Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Maren Lundby står over OL

Maren Lundby står over OL #2684195 08/10/2021 18:48
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
ser at Maren Lundby står over OL fordi hun veier for mye

damehopp må vel være en av de smaleste idrettene, så for de som vet - hvor mange lisensierte dame seniorer er det innen damehopping ?
oppfølgingsspørsmålet er, hvor seriøse er disse utøvererene fx sammenlignet med damesyklister ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684197 08/10/2021 19:12
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Viss ho ikkje vil slanke seg på ein uforsvarleg måte, så bør ho få råd om korleis ho kan slanke seg på ein forsvarleg måte.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684198 08/10/2021 19:16
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ok boomers.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684202 08/10/2021 20:33
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Flamini
hvor mange lisensierte dame seniorer er det innen damehopping ?
oppfølgingsspørsmålet er, hvor seriøse er disse utøvererene fx sammenlignet med damesyklister ?

Sist NM tror jeg det var 6 senior kvinner som deltok mot ca 50 senior menn såvidt jeg kan finne, så en betydlig forskjell virker det å være. Antar at covid effekten på et slikt arrangement enten er neglisjerbar eller treffer kjønnene likt.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Maren Lundby står over OL [Re: -Jan] #2684203 08/10/2021 20:40
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: -Jan
Viss ho ikkje vil slanke seg på ein uforsvarleg måte, så bør ho få råd om korleis ho kan slanke seg på ein forsvarleg måte.

Haha. Genial kommentar.
BMI på 21 er vel ikke så vanskelig å oppnå for en eliteidrettsutøver ellers?!
Men klart noen legger lettere på seg enn andre.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684204 08/10/2021 20:44
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
For alt vi vet kan det være både spiseforstyrrelser og/eller andre fysiske og psykiske sykdommer blandet inn her. Toppidrett er ikke noen walk in the park og det verste jeg vet er middelaldrende menn som skal synse seg frem til sin mening om et tema de åpenbart ikke har noen peiling på, og som heller ikke angår dem.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684205 08/10/2021 20:49
Panda Offline
Besatt
Besatt
Nei hvem vet…

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684206 08/10/2021 20:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hun trente seg opp pga en kneskade. Det ble uheldig for vekten. Hun trenger lav vekt for å konkurrere i toppen, men er smart nok til ikke å sulte/psyke seg ned.

De damene som driver med hopp er nok blodseriøse, og driver med det på det nivået på tross av lite miljø, tror jeg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Maren Lundby står over OL [Re: Panda] #2684207 08/10/2021 21:03
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Panda

Haha. Genial kommentar.
BMI på 21 er vel ikke så vanskelig å oppnå for en eliteidrettsutøver ellers?!
Men klart noen legger lettere på seg enn andre.

Spørs vel hvordan man ser det. Langrennslandslaget har vel hatt halvparten på 23-24 i BMI

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684208 08/10/2021 22:26
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Digger avgjørelsen.

Når ikke arbeidskravene er oppnåelige er det bedre å ta en ny runde på kompetanse/egenskaper enn å late som og slite med unødvendig motgang.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: baronKanon] #2684209 08/10/2021 22:43
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: baronKanon
Hun trente seg opp pga en kneskade.

Jeg tror det ligger mye i dette.
Selv om hun skulle hatt en BMI på 21, så er det jo ikke sikkert hun ville kunne kommet seg tilbake i 'god nok form' til å kunne kjempe om medaljene.
Hun har jo hatt en lengre periode hvor hun ikke har kunnet hoppet på ski, dermed var det like så godt å droppe OL.

Det er synd at media kun fokuserer på vekt.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684215 09/10/2021 06:36
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
ser at Maren Lundby står over OL fordi hun veier for mye

damehopp må vel være en av de smaleste idrettene, så for de som vet - hvor mange lisensierte dame seniorer er det innen damehopping ?

De er like seriøse som kvinnesyklister. For å sette utfor i en hoppbakke, så krever det mye styrke, både mentalt og fysisk. Og, ikke minst teknikk. Sittestilling justeres etter bakken de hopper i. Kvinner har lyst til å hoppe skiflyvning, men det får de ikke lov til.
Drev selv med skihopping for mange år tilbake. Husker Maren Lundby fra barneårene hennes, ett helt vannvittig talent.
Og, da du sier det er en smal idrett, så kommer dette av at de har ikke fått lov til å konkurere på lik linje som menn. Og, det er en relativt ny idrett. Det var ikke før mot slutten av 90 tallet at det var noen jenter som begynte å hoppe, og det ble opprettet egne jente/dame klasser. Og, er det en idrett som har møtt motgang er det kvinnehopp. Yggeseth fremsto som en dinosaur som hadde gjort det til sitt livsoppgave, å stoppe kvinnehopping.
Lundby har levd som toppidrettsutøver siden hun var 14 år, nå er hun 27 år. Hun var vel den første kvinne som satte utfor i ett verdensmesterskap for hopp i kvinner, og den første som vant storbakke i ett verdensmesterskap.
Og, apropos slanking. Det er ikke alltid det bare er vekt som er problemet. Og, når noen sier at det bare er å slanke seg ned til en BMI på 21, så fremstår man bare kunnskapsløs. Lundby tok kontakt med hoppleiren med sitt problem allerede etter avslutningen på verdenscupen, og de startet jobben allerede da. Og, når de ser at det ikke har hatt ønskede resultater, mener jeg Lundby har tatt en meget voksen oppgave, som skal hylles. Vekt og idrett er ett kjempeproblem. Det er mørketall på hvor mange som blir borte fra idrett pga. vekt og spiseforstyrrelser. Langrennslandslaget har vel også en utøver som ikke får delta pga. helseproblemer knyttet til vekt.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Maren Lundby står over OL [Re: eOpseth] #2684230 09/10/2021 09:55
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Sitat: eOpseth

Sist NM tror jeg det var 6 senior kvinner som deltok mot ca 50 senior menn såvidt jeg kan finne, så en betydlig forskjell virker det å være. Antar at covid effekten på et slikt arrangement enten er neglisjerbar eller treffer kjønnene likt.

med seks deltagere i NM er jo dette noe som i beste fall kan kalles smal idrett, uten at jeg snakker nedsettende om de som deltar. men man må som regel ha en viss bredde for å få frem gode utøvere
har fulgt skihopping som skibærer og skismører fra unnarennet i to-tre år og i ettertid er det ett par ting som sitter igjen av inntrykk.
Få utøvere, få arenaer, få deltagere i renn og ikke en jente å se. Det mest imponerende har vært hvor tidlig guttungene begynte å hoppe i bakker med K-punkt over femti meter

I mine øyne så må man være lang og tynn for å ha muligheter i skihopping, litt som i basketball - der man bør være over to meter og muskuløs

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684232 09/10/2021 10:06
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det trenger jo absolutt ikke være relatert til overvekt. Det kryr av jenter som utviker mye beinmusklatur fort om de trener styrke. Og har du først dratt på deg musklene er det vanskelig å få til dystrofi mens man fortsetter å trene uten å sulte seg ganske kraftig. Og det er fort en matabolsk og motivasjons-ødeleggende øvelse.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Tagelli] #2684237 09/10/2021 11:57
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tagelli
Det trenger jo absolutt ikke være relatert til overvekt.

Ein ser jo på ansiktet at ho har meir feitt på kroppen enn det som er optimalt for hopping.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684238 09/10/2021 11:57
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

med seks deltagere i NM er jo dette noe som i beste fall kan kalles smal idrett, uten at jeg snakker nedsettende om de som deltar. men man må som regel ha en viss bredde for å få frem gode utøvere
har fulgt skihopping som skibærer og skismører fra unnarennet i to-tre år og i ettertid er det ett par ting som sitter igjen av inntrykk.
Få utøvere, få arenaer, få deltagere i renn og ikke en jente å se. Det mest imponerende har vært hvor tidlig guttungene begynte å hoppe i bakker med K-punkt over femti meter

I mine øyne så må man være lang og tynn for å ha muligheter i skihopping, litt som i basketball - der man bør være over to meter og muskuløs

Skiihopping er jo en smal idrett, så helt overraskende er det jo ikke. En skal ikke bo så langt unna et anlegg før det ikke er en idrett som er aktuell å holde på med. Allerede der er det nok veldig mange som aldri tenker i retning av denne idretten, og med mye reising faller enda flere fra. Skihopping er ikke eneste idretten der heller.

Nå husker jeg ikke resultatene i hodet, men har for meg at av disse 6 var det i hvert fall 4 som var svært tette - så noe sier meg at nivået er relativt sett godt.

Lang og tynn er nok en fordel - Primož Roglič imponerer meg fremdeles med sin transformasjon.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Maren Lundby står over OL [Re: eOpseth] #2684251 09/10/2021 15:32
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig

Skiihopping er jo en smal idrett, så helt overraskende er det jo ikke. En skal ikke bo så langt unna et anlegg før det ikke er en idrett som er aktuell å holde på med. Allerede der er det nok veldig mange som aldri tenker i retning av denne idretten, og med mye reising faller enda flere fra. Skihopping er ikke eneste idretten der heller.

Nå husker jeg ikke resultatene i hodet, men har for meg at av disse 6 var det i hvert fall 4 som var svært tette - så noe sier meg at nivået er relativt sett godt.

Lang og tynn er nok en fordel - Primož Roglič imponerer meg fremdeles med sin transformasjon.

Og, for hvert år som går, blir det mer og mer reising. Selv, om det bygges noen helt fantastiske rekruteringsanlegg i Norge, er det ekstremt mange bakker og hoppere som er blitt borte de siste 20-30 årene.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: -Jan] #2684261 09/10/2021 17:27
Panda Offline
Besatt
Besatt

Ein ser jo på ansiktet at ho har meir feitt på kroppen enn det som er optimalt for hopping.

Kunne ikke ha sagt det bedre selv. Kona mi da det samme, jøss så tjukk hu har blitt i ansiktet.
Kanskje hun er gravid.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Panda] #2684265 09/10/2021 18:09
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kunne ikke ha sagt det bedre selv. Kona mi da det samme, jøss så tjukk hu har blitt i ansiktet.
Kanskje hun er gravid.

Slikt er unødvendig å skrive på et offentlig forum, da sikter jeg til beskrivelsen av ansiktet.

CK ELVERUM

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Otoen] #2684304 10/10/2021 07:41
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Otoen

Kanskje hun er gravid.

Slikt er unødvendig å skrive på et offentlig forum, da sikter jeg til beskrivelsen av ansiktet.

Helt enig at dette er undøvendig å skrive på ett offentlig forum. Total skivebom. Essensen av vekt og toppidrett er slike kommentarer som dette. Total idioti. Vet vi den hele og fulle sannhet. Nei. Ett googlesøk, så kan personen det blir kommentert om få opp dette, og lese dette om seg selv.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684313 10/10/2021 08:34
stosu Offline
Besatt
Besatt
Vekt er en utfordring for de fleste idretter, og det må idretten tørre å snakke offentlig om. Spesielt innen aldersbestemte klasser og yngre senior.
Maren Lundby sprenger grenser nok en gang ved å gå ut i offentligheten med at hun veier for mye, og ikke ønsker å gå ned i vekt på en usunn måte. Fantastisk ICON_SMILE
Det er sikkert mange som leste om Emilie Fleten i VG i går. Det finnes altfor mange slike tilfeller innen idretten.
Nå må idretten høre på spesialister som Jorunn Sundgot Borgen, og tørre å snakke offentlig om utfordringene.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684314 10/10/2021 08:35
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Banesykling! Der snakker vi smal idrett, der! En håndfull deltakere i NM eller noe sånt?

Det kan jo hende det blir flere når det blir flere muligheter for å konkurrere i det i Norge. Litt sånn som at det blir flere damehoppere når de får lov til å konkurrere...

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Gråstein] #2684319 10/10/2021 09:29
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Gråstein
Litt sånn som at det blir flere damehoppere når de får lov til å konkurrere...

Treningsmuligheter aller først, det er der det starter uansett idrett. Og da trenger en anlegg, trenere, ildsjeler og foreldre som støtter opp. Minst én av disse fire mangler ofte - særlig når det uansett aller viktigste er at barna først og fremst skal ha det moro og ønske å komme på neste trening også.

Har vært snakket om i tidligere tråd også, dette med konkurranseinnstinkt hos barn. Mine syntes trening er moro, konkurranse er blææ. Jeg skal ærlig innrømme at det er litt tungt å være superengasjert pappa da, men det er nå sånn det engang er.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Gråstein] #2684325 10/10/2021 10:50
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Banesykling! Der snakker vi smal idrett, der! En håndfull deltakere i NM eller noe sånt?

Det kan jo hende det blir flere når det blir flere muligheter for å konkurrere i det i Norge. Litt sånn som at det blir flere damehoppere når de får lov til å konkurrere...

nå har det vært fritt frem for damer og konkurere i hopp i mange år uten at det har blitt så mange flere damehoppere av den grunn,
at det legges begrensninger mhp de største bakkene skyldes vel mere ferdighetsnivået. at en og annen dame skulle hoppe i skiflyvningsbakker har null og nix å si for rekruteringen

bane sykling ja, mulig at det blir en bedring der når velodromene åpnes

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Panda] #2684329 10/10/2021 12:11
Juffe Offline
Besatt
Besatt

Kanskje hun er gravid.

I blant kan man tjene bedre på å holde både sine egne og sin nærmeste, tanker for seg selv fremfor å plumpe de ut i all offentlighet.

Redigert av Juffe; 10/10/2021 12:31.

'...once more, and more intensity!'
Re: Maren Lundby står over OL [Re: Panda] #2684337 10/10/2021 14:38
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat:

Kanskje hun er gravid.

Nå er det nok, la meg slippe å se innlegg her som kunne vært tatt ut av kjeften på bygdedyr-verpekjerringer i små-tettsteder. Takke meg f....n for dette drittpratet. Ta dere sammen.

Redigert av Anomyn; 10/10/2021 14:59.
Re: Maren Lundby står over OL [Re: Anomyn] #2684342 10/10/2021 15:37
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anomyn

Nå er det nok, la meg slippe å se innlegg her som kunne vært tatt ut av kjeften på bygdedyr-verpekjerringer i små-tettsteder. Takke meg f....n for dette drittpratet. Ta dere sammen.

Så hyggelig og saklig ordbruk , her oser det respekt av bygde- Norge ! Fantastisk !

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Maren Lundby står over OL [Re: Flamini] #2684346 10/10/2021 16:41
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig

nå har det vært fritt frem for damer og konkurere i hopp i mange år uten at det har blitt så mange flere damehoppere av den grunn,
at det legges begrensninger mhp de største bakkene skyldes vel mere ferdighetsnivået. at en og annen dame skulle hoppe i skiflyvningsbakker har null og nix å si for rekruteringen

bane sykling ja, mulig at det blir en bedring der når velodromene åpnes

Mulig det blir en endring når kvinner får hoppe i skiflyvning også. Hvorfor skal en jente ville satse på en idrett år de fortsatt blir diskrimintert. Å skylde på nivået beviser at man ikke følger med. Kvinnehopp ligger på samme nivå som herrer gjorde i 2012. Herrer fikk da lov til å hoppe i skiflyvning på den tid.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Anomyn] #2684351 10/10/2021 18:04
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Anomyn
Sitat:

Kanskje hun er gravid.

Hun har jo selv sagt at kroppen hennes har gått igjennom en forandring i det siste, tenkte kanskje da at hun var i lykkelig omstendigheter, men da hadde hun kanskje sagt det? Kan jo hende noe har skjedd ifb. med det også, som hun ikke har lyst å dele.
Er da ikke verre enn det. Herregud, er man off. person må man jo tåle at folk tenker sitt, særlig når hun forklarer så vagt.
Hadde jeg vært gravid hadde jeg ikke hoppet heller, virker rimelig risikabelt.

Re: Maren Lundby står over OL [Re: Panda] #2684355 10/10/2021 18:54
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A

Hun har jo selv sagt at kroppen hennes har gått igjennom en forandring i det siste, tenkte kanskje da at hun var i lykkelig omstendigheter, men da hadde hun kanskje sagt det? Kan jo hende noe har skjedd ifb. med det også, som hun ikke har lyst å dele.
Er da ikke verre enn det. Herregud, er man off. person må man jo tåle at folk tenker sitt, særlig når hun forklarer så vagt.
Hadde jeg vært gravid hadde jeg ikke hoppet heller, virker rimelig risikabelt.

Vel, Panda, den er grei.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support