Jeg har lyst til å bli litt mindre avhengig av telefonen, men syns det er vanskelig. Vi er jo vant til at alle skal være tilgjengelig hele tiden, enten det er på messenger eller sms. Jeg kunne sikkert vært flinkere til å begrense bruken, men telefonen blir en tidstyv og jeg vil kutte ned drastisk. Jeg har litt lyst til å innføre telefontid for meg selv. Problemet er at andre forventer at jeg er tilgjengelig. Det er i utgangspunktet andre foreldre som forventer at jeg skal sende hjem barn til middag eller svare på om barna er her osv. Jeg tenker at det er ikke mitt ansvar å følge opp slike meldinger, og har mest lyst til å sette telefonen på lydløs.
Jeg mener at mobilen har blitt en naturlig del av livet til de aller fleste av oss og jeg synes det å skulle tvangsredusere bruken, ha pauser fra sosiale medier, etc blir å gå baklengs inn i fremtiden.
Jeg har dog noen regler for meg selv når det gjelder hva mobilen skal få lov å påvirke:
1. Hvis noen har hastverk med å få tak i meg, så ringer de. Meldinger leser jeg når det passer meg selv. 2. Planlagte aktiviteter skal utføres til planlagt tid. Jeg bruker alarmer og påminnelser for å huske klokkeslettene. 3. Er jeg i samtaler med noen, eller ser noe på TV eller gjør andre "offline"-ting som engasjerer meg, så blir telefonen liggende til samtalen, TV-programmet eller aktiviteten er over.
Dette gjør at jeg bruker en del tid på telefonen, men det går ikke ut over andre ting i livet.
Mitt beste tips: legg den igjen når du er på tur. Du kan begynne med butikken, og øke til sykkelturer, og kanskje heldagstur etterhvert.
Min erfaring er at har du telefon sjekker du den hele tiden. Er den ikke med har du løst problemet allerede når du går ut døren.
Et sjukt effektivt tips for enda kortere tider er så enkelt som å putte telefonen i en annen lomme enn du er vant til. Da utelukker du sånn automatisk kortsjekk.
Men: det løser kanskje ikke problemet med andres forventninger til tilgjengelighet. Like fullt, det er andres følelser det er snakk om, de må resten nesten ta ansvaret for selv. Det går an å gjøre avtaler med andre, heller enn å gi rom for umiddelbar tilgjengelighet 24/7.
Mitt beste tips: legg den igjen når du er på tur. Du kan begynne med butikken, og øke til sykkelturer, og kanskje heldagstur etterhvert.
Min erfaring er at har du telefon sjekker du den hele tiden. Er den ikke med har du løst problemet allerede når du går ut døren.
Et sjukt effektivt tips for enda kortere tider er så enkelt som å putte telefonen i en annen lomme enn du er vant til. Da utelukker du sånn automatisk kortsjekk.
Hmm. Er man på sykkeltur alene, er det utrolig greit å ha med telefon i tilfelle noe skjer, da.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg har lenge vurdert å bytte til en enkel telefon som man bare kan ringe og sende sms med, men hver gang jeg tenker over det så det jo veldig hendig å ha mulighet til mail og internett på tlf da. Jeg er ikke veldig tlf-avhengig, men kunne tenke meg å få ned bruken litt.
Jeg har ei semi-smartklokke, ei Garmin Instinct Solar, som gir meg notifications når jeg får meldinger eller epost. Det gjør at jeg kjapt kan se om det er noe viktig som kommer inn. Er det ikke viktig lar jeg telefonen ligge i lomma itl jeg har tid å sjekke det. Det har begrenset mitt skjermtid ganske mye. Som oftest ender jeg opp inn på Instagram/Snapchat/TS forumet hver gang jeg "bare skal sjekke en mail" på telefonen, så om jeg kun skumleser melding/mail fra klokka minker jeg risikoen for å fristes inn på Instagram.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Hmm. Er man på sykkeltur alene, er det utrolig greit å ha med telefon i tilfelle noe skjer, da.
Tja, det er jo en smakssak. Jeg har gjerne dumtelefon med på tur for sikkerheten, da får jeg ikke sjekket en dritt.
Men trenger en virkelig smarttelefon for å gå i butikken eller lufte hunden? Hvor mye galt kan skje da?
Jeg har lyst til å bli litt mindre avhengig av telefonen, men syns det er vanskelig. Vi er jo vant til at alle skal være tilgjengelig hele tiden, enten det er på messenger eller sms. Jeg kunne sikkert vært flinkere til å begrense bruken, men telefonen blir en tidstyv og jeg vil kutte ned drastisk. Jeg har litt lyst til å innføre telefontid for meg selv. Problemet er at andre forventer at jeg er tilgjengelig. Det er i utgangspunktet andre foreldre som forventer at jeg skal sende hjem barn til middag eller svare på om barna er her osv. Jeg tenker at det er ikke mitt ansvar å følge opp slike meldinger, og har mest lyst til å sette telefonen på lydløs.
Har dere noen gode mobilfri-rutiner?
Jeg har ingen chatte-tjeneste på "notifications", jeg sjekker når jeg vil. Dvs at messenger og andre ikke plinger. Skal noen ha tak i meg er det SMS eller Signal, eller ringe.
Foreldrebiten er viktig, enn så lenge man har små barn. Vi koordinerer ennå for 9åring, så jeg må liksom være tilgjengelig. Evnt får man planlegge mer med foreldre, at ikke alt er ad-hoc...
Det er vel mest den eksponeringen hjemme jeg vil ha redusert. Ut på tur vil jeg ha med meg telefonen, bare i tilfellet noe skjer. Men da sjekker jeg ikke telefonen for jeg er opptatt.
Har en liste over 50 ting jeg skal gjøre før jeg blir 50. Ene tingen er å ikke ha mobil/pc en uke. Det høres deilig ut, men også veldig vanskelig.
Jeg fikk sjokk da jeg så hvor mange timer jeg bruker på telefonen. Hilsen hun som er på nett mens hun venter på at analyseinstrumentet skal bli ferdig.
Jeg har ingen chatte-tjeneste på "notifications", jeg sjekker når jeg vil. Dvs at messenger og andre ikke plinger. Skal noen ha tak i meg er det SMS eller Signal, eller ringe.
+1 på denne. Jeg har kun hørbare notifications på sms, jobb-mail og meldinger fra ungenes telefonklokker. Alt annet er mutet.
Min mobilbruk gikk kraftig ned da jeg fikk meg smartklokke. Da kan jeg la mobilen ligge borte fra meg, og får opp varsel (tekstmeldinger etc) på klokka. Og 9 av 10 meldinger/varsler behøver jeg ikke svare på der og da.
Så da blir mobilen liggende, inntil jeg bestemmer meg for det.
Tidligere var det sånn at jeg fikk melding, tok opp mobilen - og når først mobilen er i hånda så er det så automatisk at du går videre til andre apper, leser epost, nyheter, sosiale medier, etc.
+1 på denne. Jeg har kun hørbare notifications på sms, jobb-mail og meldinger fra ungenes telefonklokker. Alt annet er mutet.
Slipper heldigvis krav om å være tilgjengelig på jobbepost. Jeg "pusher" kalender, men har kun varsel mellom 0730 og 1630, og epost fra jobb "henter" jeg selv hvis jeg har tid å sjekke.
Heldigvis. Men dette er jo ekstremt avhengig av hvilken jobb du har, det skjønner jeg :-)
Jeg har ikke visuell notification engang, på andre ting... kun rød prikk som jeg ser hvis jeg allerede er på telefon. Nå er jeg usikker på om jeg bruker tlf mindre pga det, men JEG bestemmer hvertfall om jeg skal inn på den... slipper å bli minnet på ting ved at skjermen lyser opp.
Hva med å skru av alt annet enn mobilantenna, slik at du bare kan bruke telefonen som... ja, en telefon? Da får du også sendt/mottatt SMS.
Er enig med Raskall i at mobilen har blitt en del av hverdagen, men er ikke enig i at det å redusere bruken er å gå baklengs inn i framtida. Jeg synes det er trist å se hvor sykt opptatt enkelte er av telefonene sine, og at man ikke kan gå en enkel tur uten at det skal tas bilde til Insta, sjekke om kidsa har kommet seg i seng, se hvem som ringer på døra, ringe kona og si at vaskemaskina er ferdig, og slike ting. Hvis DET er å gå riktig vei inn i framtida, så vil jeg helst ikke være med.
Et godt praktisk tips: booke fire dager på Gjendebu. Der er det ikke 4G eller wifi, men du kan låne telefon (sat.tlf?) i resepsjonen om du må. Det gjorde vondt i viljen de første 8 timene, men etter det viste det seg at det var mye bedre å prate med folk og være tilstede i fjellet istedet. Høres sikkert veldig teit og banalt ut men prøv da.
Jeg prøvde i sommer ... Som trener for barn/ungdom ber jeg de av og til om å ta seg en pause fra snapchat, discord etc. Smarte som de er, parerer de ofte med å spørre meg "har du prøvd sjøl du da?" Så jeg fjerna alle varlser på div FB, Signal, messenger og mail og sånt. Logget av jobbmail på telefon og logget av Facebook og Instagram. Eller Insta og FB, der har jeg fjernet app'ene faktisk. Erfaringen er at de første dagene åpnet jeg feks parkerings-app'en Smart Park mye. Tror det var fordi den har blå logo med hvit bokstav... etter enda noen dager var suget etter bekreftelse borte. Selv om jeg hadde full oversikt over alt innen sykkel på FInn... Behovet for sti-hardtail er redusert (instagram prøvde å vise meg mange nye sti-hardtails).
Savner dagene på Gjendebu, av flere åpenbare grunner. PS det er dekning noen steder på ca 2000 meter og høyere. Så bilde fra toppen er sikret
Jeg har litt lyst til det samme, men som de fleste sier er det jo "kjekt å ha " med telefonen på sykkeltur. Men det er jo begrenset hvor mange bilder man trenger ta av seg selv på treningsturer. Greit nok på utflukter og episke langturer.... Så løsningen blir vel å kjøpe en nokia til 249,- på Elkjøp og ha den som nødtelefon.
Hjemme kjenner jeg det enkelte dager flyter litt ut. Men det er jo ikke ønskelig å være Luditt eller da.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
På fritiden er det vanskelig å se at man trenger mer enn SMS og tlf, så man trenger jo bare å flytte simkortet fra smarttelefonen og inn i en gammel nokiatelefon fra 00-tallet. Har gjort det en god del ganger og det er veldig effektivt, enkelt og billig for å redusere smarttelefonbruken.
Et godt praktisk tips: booke fire dager på Gjendebu. Der er det ikke 4G eller wifi, men du kan låne telefon (sat.tlf?) i resepsjonen om du må. Det gjorde vondt i viljen de første 8 timene, men etter det viste det seg at det var mye bedre å prate med folk og være tilstede i fjellet istedet. Høres sikkert veldig teit og banalt ut men prøv da.
Kjempebra råd!
Da vi farta rundt med telt i sommerferien la jeg telefonen bevisst igjen i bilen da vi rigga til camp. Telefonen ligger ellers i bukselomma, og da er det så lett å fiske den frem når man har et ledig minutt eller fem. "Skal bare sjekke noe...". Særlig. Facebook oversvømmes av reklame for ting jeg ikke trenger, og ikke trenger jeg å se at FB-vennene mine har evnet å skjenke seg enda et glass hvitvin på terrassen heller.
I stedet for å dra fram telefonen ble det i stedet ganske mange øyeblikk der jeg kunne bruke tida på å se på en bekk eller en elv som rant forbi, se ungene mate sauer/griser/kuer og faktisk SE at de gjorde det, ikke bare med et halvt øye og "Hmm? Aha! Så flott" på autopilot samtidig som jeg "liker" et bilde av en som drikker øl i solnedgang.
Jeg har lenge vurdert å bytte til en enkel telefon som man bare kan ringe og sende sms med, men hver gang jeg tenker over det så det jo veldig hendig å ha mulighet til mail og internett på tlf da. Jeg er ikke veldig tlf-avhengig, men kunne tenke meg å få ned bruken litt.
Dobbelt simkort og en god gammel tastemobil med på tur Kan også funke fint når man skal ut å treffe kompiser. Slenge en gammel Nokia 8850 på bordet så får man i hvertfall en artig samtale om telefoner
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Ekstra stemme fra meg på smartklokke (jeg har Garmin) hvor du kan velge hvilke varsler som skal vises på klokka. Etter å fjernet Snapchat og Facebook m.m. så ble alt mye bedre (ja jeg kan fjerne varslene på telefonen også, men greit å se de når jeg tar den opp for å sjekke).
Er ikke ens på instagram men har nästan alltid med mig telefonen på tur så jag kan ta några bilder.
Synd hvis folk må ha telefonen hjemme för att de annars ikke kan undvika att se på den en massa. Klart man kan ta med en gammal telefon och en kamera eller kamera telefon utan simkort.
Sitter en massa vid datorn men missar lite väl ofta att jag fått sms eller att noen har ringt så har ikke helt samma problem som trådstartaren. Telefonen glöms snarare bort i vardagen.
For min del er det ikke på tur eller når jeg er ute som er "problemet". Da er man jo ute og sykler. Når jeg sitter på sofaen eller venter på noe på jobb, da blir nesten alltid til at jeg tar opp telefonen og blar litt. Man er vel ganske drøyt avhengig av telefonen om man drar den opp og "scroller" på tur. Å ta bilde eller sende en melding er jo noe annet.
Vel, med tanke på hvor mange jeg ser på de idiotiske batteridrevne ståsyklene som holder en hånd på styret og en hånd på mobilen og som knapt ser fremover, så er det nok en viss grad av avhengighet der ute ...
På tur vil jeg ha med telefon, men da brukes den jo heller ikke med unntak av at jeg trenger den.
Beste rådet mitt er å legge den på ett annet rom når man er hjemme. Jeg har en tendens til at jeg tar telefonen uten å tenke over det hvis jeg har den tilgjengelig. Ved å legge den på ett annet rom går bruken ned med noen timer hver dag.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg har kun hørbare notifications på sms, jobb-mail og meldinger fra ungenes telefonklokker. Alt annet er mutet.
Av alle ting, så jobbmail? Det skrus så jævlig av på min. Har skjønt at jeg må ha Teams-notifikasjoner på i arbeidstiden, men aldri ellers.
Miljøskade etter 11 år i shipping og 2-3 år som logistikkjsef for en filetfabrikk. Nå har jeg bytta bransje og får ekstremt sjeldent mail på ettermiddagstid heldigvis.
Ikke uventet. Vanligvis er undertegnede på sykkeltur med madammen, eventuelt en eller to gode sykkelkompisser. Å ha gode sykkelkompisser tilgjengelig for felles utflukt forutsetter vel rimelige sosiale antenner, "GeirK"? Eller hva er forøvrig dine erfaringer angående dette? I motsatt fall blir det jo alenesyklling... Dersom man ikke har evne til sosialt fungerende nærvær med andre syklister. Har du noen treffende kommenterer om dette temaet, "Geirk"?
Jeg har mange sykkelkompiser tilgjengelig, både jevnaldrende og min eldste sønn, som er 26 år yngre enn meg - inkludert noen av hans kompiser, som gjerne drar på tur med meg alene dersom eldstemann ikke får til å være med. Kona liker helst å gå på tur.
Greia er at jeg ofte har mulighet til å sykle på dagtid når alle andre er på jobb, og ellers er folks kalendere såpass fulle at det ikke er ofte at vi finner hull som passer for alle.
Her på tur med RazeFaze her på forumet. Vi har det kjempeartig sammen både på ski og sykkel, som videoen viser - og over en god øl og en matbit også når vi får det til.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Også ute etter tips. Kjenner det litt håpløst innimellom. Har begynt å detoxe sykling & sosiale medier. Har brukt Insta som en sykkel-dagbok, mest for meg selv, i mange år, men ser at der har engasjementet blant brukere ramlet rimelig mye de siste par årene, sannsynligvis pga nye features, algoritmer og reklame. Kanskje på tide å slutte med det dersom det hverken inspirerer meg selv eller andre.
Ellers er det chat på jobb som jeg må følge med på, og det mest irriterende av alt: messenger-grupper. Prøver å be om at de i det minste kan opprette lukkede grupper på Face, men forstår at noen foretrekker messenger. Ungene får alt av info via oss foreldre og en slik messenger-gruppe, og det er veldig mange i min omgangskrets som har glemt at det finnes alternativer.
Når det gjelder gammeldagse telefonsamtaler tror jeg jeg får ca 90% fake oppringninger, ekstremt sjelden noen utenfor familie ringer. Ekstremt sjelden noen ringer i det hele tatt. Noen ganger jobb. Så nesten ikke verd det å dra på en gammeldags mobil på tur.
I tillegg har jeg sikkerhetsdingsene når jeg sykler solo som alle er avhengige av mobilen dersom jeg ligger kvestet i en ravine. Førerkort og vaksinepass, Vipps, nettbank osv.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway