Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nytt liv til krossyklene?

Nytt liv til krossyklene? #2684115 08/10/2021 09:26
Elmersen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Specialized lanserer nå sin nye Crux: https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/gravel-bikes/specialized-s-works-crux-review/

Men krossykkelen omtales nå først og fremst som en grussykkel (kommer vel en krosstypisk utgave senere?). Dette ser ut til å være en trend hos flere merker, nylig også sett hos Cannondale og Bianchi. Er kategoriene igjen i ferd med å smelte sammen? Eller er det grussykkel-kategorien som er i ferd med å dele seg i en grovere, mer bikepacking-orientert retning (Diverge) og en mer racingorientert, krosslignende retning på andre siden (Crux)?

Uansett litt morsomt at skillelinjene blandes betydelig når vi for få år siden var veldig opptatt av at grussykler er noe "helt annet" enn krossykler. Men kanskje er det vel så mye krossyklene som har endret seg med lavere krankhushøyde, lengre frontramme, kortere stem, større dekklaring og mer allsidig utveksling?

Redigert av Elmersen; 08/10/2021 09:33.
Re: Nytt liv til krossyklene? [Re: Elmersen] #2684127 08/10/2021 10:16
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Elmersen

Uansett litt morsomt at skillelinjene blandes betydelig når vi for få år siden var veldig opptatt av at grussykler er noe "helt annet" enn krossykler. Men kanskje er det vel så mye krossyklene som har endret seg med lavere krankhushøyde, lengre frontramme, kortere stem, større dekklaring og mer allsidig utveksling?

De eneste som har ment at grussykkel er noe helt annet enn kross-sykkel er vel de som selger sykler og de som har latt seg lure av markedsføringen. Kross-sykkel har alltid funket helt strålende som grussykkel. Det samme har hardtail terrengsykler ;-)

Når nå Specialized går mer mot grus enn kross så skjønner jeg ikke helt hvorfor det fortsatt ikke er feste til skjermer eller rammevesker på sykkelen. De som skal drive med grus-ritt-sykling vil vel gjerne bruke samme sykkel når de skal trene på sykkelen eller skal sykle ultraritt på grus.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nytt liv til krossyklene? [Re: Elmersen] #2684140 08/10/2021 11:09
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hva der nå enn er av krossykkel ellee grussykkel, så skal Specialized ha for at de kjører på med gromme nye modeller med 27,2 pinne og BSA kranklager uten aeromikkmakk og interne kabler. Samme som på Aethos.
Bare å komme med en Aethos for felgbrems (haha) nå, for da skal til og med jeg vende begge øyne vekk fra den sinnsyke Specialized overprisinga og gå til innkjøp.

Re: Nytt liv til krossyklene? [Re: aug11x] #2684156 08/10/2021 12:59
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: aug11x

Bare å komme med en Aethos for felgbrems (haha) nå

Håper snart Apple lanserer iphone med 256MB lagringsplass.

Synd å se alt går over i grussegmentet. De eneste som kjøper CX er vel de som sykler aktivt. Alle andre har vel lite igjen for å kjøpe en ren CX?

Re: Nytt liv til krossyklene? [Re: Elmersen] #2684157 08/10/2021 13:13
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Høres ut som det blir litt lite plass til hipsterbilder av dyre sykler da;)

Etter oppmøte på de cx-rittene som er, så skjønner jeg jo godt at selskaper som vil tjene penger heller går for grussykler.
Så har man sånne raringer som meg da, som syntes det er skikkelig morro med kvikk geo. Jeg innfinner meg dog godt med at jeg er i relativt heftig mindretall hva gjelder min sans for kvikke grussykler og annet ganmeldags drit som mekanisk giring og felgbrems på racer.

Re: Nytt liv til krossyklene? [Re: aug11x] #2684159 08/10/2021 13:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: aug11x
Så har man sånne raringer som meg da, som syntes det er skikkelig morro med kvikk geo. Jeg innfinner meg dog godt med at jeg er i relativt heftig mindretall hva gjelder min sans for kvikke grussykler og annet ganmeldags drit som mekanisk giring og felgbrems på racer.

Vel ICON_SMILE

Det har i hvertfall aldri noensinne vært større utvalg av bukkestyresykler med kvikk geometri og bred dekklaring, om vi så snakker om de råeste landeveisrittsyklene med 30-34 mm dekklaring, blandeveis- og grussykler med heftig geo og massiv dekklaring på 40+ mm, og hissige krossykler med sjenerøs gjørmeklaring rundt UCI-lovlige 33 mm knastedekk, som også tjener som blodtrimmede grusracere, slik Elmersen påpeker ICON_SMILE

Ellers deler jeg din forkjærlighet for mekanikk, men opplever også noen fordeler med hydraulikk ICON_SMILE

Tråden åpner for en uendelighet av artig nerding for dem som måtte ha tid, men inntil videre setter jeg for min del et stort +1 etter Elmersens gode oppsummering i første innlegg, og et nesten like stort +1 etter magnusc sin etterlysning av fester for skjermer og vesker også på de letteste og kvikkeste doningene. Vi driver da ikke bare med godværs- og rullesykling heller ICON_SMILE

Og ja, aug11x, enig med deg om sykler som Aethos msnheart1

God helg! yes

Re: Nytt liv til krossyklene? [Re: Elmersen] #2684175 08/10/2021 15:45
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Må være deilig å kunne dra på alpetur med en sykkel og to hjulsett. Og sykle Stelvio med 28mm bomullsdekk den ene dagen og Strada del Asietta med 40mm tubeless den andre.

Såeee... hvilke sykler finnes til en fjerdedel av prisen, med tilsvarende kjøreegenskaper, sub 7,5kg og med opplegg for mekanisk framgir og gjerne feste for skjermer?

Moderator  support, Valentino