Telefonklokke til barna
|
Re: Telefonklokke til barna
[Re: Dexter]
05/10/2021 14:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
12-åringen min vet jeg sjelden nøyaktig hvor er og som regel er han ute der det ikke er noen foreldre i nærheten.
Digg, ikke sant. Husker det som om det var i går. Ferdig på skolen og ut med kompisene. Og så håpe at man fikk med seg middagen. Ikke sagt at vi rakk den nei, ble mang en kald middag. Samme på ferie. Dra med broder'n på oppdagelsestur som varte fra rett etter frokost til langt ut på middagen og inn i kvelden. Hvor vi var viste ingen, ikke vi selv heller. Skrubbsultne når vi kom tilbake til campingplassen. Fantastisk ubekymret tid. Vet ikke om man er kontrollfreak hvis man lurer på hvor 11 åringen er kl 19.00 og han ikke har vært hjemme fra skolen på en tirsdag, og den samme kvelden har en hockeytrening og ballspill trening å kjøre til. Høres litt ut som om den enes frihet er den andres forsømmelse. Høh, klarer ungene ikke selv å huske de dagene de har fritidsaktiviteter som er organisert? Sikker på at de egentlig ønsker å drive med disse aktivitetene, om dette er en åpenbar problemstilling?
|
|
|
[Re: Hoaas]
05/10/2021 14:28
|
Panda
Besatt
|
Besatt
[quote=Panda Ikke sy puter under armene kjære curlingforeldre  Tror du har misforstått begrepene "sy puter under armene" og "curlingforeldre"[/quote] Det er Overbeskyttende foreldre, du er ganske mye beskyttende når du tracker barna di. Ser dere faktisk ikke selv hvor mye dere har dritet dere ut med dette når dere blir så provosert av kommentarene fra annen leir?
|
|
|
[Re: Tange]
05/10/2021 14:30
|
Panda
Besatt
|
Besatt
12-åringen min vet jeg sjelden nøyaktig hvor er og som regel er han ute der det ikke er noen foreldre i nærheten.
Digg, ikke sant. Husker det som om det var i går. Ferdig på skolen og ut med kompisene. Og så håpe at man fikk med seg middagen. Ikke sagt at vi rakk den nei, ble mang en kald middag. Samme på ferie. Dra med broder'n på oppdagelsestur som varte fra rett etter frokost til langt ut på middagen og inn i kvelden. Hvor vi var viste ingen, ikke vi selv heller. Skrubbsultne når vi kom tilbake til campingplassen. Fantastisk ubekymret tid. Akkurat sånn skal det være å være barn. Heldigvis er dem lure nok til å lure foreldrene. Takk pris.
|
|
|
[Re: Ripen]
05/10/2021 15:54
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Djiiiises...
Vi kan selvsagt fikse en Doro telefon på hver til ungene, men vi tenkte at det er mer praktisk med en klokke siden telefonen vil bli liggende i en sekk eller jakkelomme, forhåpentligvis. En iPhone er nok knust etter kort tid, de trenger ikke en smarttelefon ennå.
Kan dere som er så jævlig opptatt av at vi ikke skal overvåke barna lese en gang til gjennom tråden før dere kommer med mer oppgulp og påstander om svekkede evner til å være foreldre? Vi skal overhodet IKKE overvåke barna! Greit? Men om det mangler et barn når vi har opptelling så er det fint å kunne ringe og høre om de er på vei hjem snart. Og får man ikke svar så kan det jo være fint å sjekke hvor klokka er og kanskje dra dit og sjekke om alt står bra til?
Det vi prøver å finne ut her er hva som er mest praktisk for 7-8 åringer, ikke hva som er moralsk riktig. Det har vi kontroll på selv, takk som spør.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
05/10/2021 17:22
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Djiiiises...
Det vi prøver å finne ut her er hva som er mest praktisk for 7-8 åringer, ikke hva som er moralsk riktig. Det har vi kontroll på selv, takk som spør. Hehe, the interwebz! Jeg utdyper gladelig siden vi i) har gitt ungen ringeklokke, ii) ikke er så bekymret for overvåkning, men iii) opplever at dette ikke funker særlig godt for oss. Gutten går i andre. Han må ta av klokka i skole- og SFO-tida. Han husker ikke å ta den på igjen. Klokka ligger i sekken, som behandles såpass røft at det har kommet to-tre nødanrop til oss. (Eller det er det vi tror har skjedd; hvis klokka bare har selvutløst et SOS-anrop, er det naturligvis svært kritikkverdig fra produsentens side.) Og siden klokka ligger i lokket, får vi ikke tak i ham når vi ringer ifm. henting osv. Vi bor på bygda. Han er som regel sammen med oss etter skoletid, som fører til mindre kontrollbehov fra vår side. Klokka er stor og klumpete. Mini har mistet interessen. Det var gøy å sende meldinger den første helga. Mobilabonnementet er dyrt. Mener jeg betaler 200 kr/mnd for basically ingenting. Men mange andre er godt fornøyd.
|
|
|
[Re: mob]
06/10/2021 08:17
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Djiiiises...
Det vi prøver å finne ut her er hva som er mest praktisk for 7-8 åringer, ikke hva som er moralsk riktig. Det har vi kontroll på selv, takk som spør. Hehe, the interwebz! Jeg utdyper gladelig siden vi i) har gitt ungen ringeklokke, ii) ikke er så bekymret for overvåkning, men iii) opplever at dette ikke funker særlig godt for oss. Gutten går i andre. Han må ta av klokka i skole- og SFO-tida. Han husker ikke å ta den på igjen. Klokka ligger i sekken, som behandles såpass røft at det har kommet to-tre nødanrop til oss. (Eller det er det vi tror har skjedd; hvis klokka bare har selvutløst et SOS-anrop, er det naturligvis svært kritikkverdig fra produsentens side.) Og siden klokka ligger i lokket, får vi ikke tak i ham når vi ringer ifm. henting osv. Vi bor på bygda. Han er som regel sammen med oss etter skoletid, som fører til mindre kontrollbehov fra vår side. Klokka er stor og klumpete. Mini har mistet interessen. Det var gøy å sende meldinger den første helga. Mobilabonnementet er dyrt. Mener jeg betaler 200 kr/mnd for basically ingenting. Men mange andre er godt fornøyd. Takker! Så deilig med konstruktive og relevante tilbakemeldinger. Har sett for meg at klokka er stor og tung på et lite håndledd ja, og at fascinasjonen fort kan gå over. Og nødanrop i hytt og pine er jo ikke særlig interessant. Har ikke lyst å brenne et par tusen + abo på noe som ikke blir brukt etter noen mnd, derfor prøver jeg å gjøre en sjekk på forhånd. Vi vet jo at det er telefoner de har mest lyst på men det er vi også veldig usikre på, det bør i alle fall være noe robuste greier og da blir det fort telefoner de egentlig ikke har lyst på. Akkurat nå er de gira på mer frihet og å kunne gjøre avtaler spontant, så vi må finne en måte å kommunisere med dem på.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
06/10/2021 08:27
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etterhvert blir det kanskje "nødvendig" å utstyre barna med mobiltelefon? Da installerer man på Android "familylink" for å styre barnets bruk av mobiltid. Den appen har også sporing på kart. Apple har vel mye av det samme inkludert.
Vi kjører dette, men sier til sønnen at han kan si hvor han drar, og melde oss dersom det blir endring i planene. Det er kontroll nok synes vi da. Uansett 100% mer kontroll enn vi selv hadde over oss på 90tallet :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
06/10/2021 09:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
06/10/2021 11:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
De kan få kjøpe billig fra meg. Har akkurat oppgradert fra 3310  .
|
|
|
06/10/2021 11:57
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De kan få kjøpe billig fra meg. Har akkurat oppgradert fra 3310  . *host* Ludite ... *host*
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
06/10/2021 13:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det heter 'lu ddite'. 
|
|
|
06/10/2021 15:06
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det heter 'lu ddite'.  Den ble ikke plukket opp av autocorrect. Jeg toer mine hender. 
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
06/10/2021 18:28
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Det heter 'lu ddite'.  Sjeldent elegant måte å ta et forsøk på en fornærmelse. Kudos 
|
|
|
07/10/2021 06:37
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
[Re: Panda]
07/10/2021 09:09
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=Panda Ikke sy puter under armene kjære curlingforeldre  Tror du har misforstått begrepene "sy puter under armene" og "curlingforeldre" Det er Overbeskyttende foreldre, du er ganske mye beskyttende når du tracker barna di. Ser dere faktisk ikke selv hvor mye dere har dritet dere ut med dette når dere blir så provosert av kommentarene fra annen leir? [/quote] Jeg ser faktisk bare én som har driti seg ut her
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
|
|