Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Hvilken kamel skal jeg svelge?

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2683901 05/10/2021 19:53
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Du kan vurdere å bytte forhjulet til ett med dynamo, og så får du alltid lys - uten å måtte lade. Jeg har gjort det siste 8-9 årene. Det er veldig digg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2683902 05/10/2021 19:58
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: baronKanon
Du kan vurdere å bytte forhjulet til ett med dynamo, og så får du alltid lys - uten å måtte lade. Jeg har gjort det siste 8-9 årene. Det er veldig digg.
Har tenkt tanken, ja.
Har ikke søkt etter det, men de jeg har sett er kun for gammeldags hurtigkobling. Men det finnes sikkert hvis jeg leter…

Edit…OK da, det var lett å finne ICON_WINK

Redigert av Furu; 05/10/2021 19:59. Rediger grunn: Gadd å søke…

Stig

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: Furu] #2683903 05/10/2021 20:11
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Furu

Edit…OK da, det var lett å finne ICON_WINK

Var akkurat på vei til å si deg imot ICON_WINK Har et hjul i ønskelisten hos bike24. Blir Lezyne StZVO-lykter nå

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689315 21/11/2021 20:42
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Kamelen er i hus, og hatt to turer på rulla.
1. Det var veldig utstrakt sittestilling. Prøvde med inline-setepinne og setet fremover, samt flippet opp fremspringet. Hjalp litt. Er på 90mm nå, men bør nok litt ned.
2. Styret er krise. Henger veldig på tomlene på brifterne, og armer vil ut til side. 440mm er smalt. Er faktisk litt mindre ubehagelig for tomlene i bukken, men formen var ikke bra der heller.

Siden jeg er helt grønn på bukkestyre, trenger jeg hjelp. Noen som har noen "regler", eller er det bare å ta bikefit med en gang?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689323 21/11/2021 22:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Noen som har noen "regler", eller er det bare å ta bikefit med en gang?

Jeg var ikke inne tidlig nok i tråden til å henge meg opp i geometrien, men ser nå at Planet X Tempest i utgangspunktet har lang reach/rammelengde i forhold til rammehøyde/stack. Samtidig ser den ikke ut til å være designet for kort stem/styrefremspring. Samlet gir det en rimelig utstrakt sittestilling. Du kommer neppe helt unna det med denne modellen.

Du kan kompensere med avstandsskiver under stem (det har den gjerne allerede), positivt vinklet stem (som jeg forstår at du har satt opp) og til en viss grad kortere stem. Det er gjerne rundt 80 mm man regner som smertepunktet for klassiske rammesett før styringen kan bli nervøs, uten at jeg vet hvordan Tempest vil oppleves.

Du kan dessuten kompensere ved valg av styre med kortere reach. Det er verdt å vurdere dersom du uansett ikke finner deg til rette på det originale styret. Men om du har valgt styret som er oppgitt på hjemmesiden, er reach allerede rimelig kort med 70 mm.

Bredere styre er ikke nødvendigvis noen løsning, med mindre du er utpreget bredskuldret. 440 mm er ikke smalt for bukkestyre. Men samtidig påvirker utformingen, herunder grad av flare. Og ja, det er en trend for brede styrer med sjenerøs flare, særlig på de groveste, terrenginspirerte eventyrsyklene, så du behøver ikke høre på meg ICON_SMILE

Vinkel på styret, plassering av hendler på styret og eventuell innstilling av reach for hendlene vil også påvirke opplevelsen. Men her ville jeg tenkt betjening og funksjon, ikke sittestilling.

Du bør i utgangspunktet ikke kompensere ved å flytte setet fremover/nærmere styret. Setet bør plasseres for tråkkeffektivitet i forhold til krank/pedaler.

En trøst må være at det er helt naturlig at sittestillingen er uvant når du kommer fra terrengsykling. Kom deg ut på veiene og ta tiden til hjelp. Kanskje behøver du ikke kompensere så mye som førsteinntrykket skulle tilsi.

Denne kan være nyttig med tanke på en første tilpassing, med alle forbehold om forskjellige skoler. GCN: How To Perform A Basic Bike Fit

Denne er god om valg av styre. GCN: How To Choose The Right Handlebars For Your Road Bike

Profesjonell tilpassing/bikefit er sikkert et god svar, men om du nå går rett på bikefit uten å ha vent deg til den mer aggressive sittestillingen som bukkestyre medfører, er jeg redd du får begrenset nytte av det.

Alt dette forutsatt at du i utgangspunktet har riktig størrelse.

Gratulerer igjen med flott sykkel - har tro på at du vil trives med den!

Og til våren vil vi se de glattbarberte leggene.

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689324 21/11/2021 23:09
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Noen som har noen "regler", eller er det bare å ta bikefit med en gang?

Mye bra ovenfor. Et tips kan også være å ta en bikefit ved å filme deg selv med telefonen og få det analysert... mer om det her:
https://www.youtube.com/watch?v=2NWQoybfv-A

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689353 22/11/2021 10:03
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Jeg er terrengsyklist, og da må jeg tilpasse så jeg er komfortabel med sittestillingen, ikke tilpasse meg til å like noe som er veldig forskjellig.

Har sett meg ut PNW Coast-styre på 480 eller 520mm sammen med matchende stem på 60 eller 70mm. Bredere styre er mer kontroll og jeg får åpnet opp brystet for bedre pust. Alle som har testet disse styrene er klare på at bredere er bedre ICON_TONGUE

Det er ikke noe mer å gå på oppover med avstandsringer, så der blir det som det er. Det er nok ikke dropp som er det verste, men vinkel mellom torso og armer. Det er ikke noe særlig å ha mer enn 90°, noe jeg har nå. Da må man dytte armene nedover heller enn å hvile på en "rett" arm.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689359 22/11/2021 10:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg er terrengsyklist, og da må jeg tilpasse så jeg er komfortabel med sittestillingen, ikke tilpasse meg til å like noe som er veldig forskjellig.

ICON_SMILE

Jeg ønsker bare at du skal finne deg til rette på flotte Tempest og skal ikke legge meg opp i hvordan du vil ha det.

Men for egen del ville jeg i hvert fall ikke ha forventet å sitte tilnærmet likt på en stisykkel som jeg gjør på en landeveissykkel. Jeg ville ha tilpasset meg til det som fungerer på en stisykkel. Og lyttet til velmente råd fra stisyklister. Det går trolig begge veier.

Tempest er ikke av typen modifisert terrengsykkel med bukkestyre som Evil Chamois er det mest utpregede eksempelet på. Den er en rimelig klassisk bukkestyresykkel, men med plass til brede dekk.

Når det er sagt, er jeg heller ikke glad i å sitte for utstrakt. Velger heller mindre rammestørrelse for mer kompakt sittestilling og lavere front.

Håper du finner ut av det. Du får holde oss oppdatert.

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: Sepeda] #2689360 22/11/2021 10:36
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Sepeda

ICON_SMILE

Jeg ønsker bare at du skal finne deg til rette på flotte Tempest og skal ikke legge meg opp i hvordan du vil ha det.

Men for egen del ville jeg i hvert fall ikke ha forventet å sitte tilnærmet likt på en stisykkel som jeg gjør på en landeveissykkel. Jeg ville ha tilpasset meg til det som fungerer på en stisykkel. Og lyttet til velmente råd fra stisyklister. Det går trolig begge veier.

Tempest er ikke av typen modifisert terrengsykkel med bukkestyre som Evil Chamois er det mest utpregede eksempelet på. Den er en rimelig klassisk bukkestyresykkel, men med plass til brede dekk.

Håper du finner ut av det. Du får holde oss oppdatert.

Jeg setter pris på råd, men man må også ta ting utfra utgangspunkt også ICON_SMILE

Glemte forresten å kommentere på seteposisjon. Jeg trodde folk innen landeveisverden allerede var inneforstått med at KOPS er avkreftet, slik at man slipper å forholde seg til det. Eneste grunnen til at landeveissykler tviholder på setback og slakke setevinkler er pga. UCI-krav til setetupp til krankaksel som skal være minst så og så mye. Det er en grunn til at det er forskjell på triatlonsykler og temposykler, der førstnevnte ikke er for syklister, og slipper gnålet fra UCI. ICON_SMILE Selv om jeg er terrengsyklist, betyr det ikke at jeg har litt oversikt ICON_WINK Det er også en mulighet for at dette også er driveren for kortere seter på landeveien.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689364 22/11/2021 10:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Jeg tok jo forbehold om forskjellige skoler nettopp fordi innvendingene mot KOPS kommer umiddelbart.

Og har selv valgt bukkestyresykler med krappere seterørsvinkel, bare så det er sagt ICON_SMILE

Så jeg ser poengene dine, meeeen.... er redd du likevel må vise en viss fleksibiltet både fysisk og mentalt for å finne deg til rette på Tempest.

Har jeg nevnt at det er en virkelig flott sykkel? yes

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689377 22/11/2021 11:42
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Tempest har et noe aggressivt stack/reach-forhold Gitt denne diskusjonen og trolige preferanser ville jeg sett i retning gravel-styre med noe rise og backsweep, type Ritchey Comp Ergomax og lignende.

Jeg ville ikke vurdert bredere styre enn 44cm på denne geometrien, gitt noenlunde vanlig kroppsfasong, husk at det også øker avstanden til hendlene. På en noe kortere drop-bar mtb type sykkel er det typisk mer aktuelt (men folk har ulike preferanser)

Selv om ikke veldig bred handlebar kan du også ha noe 'flare' i bukken for å gi bredere posisjon i droppet. Men ikke alle som liker å overdrive på flare, jeg ville startet med noe forsiktig. Selv har jeg moderate 12 grader, det øker dropp-bredden til 48 cm på et 42 cm bredt styre, det synes jeg er helt supert.

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: Sepeda] #2689408 22/11/2021 15:24
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D

Og har selv valgt bukkestyresykler med krappere seterørsvinkel, bare så det er sagt ICON_SMILE

OT, men hvilke modeller finner du dette på? Eneste jeg har klart å finne i søket mitt som ikke har standard 73-73,5° i størrelse ~56 (ETT) er Look Blade 795, som til gjengjeld har hele 75,8°.

Create the problem and sell the solution
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: Sepeda] #2689415 22/11/2021 17:28
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvor i kroppen kjenner du ubehag når du ligger utstrakt?

Få noen til å ta bilde av deg i bar overkropp på gravelbiken og de andre syklene dine, i mest mulig avslappet posisjon. Mest sannsynlig vil du se at det er forskjell i ryggvinkelen, noe som logisk nok fremprovoserer ubehag om du ikke er en Yogi. Kanskje forskjell i krumningen på ryggen. Har du mølle kan du jo ta video av at du sykler, og se om det er noe åpenbart. Når det er sagt, for utstrakt sittestilling gjør det jo bare grusomt å sykle langt.

En trøst må være at det er helt naturlig at sittestillingen er uvant når du kommer fra terrengsykling. Kom deg ut på veiene og ta tiden til hjelp. Kanskje behøver du ikke kompensere så mye som førsteinntrykket skulle tilsi.
Enig. Godt råd.

Jeg har hovedsakelig syklet sti og terreng de siste 20 årene, sett bort fra et mørkt år hvor jeg syklet landevei. For meg var det ubehagelig (spenning i nedre rygg) når jeg lå utstrakt over bukkestyret over lengre etapper. Hadde jeg hendene på den flate delen av styret ville albuene mine til siden. Etter å ha snakket med fysio fikk jeg beskjed om at jeg hadde dårlig mobilitet i hofter/skuldre, og at det kunne forklare ubehaget. Over tid gikk det seg til, sammen med litt yoga/styrketrening for å øke mobiliteten og styrken. Foretrekker enda å holde i den flate delen på styret, men mindre ubehag. Kroppen bruker rett og slett tid på å tilvenne seg den nye "aggressive" sittestillingen, samt den nye sittestillingen kan avsløre svak mobilitet.

Sidespor fra en som ikke vet hva han snakker om: Mange med stillesittende jobb og som ikke driver med mobilitets- og kjernemusklaturtrening kan utvikle antydninger til noe som kalles Lower Crossed Syndrome, dvs. at svake magemuskler, Glutes og Hamstring kan gi overaktiv/stram Hip Flexor, Rectus Femoris og Tensor Fascia Lata. Dette fordi kroppen vil kompensere for svakhetene. Personlig følte jeg sittestillingen på gravelbike fremprovoserte svakhetene, spesielt hvis jeg syklet 70-100km på gravel. Da hadde jeg problemer med å gå og stå rett etterpå, siden de overaktive musklene ga meg en følelse av å ha spasmer i korsryggen, fordi disse musklene "drar" i ryggrad/hofte.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689422 22/11/2021 19:48
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ta også en sjekk på om 'saddle setback' dvs horisontal avstand fra midten av krank til start på sete har omtrent samme mål som på terrengsykkelen du har fra før. Det har mye å si for om du kjenner deg igjen i tråkket. Hvis jeg ikke tar feil så leveres tempest med setepinne med noe offset bakover. For meg på min 'lange' gravel kunne jeg velge mellom 0mm og 15mm offset setepinne og sistnevnte ville gjort det vanskelig for meg å få en fornuftig seteposisjon ift det jeg er vant med fra før.

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: DuffMcShank] #2689433 22/11/2021 22:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: DuffMcShank
OT, men hvilke modeller finner du dette på? Eneste jeg har klart å finne i søket mitt som ikke har standard 73-73,5° (seterørsvinkel) i størrelse ~56 (ETT) er Look Blade 795, som til gjengjeld har hele 75,8°.

OT, men kanskje OK siden Baronen selv tok det opp ICON_SMILE

Skal ikke late som jeg har satt meg godt inn i seterørsvinkel og betydningen av den, men altså - BMC Roadmachine har 74,2 grader i alle størrelser. Torgny Fjeldskaar designet en sykkel som var annerledes på flere vis, og UCI har som kjent hatt en høne å plukke med den. Originalversjonen fra 2017 fikk først UCI-godkjenning, men mistet den deretter. Men det skyldtes så vidt jeg vet millimetermål i bredden, ikke vinkelen på seterøret. Siste generasjon av Roadmachine er snurrig nok UCI-godkjent, men mistet dessverre flere av særegenhetene som gjorde originalversjonen spesiell. Det er en annen historie og virkelig OT.

74 graders seterørsvinkel lurer seg sakte, men sikkert inn blant blandeveissyklene. BMC URS har 74 grader i alle størrelser, likeså for eksempel Nukeproof Digger. Nye GT Grade har 74,5 grader i alle størrelser. Finnes sikkert flere eksempler. Og flere vil komme i nye generasjoner av kjente modeller.

Evil Chamois Hagar kan rent geometrisk sies å være en terrengsykkel med bukkestyre. Den har ikke slakkere seterørsvinkel jo større størrelse, men krappere. I L har den 74 og i XL 74,5 grader ICON_SMILE Og 50 mm stem og 460 mm styre med 16 graders flare i originaloppsett, apropos Baronens kjetterske tanker om ekstreme PNW Coast ICON_SMILE

Ingen av disse tallene vil gjøre inntrykk på Baronen, og man kan med rette hevde at bukkestyresykler på mange vis tar etter terrengsyklene. Så kan man glede eller gremme seg over det.

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689447 23/11/2021 08:17
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg ville unngått å prøve å få sittestillingen på en racersykkel lik som stisykkelen. Baron: Du ville vel heller ikke anbefalt en racersyklist som vil prøve seg på sti og sette opp stisykkelen lik som raceren hans?
Mitt tips er å finne en ok sittestilling, også ta noen turer ute. En grusracer er annerledes enn en stisykkel og det handler først og fremst om å venne seg til det.
Ang. bratte seterørsvinkler så er det vel litt delte meninger der. Jeg synes ikke brattere er bedre. Dessuten har jo seterørsvinkel en annen funksjon på sti enn på landeveisykkel.

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689452 23/11/2021 08:46
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
OK, kan vi være enige i at KOPS tilhører fortiden og det er en grunn til at flere har setet lenger frem?

Uansett. planen er ikke å få lik sittestilling, men jeg føler at jeg henger på tommelen, noe som bunner ut i at den vi ut til siden, men hendelen holder den igjen. Da tenker ingeniøren i meg at det ikke er optimalt. Vurderer enten 480 eller 520mm styre, da det får lovord fra de fleste som har testet PNW coast-styret. da får man også litt vinkel på hendlene pga utsving på styret, som gir litt mer "naturlig" vinkel på hendene for MEG. ICON_SMILE Da kan man også gå ned på stemlengde.

Føler også at jeg sklir ned på hendlene, og at armene stikker ned mer enn 90° fra overkroppen. Da blir det upraktisk vinkel. Ser at noen sitter med lett bøyde armer på ræser, men føler at det ikke faller naturlig med de dimensjonene som er.

Til info: jeg kjøpte en str. mindre enn størrelsestabellen anbefalte

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689453 23/11/2021 09:05
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Har du prøvd å vende hendel innover da? Da får man en mye behageligere håndposisjon.
For min del så er det helt utenkelig å bruke noe bredere enn 42cm på bukkestyre, men det er jo bare å kjøpe om du har trua. Ellers kan jo kortere stemlengde gi noen artige utslag på styrerespons, men dette må du jo nesten teste selv først. Noen liker "twitchy" (meg) og noen liker stabil styring. Dette (teorien) tipper jeg du har kontroll på uansett, så igjen, nå handler det om å prøve. Ute.

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: aug11x] #2689454 23/11/2021 09:06
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: aug11x
Har du prøvd å vende hendel innover da? Da får man en mye behageligere håndposisjon.
For min del så er det helt utenkelig å bruke noe bredere enn 42cm på bukkestyre, men det er jo bare å kjøpe om du har trua. Ellers kan jo kortere stemlengde gi noen artige utslag på styrerespons, men dette må du jo nesten teste selv først. Noen liker "twitchy" (meg) og noen liker stabil styring. Dette (teorien) tipper jeg du har kontroll på uansett, så igjen, nå handler det om å prøve. Ute.

er så jævlig kaldt!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689467 23/11/2021 11:36
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Har lest litt, og ser ut til at jeg kan ha litt å jobbe på med tanke på hendelplassering og styrevridning. Dette ser ut som logiske forslag

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689485 23/11/2021 14:20
Furu Offline
/Stig
/Stig
Har lest litt, og ser ut til at jeg kan ha litt å jobbe på med tanke på hendelplassering og styrevridning. Dette ser ut som logiske forslag

Gode tips her. Blir nok bra til slutt ICON_SMILE

Men husk å lære deg å legge tape med selvtillit, så blir det helt topp!
Sitat: cyclingtips.com
However, moving the levers on their own means retaping the bars, and for whatever reason, that’s intimidating to some.

Stig

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689507 23/11/2021 21:19
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Furu

Gode tips her. Blir nok bra til slutt ICON_SMILE

Men husk å lære deg å legge tape med selvtillit, så blir det helt topp!
Sitat: cyclingtips.com
However, moving the levers on their own means retaping the bars, and for whatever reason, that’s intimidating to some.

Nå har jeg målt og sjekka litt, og justert styret så det er som det skal, og det var ikke rart alt føltes jævlig; hendlene var justert, så de var i nedoverbakke. Føltes som om jeg bare sklei nedover og fremover. Justert til bittelitt oppoverbakke, og det var mer behagelig. Ble bestilling av Zipp Service ettellerannet på black noe-tilbud. Nytt styre på 46cm og matchende stem på 70mm. Tror det skal bli behagelig. Mulig jeg tester med medfølgende stem først, dog. Og ny styreteip, da medfølgende datt fra hverandre ved demontering.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689510 23/11/2021 21:46
Furu Offline
/Stig
/Stig
Herlig! Så enkelt kan det være ICON_SMILE

Stig

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689517 24/11/2021 07:14
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Kansellerte bestillingen. Viste seg å være et eldre styre som hverken var shallow eller short. (Zipp Service Course short and shallow). Prøver med det jeg har først, så får vi se.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2689522 24/11/2021 08:09
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Kansellerte bestillingen. Viste seg å være et eldre styre som hverken var shallow eller short. (Zipp Service Course short and shallow). Prøver med det jeg har først, så får vi se.

Høres lurt ut. Når det gjelder terrengsykler så pleier jeg stort sett å forstå tilnærmingen din, men når det kommer til (b)landevei så er jeg ikke helt med på notene enda.

På terrengsykkelen har jeg 800mm med mye oppsving i kombinasjon med 40mm stem på en endurosykkel med 170mm vandring foran og bak. På landeveissykkelen med 30mm slangeløse dekk for allsidig bruk så har jeg derimot 130mm stem og 38cm styre. Det er for meg både komfortabelt og effektivt. Jeg kommer neppe til å gå tilbake til 42 eller 42cm styre. Det føles bare tullete, da man fanger fryktelig mye luft når man bruker hoods eller bukken. Alternativet med bredt styre er å sykle saktere eller å legge labbene mot midten av styret => mindre komfortabelt som følge av mindre trygge alternativer. Viktig å merke er at noe av grunnen til at et såpass smalt styre fungerer sannsynligvis er som følge av at stemmet er forholdsvis langt. Smalt styre og kort stem er sjeldent en god kombinasjon(nervøst).

Ellers så kjøper jeg ikke argumentet med at man ikke får åpnet opp lungene eller får nok luft. I de situasjonene hvor man trenger mye luft, stående klatring, så vipper man uansett albuene noe ut viss det føles behov for dette. Tilsvarende i sprint(mindre aktuelt når man pendler...). Sittende så er det sjeldent man trenger så mye luft at måten du holder armenen på utgjør noen begrensning som betyr noe i praksis. Da er den økte luftmotstanden vesentlig viktigere ;-)

Ut på tur!

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2701188 10/03/2022 13:14
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Nå har jeg fått litt turer ute på denne sykkelen, og det flyr jo fort som fy sammenlignet med terrengsykkel.

Pga. diverse har jeg eksperimentert litt med kranker på de forskjellige syklene mine, og da måtte denne også få byttet krank. Da fant jeg ut at hullene for intern kabelføring fungerer som trakter for vann og alt samler seg i bunn av krankhuset. Det var MYE vann... Jeg fikk forslag fra PlanetX om å demontere setet og sette sykkelen på hodet når den har vært vasket/i regn. For det var ikke lurt å borre dreneringshull i krankhuset. Jeg kommer til å bryte garantien og borre et 2,5mm hull i bunn, slik at vann kan komme seg ut, for man kan ikke ha kranklagrene liggende å bade i saltvann om vinteren...

Og: ikke kjøp den ramma til annet enn solskinnsbruk og for all del ikke vask den ICON_WINK

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2709393 31/05/2022 13:00
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Er du fortsatt fornøyd med sykkelen?

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: Syklist1] #2709415 31/05/2022 16:12
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Syklist1
Er du fortsatt fornøyd med sykkelen?

Jeg kommer meg til jobb fortere enn på terrengsykkel, det er rart med bukkestyre. Funker fint enn så lenge.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2709423 31/05/2022 16:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Spørsmålet er:

Legger du ut bilde av endelig oppsett?

Vi må jo få gratulere og sjekke og synse og hakke og erte ICON_SMILE

Re: Hvilken kamel skal jeg svelge? [Re: baronKanon] #2709491 01/06/2022 07:26
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Og har du borret hull i bunnen av krankhuset?

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino