Birken 2022
|
Re: Birken 2022
[Re: sykkeloyvind]
16/09/2021 09:55
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Junior syklet i Elite med følgende oppsett: Krank: 34t Kassett: 10-50 Orbea Oiz Thunder Burt slangeløst Trykk: Halvhardt, minus det han tappa ut på start, rundt 20 psi. Tid: 2.44.01 Det er i hvert fall ganske tydelig at det ikke er kranddrevets størrelse som definerer sluttiden i mål. Som med alle andre sykkelritt så må wattene trås ned i pedalene uansett. Kan vel hende at vi i de vanlige puljene overtenker mye på utstyrsvalg. Men, en i eliteform, klarer kanskje også å holde en høyere kadens over tid.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
17/09/2021 08:44
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Junior syklet i Elite med følgende oppsett: Krank: 34t Kassett: 10-50 Orbea Oiz Thunder Burt slangeløst Trykk: Halvhardt, minus det han tappa ut på start, rundt 20 psi. Tid: 2.44.01 Det er i hvert fall ganske tydelig at det ikke er kranddrevets størrelse utstyret som definerer sluttiden i mål. Som med alle andre sykkelritt så må wattene trås ned i pedalene uansett. Så da vil jeg tro det aldri kommer en ny test av birken-sykler fra FriFlyt?  Ingen har vel sagt at man vinner på å justere på utstyret. Handler vel mer om å gjøre de justeringene man kan for å sykle enda litt fortere. Rimelig sikker på at vinneren i eliteklassen hadde syklet fortere enn de fleste andre selv om han/hun måtte sykle med baggy klær og flate pedaler. Ville jo uansett aldri anbefale folk flest som ønsker en god tid å stille med baggy klær og flate pedaler.
Redigert av magnusc; 17/09/2021 08:54.
|
|
|
[Re: magnusc]
17/09/2021 08:54
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Junior syklet i Elite med følgende oppsett: Krank: 34t Kassett: 10-50 Orbea Oiz Thunder Burt slangeløst Trykk: Halvhardt, minus det han tappa ut på start, rundt 20 psi. Tid: 2.44.01 Det er i hvert fall ganske tydelig at det ikke er kranddrevets størrelse utstyret som definerer sluttiden i mål. Som med alle andre sykkelritt så må wattene trås ned i pedalene uansett. Så da vil jeg tro det aldri kommer en ny test av birken-sykler fra FriFlyt?  Ingen har vel sagt at man vinner på å justere på utstyret. Handler vel mer om å gjøre de justeringene man kan for å sykle enda litt fortere. Rimelig sikker på at vinneren i eliteklassen hadde syklet fortere enn de fleste med baggy klær og flate pedaler, men allikevel ville de fleste syklet fortere med mer aerodynamiske klær enn baggy klær. Da misforstår du nok hva jeg mener. Kanskje med vilje? Mange har en ide om at det går fortere med tyngre gir, litt uavhengig av watt - at det er girutvalget som er begrensende. Det som er avgjørende er hvor mange watt man får ned i pedalene - det er i stor grad akkurat like tungt å trå 350 watt med 36-drev som med 34-drev. For noen så vil det så klart være begrensende om tråkkfrekvensen blir for høy, men det er ikke i de partiene det går aller fortest at Birken avgjøres, hverken tidsmessig eller plasseringsmessig. At hva som skjer mellom watten i pedalene og veien, lufta og steinene har mye å si for resultatet er det lite tvil om, men akkurat utvekslingen er ikke det mest kritiske i et ritt som Birken. Har du tungt nok gir til å klare å holde 35-40 km/t på flatene blir du ikke frakjørt i utforkjøringene på grunn av manglende gir. Da er det ferdigheter, dekkvalg og aerodynamikk det står på. Dagens store dekk har også gjort at 34-10 er et større og tyngre gir nå enn for noen år siden, i hvert fall hvis man da har oppdatert dekkparken til de siste 2,4-tommers 29er-dekkene.
Redigert av sykkeloyvind; 17/09/2021 08:55.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
17/09/2021 08:59
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Junior syklet i Elite med følgende oppsett: Krank: 34t Kassett: 10-50 Orbea Oiz Thunder Burt slangeløst Trykk: Halvhardt, minus det han tappa ut på start, rundt 20 psi. Tid: 2.44.01 Det er i hvert fall ganske tydelig at det ikke er kranddrevets størrelse utstyret som definerer sluttiden i mål. Som med alle andre sykkelritt så må wattene trås ned i pedalene uansett. Så da vil jeg tro det aldri kommer en ny test av birken-sykler fra FriFlyt?  Ingen har vel sagt at man vinner på å justere på utstyret. Handler vel mer om å gjøre de justeringene man kan for å sykle enda litt fortere. Rimelig sikker på at vinneren i eliteklassen hadde syklet fortere enn de fleste med baggy klær og flate pedaler, men allikevel ville de fleste syklet fortere med mer aerodynamiske klær enn baggy klær. Da misforstår du nok hva jeg mener. Kanskje med vilje? Mange har en ide om at det går fortere med tyngre gir, litt uavhengig av watt - at det er girutvalget som er begrensende. Det som er avgjørende er hvor mange watt man får ned i pedalene - det er i stor grad akkurat like tungt å trå 350 watt med 36-drev som med 34-drev. For noen så vil det så klart være begrensende om tråkkfrekvensen blir for høy, men det er ikke i de partiene det går aller fortest at Birken avgjøres, hverken tidsmessig eller plasseringsmessig. At hva som skjer mellom watten i pedalene og veien, lufta og steinene har mye å si for resultatet er det lite tvil om, men akkurat utvekslingen er ikke det mest kritiske i et ritt som Birken. Har du tungt nok gir til å klare å holde 35-40 km/t på flatene blir du ikke frakjørt i utforkjøringene på grunn av manglende gir. Da er det ferdigheter, dekkvalg og aerodynamikk det står på. Dagens store dekk har også gjort at 34-10 er et større og tyngre gir nå enn for noen år siden, i hvert fall hvis man da har oppdatert dekkparken til de siste 2,4-tommers 29er-dekkene. Var ikke med vilje  Enig me deg  Skal man bare henge på så kan man nok fint klare seg med 34-drev. Skal man derimot være den som ligger foran og trøkker på for å få en god tid så er det nok lurt med større drev. Kadens på 90+ i nedoverbakker i aerodynamisk posisjon i 40-70 km/t er ikke veldig optimalt, hvert fall ikke for meg. Personlig ville holdt meg langt unna 2.4 dekk til grusritt/Birken.
|
|
|
17/09/2021 09:23
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
men det er ikke i de partiene det går aller fortest at Birken avgjøres, hverken tidsmessig eller plasseringsmessig
Hvor mener du birken avgjøres?
|
|
|
[Re: esv]
17/09/2021 09:36
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
men det er ikke i de partiene det går aller fortest at Birken avgjøres, hverken tidsmessig eller plasseringsmessig
Hvor mener du birken avgjøres? Det avhenger om man tenker på en god tid eller en god plassering. Er det tid som gjelder så avgjøres mye opp til Skramstadsetra. Her er det også kritisk å være med for dem som jager plassering. Hvem man runder toppen sammen med her kan avgjøre mye. Er man alene over toppen kan mye tid gå tapt. Terrengpartiet fra Djuposet kan være tilsvarende avgjørende. Det er etter dette at det er kritisk å være i en gruppe som fungerer bra. Herfra gjelder det å holde jevnt høy fart og helst holde gruppa samlet og samkjørende. Når bakkene begynner for alvor etter Kvarstad med Rosinbakken og så bakkene opp til Sjusjøen vil man kunne vinne mye tid og plasseringer på komme over toppen sammen med de sterkeste. Her avgjøres også gjerne de første plasseringene i eliten eller aldersklassen. Samtidig kan man i stor grad kjøre fort fra Sjusjøen og til mål alene, da terrenget er litt krevende her og det er mange muligheter til å passere kun på utforferdigheter. Det relativt nye utforpartiet ned til Sjøsetervegen har gjort partiet her mer avgjørende, samt mindre avhengig av tunge gir. De fremste plasseringene i eliten avgjøres i de siste svingene og terrengpartiene både ned Balettbakken over Birkebeiner-stadion, rundt hoppbakkene og i de siste svingene i gressbakken. Tidsmessig er det i disse partiene mer snakk om sekunder enn minutter.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: NjuK]
17/09/2021 09:52
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Forskjell i sykkeloppsett på eliten er i så måte ganske interessant. En landeveisrytter med plan om å rykke i Rosinbakken og sykle alene til mål har behov for ganske annet oppsett enn en terrengsyklist som skal henge på helt til Ballettbakken for så å snike seg foran.
|
|
|
18/09/2021 12:06
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor er det et mål å ha så lite krankdrev som mulig? Vektbesparelsen er ikke målbar. Fysikken sier så stort drev som mulig. Ergo så stort drev at du må bruke største på kassetten minst én gang. Når jeg leser om eliteryttere med 34T og 10-42 lurer jeg på hvor i løypa de brukte 34:42.
Jeg kan forstå det hvis man bruker en kassett hvor det tett mellom de minste drevene (men ikke de største), og at man tar et bevisst valg hvor man bytter drivverkfriksjon og topphastighet mot tett giring.
|
|
|
[Re: Thomas-]
22/09/2021 06:13
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvorfor er det et mål å ha så lite krankdrev som mulig? Vektbesparelsen er ikke målbar. Fysikken sier så stort drev som mulig. Ergo så stort drev at du må bruke største på kassetten minst én gang. Når jeg leser om eliteryttere med 34T og 10-42 lurer jeg på hvor i løypa de brukte 34:42.
Jeg kan forstå det hvis man bruker en kassett hvor det tett mellom de minste drevene (men ikke de største), og at man tar et bevisst valg hvor man bytter drivverkfriksjon og topphastighet mot tett giring. Det er ikke det som er sagt. Men, at det er mulig å sykle fort på lite drev også.
|
|
|
[Re: Thomas-]
22/09/2021 12:26
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det som er motsagt her i tråden er vel at man må ha stort drev for å sykle fort. Jeg er enig i at det er en fordel med større drev for å minske motstanden i drivverket. Selv satte jeg på 36 for å få gunstigere forhold for kjedelinje og drivversmotstand. Dessverre hadde jeg ingen forhåpninger om at jeg sykla fortere av den grunn. Og de forhåpningene ble innfridd.
Nå skal det sies at tråkker komfortabelt med høy kadens og hadde f.eks 87 til Skramstad og en mediankadens på hele rittet på 88, mens snittet lå på 84. Jeg tror ikke jeg brukte tieren en enste gang underveis. Andre som er saktetråkkere og fotballspillere ligger mye lavere i kadens og trenger mer ooomph. Siden kadens er individuelt er det ikke noen grunn til å presse sin kadens på andre. Men farta påvirkes ganske lite av frontdrevets størrelse
LarsB
|
|
|
29/09/2021 06:48
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjører 38 og 10-42 på Birken. Ikke fordi jeg må ha det, men trenger i hvertfall ikke lettere gir. Så ser ingen bakdeler. Men må jeg ha det så er svaret nei. Hadde kommet like fort frem med 34. Og birken sykkelen til samboeren har bestått av det samme. Med lette hjul og stiv gaffel. Hun har en måte hun kan vinne Birken på og det er ikke på slutten. Så da handler det om to ting, få luke og så holde høy jevn fart over tid.. da blir det sykkel etter det. En som skal avgjøre det på slutten velger nok annerledes. Han skal bare unngå å bli frakjørt han før han tar de på slutten.
|
|
|
[Re: Kriss]
01/10/2021 11:05
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Kjører 38 og 10-42 på Birken. Ikke fordi jeg må ha det, men trenger i hvertfall ikke lettere gir. Så ser ingen bakdeler. Men må jeg ha det så er svaret nei. Hadde kommet like fort frem med 34. Og birken sykkelen til samboeren har bestått av det samme. Med lette hjul og stiv gaffel. Hun har en måte hun kan vinne Birken på og det er ikke på slutten. Så da handler det om to ting, få luke og så holde høy jevn fart over tid.. da blir det sykkel etter det. En som skal avgjøre det på slutten velger nok annerledes. Han skal bare unngå å bli frakjørt han før han tar de på slutten.
For den som kjører for å vinne, vil kanskje drevet ha mer å si. Men, for oss som kun konkurerer mot oss selv eller kompisen, så vil ikke drevet ha så mye å si. Der handler det mer om hva vi trives med, og hva vi er vant med. Jeg hadde nok ikke kjørt Birken raskere på 38 drev, enn på ett 34 drev. Nå kjører jeg ovalt, og har heller ikke plass til 38 drev.
|
|
|
01/10/2021 12:41
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei. Som jeg skrev så hadde jeg kommet like fort frem med 34. Men ser altså ingen bakdeler da jeg ikke har behov for lettere gir enn 38-42 og jeg slipper da og bruke 10 ern så mye. Så da blir det 38. Men det betyr svært lite ja, uansett hvem det gjelder. Sykkelvalget betyr litt, og her velges det etter hvor i løypa jeg trenger "hjelp" for å klamre meg med.. For egen del er det lett, lettest mulig for det er i bakkene jeg kommer til å slite. De som kjører fra meg i terrenget er allerede lenger frem, de jeg kommer i terrengpartiene med kjører ikke fortere enn at jeg er med der selv med pingledekk og stiv gaffel. Samme fra Sjusjøen og ned og på slutten er jeg ganske bra selv med stiv gaffel. Samma der, de som kjører fortere enn meg der sitter allerede i mål og drikker cola. Lettest mulig sykkel gjør det lettere å henge med oppover på de kritiske partiene. Om sykkelvekta på en kalkulator utgjør 10 sek i rosinbakken så høres jo det veldig lite ut men det kan være forskjellen på om man er med pulja eller ikke og da blir det mange minutter i mål. Om jeg tjener 10 sek fra toppen av djoposet og til utgangen av terrengpartiet på sykkelvalget så betyr ikke det noe som helst. Aldri falt av gruppa mi på det partiet uansett med stiv gaffel. Men hadde jeg blitt det hadde jeg valgt annet sykkel.
|
|
|
[Re: Kriss]
02/10/2021 06:25
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nei. Som jeg skrev så hadde jeg kommet like fort frem med 34. Men ser altså ingen bakdeler da jeg ikke har behov for lettere gir enn 38-42 og jeg slipper da og bruke 10 ern så mye. Så da blir det 38. Men det betyr svært lite ja, uansett hvem det gjelder. Sykkelvalget betyr litt, og her velges det etter hvor i løypa jeg trenger "hjelp" for å klamre meg med.. For egen del er det lett, lettest mulig for det er i bakkene jeg kommer til å slite. De som kjører fra meg i terrenget er allerede lenger frem, de jeg kommer i terrengpartiene med kjører ikke fortere enn at jeg er med der selv med pingledekk og stiv gaffel. Samme fra Sjusjøen og ned og på slutten er jeg ganske bra selv med stiv gaffel. Samma der, de som kjører fortere enn meg der sitter allerede i mål og drikker cola. Lettest mulig sykkel gjør det lettere å henge med oppover på de kritiske partiene. Om sykkelvekta på en kalkulator utgjør 10 sek i rosinbakken så høres jo det veldig lite ut men det kan være forskjellen på om man er med pulja eller ikke og da blir det mange minutter i mål. Om jeg tjener 10 sek fra toppen av djoposet og til utgangen av terrengpartiet på sykkelvalget så betyr ikke det noe som helst. Aldri falt av gruppa mi på det partiet uansett med stiv gaffel. Men hadde jeg blitt det hadde jeg valgt annet sykkel. Sykkelvalg er nok viktigere enn drev ja. Spessiellt om man kjemper for å henge med i en god gruppe. Desverre for egen del, er jeg treg og tung, og har bare en sykkel. En, FS.
|
|
|
25/10/2021 08:53
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nå! Hvordan ligger dere an med treningen til Birken 2022? Har selv hatt en ok treningshøst, men ett sykdomsopphold, som ser ut til å bli på tre uker har dempet litt på treningen. Lenge til Birken, så langt fra noen krise. Har endret litt fokus, skal legge inn litt mer løping og svømming i vinter. Kanskje det blir en Tri konkuranse til sommeren?
|
|
|
25/10/2021 09:34
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Sinnsykt lenge til Birken, da...  Etter å ha fulgt 2021-utgaven og tråden og nå denne, er det neeeeesten så det frister å prøve Birken en gang til. For egen del tenker jeg at kroppen må skrus på i løpet av mars for å komme i noenlunde form til august, og det er jo lenge til mars også. Planen fram til da er å ha 2 økter i uka, begge med litt høyere intensitet enn det jeg normalt har kjørt i november-februar. Skal også bli flinkere til å ta ftp-tester jevnlig, så jeg kan styre treningen mer effektivt. Har gått på en del smeller innendørs fordi jeg styrer etter ute-ftp.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
25/10/2021 15:46
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Sinnsykt lenge til Birken, da...  Etter å ha fulgt 2021-utgaven og tråden og nå denne, er det neeeeesten så det frister å prøve Birken en gang til. For egen del tenker jeg at kroppen må skrus på i løpet av mars for å komme i noenlunde form til august, og det er jo lenge til mars også. Planen fram til da er å ha 2 økter i uka, begge med litt høyere intensitet enn det jeg normalt har kjørt i november-februar. Skal også bli flinkere til å ta ftp-tester jevnlig, så jeg kan styre treningen mer effektivt. Har gått på en del smeller innendørs fordi jeg styrer etter ute-ftp. Med alderen så går tida fort. Plutselig er det august igjen. (Er i så ræva form at jeg har mye å gjøre)
|
|
|
22/02/2022 09:42
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvordan ligger folk an til Birken 2022? Er lenge til, men hver August så tenker jeg, wow er jo ikke lenge siden i fjor.
|
|
|
22/02/2022 09:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sinnsykt lenge til Birken, da...
|
|
|
[Re: Tange]
22/02/2022 10:13
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Sinnsykt lenge til Birken, da... Tror du ja, jobben må gjøres uansett om det er kort eller lang tid til rittet.
|
|
|
22/02/2022 10:18
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Lå veldig bra an, helt til fru corona meldte sin ankomst. Nettopp ferdig nå og håper på en rask overgang til normaltilstanden.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
22/02/2022 11:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sinnsykt lenge til Birken, da... Tror du ja, jobben må gjøres uansett om det er kort eller lang tid til rittet. Klart ser man på det som en jobb, så må det gjøres før eller senere. Hmm, brukte vel ordet 'jobb' selv i ultratråden, men ser jo egentlig ikke på det som en jobb, men heller som en fornøyelse. Så tenker å fornøye meg med et par stiturer i uka, varierende fra 1-3 timer og en 'langtur' (8 mil) til jobben på SS hver uke....... etterhvert. Var ute på stiene fredag og søndag, en uke etter korona, så jeg ligger godt an så langt (Trasket også 2-3 timer i utmark på lørdag, og gjorde en liten styrkeøkt på søndag. Bytter ut sykkel med skøyter i kveld tenker jeg, mye nysnø på stiene; ref. NvdP. Med andre ord, jeg kommer til å bli farlig god i år.)
|
|
|
[Re: Tange]
22/02/2022 12:24
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Sinnsykt lenge til Birken, da... Tror du ja, jobben må gjøres uansett om det er kort eller lang tid til rittet. Klart ser man på det som en jobb, så må det gjøres før eller senere. Hmm, brukte vel ordet 'jobb' selv i ultratråden, men ser jo egentlig ikke på det som en jobb, men heller som en fornøyelse. Så tenker å fornøye meg med et par stiturer i uka, varierende fra 1-3 timer og en 'langtur' (8 mil) til jobben på SS hver uke....... etterhvert. Var ute på stiene fredag og søndag, en uke etter korona, så jeg ligger godt an så langt (Trasket også 2-3 timer i utmark på lørdag, og gjorde en liten styrkeøkt på søndag. Bytter ut sykkel med skøyter i kveld tenker jeg, mye nysnø på stiene; ref. NvdP. Med andre ord, jeg kommer til å bli farlig god i år.) Jobb er vel mer ett utrykk en virkeligheten. Ja, det er en fornøyelse, men øktene må gjennomføres. Og, det er ikke alle dager og økter som er en fornøyelse heller.
|
|
|
22/02/2022 13:14
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Bare ski i noen uker til så blir det til/fra jobben sykling. Gikk på en smell (klarte merke) i fjor når naboen slo meg. Det skal f… meg han ikke klare i år. Gleder meg.
|
|
|
22/02/2022 13:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jobb er vel mer ett utrykk en virkeligheten. Ja, det er en fornøyelse, men øktene må gjennomføres. Og, det er ikke alle dager og økter som er en fornøyelse heller.
Og her er vi nok forskjellige. Jeg kaller det ikke for økt, og gjennomfører dermed ikke økter som ikke er en fornøyelse. Drar for så vidt heller ikke på tur når jeg ikke har lyst.
|
|
|
23/02/2022 14:16
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Jobben i vinter gjøres og sesongstarten på Landevei i April er sikret, men forfallet i Juli må reddes for birken opplevelsen. Mye ugang man har tid til i Juli,.
|
|
|
[Re: Skogsmann]
27/02/2022 15:25
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jobben i vinter gjøres og sesongstarten på Landevei i April er sikret, men forfallet i Juli må reddes for birken opplevelsen. Mye ugang man har tid til i Juli,. 24 pack med kald sommerøl stående tilgjengelig i kjøleskapet gjennom hele sommeren blant annet.
|
|
|
28/02/2022 09:24
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Jobben i vinter gjøres og sesongstarten på Landevei i April er sikret, men forfallet i Juli må reddes for birken opplevelsen. Mye ugang man har tid til i Juli,. 24 pack med kald sommerøl stående tilgjengelig i kjøleskapet gjennom hele sommeren blant annet. For å ikke snakke om den optimale kombinasjonen grillmat disse ølene fortjener.
|
|
|
[Re: Skogsmann]
28/02/2022 09:37
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jobben i vinter gjøres og sesongstarten på Landevei i April er sikret, men forfallet i Juli må reddes for birken opplevelsen. Mye ugang man har tid til i Juli,. 24 pack med kald sommerøl stående tilgjengelig i kjøleskapet gjennom hele sommeren blant annet. For å ikke snakke om den optimale kombinasjonen grillmat disse ølene fortjener. Og med feite gode dressinger
|
|
|
28/02/2022 10:22
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Er i rute etter gallesteinsanfallet. Ut fra wattmålingene mine mistet jeg mellom 20 og 30 watt på det, og har tatt to måneder før jeg har kommet tilbake der jeg var i desember. Har begynt å gå på ski i bakkene fra Tingsdatdjordet til Skramstadsetra (første del av Birkebeinerrittet) og hadde min første halvharde økt opp der i går. Drar til Mallorca på fredag og blir der i 10 dager. Vekta er nede igjen på det jeg hadde i 2014 (72 kg i dag) så egentlig ser det lovende ut. Har satset på at kondisen skal bli bedre så jeg ikke går på den vanlige smellen rett etter Kvarstad.
|
|
|
|
|