Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

På tida med å legge inn 'årene'`?

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: HeavyDude] #2683697 04/10/2021 18:34
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: HeavyDude

Ang jegere er hvermansen eller ikke ? Jeg lever i et fylke og distrikt hvor det er å jakte definitivt er noe hvermansen gjør. Det er noe av kjernekulturen på bygda her. Hadde det vært mulig å for flere å jakte . hadde de gjort det.

Dessverre er det slikt at de fleste nordmennesker ikke bor i distriktet, ikke er i nær slekt med en grunneier, og ikke en gang spiser 1 kilo vilt i året.
Så kan man gjerne mene at jegere er et gjennomsnitt av befolkningen. Fakta er at om man legger ned jakta mister jegerne kanskje halvparten av sitt kjøttkonsum. Strengt tatt 2/3 deler, men uten å ha sjekket tallene regner jeg med at gjennomsnittsjegeren ligger godt over gjennomsnittsnordmennesket i kjøttkonsum. Me thinks, såpass mye over gjennomsnittet at de også uten vilt fortsatt ville ligge over gjennomsnittet fot befolkningen.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683717 04/10/2021 20:12
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

ang rådyrjegeren : Spørsmålet du stiller er viser jo at du ikke er kjent med elementær jegeretikk. Det skal aldri skytes mot hus. Aldri.
Spørsmål2 : hadde skutt det skadete dyret først. Elementært.

Har du lest hva jeg skrev litt lenger opp?
Jeg beskrev inisiell fire tabber. Tre som gjelder feil dyr, og én som er en generaltabbe for en jeger.
Merkelig nok må jeg faktisk presse litt på å få 'svar'/reaksjon på den.
Jeg kunne ha vært fullsetdnig uvintede, og da kunne noen ha bekreftet eller avkreftet jegerens påstand om full kontroll med en gang. som tilsynelatende kun eOpseth tok seg tid til. Mer opptatt av 'dyrenes velferd' kanskje?

Leste du svarene mine ? Jeg skjønner ikke hvorfor du stiller elementære spørsmål om jaktetikk ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683718 04/10/2021 20:14
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ang jegere er hvermansen eller ikke ? Jeg lever i et fylke og distrikt hvor det er å jakte definitivt er noe hvermansen gjør. Det er noe av kjernekulturen på bygda her. Hadde det vært mulig å for flere å jakte . hadde de gjort det.

Dessverre er det slikt at de fleste nordmennesker ikke bor i distriktet, ikke er i nær slekt med en grunneier, og ikke en gang spiser 1 kilo vilt i året.
Så kan man gjerne mene at jegere er et gjennomsnitt av befolkningen. Fakta er at om man legger ned jakta mister jegerne kanskje halvparten av sitt kjøttkonsum. Strengt tatt 2/3 deler, men uten å ha sjekket tallene regner jeg med at gjennomsnittsjegeren ligger godt over gjennomsnittsnordmennesket i kjøttkonsum. Me thinks, såpass mye over gjennomsnittet at de også uten vilt fortsatt ville ligge over gjennomsnittet fot befolkningen.

Hee var det mye arroganse på en gang. Hvorfor skal man forby jakt ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683826 05/10/2021 11:34
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ut fra denne diskusjonen skulle en tro jaktlaget mitt tilhører en bitteliten minoritet, siden vi aldri , på ca 60 år, har vært i nærheten av slike skyteepisoder som nevnes her. Men det gjør vi nok ikke. Vi tilhører det den store majoriteten som bare gjør det de skal. Men klart, det er sikkert moro for de som aldri jakter, og knapt nok vet bak frem på et gevær , å finne slike historier.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: ] #2683829 05/10/2021 11:43
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å sette tråden her i perspektiv : De fleste ulykkene skjer i hjemmet, 90.000 ulykker som krever behandling på sykehus.
https://sykepleien.no/2019/02/de-fleste-ulykker-skjer-i-hjemmet

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: ] #2683860 05/10/2021 15:15
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Byker
Og hvis du jakter er det vel med en 6,5 x 55 (frøken-rifle).

Slike kommentarer er vel heller ikke kvalitetsøkende for diskusjonen heller, å referere til 6,5 som frøkenrifle?

Men vinklingen din er jeg enig i, det finnes noen som kanskje ikke burde ut på jakt igjen. Og kanskje heller ikke gode nok prosesser for å sette ned foten heller. Men her hviler det også et vesentlig ansvar på jaktleder dersom en er med i jaktlagt, det er også en rolle som kanskje ikke forvaltes godt nok rundt om kring - men for ordens skyld så er det svært mange gode, oppegående og tilstrekkelige rake i ryggraden som står godt i rollen og ansvaret det faktisk er å være jaktleder.

Men slik som tråden startet - å bedømme en stor gruppe mennesker på enkeltindividers aktivitet blir aldri riktig.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: ] #2683863 05/10/2021 15:37
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vinklingen min ovenfor er ikke å diskreditere jegerstanden, men å påpeke at det finnes noen få uansvarlige og nifse "utskudd" som ikke burde få jakte (mer). Det er slike man håper man aldri "treffer" på, eller får inn i sitt jaktlag.

Så var vi enige om det.
og for at du skal få sove rolig om natten: jeg bruker 6.5 bare på kombi. Ellers har jeg brukt/bruker solide kalibre, både i utland og hjemme på berget.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683917 05/10/2021 21:05
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Rekylangst handler ikke om 6.5 i min bok, den er det mange som har - og napper i vei så det holder og bokstavelig talt bruker hele skiva uansett kaliber. Selv jaktet elg med 6.5, for meg er det faktisk mer underlig at 90% av resten av laget hadde .308 uten å skjønne hvorfor de hadde endt opp akkurat med det. Finnes bedre utstyr enn begge, helt klart, akkurat det er jeg ikke uenig i.

Det var afrikasyken som gjorde at det senere ble .375 H&H for min del, og skal innrømme at en .458-lott var nær ved å bli med hjem også en gang. Eneste grunnen til at jeg nå kun har ei jaktrifle i .375 er enkel - med hele spekteret av kulevekter en kan velge i så kan jeg jakte alt jeg vil med den ene rifla. Mulig jeg er enkel, men havesyken tok slutt (heldigvis) og jeg digger å fikle med et ladeapparat også.

I sammenhengen er det nok jeg som er en atypisk jeger, både i min tilnærming til jakta, våpen og ikke minst ferdigheter - men jeg har ikke planer om å slutte å nyte ei jakthelg eller fem i året av den grunn.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: HeavyDude] #2683919 06/10/2021 05:09
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Hee var det mye arroganse på en gang. Hvorfor skal man forby jakt ?

Litt hårsår?
Er du uenig med tallene og mitt følgende resonnement?

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: ] #2683920 06/10/2021 05:21
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie

Sitat: eOpseth
I sammenhengen er det nok jeg som er en atypisk jeger, både i min tilnærming til jakta, våpen og ikke minst ferdigheter - men jeg har ikke planer om å slutte å nyte ei jakthelg eller fem i året av den grunn.
Du er nok ikke helt atypisk som jeger, det er flere av oss. Er der selv, bakgrunn som konkurranseskytter på internasjonalt nivå, liker de tyngre kaliberne: har :308 W, .30.06, 8x 57IS, 8 x 68 S, .416 Wby, 460 Wby og .500 A square. Den siste er mer sjelden. På Wby Mk 5 låskasse den også.

Blir det ikke litt selvmotsigende å 'klage' på at de fleste pingler bruker standard 6.5 og så si at det er vanlig (ikke atypisk) med .375 og hjemmelading?

Ekte jegere bruker forresten pil og bue.
Høh? Hva var det du sa, ikke lov å jakte med pil og bue i Norge?
Finnes vel ikke ekte jegere i Norge da.

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683928 06/10/2021 07:17
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De litt enklere utgavene av jegere raljerer med kalibre slik vi ser her. Det er synd, og bare «harry».

Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: Tange] #2683971 06/10/2021 14:58
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Manglet et spørsmålstegn der.
Mennesket har aldri klart å regulere naturen fornuftig (Grunnen er nok åpenbar, men i tilfelle: mennesket er ikke interessert i å gjøre naturen vel, mennesket er interessert i sitt eget vel) så bare la det gå fritt.
Ok, jeg kan omformulere så du kanskje svarer på det jeg spør om denne gang:

Hvis vi fjerner alle jegere. Hvordan skal vi hindre at elgen herper hele økosystemet når de får formere seg fritt i en skog fri for rovdyr?

Og nei, jeg lurer ikke på hva vi kunne gjort i en annen tid eller virkelighet. Jeg lurer på hva vi skulle gjort dersom jegerne la inn årene i den verden vi lever i i dag.

Redigert av Jacobsen; 06/10/2021 15:34.
Re: På tida med å legge inn 'årene'`? [Re: ] #2683986 06/10/2021 20:03
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jacobsen
Hvordan skal vi hindre at elgen herper hele økosystemet når de får formere seg fritt i en skog .. ?

En mellomting, naturlig predasjon av rovdyr, bjørn og ulv, (folk i grisgrendene får ha meg unnskyldt inntil videre :-) ...) i kombinasjon med de:
litt enklere utgavene av jegere

Som HeavyDude, hvis hen er for "heavy" til å bevege seg i felt kan hen sitte litt enkelt på en krakk på post med sin 6,5 x 55 og vente på at noen andre i laktlaget dreiver elgen i hens retning. Enkel jakt for enkle jegere det. De minst mobile, eldre, samt de korporlig late, deltagere i jaktlag får slike "poster", gjerne i umiddelbar nærhet av bilveg. Har dannet meg det bestemte inntrykk av at HeavyDude passer til den type posteringsjakt, det krever jo minimalt av årvåkenhet og naturforståelse.

Stakkars deg. Er dette toppen av ditt intellektuelle nivå ? Lenge siden jeg har ledd så godt ICON_SMILE

Redigert av HeavyDude; 06/10/2021 20:05.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support