Enkle stier på Hafjell?
|
Enkle stier på Hafjell?
05/10/2021 07:00
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Nå skal fireåringen min og jeg til Hafjell i høstferien. Hun på syv blir også med. De har begge ganske gode sykkelferdigheter.
Jeg har aldri syklet på Hafjell før og spør derfor her for å minimere tid med knot og bomturer - og påfølgene leie barn... Kan noen peke direkte på noen god flytstier uten for mye stein, røtter og bratte kneiker? Terrenget jeg er ute etter at noe à la Sanderskogen i Maridalen og Bygdøyskogen/Kongeskogen. Finnes det i det hele tatt der oppe?
Korte segmenter på 500 meter til én km er helt OK, men finnes det litt lengre runder vi kan ta er jo det glimrende. Noen kneiker skal vi få til uansett, men belønningen må være smoothe utforkjøringer.
Vi skal bo på Hafjelltoppen Hyttegrend. Vet ikke om det er et godt utgangspunkt rett på sykkelen, men litt bil kan vi kjøre. Så vidt jeg husker må man helt ned med bil for å komme opp til Moseter. Slipper gjerne det, men kan jo kjøre litt opp mot Pellestova og videre hvis det er mulig. Er det mulig/lov i kjøre Nyseterveien til enden og parkere der?
Har sett på MTBmap.no Der ser jeg der noen grønnmerkede stier mot Moseter. Hvordan er de? Hvordan er de blå stiene ved Hafjellet eller stien ved Høgsås (Høgåsstien)?
Stig
|
|
|
Re: Enkle stier på Hafjell?
[Re: Furu]
05/10/2021 08:01
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fra Hitfjell til Hita er det en veldig fin flytsti med lite knot. Kan parkere ved Hita og trille/sykle så langt opp en vil før en sykler ned att.. Segment på StravaInsta-video med unger som sykler derDe skal vel også åpne ny utvidet familieløype i Hafjell bikepark til høstferien om jeg husker rett.
|
|
|
[Re: hmhelland]
05/10/2021 08:08
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Fra Hitfjell til Hita er det en veldig fin flytsti med lite knot. Kan parkere ved Hita og trille/sykle så langt opp en vil før en sykler ned att.. Segment på StravaInsta-video med unger som sykler derDe skal vel også åpne ny utvidet familieløype i Hafjell bikepark til høstferien om jeg husker rett. Tusen takk! Det ser jo helt glimrende ut (bokstavlig talt med solnedgangen...). Er nok litt våtere nå, men sånn er det bare 
Stig
|
|
|
05/10/2021 08:36
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Fra Hitfjell til Hita er det en veldig fin flytsti med lite knot. Kan parkere ved Hita og trille/sykle så langt opp en vil før en sykler ned att.. Segment på StravaInsta-video med unger som sykler derDe skal vel også åpne ny utvidet familieløype i Hafjell bikepark til høstferien om jeg husker rett. Kan en bare ta trekket til topps og sykle innover og? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121058&filename=Hafjell.png)
Redigert av Tormod..; 05/10/2021 08:37.
|
|
|
05/10/2021 09:31
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Denne ser jo også fin ut. Noen som har kjørt den? Familieløypa: https://trailguide.net/3972
Stig
|
|
|
05/10/2021 10:11
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Familieløypa er veldig fin fra gondolen og ned til stolheisen. Syklet mye der med to på ca samme alder. Fra stolheisen og videre ned mot bunn er familieløypa stort sett bare transport på grusvei. Det er denne familieløypa det nå jobber med å utvide, slik at man får sammenhengende famililøype fra stolheis topp til bunn, via gondoltoppen: https://www.hafjell.no/hafjell-bike-park-utviderMener jeg såg på et skilt sist jeg var der at de forsøker å få åpnet den til høstferien!
Redigert av hmhelland; 05/10/2021 10:23.
|
|
|
[Re: Tormod..]
05/10/2021 10:22
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan en bare ta trekket til topps og sykle innover og?
Absolutt (men det er jo god stigning og distanse for de minste). Er man på "voksen-tur" er toppen av stolheisen et ypperlig utgangspunkt. Da kan en foreksempel sykle rundturen; Hafjellet, Reinsfjellet, Kriksfjellet, Hitfjellet. Noe slikt: https://trailguide.net/7108
Redigert av hmhelland; 05/10/2021 10:35.
|
|
|
05/10/2021 10:45
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Familieløypa er veldig fin fra gondolen og ned til stolheisen. Syklet mye der med to på ca samme alder. Fra stolheisen og videre ned mot bunn er familieløypa stort sett bare transport på grusvei. Herlig at jeg traff på en lokalkjent som forstår behovene våre her på forumet  Vi treffer vel på gondolens midtstasjon langs den grusveien. Er det påstiging der om sommeren med sykler, eller må vi til bunn for å komme opp igjen til gondoltoppen? Det beste er kanskje å ta stolheisen fra midtstasjonen, og enda bedre hvis den nye løypa er åpen? Regner også med at alle stolheiser er sykkeltilpasset som sommeren?
Stig
|
|
|
05/10/2021 12:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Familieløypa er veldig fin fra gondolen og ned til stolheisen. Syklet mye der med to på ca samme alder. Fra stolheisen og videre ned mot bunn er familieløypa stort sett bare transport på grusvei. Herlig at jeg traff på en lokalkjent som forstår behovene våre her på forumet  Vi treffer vel på gondolens midtstasjon langs den grusveien. Er det påstiging der om sommeren med sykler, eller må vi til bunn for å komme opp igjen til gondoltoppen? Det beste er kanskje å ta stolheisen fra midtstasjonen, og enda bedre hvis den nye løypa er åpen? Regner også med at alle stolheiser er sykkeltilpasset som sommeren? Såvidt meg bekjent stopper/tillater ikke gondolen påstigning ved midtstasjonen. Det går bare en stolheis om sommeren. https://www.hafjell.no/sommer/loypekart-0
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
05/10/2021 12:24
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Takk for oppklaring. Ja, når jeg tolker løypekartet litt nøye så ser jeg jo dette. Sånn er det å være førstereis, mange spørsmål for å unngå knot og sure miner hos barna.... Men nå tror jeg at jeg har sånn halvkontroll, og at det blir mye morro for barna og meg. Kanskje vi får med mor også...  .
Stig
|
|
|
05/10/2021 12:29
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
... Vi treffer vel på gondolens midtstasjon langs den grusveien. Er det påstiging der om sommeren med sykler, eller må vi til bunn for å komme opp igjen til gondoltoppen? Det beste er kanskje å ta stolheisen fra midtstasjonen, og enda bedre hvis den nye løypa er åpen?
Regner også med at alle stolheiser er sykkeltilpasset som sommeren?
Gondolen har kun påstigning i bunn på sommeren. Det er gondolen og stolheis 2 som er tilrettelagt for sykkel. Man får et par partier med sti også i nedre del, "Desert" er syklebar for de små blant annet, så ungene syns egentlig det er stas å sykle helt ned, men det blir mye bremsing og utslitte fingre, så de trives helt klart best i øvre del der det er litt slakere og mer variasjon. Men de vil som regel alltid en tur helt ned i løpet av en sykkeldag der. Har trua på den nye delen av familieløypa!
|
|
|
05/10/2021 19:46
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Takk for bra og nyttig info. Mye annet som skal gjøres disse dagene også, men sykling blir det garantert. Olav (4 år) så på løypekartet med stor iver.
Stig
|
|
|
06/10/2021 07:46
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi var førstereis til DH i Hafjell i sommer vi også, med yngstedattera på 13. Vi har tidligere syklet mye i Trysil, og hun elsker f.eks. Magic Moose (både på egen sti-hardtail, og på leid fulldemper). I Hafjell ble det derimot ganske heftig for henne, selv med full DH-rigg. Familieløypa var vel den eneste hvor hun dro på litt og følte seg trygg på seg selv hele veien. Dessert likte hun også godt, så det ble til at vi ofte syklet helt ned. Da måtte hun og mor ta til takke med den kjedelige grusveien mye av veien (mens jeg tok snarveien ned Brattlykkja). Vi prøvde å finne nr. 19, den som var merket som nyhet 2021 på kartet - men innser jo nå etter å ha lest denne tråden at den rett og slett ikke var bygd ferdig i sommer.
Hun syklet også Moe'town, Parkløypa, og Nameless - men det var frustrerende mye bremsing der for far som kom trillende bakerst. Endte med et tryn i Nameless på dagens siste run. Kjipt der og da, men i etterkant var det visst bare tøft :-)
Kort oppsummert fra egen erfaring; en 4-åring tror jeg ikke får noe mestringsfølelse av å sykle noe av dette. Det blir mye bremsing og slitne hender. Kan jo håpe at den nye nr. 19 er finere sånn sett. Ellers har Mosetertoppen en helt utmerket pumptrack, så den er absolutt verd et besøk. Du kan kjøre så godt som helt frem hvis du tar turen med bil, men må altså ned i dalen fra Hafjelltopp-siden, og opp igjen til Moseter.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
06/10/2021 09:43
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Må nok slutte opp om siste taler i forhold til Hafjell. Også angående den fenomenale runden over Reinsfjell, Kriksfjell og Hitfjell. Stort sett bare rask og enkel flyt for en litt vant ungdom eller voksen syklist, men runden er tross alt ganske lang og har både småbratte partier (som man ser markert som rødt på MTBmap i begge endene av Reinsfjell) og innslag av våt sti (mellom Kriksfjelll og Hitfjell). For det aktuelle turfølget vil jeg kanskje anbefale og ta stien opp Hitfjell fra vest så langt iveren bærer, og så nyte flyten ned igjen, eventuelt kjøre til Kriksfjell og konsentrere seg om de blågule stiene der.
|
|
|
[Re: parob]
06/10/2021 10:25
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kort oppsummert fra egen erfaring; en 4-åring tror jeg ikke får noe mestringsfølelse av å sykle noe av dette. Det blir mye bremsing og slitne hender.
Fireåringen her digger å sykle familieløypa, men som du sier blir sliten i hendene (Frog 16" med felgbrems), han er fornøyd med en tur helt ned og Desert som avslutning. En mye brukt variant for oss er så lenge de orker i pumptracken (gratis utlån av sykler i ymse størrelse), så avslutter vi med en tur helt ned. Fordelen med å henge i pumptracken, om en er to voksne er at mor og far kan bytte på å lapse heis mens ungene sykler i pumptracken.
Redigert av hmhelland; 06/10/2021 10:26.
|
|
|
07/10/2021 07:04
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Takk for gode refleksjoner og erfaringer  Min fireåring er jo superflink og mestrer alt!!!  Neida, det er absolutt ingen prestisje i dette - vi skal bare ha det morro  Får vi kjørt ett run med heisbasert er det topp. Bare å ta gondol/heis er nok kjempekult for han. Går ikke det heller, så raser han nok rundt på pumptracken. Utover det så er Hitfjellstien absolutt en prioritet. Kriksfjell kan jo også være noe. Takk for tips! Han kan også ha med sykkelen på det som er fottur for oss andre. Frog 48 utstyrt med Kidreel har vært med på mye i sommer  Nå ser det ut til å bli ganske vått de neste dagene….
Stig
|
|
|
09/10/2021 15:58
|
Furu
OP
/Stig
|
OP
/Stig
Etter to dager i bakken har vi lært ganske mye. Olav på fire og jeg fikk kjørt familieløypa fra gondolen ned til midtstasjonen én gang hver dag. Den første gangen var det ca 75% mestring og morro. Andre gangen var det 95% mestring og kjempemoro! Broer og tunnel - herlig  Vi fant ut at den nye grønne løypa fra toppen av stolheisen aldri ble åpnet i 2021. Da lærte vi at bratte grusveier ikke er kult for min fireåring, og motivasjon/mestring var ganske langt nede. Men vi kom oss ned til Mosetertoppen med tiden til hjelp, sjokolade og greit humør. På dag to tok vi alikevel sikte på å kjøre helt ned til bunn. Hadde lært litt fra første dagen, så det gikk litt bedre på grusen. Men det ble nok for mye kjip grusvei og vonde hender helt ned, så vi måtte droppe Dessert… Når de får åpnet det de kaller løype 19(?) fra toppen av stolheisen blir det veldig bra for mine barn å kjøre flere ganger på én dag. Hun på syv fikk jeg også kjørt sammen med. Hun taklet løypa fra gondolen til midstasjonen helt glimrende  Litt kjipt med grusen for henne også, men det gikk greit. Da vi kom til Dessert var hun ganske varm i trøya på mange måter, så der hadde hun det skikkelig morro  Jeg vil si totalt sett 90% mestring for henne. Hadde det vært tid flere kjøringer ville det løsnet skikkelig. Pumptracken var glimrende for dem begge!
Redigert av Furu; 09/10/2021 16:02.
Stig
|
|
|
09/10/2021 17:38
|
johannessen
Avhengig
|