Telefonklokke til barna
|
Telefonklokke til barna
03/10/2021 12:30
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er det noen her inne som har erfaring med Xplora XG02 eller andre smartklokker for barn, og har meninger å dele? Noe man bør tenke på, noe den ikke har som man burde ha? Andre klokker som er bedre?
Vi tenker at det er fint å kunne ringe dem og ha track på hvor de befinner seg, de er 7 år nå. Siden vi vil trenge 2 klokker tenkte vi å slå til på kampanje på XGO2, 995,- pr stk.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Telefonklokke til barna
[Re: Ripen]
03/10/2021 13:04
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ingen klokker! Synes det er trist at alle driver og overvåker barna sine på den måten hele tiden. Har aldri falt meg inn å spore opp barna på den måten. De har lært seg hvor de har lov til å gå, og at de må si fra hvis de drar et sted. Hvis de drar til venner, har vennene gjerne foreldre som kan melde fra at de er på besøk. Det funker veldig godt i vårt nabolag. Skal de hjem fra et sted, enten henter vi eller kontakter foreldrene til de de er hos. Var ikke vanskelig før, er ikke vanskelig nå heller... Ansvar og tillit går begge veier på sikt.
Jeg svarer på spørsmålet med noe helt annet, men det er rett og slett noe jeg er ganske engasjert i.
|
|
|
03/10/2021 14:29
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Samme båt. Hatt klokka siden skolestart. Misfornøyd, bortkastede penger. Ligger bare i sekken. En del tilfeller av nødanrop pga. lommering som skremmer livskjiten av oss. Mini har også mistet interessen.
|
|
|
03/10/2021 21:23
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Begge mine har klokke, minsta er 7 og fikk nå nettopp. Eldste er 10 og har hatt i flere år men skal nok over på mobiltelefon snart. Vi har vært veldig fornøyd med klokkene. De funker til det de skal. Ringe til og fra, sende kjappe meldinger (ungene sender talemelding, vi kan sende tekstmelding). Kan følge med og se hvor de er om ønskelig. For våre unger har det mer vært en trygghet for de å vite at de kan ringe oss når det er noe, men vi har vært tilbakeholden med mobil da de bringer flere andre utfordringer som jeg tenker jeg ønsker å utsette så mye som mulig. Telefonklokke er og mye rimeligere enn en mobil sånn generelt.
Jeg ønsker å ha kontroll på at ungene mine ikke gjør noe de ikke får lov til eller at de drar steder de ikke får lov. Så får Kristian synes hva han vil. Alt var ikke så jævla mye bedre før...
|
|
|
03/10/2021 22:30
|
Awesnes
Avhengig
|
Avhengig
Min 10-åring har en Xplora-klokke, hun har også vanlig mobil men velger å ta meg klokka på skolen i stedet for mobilen da det er større sjanse for at mobilen kan bli borte/ødelagt. Greit å kunne ta en titt på hvor hun er hvis hun må gå hjem alene/være alene hjemme etter skolen noen dager.
Det eneste er at jeg synes det er litt i dyreste laget med abonnementet på 119kr mnd (ved forhåndsbetaling i 12mnd).
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/10/2021 04:40
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Ingen klokker! Synes det er trist at alle driver og overvåker barna sine på den måten hele tiden. +1 Barn har rett til et privatliv og til å ha hemmeligheter som foreldre ikke vet om
|
|
|
04/10/2021 07:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi hadde Xplora klokke til mellomstemann, han er 8 år. Grunnen var enkel, ungene avtaler ofte på skolen at de skal til hverandre, han er alene fra skoleslutt til vi kommer hjem og kan gi beskjed om det er noe m.m. Ble aldri brukt til noen form for overvåkning. Klokka funker for så vidt til det den skal, men har veldig lite batteri så den gikk ofte tom for strøm. Den er også litt stor og klumpete til en liten barnearm. Vi endte opp med å bytte ut klokka med en iPhone SE i sommer, satt opp med meget begrenset skjermtid. Det vil si, han kan bruke den som normalt etter skolen til 30min før leggetid, men ingen apper kan lastes ned uten min tillatelse (jeg må taste passord) og alt av nettsider er begrenset til 4-5 barnesider jeg har godkjent. Det kan dog ringes til meg og mor når som helst. Skjermtid settes fint opp på barnet sin telefon, så man er ikke avhengig av å ha eget produkt fra apple, heldigvis.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: H.Iversen]
04/10/2021 10:05
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg ønsker å ha kontroll på at ungene mine ikke gjør noe de ikke får lov til eller at de drar steder de ikke får lov. Så får Kristian synes hva han vil. Alt var ikke så jævla mye bedre før... Jeg stoler på barna mine, og har gradvis gitt dem ansvar for å følge de regler vi har satt. Og hvis det ikke følges, har vi snakket om hvorfor det ikke er greit. Og det har gitt forbedring. Har en god ro som forelder, siden jeg slipper å følge med og passe på til enhver tid. De har også rett til privatliv, og jeg har ikke rett til å micromanage hva de gjør.
|
|
|
[Re: MrAlfred]
04/10/2021 10:41
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Ingen klokker! Synes det er trist at alle driver og overvåker barna sine på den måten hele tiden. +1 Barn har rett til et privatliv og til å ha hemmeligheter som foreldre ikke vet om +1 fra meg også. Dere for faen meg skjerpe dere. Overvåke ungene deres sånn. Burde melde dere til noen. Skam dere. Om ikke dere har bedre styr på ungene deres og hva de driver med har du feilet BIG TIME som forelder.
|
|
|
04/10/2021 10:52
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Hold your horses. Her handler det ikke (bare) om overvåkning, klokker/telefoner til barn er også et nyttig kommunikasjonsverktøy. Etter noe vurdering mellom klokke eller telefon til 7-åringen vår endte vi på telefon, både fordi dette er fleksibelt og mye billigere løsning. Lillejenta synes det er helt topp å kunne ringe å fortelle at hun drar hit eller dit, istedet for å springe hjem og spørre om lov. Vi synes det er topp å kunne få kontakt uten å løpe rundt i hele nabolaget å sjekke hvor hun er (mange likealdrende barn i gata). At vi kan sjekke "finn venner" en gang i blant for å sjekke hvor hun er er helt innafor, alle vi voksne i familen vår har dette åpent for hverandre.
|
|
|
04/10/2021 17:01
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Oisann, ja her var det mye engasjement. Feile big time? Javel? Da sier vi takk til deg og så kan vi voksne diskutere videre. Makan..
Overvåke ungene har vi ingen intensjoner om, men vi tenker at det er fint for både oss og de at vi kan ringe hverandre. Nettopp for å kunne gi dem frihet til å ikke nødvendigvis komme rett hjem etter skole/SFO. Trenger ikke være GPS på klokkene, og jeg ser ikke for meg å sjekke posisjon til klokka før det begynner å bli aktuelt å melde barnet savna.
At det er forskjellige meninger rundt disse klokkene er helt greit, vi har jo ikke hoppa på dette før pga vi ikke har vært sikre. Nå ser vi at det kunne vært veldig praktisk, og bestisene til barna og foreldrene deres liker klokkene de har veldig godt. Men greit å få alt belyst, både fordeler og ulemper.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
04/10/2021 18:33
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jentungen på 9 har Xplora-klokke, og den har gjort at hun tør å dra rundt til venner som bor litt lenger unna enn det hun egentlig er komfortabel med. Ja, det er mulig å se på kartet hvor klokka befinner seg, men den funksjonen bruker vi så og si aldri. Vi ringer henne om vi lurer på hvor hun er, og det er sabla greit å kunne få tak i henne uten å måtte involvere mange andre foreldre.
Dere som er så ivrige på privatliv, hvordan bruker dere Facebook, Google og sånt?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/10/2021 18:56
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Dere som er så ivrige på privatliv, hvordan bruker dere Facebook, Google og sånt?
Det at man i vårt samfunn mer eller mindre tvinges til å godta tracking i stor skala for å delta i det digitale liv, er jo ikke et argument for at det er lurt, nødvendig eller tilrådelig å innføre enda mer av det, sågar på sine egne barn. Tvert i mot vil jeg heller si.
|
|
|
[Re: knuthaug]
04/10/2021 19:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det at man i vårt samfunn mer eller mindre tvinges til å godta tracking i stor skala for å delta i det digitale liv, er jo ikke et argument for at det er lurt, nødvendig eller tilrådelig å innføre enda mer av det, sågar på sine egne barn. Tvert i mot vil jeg heller si. Det var ikke et argument for at det skal innføres mer. Jeg lurer bare på hvordan folk som er opptatt av dette håndterer f.eks. Google.
|
|
|
[Re: knuthaug]
04/10/2021 20:18
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Det at man i vårt samfunn mer eller mindre tvinges til å godta tracking i stor skala for å delta i det digitale liv, er jo ikke et argument for at det er lurt, nødvendig eller tilrådelig å innføre enda mer av det, sågar på sine egne barn. Tvert i mot vil jeg heller si. Hvis man ser bort fra det rent prinsippielle ved digitale spor og at man som forelder kan (hvis man ønsker) få posisjonsdata på sitt eget barn - hva er det som gjør enkelte så rasende på tanken om at vi er noen som har vært så dumme at vi har kjøpt en slik klokke til barna? Hvis noen bruker en slik til overvåking og til å ha kontroll på barna sine, så ser jeg problemet - men for oss vanlige foreldre uten kontrollbehov, hva er det som er så ille?
|
|
|
[Re: Howard]
04/10/2021 20:56
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Hvis man ser bort fra det rent prinsippielle ved digitale spor og at man som forelder kan (hvis man ønsker) få posisjonsdata på sitt eget barn - hva er det som gjør enkelte så rasende på tanken om at vi er noen som har vært så dumme at vi har kjøpt en slik klokke til barna? Hvis noen bruker en slik til overvåking og til å ha kontroll på barna sine, så ser jeg problemet - men for oss vanlige foreldre uten kontrollbehov, hva er det som er så ille?
Nå tror jeg ikke akkurat noen er rasende. Jeg er bare for at barn også skal ha mulighet til å ha et fristed hvor ikke vi foreldre har kontrollen. Selv om foreldre ikke bruker GPS-funksjonen, så er den jo fortsatt der. Og barnet vet vel at foreldrene kan finne ut hvor de er ved behov? Allerede da synes jeg barnet har mistet en del av sin frihet. I tillegg tror jeg det er ganske mye læring i det å måtte forholde seg til en avtale om tidspunkt, ta valg om når de må gå hjem, komme for sent osv uten at det er jeg som ringer for å fortelle det. Jeg er faktisk ikke for at vi skal beskytte barna mot alt som kan gå galt, tvert i mot. En del av det å være barn er jo det å prøve, feile, teste grenser og utforske verden.
|
|
|
[Re: Panda]
04/10/2021 21:29
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Ingen klokker! Synes det er trist at alle driver og overvåker barna sine på den måten hele tiden. +1 Barn har rett til et privatliv og til å ha hemmeligheter som foreldre ikke vet om +1 fra meg også. Dere for faen meg skjerpe dere. Overvåke ungene deres sånn. Burde melde dere til noen. Skam dere. Om ikke dere har bedre styr på ungene deres og hva de driver med har du feilet BIG TIME som forelder. +1 Enig!. Bruk heller pengene på sykkel! 
|
|
|
04/10/2021 21:54
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg slår et slag for vanlig telefon som forelder kan legge inn begrensninger på samt en eller annen form for registrering av når barn kommer hjem fra skolen.
Min datter på 7, snart 8 år har iPhone SE i sekken og jeg har kamera med varsling på som gir meg melding når hun kommer hjem og det er det. Føler meg trygg med den løsningen, har ikke noe med å overvåke henne ut over å vite at hun kom trygt hjem med skolebussen.
|
|
|
04/10/2021 22:01
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Var vel noen som trakk parallell til elektronisk fotlenke og kastet seg over tastaturet med capslock på. Det blir feil. Barn er ikke dummere i dag enn da vi var små. Helt sikker på at det mulig å ta av klokka og legge den igjen der man "skal" være. En digital variant av å parkere sykkelen der man skulle være, for så å utforske verden litt på egenhånd. Brukt riktig er dette et hjelpemiddel for å gi barna frihet tidligere.
Vil anbefale alle å lese denne tråden på nytt i 2035.
|
|
|
05/10/2021 09:50
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg ber barn som har slike klokker(heldigvis ekstremt få) om å legge klokka igjen i jakken når de er på besøk. Klokkene kan "åpne" kanal uten at barnet gjør noe, ergo får man potensielt en overvåkning inn i stua.
Samme vet jeg lærer er veldig skeptisk til.
Tidligere var også sikkerheten (og personvern) på disse klokkene helt krise, dårlig sikra backend-servere og masse data om barns bevegelser og lokalitet lå altfor lett tilgjengelig.
Håper ting er bedre/bra/idiotsikkert nå, men er samtidig glad jeg ikke trenger sånn til mine barn.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Thomas-]
05/10/2021 09:51
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Var vel noen som trakk parallell til elektronisk fotlenke og kastet seg over tastaturet med capslock på. Det blir feil. Barn er ikke dummere i dag enn da vi var små. Helt sikker på at det mulig å ta av klokka og legge den igjen der man "skal" være. En digital variant av å parkere sykkelen der man skulle være, for så å utforske verden litt på egenhånd. Brukt riktig er dette et hjelpemiddel for å gi barna frihet tidligere.
Vil anbefale alle å lese denne tråden på nytt i 2035. I ei foreldregruppe hos oss mente en mor at hennes barn nå kunne ferdes tryggere i trafikken pga sånn klokke, for mamman viste jo hvor barnet var... da logga jeg av.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
05/10/2021 11:40
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her var det mange besserwissere med en moralsk pekefinger.
Vi har telefon (og klokke) til våre barn for å gjøre vår hverdag enklere, det har null og niks med overvåkning å gjøre. At en løsning som funker for noen skal være "det beste og eneste riktige" for alle er jo bare vas fra ende til annen. Hos oss har barna fortsatt regler de må forholde seg til, og de må fortsatt spørre om lov eller gi beskjed først. Med telefon kan de ringe oss for sistnevnte, fremfor at vi møter en gul lapp på kjøkkenbenken, og vi kan nå de om det er beskjeder man ønsker å gi. Fortsatt hender det støtt og stadig at telefon/klokke ligger på kjøkkenbenken, og da blir det den tradisjonelle ringerunden noen er så opptatt av er det helligste.
Redigert av Hoaas; 05/10/2021 11:41.
|
|
|
05/10/2021 11:51
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan man sette på varsling ved GPS-sporing? Slik at det i utgangspunktet er tillitsbasert, men at det piper i klokka når man blir sporet? Jeg ser helt klart fordelen med å slippe å drasse på en tung og knuselig mobiltelefon når man skal bøllesykle i nabolaget.
Nå har jeg ikke så gamle barn enda, men ser fordelene og ulempene.
|
|
|
05/10/2021 12:54
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hvorfor må man ha track på hvor ungene befinner seg? Jeg skjønner at det i dag kan være smart å kunne ringe de, men igjen så syns jeg egentlig ikke det burde være nødvendig, la barn være barn og ikke forstyr de med å ringe de i tide og og utide. De er kompetente nok selv. Om det er så dødsvigtig så er det det nok ikke allikevel, ring foreldrene til der de er. Det ordner seg Ikke sy puter under armene kjære curlingforeldre 
|
|
|
05/10/2021 13:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
ring foreldrene til der de er.
Det forutsetter jo to ting: 1. At du vet hvor de er og 2. at de er et sted der det er foreldre. 12-åringen min vet jeg sjelden nøyaktig hvor er og som regel er han ute der det ikke er noen foreldre i nærheten. Dagene våre er ganske dynamiske og jeg vet ikke alltid lang tid i forveien når middagen er klar. Da er det greit å kunne si fra når jeg vet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
05/10/2021 13:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
12-åringen min vet jeg sjelden nøyaktig hvor er og som regel er han ute der det ikke er noen foreldre i nærheten.
Digg, ikke sant. Husker det som om det var i går. Ferdig på skolen og ut med kompisene. Og så håpe at man fikk med seg middagen. Ikke sagt at vi rakk den nei, ble mang en kald middag. Samme på ferie. Dra med broder'n på oppdagelsestur som varte fra rett etter frokost til langt ut på middagen og inn i kvelden. Hvor vi var viste ingen, ikke vi selv heller. Skrubbsultne når vi kom tilbake til campingplassen. Fantastisk ubekymret tid.
|
|
|
05/10/2021 13:28
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=Panda Ikke sy puter under armene kjære curlingforeldre  [/quote] Tror du har misforstått begrepene "sy puter under armene" og "curlingforeldre"
|
|
|
[Re: Tange]
05/10/2021 13:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jepp. Sånn skal det være. I den delen av sommerferien når vi er hjemme, ser vi ham nesten ikke utenom middagen. Enten er han på Rush Trampolinepark (har sommerpass) eller på en fotballbane eller på en basketballbane.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tange]
05/10/2021 13:40
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
12-åringen min vet jeg sjelden nøyaktig hvor er og som regel er han ute der det ikke er noen foreldre i nærheten.
Digg, ikke sant. Husker det som om det var i går. Ferdig på skolen og ut med kompisene. Og så håpe at man fikk med seg middagen. Ikke sagt at vi rakk den nei, ble mang en kald middag. Samme på ferie. Dra med broder'n på oppdagelsestur som varte fra rett etter frokost til langt ut på middagen og inn i kvelden. Hvor vi var viste ingen, ikke vi selv heller. Skrubbsultne når vi kom tilbake til campingplassen. Fantastisk ubekymret tid. Vet ikke om man er kontrollfreak hvis man lurer på hvor 11 åringen er kl 19.00 og han ikke har vært hjemme fra skolen på en tirsdag, og den samme kvelden har en hockeytrening og ballspill trening å kjøre til. Høres litt ut som om den enes frihet er den andres forsømmelse.
|
|
|
[Re: Dexter]
05/10/2021 13:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nemlig. Det er VELDIG praktisk å ha den muligheten.
Heldigvis bor vi slik at 12-åringen kan sykle til fotballtreningen, men det er av og til praktisk å sjekke om han har husket tidspunktet de dagene treninga starter før vi er hjemme fra jobb og vi ikke har hørt fra ham siden han syklet på skolen om morgenen.
|
|
|
|
|