Denne er en god kandidat til direkte løgn i hvert fall.
Elite Suito-T har plutselig doblet veil.prisen, slik at de kan selge den med over 50% avslag.
I realiteten er den satt ned 10%.
https://prisguiden.no/produkt/elite-suito-t-hjemmetrener-513502Forbrukertilsynet burde kjøpe data fra Prisguiden / Prisjakt og mer eller mindre automatisk sjekke gjennom hver gang butikker har hatt prisutviklinger som denne. Det er selvsagt ikke ulovlig å sette opp prisen kraftig, men det er ulovlig å reklamere med det som før-pris når de senker igjen, med mindre det faktisk har vært reell omsetning til den høyere prisen. I dette tilfellet, tror vi virkelig at noen som kjøper smart-rulle i kategorien 10000 kroner på nett ikke sjekker raskt om prisen er OK? Jeg tipper de ikke har solgt noe til den høyere prisen.
XXL ble tatt for dette for noen år siden. De reklamerte til stadighet for gode salg på tredemøller og romaskiner. Varer det normalt selges lite av. Så viste det seg at butikksjefer i noen tilfeller hadde kjøpt selv, og levert tilbake med pengene i retur...
(Det er for så vidt flere varianter av "før-pris" nå. Elkjøp bruker ofte "du sparer" og sammenlikner da med noen utvalgte konkurrenter. Også har vi varianten med å sammenlikne med villedende pris, men da antar jeg det skal merkes tydelig at det er akkurat det man gjør. Om villedende settes opp kraftig, vil jeg nesten tro at det finnes lover mot det også..)