Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bredde på XC styre om dagen?

Bredde på XC styre om dagen? #2682410 24/09/2021 18:24
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har en Highball MK1 som jeg driver å fikler litt med om dagen. Den har vært brukt til litt ymse de siste åra, men nå med en litt mer bøllete HT i garasjen så kan den tilbakestilles til der den hører hjemme, som fullblods rittmaskin. Den fikk 1x 11 for lenge siden, og jeg har satt på Eggbeaters igjen og den har fått nye tidstypiske og brede racing dekk i form av Rekon Race 2,4 i front og 2.35 bak. Den gamle karbon setepinnen fra Ritchey er på igjen (men jeg tenker at jeg må finne en dropper etterhvert). Jeg har kjørt med 55 stem ganske lenge, det er 31.5 med et RF Next på 740mm/20mm rise med en 32 DT swiss gaffel under der igjen.
Såh, til saken
Jeg har et flatt RF Next på 800 mm med Ø35 mm liggende som kanskje kunne blitt brukt, men veit ikke om det er bryet verdt.
Vil det se bra/riktig ut?
Jeg ser for meg at det vil se for breialt ut på en 100mm plastikkrakett(?)
Blir 32 beina på gaffelen bare å vri seg som spagetti med det økte momentet og stivheten med Ø35?
Jeg må isf ha nytt stem og jeg må bytte en en masse greier uten at det kanskje egentlig er noen vits.......RF styret og det matchende RF Turbine stemet som står på både ser bra ut og funker brillefint, men det vil jo et enda bredere flatt styre og nytt (relativt) kort 35 stem kanskje også gjøre, pluss at det vil se oppdatert og frescht ut(?).
Kapping er seff aktuelt, men bare for å få flat bar vet jeg ikke om jeg gidder alt styre(t). Det som står på i dag ser som sagt race nok og oppdatert nok ut som det gjør.

Redigert av sanouka; 24/09/2021 18:32.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Bredde på XC styre om dagen? [Re: sanouka] #2682428 25/09/2021 05:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kapp ned til 760?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bredde på XC styre om dagen? [Re: sanouka] #2682430 25/09/2021 05:44
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Joa, men det tror jeg ikke jeg gidder for 2 cm. Målet med fiklinga er å få den til å fremstå som oppdatert og tenkte muligens 740 styret som står på plutselig var blitt litt smalt. Om det er et par cm det er snakk om så er det greit. Vanskelig å finne noe bruksområde for den utover ritt så det er ikke veldig ofte den er i bruk. Det som står på er som sagt funksjonelt og pent.
Mulig jeg får ånden over meg, kapper og kjøper nytt Turbine stem bare for å få flatbarlook. Det ser jo bra ut sånne sykler.
Ø35 er jeg ikke helt overbevist om vil nødvendigvis være noen kjempefordel uten å oppgradere til gaffel med 34 bein og stive karbonhjul. At Ø35 har noe for seg Hightowern min med Lyric og tilhørende stive plastikkfelger som i sum gjør at ting går i retning man setter styret er jeg med på, men 32 bein og litt flexy alufelg så innbiller jeg meg at det bare blir spagettifeeling fra kroneringen og ned......mulig jeg tar feil?

Redigert av sanouka; 25/09/2021 05:46.

Re: Bredde på XC styre om dagen? [Re: sanouka] #2682454 25/09/2021 13:04
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sanouka

Vil det se bra/riktig ut?
Jeg ser for meg at det vil se for breialt ut på en 100mm
(snip)
pluss at det vil se oppdatert og frescht ut(?).

(Snip)
ser som sagt race nok og oppdatert nok ut som det gjør.

Sitat: sanouka

(snip)
Målet med fiklinga er å få den til å fremstå som oppdatert og
(snip)

Altså. Eg er av den oppfatning at det som bestemmer styrebredde bør i større grad handle om brukaren sin anatomi enn korleis "det ser ut", eller gjeldande "mote".

På den eine sida aktiverer du større/fleire muskelgrupper (meir rygg) med smalare styre, men får lavare moment; på den andre sida belaster du færre muskelgrupper (meir skuldre) med breiare styre, men momentet går opp.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Bredde på XC styre om dagen? [Re: sanouka] #2682470 25/09/2021 18:40
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
To look good is already to go fast
Obey the rules;)

Re: Bredde på XC styre om dagen? [Re: sanouka] #2682499 26/09/2021 10:42
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Hva som er vanlig på rittsykler om dagen vet jeg ikke, men 740 mm høres vel perfekt ut. Siste sykkel jeg bygde for å sykle noen ritt med var en Tallboy 3 i 2017 og den hadde jeg 740 styre på. Sist gang jeg syklet ritt med HT var i 2016 og den var det 685 mm styre på og det styre står på fortsatt. På mine to stisykkel har jeg nå 760 mm på den lette med 120 mm vandring og 780 på den grove med 160 mm vandring. Hvis man skal se styrebredde opp mot rytterstørelse som det nevnes i en annen post her, er min størrelse XL sykler, lange armer og i begynnelsen av 190 skalaen

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Bredde på XC styre om dagen? [Re: sanouka] #2682523 26/09/2021 12:42
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
det er jo ikke noe fasit svar på hva som er "rett" bredde,
undertegnede har relativt korte armer (sliter med at skjorter og dressjakker har for lange ermer) så jeg kapper alltid styrene. kan anbefale at du flytter holkene inn 10mm av gangen føre du finner frem saga, rimelig kjedelig å kappe for mye

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Bredde på XC styre om dagen? [Re: sanouka] #2682568 26/09/2021 20:20
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det blir flatbarlook og kapper next styret til 760mm. Det er det Epicen kommer med om dagen.
"Rett" bredde for meg er vel 800mm, men det er på de grovere syklene. Kokpiten som står på er innafor, men den kommer til å kle flatbarlook så da kapper jeg til det som ser ut til å være standard om dagen, 760mm. 800mm blir for mye på en sånn sykkel.
Da er det bare å sette seg til å bestille matchende Ø35 60mm Turbine stem og en (budsjett) dropper som må til. Er stadig ute og trykker på en remote som ikke finnes.

Re: Bredde på XC styre om dagen? [Re: sanouka] #2682600 27/09/2021 08:19
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
RF Next 800mm er vel fort Next R? Det er temmelig hønnstivt i 800mm og vil ikke oppleves mindre hønnstivt i 760mm... Jeg hadde beholdt eller solgt Next R i 800mm, og valgt noe annet på rittrakett (evt. beholdt Next 31.8 i 740mm).

Re: Bredde på XC styre om dagen? [Re: sanouka] #2682604 27/09/2021 08:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Nyere Next SL er på 760. Next R er dritstivt, ja.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bredde på XC styre om dagen? [Re: sanouka] #2682688 27/09/2021 17:07
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er mest dissonansen mellom dritstiv kokpit og manglende evner til å ta i mot dette lengre nede i systemet jeg har sett for meg skulle bli feil samt at 800mm styre på en rittmaskin ant vil se helt lættis ut, Bredden har blitt sorta ut og etter en nærmere titt i garasjen så ser jeg at det ikke er et next, men et six som er på i dag....hehe. Mulig jeg bare skroter gjenbruken av det flate styret jeg har liggende, men likevel går for å lete opp et flatt next sl på 760mm. Ø31,5 er penere uansett synes jeg selv om jeg har havnet på Ø35 på både Hightower og Solaris. Veldig viktig er det heller ikke, men det er litt moro å drive på for da vekkes entusiasmen for en sykkel som egentlig burde vært brukt mer. På denne siden av sommeren og utover mot jul hvor gleden over å drive på oppe i åssidene hvor stiene har blitt sleipe med gjørme oppunder haka og røtter som bare venter på et forhjul de kan kippe ut av retning så blir det fort litt for enkelt å bare slenge seg på solarisen med trygge og (relativt) store dekk og tulle rundt på de tørre og mindre tekniske stiene på moene rundt her istedet for å hive meg rundt på lengre XC turer på en toploaded superrask plastikkrakett med litt blanda drops under dekka som også finnes her. Vi får se hva det blir til, jeg har allerede vært ute å lufta den etter å ha satt på nye dekk og de andre greiene jeg har nevnt tidligere og gleder meg til en langtur så sånn sett er jo målet nådd. Det jeg vet er at dropper, det bare må jeg ha på den igjen. Tar meg i å lete etter remoten selv på grusen...hehe.
Takk for innspill

Moderator  support