Jeg har en litt annen vinkling på hvorfor jeg ser på elektrisk lastesykkel; mine kriterier er at lastebrett må tåle en person på 60-65kg, den må klare 70-90km med person bakpå(dvs. mulighet for dobbelt/ekstra batteri), en litt liten person må klare å håndtere den av og til.
Har kun testet et par sykler, så er på ingen måte erfaren elsyklist, men kan gi mine erfaringer.
Tern GSD LX: 20" hjul, 500Wh batteri, Bosch Cargo motor, 85nm, 100kg lastekapasitet bak. Lettkjørt, kan settes oppreist i bod, kan passe i bil(176cm lang), dobbelt batteri, stort utvalg av ekstrautstyr. Selv med en person bak er den lettkjørt, det kommer nok av det baronen skriver samt hjulakslingen er langt bak. Målet på lastebrettet er jeg litt usikker på, men Shortbed Tray som de selger er 62,7cm langt, og det er mer plass på lastebrettet. Små hjul gjør den sensitiv for ujevnheter, men det løses ved å ha lavere dekktrykk. Det negative er at den er tung, 33kg, men det føles ikke slik i fart. De små hjulene kan gjøre det tungt i veldig bratte bakker med mye last. Bratte bakker+mye last er nok utfordrende for de fleste elsykler. Ser sikkert 20 av denne sykkelen om dagen, så den er veldig populær. 54 000kr, utsolgt, vil kanskje gå opp i pris når ny batch kommer.
Riese & Müller Multicharger GT: 26" hjul, 625Wh batteri, 25kg, mulighet for dobbeltbatteri på herreutgaven, Bosch Performance Line CX motor, 65kg lastekapasitet bak, 5 eller 15kg lastekapasitet foran, 197-200cm lang, lastebrett 65cm. Føles ikke ustabil med vekt bak, men man kjenner vekten bak mer enn på GSD, det har nok litt med større hjul(høyere tyngdepunkt) og at med en person bak vil vektbelastningen skje bak akslingen. Sykkelmessig bedre å sykle på enn Tern. Øverst på listen min. På lager, 58 000kr eller 62 000kr. Denne
tråden oppsummerer godt.
Oppdatering: Var 98 % bestemt på Benno Boost etter å ha prøvd den i fjor høst, men ble anbefalt å prøve R&M Multicharger GT Light. Så da prøvde vi den. Og halloi for en sykkel! Fantastisk stødig, utrolig kvalitetsfølelse, og ikke så høy som jeg hadde fryktet.
Yuba Spicy Curry: Kun sett i butikk, estetisk et eller annet som ikke frister, selv om den er lettere enn GSD, 27kg. 26" forhjul og 210cm lang. Lastebrett 90cm. 49 990kr.
Benno Boost: Ikke sett, den falt ut av listen siden den tar kun 60kg last bak. Var høyt på listen inntil jeg sjekket lastekapasiteten. Bosch Performance CX motor, 500Wh batteri, 24" hjul, lastebrettet er 66cm langt(noen oppgir det).
Jeg liker veldig godt Multicharger. Er det kun ekte longtail som er aktuelt, og du ikke misliker det estetiske med Spicy Curry, virker det som et godt kjøp denne høsten. En god forhandler er viktig mtp. garantiene på motor/batteri.