Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 143 av 152 1 2 141 142 143 144 145 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684301 10/10/2021 07:14
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Har TM3 fra - 19, og fikk nå TMY i høst. Forskjellen i ladekurve på Panasonic (TM3) og LG (TMY) var merkbar med en gang. Å makse på 130kW på V3 og nesten tomt batteri etter å ha kjørt over 30 mil var uaktuelt. Vi ønsket oss en litt større bil til de lange bilferiene (Narvik - Italia), og da blir det fort 50 hurtigladinger på en måned. Hvis da hver ladesesjon tar 15min ekstra, så har vi plutselig brukt et halvt døgn mer på lading. Og TMY har høyere forbruk, så da blir det enda flere ladestopp enn med TM3 i tillegg. Det blir ikke aktuelt. Så vi har solgt Y'en, og blir ikke å bestille ny får jeg har fått bekreftet at den har en batteripakke som minst matcher TM3 fra USA i kapasitet og ladefart. Gikk heldigvis ikke i tap på å selge så fort.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: DeepFu] #2684395 11/10/2021 07:44
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: DeepFu
Har TM3 fra - 19, og fikk nå TMY i høst. Forskjellen i ladekurve på Panasonic (TM3) og LG (TMY) var merkbar med en gang. Å makse på 130kW på V3 og nesten tomt batteri etter å ha kjørt over 30 mil var uaktuelt. Vi ønsket oss en litt større bil til de lange bilferiene (Narvik - Italia), og da blir det fort 50 hurtigladinger på en måned. Hvis da hver ladesesjon tar 15min ekstra, så har vi plutselig brukt et halvt døgn mer på lading. Og TMY har høyere forbruk, så da blir det enda flere ladestopp enn med TM3 i tillegg. Det blir ikke aktuelt. Så vi har solgt Y'en, og blir ikke å bestille ny får jeg har fått bekreftet at den har en batteripakke som minst matcher TM3 fra USA i kapasitet og ladefart. Gikk heldigvis ikke i tap på å selge så fort.

Dette hadde jeg ikke fått med meg, at det er annen type batteri i TMY enn i TM3, men da ser jeg jo at Hen9ng har et poeng.
Jeg lurer meg på hvor mange som kjører rundt i Ny TMY nå og blir skuffa når de kommer på en V3 SuC med 10-15% batterinivå og opplever dette, særlig de som har byttet fra en hurtigladende TM3.

Her lukter det mer og mer at man venter litt med å evt bytte til Y.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684401 11/10/2021 08:10
ventle Online
Besatt
Besatt
Det er vel ikke Model Y generelt, men Model Y produsert i Kina som har dårligere batterier. Dette gjelder også nyere Model 3 som er produsert i Kina. Per nå er det bare kinaproduserte Y som shippes til Europa.

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684413 11/10/2021 09:06
Tex Offline
Besatt
Besatt
Model Y her.
Kan bekrefte det som skrives over, som også TU har skrevet om:
https://www.tu.no/artikler/test-av-tesla-model-y-imponerende-effektiv-skuffende-hurtiglading/513069

Om jeg er skuffet? Litt.
Men for meg er det ikke så farlig. Kommer stort sett til å lade hjemme og på hytta.
Kjørte t/r Asker - Tr heim denne helgen. Da ble det til sammen fire ladestopp a ca.15 min.
Javel, så kunne de kanskje vært på 10 min, men ladestoppene var ikke lenger en pausen vi likevel skulle ha. Tvert imot, faktisk:

Det som jeg ikke skjønner med Tesla-opplegget, er måten de setter en grense på max 80% lading på noen ladestasjoner.
Jeg forstår hensikten, og at det gjelde på travle stasjoner.
Men hvorfor er ikke regelen dynamisk, slik at den bare gjelder hvis det er et visst belegg?

I Alvdal måtte jeg ut og flytte bilen før middagen var kommet på bordet, for den var ladet til 80%.
Da var det bare en annen bil på ladestasjonen. Så der og da var virket det helt meningsløst at den ikke kunne få stå og lade videre også mens jeg spiste.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684416 11/10/2021 09:33
ventle Online
Besatt
Besatt
Den er da dynamisk? Jeg får bare varsel om at grensen flyttes til 80% hvis det faktisk er høyt belegg på stasjonen. Fikk det ikke opp da jeg ladet på Elverum i går med 7 av 12 stolper ledige.

Du kan uansett overstyre dette manuelt ved behov - til og med i appen, så du skulle ikke vært nødt til å gå ut og flytte bilen.

...sånn er det på Model S, i hvertfall. Kan jo være at dette er funksjoner som er fjernet for å presse prisen på billigbiler ICON_TONGUE

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684423 11/10/2021 10:11
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hmmm.
Det virket svært lite dynamisk på fredag etter middag i Alvdal -- og jeg fikk heller ikke lov å overstyre det i appen ...
Men hvis det bare var en midlertidig hick-up, så fungerer jo systemet slik jeg tenkte at det burde fungere.

Håper at hvis og dersom Tesla-laderne skal åpnes for andre brukere, at det blir en form for dynamisk tilgangs-styring på som gir prioritet til Tesla ---

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: DeepFu] #2684426 11/10/2021 10:24
mintman Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg har en TM3 2019 modell og en tilsvarende desember 2020 modell, og ladingen er vesentlig raskere på 2019 modellen. På en 44-90% lading på Supercharger i sommer, var tidsforskjellen 8 minutter. På en 52-90% 9 minutter. Begge bilene kjørt nøyaktig samme strekning og lagt inn Supercharger som destinasjon for forvarming av batteri.

Mange mener Tesla kommer til å justerer dette etterhvert (noe de vel også gjorde på 2019 modellen når den kom på markedet.

Redigert av mintman; 11/10/2021 10:30.

Geir
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2684442 11/10/2021 11:21
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex

I Alvdal måtte jeg ut og flytte bilen før middagen var kommet på bordet, for den var ladet til 80%.
Da var det bare en annen bil på ladestasjonen. Så der og da var virket det helt meningsløst at den ikke kunne få stå og lade videre også mens jeg spiste.

Har ikke elbil (ennå), og forstår ikke dette men vil gjerne lære.
Hvorfor _måtte_ du flytte bilen når den var på 80%. Kunne den ikke bare blitt stående og du spist ferdig middagen, eller begynner ladestasjonen å blinke rødt og du blir stemplet som en narr av de andre elbilistene når du kommer ut, eller noe sånt?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: parob] #2684443 11/10/2021 11:24
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: parob

Hvorfor _måtte_ du flytte bilen når den var på 80%. Kunne den ikke bare blitt stående og du spist ferdig middagen, eller begynner ladestasjonen å blinke rødt og du blir stemplet som en narr av de andre elbilistene når du kommer ut, eller noe sånt?

Du kan stå lenger enn til 80% ved å gå inn i appen og overstyre, ikke noe problem. Men hvis du står utover den grensen som du har satt i appen, så medfører det sperreavgift hos Tesla. Dette er for å få best mulig flyt på laderne og unngå at folk parkerer der.

Redigert av mintman; 11/10/2021 11:25.

Geir
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: parob] #2684444 11/10/2021 11:28
Tex Offline
Besatt
Besatt

Jeg fikk ikke til å overstyre det i app'en, men det kan være brukerfeil fra min side. Er ny Tesla-eier.

Ellers risikerer jeg vel ikke annet enn et gebyr fra Tesla (uvisst hvor stort) - og sosialt stigma.
Sistnevnte var ikke så stor risiko akkurat da, i og med at det knapt var noen andre til stede.
Men jeg vil jo prøve å gjøre det riktige og følge reglene.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2684449 11/10/2021 11:38
mintman Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg fikk ikke til å overstyre det i app'en, men det kan være brukerfeil fra min side. Er ny Tesla-eier.

Ellers risikerer jeg vel ikke annet enn et gebyr fra Tesla (uvisst hvor stort) - og sosialt stigma.
Sistnevnte var ikke så stor risiko akkurat da, i og med at det knapt var noen andre til stede.
Men jeg vil jo prøve å gjøre det riktige og følge reglene.

Mener å husker at sperreavgiften er på 5,- per minutt hvis Supercharger er under 50% belagt, og 10,- per minutt hvis den er mer enn 50% belagt.

Geir
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684473 11/10/2021 13:09
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da har jeg prøvekjørt TMY og jeg må si den frister mer enn jeg trodde. Xen vår er en utrolig komfortabel bil, jeg tror ikke Y mangler veldig mye ift X selv om man skal kjøre et stykke.
Overrasket over bagasjeplassen, selvsagt litt mindre enn i X men som andre skriver, ikke mye mindre.
Fordelen med å kunne ha på skiboks om vi blir hyttependlere eller trenger mer plass er også verdt å ta med.

God å kjøre, presis, oversiktlig og fin, jeg kjenner igjen litt av sittestillingen fra X og jeg liker å sitte litt høyt.
De som mener de sitter på setet og ikke i setet forstår jeg ikke, men jeg er ikke fryktelig lang heller med mine 170cm over bakken så det kan være noe der.
Kort fortalt likte jeg bilen godt og det er mulig jeg lar fordelene ved å bytte til Y veie tyngst all den tid jeg neppe kan realisere en ny X Long Range på en veldig god stund.

Jeg hadde to spørsmål til selgeren hos Tesla, jeg ble vel ikke fryktelig mye klokere av svarene jeg fikk men det hadde jeg ikke forventet heller.
Glad jeg ikke er bilselger.

1. Er det riktig at TMY som leveres nå fra Kina har lavere ladehastighet enn TM3 og biler som vil komme fra USA/Berlin senere?
Er det da pga batteriene er med en annen type celler enn i TM3?
-Nei, det er i følge selgeren bare oppspinn og konspirasjoner. han kan vel ikke si noe annet ettersom folk får biler fra Kina nå.

2. Vil det bli mulig, eller når vil det bli mulig å legge til hengerfeste i konfiguratoren? Altså å bestille bilen med hengerfeste?
-Ikke får uti 2022 i alle fall, det blir ikke mulig i år. Man må bestille bilen nå, leveringstid november/desember. Det skal komme mange hengerfester ila november.
Ok.. Mange nok til biler som bestilles nå og leveres i november/desember også da?
-Det er ikke mulig å svare 100% sikkert på men vi håper det. I verste fall må man vente 1-2 måneder på å få hengerfeste på bilen.

For meg vil det ikke være det helt store poenget å bytte inn Xen om jeg ikke får mye bedre ladehastighet enn jeg har i dag, og den biten virker å være litt i tåka slik det er nå.
Også usikker på om jeg vil bestille bil som jeg ikke vet når jeg kan få hengerfeste på, selv om det går mot vinter og salting og jeg ikke kommer til å frakte sykler på stativet, og man gjerne ikke bruker hengeren noe særlig på vinteren.
Akkurat det er vel ikke krise, jeg kan nok få lånt en bil om jeg plutselig må ut med hengeren i vinter.

Redigert av Ripen; 11/10/2021 15:59. Rediger grunn: Feil fabrikk i US & A

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684480 11/10/2021 13:31
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis du ikke må bytte nå så ville jeg kanskje ventet på Giga Berlin der Model Y skal produseres. Ryktes om en del flere fargevalg samt den nye batteriteknologien.

Geir
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: mintman] #2684491 11/10/2021 14:09
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: mintman
Hvis du ikke må bytte nå så ville jeg kanskje ventet på Giga Berlin der Model Y skal produseres. Ryktes om en del flere fargevalg samt den nye batteriteknologien.

Må ikke bytte nå, kan vente.
Men ny batteriteknologi betyr vel også økt pris, og det vil vel kanskje bli god ventetid på biler fra Berlin med dette? En bil fra Michigan ville gjort nytten gitt at den lader raskt, det er liksom det i tillegg til økt rekkevidde som er gulrøttene mine med en Y.
Sånn sett er det vel en selvmotsigelse å si at man ikke vil vente på eller betale litt mer for en bil med 4860 batteriteknologien, men igjen så sliter jeg litt med å gå og vente på noe man ikke vet sikkert når kommer.

Hvis jeg bestiller en Y og får den i desember, da kan dere nok være sikre på det alle sammen at i januar kommer det biler fra Berlin med 4860 batterier.. ICON_LAUGH

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684502 11/10/2021 15:11
ventle Online
Besatt
Besatt
Model Y fra Michigan må du nok vente lenge på, siden det hverken er produksjon der i dag, eller planer om det i fremtiden ICON_TONGUE

Y bygges i dag i Fremont (California), Austin (Texas) og Shanghai i Kina, og snart også i Berlin.

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ventle] #2684506 11/10/2021 15:49
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: ventle
Model Y fra Michigan må du nok vente lenge på, siden det hverken er produksjon der i dag, eller planer om det i fremtiden ICON_TONGUE

Y bygges i dag i Fremont (California), Austin (Texas) og Shanghai i Kina, og snart også i Berlin.

Mente Texas ser jeg nå, eller USA generelt. Trodde Fremont var kun for S og X.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684507 11/10/2021 15:51
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Klarer ikke helt å forstå hvorfor det skal være forskjell på ladeeffekten på 2170 celler fra Panasonic og LG.
Men det skal vi vel komme til bunns i.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684524 11/10/2021 18:29
ventle Online
Besatt
Besatt
Forskjellig batterikjemi, ganske enkelt. Det er forskjell på 18650-cellene som er brukt i forskjellige utgaver av S og X også, som skyldes ulik kjemi. 2170-cellene som leveres fra Kina, og som har litt dårligere ytelse, er helt frie for kobolt, noe som er bra fra et etisk perspektiv (selv om det per nå gir deg en litt dårligere bil).

mvh Helge
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684529 11/10/2021 18:54
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Etter å ha googlet og lest litt så kan det være at LG batteriene kan være veien å gå, om man ikke venter på 4860.
Men når de kommer er vel ikke godt å si?

Litt lavere ladehastighet er bedre enn degradering av batteriet. Når jeg leser om 10% kortere rekkevidde på en TM3 LR fra 2019 som er lada endel på SuC, så får jeg tid til 5 minutter lenger lading her og der.
Hvis LG batteriene også kan være litt bedre i kulde så er ikke det heller akkurat negativt.

Uansett sparer jeg mye ladetid sammenlignet med X75, det er helt klart.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684564 12/10/2021 06:22
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Ripen
Etter å ha googlet og lest litt så kan det være at LG batteriene kan være veien å gå, om man ikke venter på 4860.

Litt lavere ladehastighet er bedre enn degradering av batteriet. Når jeg leser om 10% kortere rekkevidde på en TM3 LR fra 2019 som er lada endel på SuC, så får jeg tid til 5 minutter lenger lading her og der.
Hvis LG batteriene også kan være litt bedre i kulde så er ikke det heller akkurat negativt.

Hvis man ikke har planer om å superlade mye over relativt kort tid er LG like bra som Panasonic. (Og kanskje bedre) Hadde det ikke vært for en veldig spesifikk bruk en måned i året, så hadde jeg ikke brydd meg om det.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: DeepFu] #2684566 12/10/2021 06:27
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Hvis man ikke har planer om å superlade mye over relativt kort tid er LG like bra som Panasonic. (Og kanskje bedre) Hadde det ikke vært for en veldig spesifikk bruk en måned i året, så hadde jeg ikke brydd meg om det.

Blir nok nødt til å lade på SuC endel. jeg bruker bilen mye ifm jobb og reiser rundt i landet. Men nettopp derfor kan jo LG cellene være vel så bra for batterihelsen. Og så lenge ladingen går fort nok så er det greit, og det vil den jo gjøre.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2684758 13/10/2021 12:16
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Håper at hvis og dersom Tesla-laderne skal åpnes for andre brukere, at det blir en form for dynamisk tilgangs-styring på som gir prioritet til Tesla ---

Jeg skal tilstå at jeg tidligere ikke trodde Tesla ville gjøre dette, men nå har det jo blitt bekreftet flere ganger at det skal skje, og det snarlig (så vet vi alle hva det kan bety i Tesla-tid). Elon Musk har jo også vært ute og forklart hvordan de har tenkt å gjøre det med aksess til Tesla-appen. Videre har de også søkt om offentlig støtte til en SUC i Vestland hvor almen tilgang er forutsetning for søknaden.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2684800 13/10/2021 17:56
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Var det midt i juli denne nyheten slapp?

Jeg har landet på at jeg tror det når jeg ser det. Det er så mye rart Elon tvitrer at jeg syns det er rart at ting blir tatt så bokstavelig av mediene.
Blir interessant å se dette i levende live om det blir en realitet. Bare noe så enkelt som ladelukeplassering på enkelte biler vil jo være potensielt kaosskapende på en SuC.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RoyE] #2684811 13/10/2021 19:43
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RoyE

Det var i sommer en gang ja, og den er gjentatt flere ganger i ulike sammenhenger og det er også forklart hvordan det praktisk skal løses via Tesla-appen, i tillegg har de som jeg skrev tidligere også søkt om kommunalt tilskudd her i Norge til superlader som forutsetter almen tilgang.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2684832 14/10/2021 07:15
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Ugla

Det var i sommer en gang ja, og den er gjentatt flere ganger i ulike sammenhenger og det er også forklart hvordan det praktisk skal løses via Tesla-appen, i tillegg har de som jeg skrev tidligere også søkt om kommunalt tilskudd her i Norge til superlader som forutsetter almen tilgang.

Men det er vel enda ikke sagt noe om tilgangsstyring eller prioritering, selv om det er Tesla-appen som skal brukes?

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RoyE] #2684852 14/10/2021 09:51
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Jeg har landet på at jeg tror det når jeg ser det. Det er så mye rart Elon tvitrer at jeg syns det er rart at ting blir tatt så bokstavelig av mediene.
Blir interessant å se dette i levende live om det blir en realitet. Bare noe så enkelt som ladelukeplassering på enkelte biler vil jo være potensielt kaosskapende på en SuC.

De som nå går rundt og venter på at det blir fritt fram for alle merker å lade på Tesla SuC kan nok måtte trenge en krukke eller to med tålmodighet til å smøre seg med.
Jeg blir veldig veldig overraska om noe sånt er klart i år, eller før sommeren neste år for den del.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684855 14/10/2021 10:01
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sagaen fortsetter for øvrig, i november/desember blir X byttet ut med Y, det blir en bil som er både mer praktisk og rimeligere for meg.

MIC blir nok bra, mulig den kommer med 82kW batteri om jeg er heldig, skal gå veldig fint med 77kW også.
Helt standard hvit bil (den beste lakken) med svart interiør, uten EAP og FSD, 19" hjul (om jeg ikke ombestemmer meg og lar jålebukken velge 20").
Hengerfeste skal på, det blir nok også takstativ og en skiboks som settes på til ferier og helgeturer med familien.
40/20/40 inndeling på baksetet blir fint, praktisk med skiluke også.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684858 14/10/2021 10:42
Tex Offline
Besatt
Besatt
Leser jeg prislisten riktig - koster rimeligste X over en million?

Da tror jeg det er mange som vil løse ligningen 2Y = X.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684864 14/10/2021 10:51
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sagaen fortsetter for øvrig, i november/desember blir X byttet ut med Y, det blir en bil som er både mer praktisk og rimeligere for meg.

MIC blir nok bra, mulig den kommer med 82kW batteri om jeg er heldig, skal gå veldig fint med 77kW også.
Helt standard hvit bil (den beste lakken) med svart interiør, uten EAP og FSD, 19" hjul (om jeg ikke ombestemmer meg og lar jålebukken velge 20").
Hengerfeste skal på, det blir nok også takstativ og en skiboks som settes på til ferier og helgeturer med familien.
40/20/40 inndeling på baksetet blir fint, praktisk med skiluke også.

Brodern bestilte akkurat en Y, måtte velge 19" for å ikke få lang leveringstid. Til info, er jo ikke sikkert det betyr noe for din del ICON_SMILE

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2684866 14/10/2021 10:59
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Leser jeg prislisten riktig - koster rimeligste X over en million?

Da tror jeg det er mange som vil løse ligningen 2Y = X.

Ja det vil vel ikke kreve noe særlig med mattekunnskaper. Ny X bikker vel 1,1 mill.

Nå sammenligner jeg ikke Y med ny X, det er uaktuelt. Jeg sammenligner med min nåværende X på over 2,5 år, her sparer man på billån, forsikring, dekk, og bilshampoo med en splitter ny bil. Tar den jeg.

Roy

Side 143 av 152 1 2 141 142 143 144 145 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå