Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av lastesykkel (long tail)

Valg av lastesykkel (long tail) #2682258 23/09/2021 12:58
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Valg av lastesykkel (long tail) [Re: AllanHov] #2682262 23/09/2021 13:07
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Tja, denne kom akkurat ut nå https://en.nicolai-bicycles.com/nc1-cargo/
Men tipper den ikke er billig ICON_WINK

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Valg av lastesykkel (long tail) [Re: AllanHov] #2682310 24/09/2021 06:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
radpower er billig, og billig elsykkel er stort sett alt annet enn rimelig, men BILLIG!

Veldig mange er fornøyd med Benno Boost, og den har mulighet for to barneseter, og har god norsk importør med en rekke tilbehør. Den har også mulighet for skikkelige piggdekk (som Benno har fått laget til sykkelen). Det er såvidt jeg ser den med størst bagga av de du viser til.

Multicharger og Veloe er ikke spesielt store, ser det ut til, mer midtail. Multicharger har store hjul, som gir deg høyere tyngepunkt ved større last. Det er ikke spesielt optimalt etter min erfaring.

Longtailer er naturlige å sykle på sammenlignet med vanlig sykkel, du må bare ta litt større svinger. En kassesykkel a'la NC1 cargo krever en annen kjørestil, der man må time forhjulet helt annerledes. Men en kassesykkel eller sånn som NC1 har nok desidert størst lastekapasitet i form av større ting. Så spørs det om man skal ha med unger eller last primært.

En ting er viktig å tenke på, og det er at store, tunge lastesykler spiser pigger. Kan være lurt å lime inn piggene på piggdekk om vinteren.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Valg av lastesykkel (long tail) [Re: baronKanon] #2682447 25/09/2021 09:36
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Mente å skrive at det kun er longtail som er aktuelt.

For meg så ser det ikke ut til at R&M Multicharger og Benno er like lange med nesten samme bagger (2 x 33l vs 2 x 30l). R&M kommer også med reimdrift som jeg tenker er bedre pga vedlikehold, men er som du sier høyere.

Godt tips om pigger.

Ser også at sykkelpikene har et alternativ med Yuba Spicy Curry - https://www.sykkelpikene.no/yuba/120693/yuba-spicy-curry-transportsykkel-bosch-cargo-line-elsykkel

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Valg av lastesykkel (long tail) [Re: AllanHov] #2686881 28/10/2021 18:41
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg har en litt annen vinkling på hvorfor jeg ser på elektrisk lastesykkel; mine kriterier er at lastebrett må tåle en person på 60-65kg, den må klare 70-90km med person bakpå(dvs. mulighet for dobbelt/ekstra batteri), en litt liten person må klare å håndtere den av og til.

Har kun testet et par sykler, så er på ingen måte erfaren elsyklist, men kan gi mine erfaringer.

Tern GSD LX: 20" hjul, 500Wh batteri, Bosch Cargo motor, 85nm, 100kg lastekapasitet bak. Lettkjørt, kan settes oppreist i bod, kan passe i bil(176cm lang), dobbelt batteri, stort utvalg av ekstrautstyr. Selv med en person bak er den lettkjørt, det kommer nok av det baronen skriver samt hjulakslingen er langt bak. Målet på lastebrettet er jeg litt usikker på, men Shortbed Tray som de selger er 62,7cm langt, og det er mer plass på lastebrettet. Små hjul gjør den sensitiv for ujevnheter, men det løses ved å ha lavere dekktrykk. Det negative er at den er tung, 33kg, men det føles ikke slik i fart. De små hjulene kan gjøre det tungt i veldig bratte bakker med mye last. Bratte bakker+mye last er nok utfordrende for de fleste elsykler. Ser sikkert 20 av denne sykkelen om dagen, så den er veldig populær. 54 000kr, utsolgt, vil kanskje gå opp i pris når ny batch kommer.

Riese & Müller Multicharger GT: 26" hjul, 625Wh batteri, 25kg, mulighet for dobbeltbatteri på herreutgaven, Bosch Performance Line CX motor, 65kg lastekapasitet bak, 5 eller 15kg lastekapasitet foran, 197-200cm lang, lastebrett 65cm. Føles ikke ustabil med vekt bak, men man kjenner vekten bak mer enn på GSD, det har nok litt med større hjul(høyere tyngdepunkt) og at med en person bak vil vektbelastningen skje bak akslingen. Sykkelmessig bedre å sykle på enn Tern. Øverst på listen min. På lager, 58 000kr eller 62 000kr. Denne tråden oppsummerer godt.
Sitat: Øyvind V
Oppdatering: Var 98 % bestemt på Benno Boost etter å ha prøvd den i fjor høst, men ble anbefalt å prøve R&M Multicharger GT Light. Så da prøvde vi den. Og halloi for en sykkel! Fantastisk stødig, utrolig kvalitetsfølelse, og ikke så høy som jeg hadde fryktet.
Yuba Spicy Curry: Kun sett i butikk, estetisk et eller annet som ikke frister, selv om den er lettere enn GSD, 27kg. 26" forhjul og 210cm lang. Lastebrett 90cm. 49 990kr.

Benno Boost: Ikke sett, den falt ut av listen siden den tar kun 60kg last bak. Var høyt på listen inntil jeg sjekket lastekapasiteten. Bosch Performance CX motor, 500Wh batteri, 24" hjul, lastebrettet er 66cm langt(noen oppgir det).

Jeg liker veldig godt Multicharger. Er det kun ekte longtail som er aktuelt, og du ikke misliker det estetiske med Spicy Curry, virker det som et godt kjøp denne høsten. En god forhandler er viktig mtp. garantiene på motor/batteri.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet

Moderator  support