Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vis meg din ladestasjon!

Vis meg din ladestasjon! #2683960 06/10/2021 12:05
C
Cerberus Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Det er etter hvert ganske mange ulike dingser som må på settes på lading med (u)jevne mellomrom. Det er lite kaos med en drøss ulike ladere, batterier og dingser som skal opp og ned av skuffer og inn og ut av kontakter. Ser behov for å lage en løsning i boden som både holder orden og øker sikkerheten under lading. Ser for meg et hyllesystem og forgreningskontakter med bryter stripset fast, slik at lading kan slås enkelt av og på etter behov. Tanken er da at laderne står fast i forgreiningskontakten, og hver dings/ batteri har sin mer eller mindre dedikerte plassering. Det er ting som holder til i boden som skal lades, telefoner osv lades i oppholdsrom. Ser altså for meg å lade sykkellykter, hodelykter, GPS'er, verktøybatteri, el-sykkelbatteri på vinteren, osv.

Søker inspirasjon. Noen som har laget et ryddig oppsett?

Re: Vis meg din ladestasjon! [Re: Cerberus] #2683991 06/10/2021 20:55
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra tråd! Jeg har irritert meg grenseløst over dette, husholdningen har sikkert 20 forskjellige enheter som trenger lading i løpet av en uke. Lesebrett/pader, telefoner, sykkellykter, ymse gps'er, små elektroverktøy.... I dag har vi en enkel Ikea-hylle med hull gjennom baksiden og et arsenal av USB ladeporter. Det fungerer sånn passelig. Men jeg vil ha noe bedre og har (så vidt) begynt å skisse på en løsning, bygget opp av enkle treplater eller lignende.

Min grove plan;

Topp: Delt på midten, den ene halvdelen inndelt i vertikale skuffer for å sette større ipader o.l. nedi. I bunn/siden er det ladeledning med "trådsneller" som trekker inn ledningen på en spole. Noe utfordrende med tykkere ledninger og høyere ladestrøm..
Andre halvdel: Integrert 2-4 induksjonsladere i plate.
Skuffeseksjon - åpne hyller med 50-50 USB type ladere, andre halvdel proprietære (Damn you Apple) og sykkellykter etc som krever mer suppe og frittstående ladere.
Bakside/sokkel på seksjon: Integrert overvåkningspanel, type enkelt LCD panel for noen utvalgte kurser, et par av/på brytere eller et tidsur for å unngå lading på natt. Kanskje en form for røykvarsler/infrarød sensor som kan trigge om det er noe unormalt høy varmeutvikling, og selvfølgelig en kraftig transformator fra 230v ned til 5V for telefoner etc (og evt opp til høyere spenning om det er noen enheter som krever eller støtter det.)

Redigert av Anders A-R; 06/10/2021 20:55.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Vis meg din ladestasjon! [Re: Anders A-R] #2684001 07/10/2021 06:53
C
Cerberus Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: Anders A-R

Min grove plan;

Topp: Delt på midten, den ene halvdelen inndelt i vertikale skuffer for å sette større ipader o.l. nedi. I bunn/siden er det ladeledning med "trådsneller" som trekker inn ledningen på en spole. Noe utfordrende med tykkere ledninger og høyere ladestrøm..
Andre halvdel: Integrert 2-4 induksjonsladere i plate.
Skuffeseksjon - åpne hyller med 50-50 USB type ladere, andre halvdel proprietære (Damn you Apple) og sykkellykter etc som krever mer suppe og frittstående ladere.
Bakside/sokkel på seksjon: Integrert overvåkningspanel, type enkelt LCD panel for noen utvalgte kurser, et par av/på brytere eller et tidsur for å unngå lading på natt. Kanskje en form for røykvarsler/infrarød sensor som kan trigge om det er noe unormalt høy varmeutvikling, og selvfølgelig en kraftig transformator fra 230v ned til 5V for telefoner etc (og evt opp til høyere spenning om det er noen enheter som krever eller støtter det.)

Her snakker vi!

Jeg tenker egentlig i retning åpne hyller, kanskje i kombinasjon med skuffer/ bokser for småting. En variant av dette for eksempel:
https://fieldtreasuredesigns.com/diy-battery-charging-station/

Trådsnelle er ikke dumt. En utfordring for å holde det ryddig er å unngå mye ledningstamper som henger og slenger.
Finnes det andre/ bedre plug&play-løsninger enn grenkontakt?

Re: Vis meg din ladestasjon! [Re: Cerberus] #2684005 07/10/2021 07:09
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Egen furtebod med egen hylle i reol for lykter og annet sykkel/ski stæsj som må lades. Anbefales ICON_WINK

Santa Cruz Megatower

Re: Vis meg din ladestasjon! [Re: Cerberus] #2684007 07/10/2021 07:34
Arne_And Offline
More than words
More than words
En korttidstimer som kan stilles til å slå av strømmen etter noen timer er en fin måte å sikre at ladingen ikke står på lengre enn nødvendig. F.eks.:
https://www.clasohlson.com/no/p/36-5575

Jeg synes denne ladestasjonen gjør det litt ryddigere med lading, det finnes sikkert nyere versjoner med flere USB-C-utganger:
https://www.tek.no/korttest/i/LAmya9/deltaco-usb-ladestasjon-80w

Re: Vis meg din ladestasjon! [Re: BigBoben] #2684012 07/10/2021 08:32
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: BigBoben
Egen furtebod med egen hylle i reol for lykter og annet sykkel/ski stæsj som må lades. Anbefales ICON_WINK

ICON_WINK Jeg HAR furtebod med eget opplegg, men også langt mindre USB-C type enheter. Der har jeg også fullt opplegg for lading av LiPo med trygg lagring i gamle ammunisjonskasser.

Sitat: Cerberus

Jeg tenker egentlig i retning åpne hyller, kanskje i kombinasjon med skuffer/ bokser for småting. En variant av dette for eksempel:
https://fieldtreasuredesigns.com/diy-battery-charging-station/

Fin den der, veldig mange sånne hyller på Youtube. Mitt opplegg er ikke så fancy, men jeg har skrudd alle ladere av typen til elverktøy opp på veggen og så har jeg en metallhylle til batteriene under. Stoler aldri på LiPo, selv med gjennomprøvde 18650 celler fra okay produsenter...

Her er et bilde av en sak fra en Kickstarter som aldri ble noe av. Jeg tenker noe i samme gata, men trenger fleksibiliteten til å lade f.eks hodelykter og større ting uten å måtte demontere eller la det ligge og slenge på benken.
[Linket bilde fra coolthings.com]

Redigert av Anders A-R; 07/10/2021 08:37.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Vis meg din ladestasjon! [Re: BigBoben] #2684019 07/10/2021 09:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Hvis det er kaldt i boden, så er det ikke anbefalt å lade. Litium-ion-celler tåler dårlig lading ved kalde temperaturer.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vis meg din ladestasjon! [Re: baronKanon] #2684029 07/10/2021 09:52
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: baronKanon

Hvis det er kaldt i boden, så er det ikke anbefalt å lade. Litium-ion-celler tåler dårlig lading ved kalde temperaturer.

Vi bygger da fullisolert furtebod med varmeovn vel? Står ikke å skrur sykkel eller smører ski mens man fryser...

Redigert av BigBoben; 07/10/2021 09:56. Rediger grunn: skriveleifer

Santa Cruz Megatower

Re: Vis meg din ladestasjon! [Re: BigBoben] #2684066 07/10/2021 14:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Vi bygger da fullisolert furtebod med varmeovn vel? Står ikke å skrur sykkel eller smører ski mens man fryser...

Gikk for maksimering av volum hos oss.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vis meg din ladestasjon! [Re: Cerberus] #2684094 07/10/2021 23:05
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Hvis en lader eller batteri smelter eller brenner, er det fordel at de ligger i en metall boks, så blir ikke underlaget skadet.
Mulig aluminium grill fat kan brukes.

Re: Vis meg din ladestasjon! [Re: baronKanon] #2684096 08/10/2021 05:47
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B

Gikk for maksimering av volum hos oss.

Fordelen med litt tomt, så kan man bygge eksternt bygg til furting.

Men over til ladestasjoner, så er ikke min løsning med reol/hylle så veldig bra da det blir fort en del ledninger.
Noen som har noe DIY forslag?

Santa Cruz Megatower

Re: Vis meg din ladestasjon! [Re: eldo472] #2684187 08/10/2021 17:27
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eldo472
Hvis en lader eller batteri smelter eller brenner, er det fordel at de ligger i en metall boks, så blir ikke underlaget skadet.
Mulig aluminium grill fat kan brukes.

Det spørs veldig på battericellene, men det kan fort bli skummelt. Mange fæle historier om kjellere/garasjer som går opp i lys lue pga kortslutninger i battericeller. Jeg har ammunisjonskasser fra forsvaret til min LiPo batterier (radiostyrt) da disse har såpass mye høyere feilrate og mindre beskyttelse enn standard 18650 celler.

Moderator  support