning tenker jeg man kunne klart seg med ennå mindre. Og med rett material i kabelen kan man la den bli ganske varm, men fremdeles veldig tykk om det er noe man skal kjøre rundt med for noen få tilfeller av høyeffektlading. Både tung og vanskelig å kveile opp vil den bli.

Om men virkelig vil tenker jeg man kunne fått til noe med kabler ved laderene, låst fast med pant som man får tilbake ved lading. Så lenge det er omtrent like mye jobb å få den løs som å klippe de andre kablene skulle vel det gå?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anomyn] #2688017 08/11/2021 08:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvordan kommer du frem til 2,5 meter?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688019 08/11/2021 08:19
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Feil på feil på feil ;-)

Det forutsettes hva som er riktig side... Dersom det kommer en ny E-tron eller en Id4 eller annen bil med ladeluke foran eller bak høyre, vil denne lade på siden av E-tron som står der fra før.

Dersom.. Og da skal disse bilene ha egne stolpepar på Tesla SuC? Drøm videre.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: appelsin2] #2688020 08/11/2021 08:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: appelsin2

Som skøyteledning tenker jeg man kunne klart seg med ennå mindre.

Hvordan resonnerer du da og hvilken lengde kommer du frem til? Jeg ser ikke hvordan man skal klare seg med mindre enn ca tre meter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2688021 08/11/2021 08:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dersom det kommer en ny E-tron eller en Id4 eller annen bil med ladeluke foran eller bak høyre, vil denne lade på siden av E-tron som står der fra før.

n biler som parkerer slik vil fremdeles oppta n+1 ladestolper så nei.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688023 08/11/2021 08:52
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er jo ca et ikke-problem før det blir smekkfullt på Teslastasjonene. Og det er det vel svært sjelden annet enn på få, utvalgte stasjoner på spesielle tidspunkter.

Dette blir bra. Man trenger noen som viser vei i effektiv og forutsigbar allokering av ladeplass og ladetid. Ikke det virvaret det er nå.
Det må da finnes en kort vei til en ordning hvor jeg kan betale for å la ruten og bilen kommunisere med et allokeringsystem som gjør at jeg enten slipper stå i kø, eller har forutsigbar ladeslot. På tvers av merke bil og ladeleverandør.
Dette er sånne ting en har politikere og forvaltning til. Krav og tilrettelegging der det ikke finnes effektive mekanismer i kapitalismen til å rydde opp i ressursbruk eller bruk av fellesgoder.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tagelli] #2688025 08/11/2021 09:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tagelli
Det er jo ca et ikke-problem før det blir smekkfullt på Teslastasjonene. Og det er det vel svært sjelden annet enn på få, utvalgte stasjoner på spesielle tidspunkter.

Jeg kan ikke være enig i at situsjonen UTEN tilgang for alle biler er relevant for situasjonen som vil oppstå MED tilgang for alle biler.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688040 08/11/2021 10:05
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Hvordan resonnerer du da og hvilken lengde kommer du frem til? Jeg ser ikke hvordan man skal klare seg med mindre enn ca tre meter.

Det blir nok i nærheten av 3 meter, Kommer ann på detaljer rundt hvor lang den inkluderte kabelen er, hvor mye strekk man kan ha i kabelen og slikt. Kan man trekke den frem til bakhjulet, har man ca. 2.5 meter igjen til ladeporten.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688046 08/11/2021 10:45
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden ladestasjonen vet hvilke ladere som er ledige, og Teslabilene har oversikt over ledige ladere, skulle jeg tro det var mulig å få til en løsning med kønummer og allokering av ladeplasser.
Så lenge de løser "e-tron problemet" (jeg claimer navnet) der en e-tron står på plassen til stolpe 2B, men har rappa ledningen til 2A slik at 2B er oppført sol "ledig" i systemet.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688063 08/11/2021 12:24
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Dersom det kommer en ny E-tron eller en Id4 eller annen bil med ladeluke foran eller bak høyre, vil denne lade på siden av E-tron som står der fra før.

n biler som parkerer slik vil fremdeles oppta n+1 ladestolper så nei.

Du vil fortsatt ha uendelig antall biler av den typen som kan lade. Så kan bil n+1 ikke lade hvis det er en Tesla.

Utsagnet står seg.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Knirkekne] #2688064 08/11/2021 12:33
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Knirkekne

Så lenge de løser "e-tron problemet" (jeg claimer navnet) der en e-tron står på plassen til stolpe 2B, men har rappa ledningen til 2A slik at 2B er oppført sol "ledig" i systemet.

Trykkplate på hver plass som må være aktivert for å få tilgang til tilhørende lader? Jeg tar ikke stilling til realismen i ettermontering av dette på alle ladestasjoner...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688065 08/11/2021 12:33
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Skjønner

Feil på feil på feil ;-)

Skjønner godt at det føles som om du har arrangert en fest med noen inviterte hvor det dukker opp en haug med andre som forsyner seg godt av fruktfatet.

Musk åpner opp, er det press bygges det ut. Kampen om ladekundene blir enda tøffere. Tror dette går helt fint og Tesla sender et godt signal om trygghet i egen merkevare når man åpner opp. Eller det slik at man føler at man kjører et skitbil, og at den eneste grunnen til at man har denne bilen er ladenettverket - og dermed føler at det ikke lenger er verdt det?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Cerberus] #2688070 08/11/2021 13:00
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Cerberus

Trykkplate på hver plass som må være aktivert for å få tilgang til tilhørende lader? Jeg tar ikke stilling til realismen i ettermontering av dette på alle ladestasjoner...

Induktive sensorer med spole i grunnen som på trafikklys er mulig.
Eventuelt ennå enklere, med et kamera eller radar.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2688090 08/11/2021 14:10
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skjønner

Feil på feil på feil ;-)

Skjønner godt at det føles som om du har arrangert en fest med noen inviterte hvor det dukker opp en haug med andre som forsyner seg godt av fruktfatet.

Musk åpner opp, er det press bygges det ut. Kampen om ladekundene blir enda tøffere. Tror dette går helt fint og Tesla sender et godt signal om trygghet i egen merkevare når man åpner opp. Eller det slik at man føler at man kjører et skitbil, og at den eneste grunnen til at man har denne bilen er ladenettverket - og dermed føler at det ikke lenger er verdt det?

Jeg vet ikke, men jeg føler vi har en viss forskjell i tilnærmingen til dette.
Du vil ha inn biler som ikke passer der, og disse skal attpåtil gå foran Teslaer? Det tror jeg ikke skjer på eksisterende ladestasjoner.
Og når den haugen med andre dukker opp, og i hvilken grad de forsyner seg av fruktfatet, det tror jeg både du og jeg må vente litt og se an.
Det kan fort bli litt kaos med en haug med Audier som skal stå på tvers der, den ser jeg.

Sånn ellers kan jeg jo opplyse deg om at jeg på ingen måte føler at jeg kjører skitbil, jeg ser vel heller litt ned på de trege og konservative nyhetene som VAG gruppen kommer med, de er ikke fryktelig flinke til å lage elbiler helt ennå, i mine øyne. Ikke klarer de å plassere ladeporten riktig heller, kløner som de er.
Jeg bestilte ny Tesla, klarte fortsatt ikke å se noe bedre alternativ for meg og min bruk.

Og sånn utover det igjen så tror jeg det er en stund til det blir kamp om ladekundene, det blir heller mer kamp om ladeplassene en god stund til.
For de som ikke kjører Tesla.
Der er det vel mer desperasjon blant de som nå står bare og hopper etter å få slippe til på Teslaladerne, som etter min mening ikke er helt klare for det ennå. Det kommer nok skal du se.

Helt til slutt tror jeg dette blir bra for alle, jeg håper Tesla kjører på og tar godt for seg av markedsandeler for hele ladenettverket for alle elbiler, med ladestasjoner som er praktiske og smidige uansett plassering av ladeporter.
Er det noen som kan få fart på utbyggingen av ladestrukturen så er det jaggumeg Tesla, og det kan vi alle nyte godt av.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tulling] #2688098 08/11/2021 14:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tulling

Grunnleggende feil.

Kan du forklare ut fra dette bildet?
https://photos.plugshare.com/photos/605693.jpg

Tesla-folket må bare være snile og holde seg borte fra nærmeste og lengst-borte lader, da blir det null problem for e-tron-eierne ICON_WINK .

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688106 08/11/2021 15:28
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Her er fra testing på V3 lader i Nederland. Taycan.

https://youtu.be/L0F42jY3dD8

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688112 08/11/2021 16:51
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Det var ikke rare farten å skryte av når han ankom med SOC 6%? Kaldt batteri?
Model 3 hadde jo her levert som regel over 200 kW uten problemer. Vet vi om det ligger noen begrensninger her?

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688115 08/11/2021 17:59
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Ja, Taycan får per nå ikke utnyttet 800v muligheten. Er cappet.

Redigert av Marøder; 08/11/2021 18:04.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2688137 09/11/2021 07:11
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Helt til slutt tror jeg dette blir bra for alle, jeg håper Tesla kjører på og tar godt for seg av markedsandeler for hele ladenettverket for alle elbiler, med ladestasjoner som er praktiske og smidige uansett plassering av ladeporter.
Er det noen som kan få fart på utbyggingen av ladestrukturen så er det jaggumeg Tesla, og det kan vi alle nyte godt av.

Ja, det er mitt poeng også. Man kan bare ikke legge dette på motvillige oljeselskap og elkraftselskaper og gamle bilprodusenter som heller vil dø en sakte død enn å risikere gjøre noe aktivt som viser seg å være dumt.

Ladedeling med mulighet for avtaler med forskjellige prioritetsnivåer og priser er i all hovedsak ett businessproblem, ikke et teknologiproblem.

Det lukter ikke akkurat Musk-kapasitet av folka kaster hendene i været og gnåler om pytagoras og n+1 :-)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tagelli] #2688143 09/11/2021 07:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tagelli

Det lukter ikke akkurat Musk-kapasitet av folka kaster hendene i været og gnåler om pytagoras og n+1 :-)

Stråmannsargumenter får deg verken til å se smartere ut eller hjelper saken din.

Hvis du mener at n+1 er et ugydlig argument, er det langt nyttigere at du fremsetter et saklig og relevant motargument.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688146 09/11/2021 07:59
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Stråmannsargumenter får deg verken til å se smartere ut eller hjelper saken din.

Hvis du mener at n+1 er et ugydlig argument, er det langt nyttigere at du fremsetter et saklig og relevant motargument.

Visse merkelapper kan man sette på det argumentet, stråmann er ikke et av de.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: appelsin2] #2688155 09/11/2021 09:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Visse merkelapper kan man sette på det argumentet, stråmann er ikke et av de.

"Kaste hendene i været og gnåle" er en stråmann, mener jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2688156 09/11/2021 09:11
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Kan du underbygge dette?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: appelsin2] #2688160 09/11/2021 09:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Kan du underbygge dette?

Ja. Det påfører argumentet negative kvaliteter som svekker det slik at det tilsynelatende enkelt kan slås ned, som er hele poenget med stråmannsargumentasjon.

"Stråmannsargumentasjon skjer når man forvrenger, overdriver, karikerer eller rett og slett finner på posisjonen til en motpart, for så å angripe denne posisjonen."

https://antibabbel.no/stramannsargumentasjon/

- Robert Green Ingersoll
Side 145 av 152 1 2 143 144 145 146 147 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå