Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Free seating og hjemmekontor

Free seating og hjemmekontor #2681948 21/09/2021 08:03
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Fra å ha fem minutters reisevei og fast kontorplass i fine lokaler, har jeg nå gått over til en free seating løsning og hjemmekontor.
Free seating tilbudet er valgfri arbeidsplass på 10-12 forskjellige kontorer som medfører at jeg må krysse to kommune grenser, ingen parkeringsmuligheter og minst en time lenger reisevei hver vei

Ett av spørsmålene er, kan arbeidsgiver forvente at folk fysisk møter på (avdelings)møter i slike tilfeller ?
Enkelte får tre timers reisevei for ett møte som tar en time

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2681951 21/09/2021 08:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Flamini

Ett av spørsmålene er, kan arbeidsgiver forvente at folk fysisk møter på (avdelings)møter i slike tilfeller ?
Enkelte får tre timers reisevei for ett møte som tar en time

Hva svarer arbeidsgiver når man spør dem om de synes dette er god bruk av de ansattes tid?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2681952 21/09/2021 08:18
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Vår jobb skal også flytte fra fem min sykkeltur hjemmefra til snaue to mil sykkeltur hjemmefra, og de truer med free seating også, fordi det er en del av "global standard" for kontorfasiliteter. Også kjent som "vi leser det som støtter oppunder våre meninger om billig drift og kan fortelle aksjonærene at vi har spart penger på facilities". Men de "glemmer" evt. ineffektivitet ellers. I tillegg forteller de seg selv at de blir mer attraktive på arbeidsmarkedet fordi de vil holde til på Fornebu (oksebæsj). Slik jeg oppfatter signaler er at det etter pandemisituasjonen har vært ganske god erfaring med hjemmekontor, og at de må legge opp til det for å beholde folk. Vi har møterom for teams rund baut, og det funker jo finfint, egentlig.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2681960 21/09/2021 09:06
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uten å ha finlest loven, regner jeg med at arbeidsgivers styringsrett gir åpning for å kreve fysisk oppmøte (dersom det ikke bryter med kommunens koronaforskrift o.l. )

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Knirkekne] #2681961 21/09/2021 09:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Knirkekne
Uten å ha finlest loven, regner jeg med at arbeidsgivers styringsrett gir åpning for å kreve fysisk oppmøte (dersom det ikke bryter med kommunens koronaforskrift o.l. )

På den adressen man har i arbeidskontrakten sin.

- Robert Green Ingersoll
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: GeirK] #2681963 21/09/2021 09:18
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: GeirK

Så om arbeidsgiver bytter adresse kan ikke arbeidsgiver kreve at du møter på jobb?

Jepp
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Tulling] #2681966 21/09/2021 09:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tulling

Så om arbeidsgiver bytter adresse kan ikke arbeidsgiver kreve at du møter på jobb?

Jo. Du gir bare arbeidstaker en ny kontrakt i tilstrekkelig tid før flyttingen. Tilstrekkelig tid er oppsigelsestiden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: GeirK] #2681968 21/09/2021 09:32
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tulling

Jo. Du gir bare arbeidstaker en ny kontrakt i tilstrekkelig tid før flyttingen. Tilstrekkelig tid er oppsigelsestiden.
Kan du bare gi arbeidstaker en ny kontrakt?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2681970 21/09/2021 09:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: H.Iversen

Ja. Du kan si opp den gamle og gi arbeidstakeren en ny.

Dette gjør man dersom man feks må redusere noens stillingsprosent eller det er andre virkige endringer som må gjøres.

- Robert Green Ingersoll
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2681973 21/09/2021 10:23
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Har ikke mottatt ny arbeidskontrakt når kontoret har flyttet, har riktignok ikke vært snakk om lange veien vi har flyttet.

Min nåværende kontrakt nevner ikke noe om adresse, bare "på vårt kontor i Oslo".

Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2681974 21/09/2021 10:26
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Normal formulering for arbeidssted er vel noe som ligner "på selskapets kontor i X kommune". Ved flytting til en annen kommune vil jeg tro at arbeidsgiver har plikt til å drøfte dette med arbeidstaker/representant for arbeidstakerne.

Re: Free seating og hjemmekontor [Re: GeirK] #2681976 21/09/2021 10:34
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ja. Du kan si opp den gamle og gi arbeidstakeren en ny.

Dette gjør man dersom man feks må redusere noens stillingsprosent eller det er andre virkige endringer som må gjøres.
Men mtp stillingsvern og sånt i Norge, kan du bare si opp en kontrakt for så inngå en ny? Må ikke arbeidstaker godta at den skal ned i stillingsprosent eller evnt endringer som skal gjøres? Har arbeidsgiver full rett til å gjøre endringer?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: H.Iversen] #2681977 21/09/2021 10:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men mtp stillingsvern og sånt i Norge, kan du bare si opp en kontrakt for så inngå en ny? Må ikke arbeidstaker godta at den skal ned i stillingsprosent eller evnt endringer som skal gjøres? Har arbeidsgiver full rett til å gjøre endringer?

Ja. Hvis arbeidsgiver kan godtgjøre at dette er nødvendig pga økonomiske hensyn, kan den det. På samme måte som den kan permittere eller si opp folk med samme begrunnelse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2681982 21/09/2021 11:07
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Selvfølgelig kan en arbeidsgiver bytte kontorlokaler.

Hvor fine, moderne osv de er, er irrelevant.

Det som kan være en endring her, er jo avstandsendringen. Du skriver egentlig ikke noe særlig konkret om det, men kryssing av kommunegrenser er ikke i seg selv en ting.

Generelt er min tolkning at flytting innenfor samme byområde er helt uproblematisk. Så om de flytter jobben fra Lørenskog til Fornebu, så er det noe den ansatte må godta. Ved lengre flytting, type fra Oslo til Fredrikstad må de evt ty til endringsoppsigelser dersom arbeidstaker ikke frivillig blir med på lasset.

Re: Free seating og hjemmekontor [Re: GeirK] #2681989 21/09/2021 11:49
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja. Hvis arbeidsgiver kan godtgjøre at dette er nødvendig pga økonomiske hensyn, kan den det. På samme måte som den kan permittere eller si opp folk med samme begrunnelse.
Men "nødvendig" i denne sammenheng gjelder vel dersom bedriften har økonomiske problemer? Man kan vel ikke bare si til folk at de skal jobbe mindre fordi man ønsker å spare penger? Eller si at de skal ha lavere lønn f.eks.?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: H.Iversen] #2681990 21/09/2021 11:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men "nødvendig" i denne sammenheng gjelder vel dersom bedriften har økonomiske problemer? Man kan vel ikke bare si til folk at de skal jobbe mindre fordi man ønsker å spare penger? Eller si at de skal ha lavere lønn f.eks.?

Nei. Det kan man ikke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: GeirK] #2682007 21/09/2021 15:33
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F

Arbeidssted nå er ett annet en det jeg har arbeidskontrakten min, nå har vi flere lokaliteter.

Opprinnelig reisevei var ca 5km og 10-15minutters reistid en vei, det var avgjørende når jeg tok jobben.
nå åpner de for det som blir inntil tre mil og en drøy time hver vei, kan bli mye mer hjem igjen. det å kjøre bil eller sykle blir egentlig fullstendig uaktuelt

ser Baronen jubler for å få kontor på Fornebu med ingen parkeringsmuligheter og smellfulle busser under normale omstendigheter.
fin utsikt hvis du får vindusplass, hipp hurra og gratulerer

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2682025 21/09/2021 18:09
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
https://compendia24.no/faq/arbeidsa...er-endre-arbeidssted-for-arbeidstakerne/

"Det er antatt at arbeidstakere må finne seg i det som ligger innenfor rimelighetens grenser ved flytting av arbeidssted. I teori og rettspraksis er det blant annet nevnt at flytting av arbeidssted 3 mil unna ligger innenfor det som er rimelig, men slike vurderinger må uansett gjøres konkret i den enkelte sak."

Hadde jeg vært arbeidsgiver og en ansatt synes det er vanskelig å tilpasse seg et nytt kontor, ville jeg nok være fleksibel hvis det er ønske om å få kortere oppsigelsestid e.l. Men noe stort lengre enn det tror jeg ikke du kan forvente deg at de strekker seg.

Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2682030 21/09/2021 18:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Flamini

ser Baronen jubler for å få kontor på Fornebu med ingen parkeringsmuligheter og smellfulle busser under normale omstendigheter.
fin utsikt hvis du får vindusplass, hipp hurra og gratulerer

"Takk"

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Gråstein] #2682033 21/09/2021 19:07
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Gråstein

Generelt er min tolkning at flytting innenfor samme byområde er helt uproblematisk. Så om de flytter jobben fra Lørenskog til Fornebu, så er det noe den ansatte må godta. Ved lengre flytting, type fra Oslo til Fredrikstad må de evt ty til endringsoppsigelser dersom arbeidstaker ikke frivillig blir med på lasset.

Hvis man reiser kollektivt kan det være overraskende liten forskjell i reisetid i disse to eksemplene. I følge google maps tar det 50-55 minutter med kollektivt fra Lørenskog til Forneub og 1 time og 8 minutter med tog fra Oslo til Fredrikstad. (Nå har jeg ikke tatt med tiden det tar å komme til/fra stasjonen).

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Gråstein] #2682035 21/09/2021 19:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Opptill 6 mil lengre pendelvei som rimelig ändring tycker jag låter mycket. Kan ju vara snakk om flera timmars längre reisvei eller rätt mycket pengar i ekstra drivstoff.

Skulle tro att man blir av med rätt många arbetstagare hvis man flytter bedriften 3 mil.

Re: Free seating og hjemmekontor [Re: neonstz] #2682038 21/09/2021 20:00
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: neonstz

Hvis man reiser kollektivt kan det være overraskende liten forskjell i reisetid i disse to eksemplene. I følge google maps tar det 50-55 minutter med kollektivt fra Lørenskog til Forneub og 1 time og 8 minutter med tog fra Oslo til Fredrikstad. (Nå har jeg ikke tatt med tiden det tar å komme til/fra stasjonen).

Nå antar du da at vedkommende bor på Oslo S og kontoret er på stasjonen i Fredrikstad. I praksis vil det jo komme transport til/fra stasjonene også. Men ja, toget går overraskende fort nedover der. (Når det går)

Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Gråstein] #2682077 22/09/2021 08:17
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Nå antar du da at vedkommende bor på Oslo S og kontoret er på stasjonen i Fredrikstad. I praksis vil det jo komme transport til/fra stasjonene også. Men ja, toget går overraskende fort nedover der. (Når det går)

Og at de bor på busstasjonen på Lørenskog...

Mange vil kunne nå kollektiv/tog og jobb via en sykkeltur på 10-15min vil jeg tippe.

Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2682426 24/09/2021 21:46
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Free seating og en tilsynelatende forventning om hjemmekontor får meg til å tenke på hvordan dette er nok et spadetak i velstandsgapet. Vi som har etablert oss, bor komfortabelt og med ok plass til et skikkelig hjemmekontor får kun enda flere fordeler. Og resten... Ja, hvem faen bryr seg om dem.

Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2683734 04/10/2021 22:30
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva ser ut til å bli normen med fordelingen mellom jobb hjemme og på kontoret?
Det har jo vært mye snakk under nedstengningen om hvordan dette kunne snu opp ned på ganske mye og nå begynner vi muligens å se konturene av noe?
Det jeg ser er noe som ser ut som en 3 jobb/2 hjemme deling.
En artikkel i NRK tok bla for seg prisutviklingen på boliger i byer i Viken som hadde hhv Tønsberg, Hamar og Fredrikstad som ytterpunkt.
Den voldsomme prisutviklingen ble forklart med 3/2 delingen. Man kan flykte et stykke ut på landet, men ikke for langt siden man likevel må innfinne seg på kontoret noen dager i uken.
Overhørte også en sak på D18 hvor dette var tema hvor arbeidsgiversiden ikke virket veldig keen på å legge til rette for det de kalte ovale helger på hytta.
Hvor tror man de store linjene trekkes in the end?
Vil vi få hjemmekontor og frie tøyler så bosettingsmønsteret blir helt annerledes, med de følgene det har for de enorme verdiene som er lagt ned i eiendom i form av nybygde og planlagte kontor og for ikke å snakke om planlagt infrastruktur som veier, tog og bane?
(At enkeltindivider med etterspurt kompetanse kan gjøre spesialavtaler og jobbe fra NZ hvis ønskelig er klart, men ikke interessant i det store bildet).
Noen som tør å synse?
Jeg har folk rundt meg som mener at nå er det bare å gønne på og flytte til Lofoten og surfe og stå ski og jobbe når det ikke blåser eller snør og andre igjen som har null og niks tro på dette og sier at om et halvt år er alt nesten som før. Selv har jeg lite peil, jeg må på jobb uansett uten at jeg tenker at det er blodig urettferdig, men i et samfunnsperspektiv er jo det som skjer veldig interessant. Vi snakker kanskje om den største disrupter i moderne tid.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2683776 05/10/2021 08:23
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Vi har allerede skrevet under på en ny kontrakt som sier 3 dager på kontoret og 2 dager hjemme. Dette gjelder de neste 5 årene, så ikke begrenset til Corona. Vi beholder faste plasser på kontoret og kan være fulltid på kontoret om vi ønsker. For meg personlig er dette en veldig god løsning.

Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2683780 05/10/2021 08:37
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Hos oss er det hintet mot 3/2, men i stor grad basert på frivillighet. Ikke fått endelig avklaring på dette.
@jåddhå Hvordan løses det mtp kontorutstyr, stol, pult, internett etc hos dere?

- Stefan
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2683803 05/10/2021 10:11
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Fremdeles litt uklart om det blir faste dager på kontoret eller full fleksibilitet. For at det skal være noe poeng å dra på kontoret bør det jo være noen kolleger der å treffe, så jeg håper det blir i alle fall 1-2 faste dager i uken på avdelingen. Her er det sikkert litt forskjellige preferanser.

Det er løst ved at dette er en frivillig ordning og ses på som et gode som ansatte kan velge å benytte seg av eller ikke. Vi har alltid mulighet til å dra på kontoret dersom det ikke er tilfredsstillende forhold hjemme. Vi får skjerm, dock, tastatur, etc til hjemmekontor. Pult/stol/etc må vi fixe selv. Kontrakten var skrevet på et språk som tydelig var laget for å sørge for at arbeidsgiver i minst mulig grad får noe HMS-ansvar for hjemmekontoret.

Re: Free seating og hjemmekontor [Re: Flamini] #2684482 11/10/2021 13:36
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hos oss får de som har oppgaver som ikke må* utføres fra kontoret mulighet til å ha hjemmekontor to dager og tre daer inne på kontoret. Noen avdelinger kjører en felles innedag, andre gjør de annerledes.

Vi har lånt utstyr som skjerm, tastatur og stol. Det må leveres tilbake så kontorplassene kan være operative. Til gjengjeld får vi mulighet til å kjøpe skjerm for 1500 og stol for 2500 kroner.

Jeg har foreløpig ikke satt min fot på kontoret, men tenker at debuten skjer denne uka. Så kommer det en tråd med beste kontorskjerm for opp til 1500 kroner.

*må er strengere nå enn under pandemi-nedstengning-krise

LarsB

Redigert av larsb; 11/10/2021 13:49.
Re: Free seating og hjemmekontor [Re: larsb] #2684484 11/10/2021 13:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: larsb

Jeg har foreløpig ikke satt min fot på kontoret, men tenker at debuten skjer denne uka. Så kommer det en tråd med beste kontorskjerm for opp til 1500 kroner.
Du får helt greie kontorskjermer med vanlig FullHD-oppløsning (1920x1080) til den prisen. Selv ser jeg på ting som puster på 10-gangeren: 49" DQHD (dual quad HD), som er tilsvarende to 16:9-skjermer med 1440 pixel høyde.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support