Bruk av Kasko, beregne cutoff for lønnsomhet
|
Bruk av Kasko, beregne cutoff for lønnsomhet
22/09/2021 15:09
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei!
Bilen vår fikk et ublidt møte med et hjørne i garasjen. Bruk av bilforsikring medfører 5% bonustap (fra 75 til 70%), og egenandelen er 5000,-.
Så, mitt spørsmål til o'store forum er følgende: Hva skal det koste å utbedre skaden før det slår inn at det vil lønne seg å bruke forsikringen? Har ikke hentet inn takster enda, men dette kan man vel svare på før dette er innhentet, om kan kan regnestykket (som hodet mitt ikke får seg til å ta).
Tusen takk for svar, og skål med eftaskaffen!
Johan
|
|
|
Re: Bruk av Kasko, beregne cutoff for lønnsomhet
[Re: jaronsen]
22/09/2021 15:13
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Vi fikk en skade etter at vi lånte bort bilen til en som rygget inn i en stolpe i et parkeringshus. Etter at skaden var taksert ga forsikringsselskapet regnestykket og vi tok stilling til det. Vi fikk også oppgitt det totale tapet som ble dekket av bilføreren. Er du usikker på om det skal repareres? (Var forøvrig en no-brainer da vi fikk takst og regnestykket fra forsikringa, en relativt liten skade som jeg ikke hadde retta på en eldre bil kosta rundt 40'.)
|
|
|
22/09/2021 16:51
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for svar(!), får takst på fredag så da er det vel som du skriver lettere å ta stilling til  Det ble bulk og stygge/dype riper i både høyre bakdør og skjerm, så er dessverre redd at det kommer til å koste en god del å utbedre og at det derfor vil lønne seg å ta 5% bonustap.
|
|
|
24/09/2021 09:08
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hadde visst kjørt et par tusen km for mye (over) - det blir det vel heftig smekk/trekk for, evt høyere egenandel(?), og h. bakdør og -skjerm må byttes. Venter spent på hva dette vil beløpe seg til...
Skål med ekstra dyr fredagskaffe, haha!
Redigert av jaronsen; 24/09/2021 09:41.
|
|
|
24/09/2021 09:43
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hadde visst kjørt et par tusen km for mye (over) - det blir det vel heftig smekk/trekk for (?), og h. bakdør og -skjerm må byttes. Venter spent på hva dette vil beløpe seg til...
Skål med ekstra dyr fredagskaffe, haha! Kjipt. Føler med deg. Har opplevd noe lignende, men det var pappa som hadde blingsa på km på ny forsikring og jeg som blingsa på forholdet fart/føre. Den ble kostbar både for pappa og forsikringen.
- Stefan
|
|
|
24/09/2021 11:05
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde visst kjørt et par tusen km for mye (over) - det blir det vel heftig smekk/trekk for, evt høyere egenandel(?), og h. bakdør og -skjerm må byttes. Venter spent på hva dette vil beløpe seg til...
Skål med ekstra dyr fredagskaffe, haha! Om bulkene er ved kantene/bretten på døra og skjermen kan du være trygg på at de må byttes. Hadde en som rygga med fronten (de svingte mens de rygga) tvers over bakdøra og bakskjermen på bilen min. Det ble bytte av både dør og skjerm + opplakkering = 100 000,- Lovforslaget om å få bruke brukte deler på brukte biler har vel fortsatt ikke gått gjennom, så da er opprettingskostnaden helt sinnsyke. Vi hadde en 2008 modell mondeo som ble kondemnert i 2016 etter den ble påkjørt bakfra. Bakfanger og ene skjermen måtte byttes, men det kosta mer enn bilen var verdt, selv om bilen var i aldri så godt stand ellers.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
24/09/2021 18:48
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Det trenger ikke å bli dyrere enn vanlig. Hvis du ikke har en historikk i å spekulere i lav kilometer på fosikringene dine og hvis du endte over avtalt km uten viten og vilje, vilke jeg kontaktet selskapet og forklart situasjonen. Jeg har hørt flere eksempler på at de da kommer deg i møte og glatter over tabben slik at du betaler som om du var innafor.
Redigert av Howard; 24/09/2021 18:49.
|
|
|
24/09/2021 21:32
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Forsikringen kan regne ut om det lønner seg eller ikke. Det har de vanligvis systemer for å regne ut,så det gjør de på no time. Eventuell forkortning tilsvarer vel hvor mye du har kjørt over kjørelengden. Så har du kjørt over med 5% så får du 5% avkortning.
|
|
|
25/09/2021 06:52
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for tilbakemeldinger og nyttige tips, godtfolk!
Fra vilkårene: «Dersom du har kjørt lenger enn det er avtalt og betalt for, reduseres erstatningen ved skade. Reduksjon i erstatningen er differansen mellom den pris som er betalt og den pris som skulle vært betalt, og gjelder uavhengig av om overskridelsen har skjedd i inneværende avtaleperiode eller tidligere.»
Men - er vel bare å vente på takst og telefon fra forsikringen. Bytta selskap i fjor og starta da på «0», dvs måtte melde inne km-stand. Har hatt samme selskap i flere å før dette, og da en form for «roll over» på km slik at det aldri har vært et tema å nærme seg grensen. I år ble det litt mer kjøring under Norgesferie og kombinert med ingen ting å gå på har jeg altså kjørt over (burde selvsagt hatt kontrollen på dette).
Akkurat inn fra magisk morgentrill/soloppgang på Barlindåsen. Høsten altså!🍁🙏
Skål med lørdagskaffen og riktig god helg til forumfolket☺️
|
|
|
01/10/2021 06:45
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tok taksten på Bilia skade, fikk besøk av en hyggelig takstmann fra KLP som kunne informere om at det beløp seg til 97k (og at egenandelen ble økt fra 5k til ca 14k grunnet gammel lakkskade i samme område). De hadde imidlertid et billigere verksted som kunne gjøre samme jobben (riktignok med brukt bakdør i bytte), til under 50k, og da skulle jeg slippe økt egenandel. Veldig bra - støtte små verksted og gjenbruk i samme slengen (selv om ikke det er motivasjonen til KLP).
Ny problemstilling. De fant et liten parkeringsskramme/-bulk foran og bak som jeg bare har utbedret med lakkstift (de er ikke dypere enn 1 cm). Skal få et tilbud på hva dette vil koste. Vi bytter bil til vinteren, så snart vi får levering på TMYP, når enn det måtte skje (bestilte i desember 2020). Vil det lønne seg å få utbedret disse skadene, om jeg skal selge bilen via Nettbil (bilauksjon)? Tenker at det kanskje ville lønnet seg mer ved privat salg på Finn. Hvis jeg får dette utbedret vil bilen være tilnærmet strøken (bortsett fra kantkjørte felger), både inni og utenpå. Imidlertid er det ikke snakk om en ny bil, men en 2013 BMW 5-serie Touring. Noen med litt erfaring med salg av bruktbil som vil synse litt (jeg har tidligere tatt innbytte)?
Takker for svar og skal med snart-helg-kaffen!
|
|
|
01/10/2021 07:05
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tok taksten på Bilia skade, fikk besøk av en hyggelig takstmann fra KLP som kunne informere om at det beløp seg til 97k (og at egenandelen ble økt fra 5k til ca 14k grunnet gammel lakkskade i samme område). De hadde imidlertid et billigere verksted som kunne gjøre samme jobben (riktignok med brukt bakdør i bytte), til under 50k, og da skulle jeg slippe økt egenandel. Veldig bra - støtte små verksted og gjenbruk i samme slengen (selv om ikke det er motivasjonen til KLP).
Ny problemstilling. De fant et liten parkeringsskramme/-bulk foran og bak som jeg bare har utbedret med lakkstift (de er ikke dypere enn 1 cm). Skal få et tilbud på hva dette vil koste. Vi bytter bil til vinteren, så snart vi får levering på TMYP, når enn det måtte skje (bestilte i desember 2020). Vil det lønne seg å få utbedret disse skadene, om jeg skal selge bilen via Nettbil (bilauksjon)? Tenker at det kanskje ville lønnet seg mer ved privat salg på Finn. Hvis jeg får dette utbedret vil bilen være tilnærmet strøken (bortsett fra kantkjørte felger), både inni og utenpå. Imidlertid er det ikke snakk om en ny bil, men en 2013 BMW 5-serie Touring. Noen med litt erfaring med salg av bruktbil som vil synse litt (jeg har tidligere tatt innbytte)?
Regner med du mener at bulkene er 1cm dyp, ikke ripene? Jeg ville fått smart repair, micro paint, nor teknikk as m.fl til å fikse småbulker. Det koster småpenger i forhold til karosseri/lakkverksted.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
01/10/2021 07:16
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil det lønne seg å få utbedret disse skadene, om jeg skal selge bilen via Nettbil (bilauksjon)? Tenker at det kanskje ville lønnet seg mer ved privat salg på Finn.
Har ikke solgt via Nettbil, men startet prosessen hos dem når vi solgte vår forrige bil. De satte en takst som var nesten halvparten av hva vi hadde fått som innbytte, usett, hos en merkeforhandler. Klart, om bilen er populær og oppkjøpere slåss om den så vil jo prisen kunne gå over taksten deres, men for min del var det en no-brainer å ta innbytte til en langt høyere pris når jeg uansett skulle kjøpe ny bil der. Kanskje jeg kunne fått enda mer på Finn, det vet jeg jo aldri. Foretrekker helt klart innbytte, får fremdeles vondt i magen av å tenke på at jeg solgte en gammel bil privat til Horgen her på forumet, som bilverkstedet hadde tatt en full sjekk av og sa at var bra (etter at vi hadde kostet på masse penger), men som allikevel endte opp med turbohavari og andre greier ikke lenge etter salget.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
01/10/2021 07:38
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vil det lønne seg å få utbedret disse skadene, om jeg skal selge bilen via Nettbil (bilauksjon)? Tenker at det kanskje ville lønnet seg mer ved privat salg på Finn.
Har ikke solgt via Nettbil, men startet prosessen hos dem når vi solgte vår forrige bil. De satte en takst som var nesten halvparten av hva vi hadde fått som innbytte, usett, hos en merkeforhandler. Klart, om bilen er populær og oppkjøre slåss om den så vil jo prisen kunne gå over taksten deres, men for min del var det en no-brainer å ta innbytte til en langt høyere pris når jeg uansett skulle kjøpe ny bil der. Kanskje jeg kunne fått enda mer på Finn, det vet jeg jo aldri. Foretrekker helt klart innbytte, får fremdeles vondt i magen av å tenke på at jeg solgte en gammel bil privat til Horgen her på forumet, som bilverkstedet hadde tatt en full sjekk av og sa at var bra (etter at vi hadde kostet på masse penger), men som allikevel endte opp med turbohavari og andre greier ikke lenge etter salget. Nyttig info! Det skal jeg ta med meg - takk! 
|
|
|
[Re: Hoaas]
01/10/2021 07:40
|
jaronsen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Regner med du mener at bulkene er 1cm dyp, ikke ripene? Jeg ville fått smart repair, micro paint, nor teknikk as m.fl til å fikse småbulker. Det koster småpenger i forhold til karosseri/lakkverksted. Stemmer - takk for presissering. Godt tips - skal sjekke det ut 
|
|
|
|
|