Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 142 av 152 1 2 140 141 142 143 144 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2683312 01/10/2021 09:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Ripen
[quote=gutt45kg]Prøvekjørte en TM3 og ble skuffet over støy. Den støyer mer enn min gamle suv - Santa fe fra 2007.

For øvrig er det en morsom bil å kjøre, kanskje litt for morsom. Føles som altfor kraftig ift norske fartsgrenser og veier. Autopilot ble jeg ikke imponert over (stod Beta på display)

Du blir fort vant til det, og det er tross alt du som styrer gasspedalen. Det går helt fint å følge fartsgrensene og kjøre rolig i en elbil med masse ressurser, jeg kan være ditt sannhetsvitne. /quote]

Jeg har stilt inn kjøreegenskapene på Chill i stedet for mer sportslig. Da er det ikke så voldsomt fraspark umiddelbart.
Volvo XC40 med 400 hestekrefter sparker minst like godt i fra, tross mye mykere oppsett.
Frasparket er jo generelt mye kvikkere i el-biler enn i andre biler.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: gutt45kg] #2683400 02/10/2021 08:14
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gutt45kg
Prøvekjørte en TM3 og ble skuffet over støy. Den støyer mer enn min gamle suv - Santa fe fra 2007.

For øvrig er det en morsom bil å kjøre, kanskje litt for morsom. Føles som altfor kraftig ift norske fartsgrenser og veier. Autopilot ble jeg ikke imponert over (stod Beta på display)

Jeg har hatt TMS i fem år og fikk etter noen dager på verksted en TM3 loaner. Ingen tvil om at TMS er en mer påkostet bil rent komfortmessig, men jeg kan godt skjønne at TM3 og TMY selger godt.

Den støyer vesentlig mer enn min TMS, men jeg synes det var helt greit, litt som en BMW med runflat dekk, som heller ikke akkurat er lydløst.

Det positive:
- litt gocart-følelse, selv om den nok er tregere enn min TMS, så er det rikelig med krefter, vanlig fjæring gjør den ganske stiv og kontant, enten liker man det eller ikke
- skjermen synes jeg var overraskende bra, fin oversikt og lett å forstå
- Spylesystemet er vesentlig bedre enn TMS ift. vindusviskerne
- Plassmessig bør være tilstrekkelig for de fleste, men bagasjeromsåpningen er trang

Kunne vært bedre:
- Sidekameraene ved rygging var altfor mørke, synes også dette er vesentlig svakere enn 360-løsningen til mange av de etablerte ift. hva man faktisk ser
- Blindsoneoversikt på hovedskjermen - bedre enn AP1, men fremdeles dårligere enn trad. løsninger med varsel i speilet
- Vindusviskerautomatikk, litt for lite følsom, men det var liv, min TMS som bruker en vanlig regnsensor og ikke kamera er bedre
- Autopilot - det var noen uforklarlige nedbremsninger, her må det forbedres

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2683584 04/10/2021 06:22
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har hatt Model Y i snart to uker, som selvfølgelig heter «Ed» (etter nummerskiltet). Ed lader, kjører og gjør alt han skal på en flott måte!

Kjøpte helt standard hvit long range. Den er veldig artig å kjøre og det er mye å sette seg inn i for en som ikke har hatt elbil før. Null feil ved overtagelse (minus manglende skvettlapper) og null stress så langt. Stram i fjæringen med bare en person ombord på dårlig asfalt under 30 km/t, men ikke ubehagelig. Venter på hengerfeste, takstativ, bagasjeromsmatter og foliering av fronten.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: simenf] #2683601 04/10/2021 08:05
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: simenf
Har hatt Model Y i snart to uker, som selvfølgelig heter «Ed» (etter nummerskiltet). Ed lader, kjører og gjør alt han skal på en flott måte!

Kjøpte helt standard hvit long range. Den er veldig artig å kjøre og det er mye å sette seg inn i for en som ikke har hatt elbil før. Null feil ved overtagelse (minus manglende skvettlapper) og null stress så langt. Stram i fjæringen med bare en person ombord på dårlig asfalt under 30 km/t, men ikke ubehagelig. Venter på hengerfeste, takstativ, bagasjeromsmatter og foliering av fronten.

Hvor lenge må du vente på hengerfeste? Vet du det eller venter du bare?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2683674 04/10/2021 15:59
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: simenf

Hvor lenge må du vente på hengerfeste? Vet du det eller venter du bare?

Det sies at det kommer hauger og lass med hengerfester i slutten av oktober, som skal ettermonteres, ifølge Tesla Kristiansand.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2683686 04/10/2021 17:18
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det lover jo godt for de som venter, håper de har nok til alle da.

I dag leverte jeg bilen min på Tesla verksted for første gang på 2 og 1/2 år, de skal bytte hekkspoiler som mister litt lakk pga korrosjon, samt å se om de klarer å forbedre lyden for de jeg snakker med på tlf via handsfree.

Fikk velge om jeg ville ha S eller 3 lånebil, da valgte jeg 3.
Veldig annerledes å kjøre enn X selvsagt men jeg ble kjapt vant til den og synes det er en bra bil.
Overraskende god plass i den også, selv om den lille åpningen på luka gjør den litt lite fleksibel i mine øyne. Funker nok bra for mange.
Jeg tror nok jeg skal teste en Y og vurdere den ja.

Nå i kveld tok vi en liten kjøretur med 3ern hele familien, og resten av gjengen synes også den er fin.
Men, etter en liten halvtime med rolig kjøring var de tre andre bilsyke.
Vi får se hvordan det funker i Y også men det lover ikke godt.
Veldig veldig lite bilsyke i Xen.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2683775 05/10/2021 08:22
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T

I dag leverte jeg bilen min på Tesla verksted for første gang på 2 og 1/2 år, de skal bytte hekkspoiler som mister litt lakk pga korrosjon, samt å se om de klarer å forbedre lyden for de jeg snakker med på tlf via handsfree.

Veldig annerledes å kjøre enn X selvsagt men jeg ble kjapt vant til den og synes det er en bra bil.
Overraskende god plass i den også, selv om den lille åpningen på luka gjør den litt lite fleksibel i mine øyne. Funker nok bra for mange.

Nå i kveld tok vi en liten kjøretur med 3ern hele familien, og resten av gjengen synes også den er fin.

Kan det tenkes at du var veldig hard på gass/bremse/sving? Har vært en del på familieferier med TM3P, og ingen har blitt bilsyke i den...men har blitt det tidligere i andre bilmerker.... tar ofte litt tid å bli vant med nye Teslaer, da Regenereringskraften virker å økes fra år til år... Synes og TM3 rommer overraskende mye, mens Model Y er helt konge plassmessig...særlig når jeg tar ut gulvplatene i bagasjerommet. Baksetet er og høyere, og setene har 10cm lenger plass i lengden kombinert foran og bak (baksetet har 12,5cm lengre benplass, og forsetet 2,5cm mindre).

Redigert av Tormod..; 05/10/2021 08:24.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tormod..] #2683864 05/10/2021 15:38
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tormod..

Kan det tenkes at du var veldig hard på gass/bremse/sving? Har vært en del på familieferier med TM3P, og ingen har blitt bilsyke i den...men har blitt det tidligere i andre bilmerker.... tar ofte litt tid å bli vant med nye Teslaer, da Regenereringskraften virker å økes fra år til år... Synes og TM3 rommer overraskende mye, mens Model Y er helt konge plassmessig...særlig når jeg tar ut gulvplatene i bagasjerommet. Baksetet er og høyere, og setene har 10cm lenger plass i lengden kombinert foran og bak (baksetet har 12,5cm lengre benplass, og forsetet 2,5cm mindre).

Rolig kjøring.
Mulig at regenerering kan medvirke, den er klart annerledes enn i X men vi seig rolig inn i alle kryss.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2683940 06/10/2021 08:30
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Setter man "Chill", lav regenerering og "rull" så er vel det det mest behagelige for passasjerene.
Fungerer fint på langtur.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Knirkekne] #2683941 06/10/2021 08:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Knirkekne
Setter man "Chill", lav regenerering og "rull" så er vel det det mest behagelige for passasjerene.

Og så plutselig kunne man ha bruk for den akselerasjonen, men må inn på en skjerm og finne den.

Jeg har såpass god motorikk i høyrefoten at jeg styrer dette selv.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2683964 06/10/2021 12:27
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Og så plutselig kunne man ha bruk for den akselerasjonen, men må inn på en skjerm og finne den.

Med tanke på at akselrasjonen er datastyrt, kunne de kanskje lagd en chill-mode med kickdown :-D
Normalt rolig gasspådrag gir rolige bvevegelser, og full aks dersom man bånner gasspedalen og holder den der?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Knirkekne] #2683968 06/10/2021 13:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Eller halvveis ned er halv akselerasjon og helt ned er full akselerasjon - som nå? ICON_WINK

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2683974 06/10/2021 16:48
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Enig. Har kjørt sprek elbil i 2,5 år nå uten å bruke chill mode så dette går fint. Jeg er en chill sjåfør.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2683976 06/10/2021 17:20
Tex Offline
Besatt
Besatt

Vet dere om den chill / ikke chill -instillingen følger førerprofilen?

(Kunne eksperimentert for å finne det ut men spør heller her...)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tex] #2683993 06/10/2021 21:28
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Tex

Vet dere om den chill / ikke chill -instillingen følger førerprofilen?

(Kunne eksperimentert for å finne det ut men spør heller her...)

Ja, gjør det. Hadde chill på junior sin profil da han øvelseskjørte

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684116 08/10/2021 09:28
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
På mandag skal jeg prøvekjøre Model Y, har ikke brydd meg så mye om det før jeg fikk låne Model 3 Long Range på en tur på drøye 40 mil.

Det er god forskjell på ladehastigheten ift min X75, jeg ble litt imponert over hvor raskt den ladet fra 15 til 60%, jeg glemte å se på klokka men det kan ikke ha tatt mer enn maks 10 minutter.
Jeg dro ut med under 50% på batteriet og må innrømme at jeg ble litt imponert over forbruket og rekkevidden, og ladehastigheten.
Når jeg tenker over hva det kan bety for meg i hverdagen ifm jobbreiser så ble det straks mer aktuelt å lempe litt på plass og komfort ift X.
Gleder meg til å teste Y.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684117 08/10/2021 09:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
På mandag skal jeg prøvekjøre Model Y, har ikke brydd meg så mye om det før jeg fikk låne Model 3 Long Range på en tur på drøye 40 mil.

Det er god forskjell på ladehastigheten ift min X75, jeg ble litt imponert over hvor raskt den ladet fra 15 til 60%, jeg glemte å se på klokka men det kan ikke ha tatt mer enn maks 10 minutter.
Jeg dro ut med under 50% på batteriet og må innrømme at jeg ble litt imponert over forbruket og rekkevidden, og ladehastigheten.
Når jeg tenker over hva det kan bety for meg i hverdagen ifm jobbreiser så ble det straks mer aktuelt å lempe litt på plass og komfort ift X.

Noen ganger blir kort ladetid et irritasjonsmoment - feks hvis bilen er ferdigladet midt i et måltid eller andre ting man gjør i ladepausen.

Vi skal til Åre i dag og jeg starter med halvfullt batteri slik at vi får handlet ferdig på Storlien i ro og mak og slippe å flytte bilen underveis.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2684136 08/10/2021 10:56
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Noen ganger blir kort ladetid et irritasjonsmoment - feks hvis bilen er ferdigladet midt i et måltid eller andre ting man gjør i ladepausen.

Vi skal til Åre i dag og jeg starter med halvfullt batteri slik at vi får handlet ferdig på Storlien i ro og mak og slippe å flytte bilen underveis.

Om jeg skal spise mens jeg lader er det jo bare å koble den til en V2 stolpe og "problemet" er løst.
Vi får håpe de ikke bytter ut alle V2 stolpene med V3 på en god stund da så vi kan spise og gå på do uten å stresse. ICON_LAUGH

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684142 08/10/2021 11:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Om jeg skal spise mens jeg lader er det jo bare å koble den til en V2 stolpe og "problemet" er løst.
Vi får håpe de ikke bytter ut alle V2 stolpene med V3 på en god stund da så vi kan spise og gå på do uten å stresse. ICON_LAUGH

Alle nye SuC er bare V3.

Jeg har problemet av og til selv med V2 og en bil som lader drittreigt sammelignet med en Y

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2684148 08/10/2021 11:50
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Alle nye SuC er bare V3.

Jeg har problemet av og til selv med V2 og en bil som lader drittreigt sammelignet med en Y

Vil tro de fleste med litt interesse for Tesla har fått med seg at alle nye SuC er V3, for meg er det en vesentlig del av grunnen til å vurdere å bytte fra X til Y nå.
Du får lese det jeg skriver over her et par ganger til og tygge litt på det.

Jeg klarer ikke å se problemer med "for rask" lading. Jeg ser mer frihet til å ikke nødvendigvis spise kun ved ladestasjoner. Og skulle den være ferdig midt i middagen så tar det vel maks 2-4 minutter å flytte bilen fra ladestolpen, jeg skal overleve det.
For meg er det sjelden at middag underveis på tur til Vestlandet er den store kulinariske opplevelsen med en treretters som må nytes i lange drag, vi korter gjerne ned fra 10 til 9,5 timers tur.
Men det høres ut for meg som du kunne trenge en X75 så du får litt lenger tid på deg til å spise middag på tur. Er du tøff nok så parkerer du alltid ved et V2 stolpepar hvor det allerede er noen som lader på den ene stolpen, da får du både god tid og en god diskusjon. Win win! ICON_LAUGH

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684222 09/10/2021 08:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Vil tro de fleste med litt interesse for Tesla har fått med seg at alle nye SuC er V3, for meg er det en vesentlig del av grunnen til å vurdere å bytte fra X til Y nå.

Vet ikke helt hva jeg skal tygge på. Jeg lader min S helt fint på V3 selv om jeg ikke får utnyttet hastigheten.

Jeg klarer ikke å se problemer med "for rask" lading. Jeg ser mer frihet til å ikke nødvendigvis spise kun ved ladestasjoner. Og skulle den være ferdig midt i middagen så tar det vel maks 2-4 minutter å flytte bilen fra ladestolpen, jeg skal overleve det.
For meg er det sjelden at middag underveis på tur til Vestlandet er den store kulinariske opplevelsen med en treretters som må nytes i lange drag, vi korter gjerne ned fra 10 til 9,5 timers tur.
Men det høres ut for meg som du kunne trenge en X75 så du får litt lenger tid på deg til å spise middag på tur. Er du tøff nok så parkerer du alltid ved et V2 stolpepar hvor det allerede er noen som lader på den ene stolpen, da får du både god tid og en god diskusjon. Win win! ICON_LAUGH

Jeg tror du overså at jeg skrev "av og til". Det betyr at de fleste gangene setter jeg pris på høy ladehastighet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2684231 09/10/2021 09:59
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg trodde du korrigerte meg og mine begrensninger igjen. 😃

Vet ikke helt hva jeg skal tygge på. Jeg lader min S helt fint på V3 selv om jeg ikke får utnyttet hastigheten.

Jeg tror du overså at jeg skrev "av og til". Det betyr at de fleste gangene setter jeg pris på høy ladehastighet.

Jeg trodde du korrigerte meg og mine kognitive begrensninger igjen. 😃

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684236 09/10/2021 11:05
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne uka har vår X90 vært inne for å fikse MCU og et par småting. Så da jeg tok Kia Soul'n for å dra på utflukt, først et ærend på morgenen og så videre for å hente unger på ferie hos opphavet, fikk jeg virkelig testet hvordan det er å ha noe annet enn Tesla. Det var jo mye bråk i sommerferien med fortvilte brukere som endelig skulle på langtur, og i går var det min tur til å teste det samme...

Jeg kan trygt melde at det blir mange år til jeg bytter til et annet merke, utelukkende pga ladeinfrastruktur og brukervennlighet. Det er virkelig noe av det mest håpløs makkverk og lappeteppe av dårlige apper og ikke-fungerende infrastruktur, kombinert med elendig logistikk på plassene.

Kjørte hjemmefra med litt lite på batteriet, så første stopp: Hurum Kraft. Egen app, selvfølgelig. Appen hang ved installasjon så jeg måtte prøve to ganger, og så ved forsøk på å legge til betalingskort stoppet den opp. RFID mot telefon ga meg ingen hjelp, men jeg prøvde ikke NAF-brikken der. Endte opp med å måtte sende SMS for å aktivere.

Mens jeg ladet forsøkte jeg å forberede neste stopp, som var en Shell-stasjon. På nett beskrev de "Shell Newmotion" - det het den selvfølgelig ikke, men den var laget av Newmotion i Belgia. Dukket i hvertfall opp i App Store etterhvert. Installerte app, måtte selvfølgelig registrere bruker. Passordkrav etter gammel mal med spesialtegn og stor/liten etc, helt steinalder. Enormt mange menyvalg, men jeg klarte ikke finne ut hvordan jeg la inn betalingskort. De skulle ha "fakturaadresse" i det minste... Ga opp å få det til å funke, og kjørte videre. Endte opp med å scanne QR kode og lade på dropin pris 3,5 kr/min. Ved siden av stod to karer med hver sin e-Golf. Begge sleit med forskjellige apper og pekte og stod på. Uklart om de fikk noe strøm, de stod der fortsatt da jeg hadde spist lunsj og kjørte videre etter 15-20 minutter.

På retur hadde jeg akkurat litt lite for å nå tilbake dit jeg planla en kort middagsstopp, så jeg måtte lade litt, nok en gang på en Shell Recharge. Første stasjon virket ikke. Og ved feilmelding måtte pistolgrepet tas ut og settes tilbake i ladestasjon for å nullstille. Et par forsøk før jeg byttet plass. Samme historien en gang til med å manuelt legge inn betalingsinfo, men til slutt kom det strøm. Nabobilen, en Hyundai var ikke like heldig. Sint bergenser med ny bil. Sur kone i passasjersetet. Stakkars. Han hadde fortsatt ikke fått det til å virke da jeg dro videre etter 5 minutter.

Neste stopp var et sted med flere stasjoner, både CircleK og en Statkraft/MER stasjon. Her hadde jeg heldigvis appene fra før av. Kø på CircleK, og ingen plass satt av til køordning tilsa at det ble ugreit å stå og vente, så jeg kjørte 100m til MER. Her var det plass, men første stasjon virket ikke. Den hang på "starter lading". Stasjonen ved siden av var helt død, så jeg måtte flytte nye 20 meter. Her var stasjonen satt opp ved siden av plassen, så når du kjørte helt inn på parkeringsruta, så ble ladeledningen stående rimelig stramt. Men her startet i det minste ladingen, relativt raskt.

At Samferdselsdep m.fl fikk mange henvendelser i sommer er ikke det minste rart. Her er det mye å gå på mtp kundevennlige løsninger.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684243 09/10/2021 13:20
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Sammenlignet med de fleste andre nye el-biler på markedet i dag er ladehastigheten til model Y en tragedie, og ikke er det mye som tyder på bedring. Ikke spesielt imponert over ladehastighet på vår Y med tanke på hva som ble forespeilet. Spørs om ikke den blir byttet ut.

Redigert av Hen9ng; 09/10/2021 13:36.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hen9ng] #2684248 09/10/2021 15:01
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Det tror jeg er første gangen jeg hører. Hva eksakt er så skuffende?

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684254 09/10/2021 15:52
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Tesla har vel gått ut å sagt at man skal kunne lade 250-270 km på 15 minutter. Per nå har jeg ikke klart å lade mer enn 180 km, noe som er et stykke unna forventningen. Videre skryter de av 220 kW ladefart, det har jeg såvidt sett en gang 2 sekunder. Og gjennomgående synker ladehastigheten til under 100 kW før 50% er passert. For all del så er det en stor oppgradering fra Hyundai Kona som jeg har kjørt inntil nylig, men opplever vel ikke helt samsvar av oppgitte spesifikasjoner og faktisk ytelse. Kanskje dette som gjør at jeg sitter igjen med en følelse av skuffelse, når man leser om svært gode kurver og hastigheter fra bla, EV6 og Ioniq 5 som er omtrent som oppgitt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hen9ng] #2684257 09/10/2021 16:18
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Måtte Google og lese litt, og ser forsåvidt at ladehastighet er noe lavere enn forventet fra en helt ny modell, ja.
Men 250kw får du kun under helt ideelle forhold og bare en veldig kort periode. Selv har jeg vel toppet ut på 220 på vår Model 3, etter 3-4 timers kjøring i sommer og med soc på 8-9% ved ankomst SuC Leira.
Men som et av nettstedene jeg leste på nå poengterte; selv om Model Y lader saktere enn et par av konkurrentene kommer den allikevel raskere frem til destinasjonen pga forbruk/effektivitet, og det er nå tross alt det som teller for kanskje de fleste.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684291 10/10/2021 05:24
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg kjørte min Y tur-retur Oslo i går. Ca 98 mil så trengte 2 ladinger. Ettersom jeg hadde med hund som må luftes underveis tok jeg heller 3 korte ladinger og et par stopp utenom for hundelufting. Trengte en kjapp burger på tur opp og stoppet på fantastiske BurgerKing på Kløfta. Antok maks 5 minutter, men der tok det 25 minutter bare å få burgeren. Enda det var flere ansatte enn gjester i restauranten. Jeg hadde ikke akkurat god tid så det kokte mildt. Akkurat da jeg fikk burgeren fikk jeg beskjed i appen at bilen var fulladet og at det kunne påløpe kostnader. Da ble det å trøkke burgeren inn på 2 minutter og løpe ut. Så jeg er helt enig med Geir K at kjapp lading ikke bare er positivt.

Forøvrig ble forbruk på 158. Da med ACC på 125 km/t i 25-30 mil som gjorde at forbruket snittet over 170 da jeg svingte av mot Østerdalen på tur opp igjen. Sank gradvis og endte på 158 da jeg parkerte i garasjen. Rundt 9-13 grader og våt veibane. Tynset-Elverum består stort sett av grusveier, 50-soner og lysregulering så der fikk tålmodigheten også testet seg. Da jeg våknet i dag hadde jeg full tank igjen. Helt fantastisk!

Alt i alt en herlig tur i en fantastisk bil. Så deilig med ladenettverket at jeg nok ikke vil vurdere annet enn Tesla på en god stund.

Jepp
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hen9ng] #2684295 10/10/2021 06:28
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hen9ng
Sammenlignet med de fleste andre nye el-biler på markedet i dag er ladehastigheten til model Y en tragedie, og ikke er det mye som tyder på bedring. Ikke spesielt imponert over ladehastighet på vår Y med tanke på hva som ble forespeilet. Spørs om ikke den blir byttet ut.

Hadde du plotta inn SuC som destinasjon så batteriet ble forvarma? Og var dette på V3 lader?

På mandag lada jeg 15-60% på maks 10 minutter med en TM3 LR, holdt seg på over 200kW til ca 40% og over 125kW når jeg avbrøyt og kjørte videre.
Den lå på oppunder 250kW et par-tre minutter før den begynte å roe hastigheten.
Jeg ble imponert.

Jeg klarer ikke helt å se at TMY skal være tregere å lade enn de fleste andre nye elbiler på markedet, den ligger vel heller høyt oppe på ladehastighet.
Fortsatt skuffende mange nye biler som lanseres med 125kW som maks ladehastighet.

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2684296 10/10/2021 06:33
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har kjørt TMS med V2 i 5 år nå. Jeg kjører MYE bil. Ladehastighet og ladestopp har aldri plaget meg. Kan telle på ei hånd de gangene lav ladehastighet har skapt problemer. Dette handler mye om god planlegging. Flere og korte stopp i stedet for få lange. Dessuten er det behagelig for en gammel mann på 54 år med noen gode pauser av og til.

Kona kommer fra Sunnmøre. Blir jo naturlig med noen turer dit. Typisk tur ser slik ut:

Starter med 90-100 %.
Lader på Lillehammer etter 23 mil. Ca. 20-30 min stopp. Benstrekk og påfyll av kaffe. Lufte bikkja. Tafse litt på mobil.
Kort stopp Dombås etter nye 15 mil. Ca. 20 - 30 min stopp. Nye benstrekk. Gjerne litt mat denne gangen.
Ny kort stopp på Åndalsnes etter nye 10 mil Ca. 15 - 20 min lading. Hundeluft og benstrekk.

Prøver å lade med 20-30 % igjen på batteriet. Lader opp til 70 - 80 %.

Tre ganske korte stopp. Til sammen en drøy time med pauser. Såpass bør det være på en så lang biltur.

Side 142 av 152 1 2 140 141 142 143 144 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå