Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Valgresultatet 2021

Valgresultatet 2021 #2680833 14/09/2021 05:53
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Hva synes folket om valgrsultatet ?

Ap, Høyre, Venstre, Frp, KrF har gjort dårilige valg og flere av småpartiene veldig bra. Spesielt komunistpartiet rødt har overrasket meg, lurer på om folk skjønner hva de har stemt på.

Tror dere Støre klarer og vingle skuta gjennom utrygt farvann de neste fire årene, eller får vi en kaotisk situasjon der SV, Sp og Rødt skal trumfe gjennom sine saker for enhver pris ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Valgresultatet 2021 [Re: Flamini] #2680836 14/09/2021 06:02
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Tja...no er det visstnok "vanlege folk" sin tur. Har hatt det ganske greitt siste åtte åra, så konkludera med at eg nok ikkje er blant dei "vanlege".

Går vel rundt AS Norge (sjølv om enkelte vil ha Kooperativet Norge) den gongen her også. Men støy blir det sikkert, og eg vil sikkert irritere meg litt meir over diverse framover ICON_SMILE

Redigert av TrondAM; 14/09/2021 06:03.
Re: Valgresultatet 2021 [Re: Flamini] #2680838 14/09/2021 06:09
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Syns det er besnærende at Ap og V feirer når begge partiene har gjort tidenes dårligst valg

Re: Valgresultatet 2021 [Re: johannessen] #2680840 14/09/2021 06:14
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: johannessen
Syns det er besnærende at Ap og V feirer når begge partiene har gjort tidenes dårligst valg

Selv om AP gjør sitt dårligste valg noensinne, ender de fortsatt opp med statsministeren.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Valgresultatet 2021 [Re: Flamini] #2680846 14/09/2021 06:32
olechr Offline
More than words
More than words
Ble vel litt som ventet. Jeg trodde at Miljøspørsmålet skulle få mer å si.

At MDG går frem så lite når de fikk FN sin klimarapport på oppløpet av valgkampen overrasker meg litt. Tyder vel på at politikerne de har appellerer ikke til folk flest.
At Rødt kommer over sperregrensen er jo også smått utrolig og helt utenkelig for noen år siden. Kult for de at de klarer det selv om makten de får ut av det mest sannsynlig bare blir på papiret.

De som virkelig kan være happy er jo Senterpartiet. Selv uten noe spesiell miljøprofil går de frem nok en gang og ender i regjering.

Blir det Arbeiderpartiet, SV og SP tror jeg det blir en ganske så grei regjering. Ikke at jeg tror det blir noen enorme forskjeller fra det som er nå noe som er greit da jeg synes vi har det fint her hjemme.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Valgresultatet 2021 [Re: Flamini] #2680849 14/09/2021 06:41
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Et MDG i et reelt sentrum hadde nok appelert til flere, men det er ikke slik de fremstår, og da lekker de nok greit til både SV & Rødt. Og et godt eksempel på at det er forskjell på Storingsvalg og lokalvalg.

Resultatet var vel et stort gjesp egentlig i lys av antatt ny regjering. Eneste spennende nå er kanskje om Lysbakken får en ministerpost eller ikke, etter at han ble kastet ut av sin forrige.

Én ting er sikkert, at Jonas får ingen walk-in-the-park med det oppsettet her, drømmeregjerning eller ikke. Ellers enig med OleChr, noen enorme forskjeller blir det neppe. For min egen del må jeg innrømme dette har vært den kanskje minst engasjerende valgkampen noen sinne.

Redigert av eOpseth; 14/09/2021 06:42. Rediger grunn: trykkleif

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Valgresultatet 2021 [Re: Flamini] #2680850 14/09/2021 06:43
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
MDG har kanskje litt for spesielle politikere/frontfigurer.
Nå var vel historien i mot en ny blå regjering også, aldri i historien har en regjering sittet i mer enn 2 perioder, skal man tro avisartikkelen jeg leste forleden.

Jeg er også spent på om de som nå har flertall faktisk kommer til enighet, eller om det blir mindretallsregjering.
Noen som har noe godt svar på hvorfor SP samarbeider med AP/SV? Har ikke SP politikk som er mer lik Høyre/Venstre? Eller er det sånn at historisk har SP alltid samarbeidet med AP/rødt, så da blir det sånn?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Valgresultatet 2021 [Re: eOpseth] #2680851 14/09/2021 06:45
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth
Et MDG i et reelt sentrum hadde nok appelert til flere, men det er ikke slik de fremstår, og da lekker de nok greit til både SV & Rødt. Og et godt eksempel på at det er forskjell på Storingsvalg og lokalvalg.

Ganske sikker på at sperregrensa røyk på at de stilte ultimatum om oljeleting. Så fort Støre var såpass klar på at det ikke ble aktuelt så var det å stemme på MDG ikke noe "poeng" og ønsket man å få noe miljømakt var det bedre å stemme på feks rødt som var mer åpen for samarbeid.

Ambassadør for Scott.
Re: Valgresultatet 2021 [Re: olechr] #2680854 14/09/2021 06:52
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Ble vel litt som ventet. Jeg trodde at Miljøspørsmålet skulle få mer å si.

At MDG går frem så lite når de fikk FN sin klimarapport på oppløpet av valgkampen overrasker meg litt. Tyder vel på at politikerne de har appellerer ikke til folk flest.

Og at folk flest skjønner at politikken de fører ikke er bærekraftig for Norge på en god stund ennå. MDG er ikke i nærheten av å skjønne hvordan man skal styre og drive et land som Norge.

Woooof! (lyden av bensin på et bål)

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Valgresultatet 2021 [Re: TrondAM] #2680858 14/09/2021 06:55
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: TrondAM
Tja...no er det visstnok "vanlege folk" sin tur. Har hatt det ganske greitt siste åtte åra, så konkludera med at eg nok ikkje er blant dei "vanlege".

Summa summarum har jeg også hatt det godt. Bortsett fra at det offentlige skolevesenet er en vits, og at vi mer eller mindre var nødt til å flytte våre barn over på dyr privatskole. Koster mer enn en fullfinansiert Tesla pr mnd det, i ganske mange år.

Eller at når kona og hennes venninde behandles for kreft så får de ikke pendle til stråling med Helsebussen fordi "de ser for bra ut", dvs den går på sykehusbudsjettet. Helsebussen kjører ruta med 3 pasienter, resten kjører bil, tog eller taxi, og får det dekket fra NAV. Men sykehusbusinessen ser bra ut på bunnlinja da! Og drit i at vi har full fastlegekrise, hvem trenger det når vi har Volvat?

Men, joda, har det jo bra ellers ICON_SMILE

Re: Valgresultatet 2021 [Re: olechr] #2680863 14/09/2021 07:06
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

De som virkelig kan være happy er jo Senterpartiet. Selv uten noe spesiell miljøprofil går de frem nok en gang og ender i regjering.

Her er nok stikkordet distriktspolitikk.

Re: Valgresultatet 2021 [Re: Flamini] #2680865 14/09/2021 07:07
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
MDG bør nok gå noen runder med seg selv og sin retorikk/stil. Det som appellerer til unge urbane velgere, funker tydeligvis ikke så godt ellers i befolkningen.

Usikker på om de er i stand til dette riktignok.

Skal bli spennende å se hva slags gjennomslag SV vil få og hvilke symbolseiere Sp må ha (lensmannskontorer gjenåpnet? veier? landbruk?). "Vanlige folk" vil nok heller ikke denne gang merke noen særlig forskjell.

Artig at Rødt kommer inn med en hel skokk representanter, men neppe får gjort noe annet enn å skape støy. Ingen trenger dem for å få flertall.

Re: Valgresultatet 2021 [Re: Flamini] #2680869 14/09/2021 07:13
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Blir Viken delt opp igjen? Østre/vestre Viken? Akershus på vei tilbake? Det ligger noe skjær i sjøen her... ICON_LAUGH

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Valgresultatet 2021 [Re: kjerts] #2680872 14/09/2021 07:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: knutspeed

Summa summarum har jeg også hatt det godt. Bortsett fra at det offentlige skolevesenet er en vits, og at vi mer eller mindre var nødt til å flytte våre barn over på dyr privatskole.

Hmm. Vi klarer oss fint uten å måtte gjøre det.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Valgresultatet 2021 [Re: kjerts] #2680873 14/09/2021 07:19
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: kjerts

Her er nok stikkordet distriktspolitikk.

Absolutt. Vurderte å stemme på de selv.

De er jevnt over store i hele landet.

Ambassadør for Scott.
Re: Valgresultatet 2021 [Re: Flamini] #2680877 14/09/2021 07:25
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Jeg overhørte to enker litt oppe i årene diskutere hvem de skulle stemme på ved årets valg. Valget falt på Bjørnar Moxnes - for han var den desidert kjekkeste av partilederne! Etter at Jens stakk til bedre betalte vilkår i Brussel var det visstnok tynt med kjekke politikere å stemme på.....

Dessverre tror jeg trynefaktor er ganske symptomatisk for mange sofavelgere. Hadde alle de 100.000 som stemte på Rødt tatt en nærmere titt på partiprogrammet der i gården, så tror jeg resultatet hadde vært litt annerledes. I Bjørnars disfavør.

Løvsteika
Re: Valgresultatet 2021 [Re: Hoaas] #2680879 14/09/2021 07:28
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hoaas
MDG har kanskje litt for spesielle politikere/frontfigurer.
Nå var vel historien i mot en ny blå regjering også, aldri i historien har en regjering sittet i mer enn 2 perioder, skal man tro avisartikkelen jeg leste forleden.

Jeg er også spent på om de som nå har flertall faktisk kommer til enighet, eller om det blir mindretallsregjering.
Noen som har noe godt svar på hvorfor SP samarbeider med AP/SV? Har ikke SP politikk som er mer lik Høyre/Venstre? Eller er det sånn at historisk har SP alltid samarbeidet med AP/rødt, så da blir det sånn?

Tror ikke frontfigurene var avgjørende. Det var mel mer at folk skjønte at det ikke er noe realisme i det de selger.

Re: Valgresultatet 2021 [Re: Heliboy] #2680880 14/09/2021 07:29
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Heliboy
Jeg overhørte to enker litt oppe i årene diskutere hvem de skulle stemme på ved årets valg. Valget falt på Bjørnar Moxnes - for han var den desidert kjekkeste av partilederne! Etter at Jens stakk til bedre betalte vilkår i Brussel var det visstnok tynt med kjekke politikere å stemme på.....

Dessverre tror jeg trynefaktor er ganske symptomatisk for mange sofavelgere. Hadde alle de 100.000 som stemte på Rødt tatt en nærmere titt på partiprogrammet der i gården, så tror jeg resultatet hadde vært litt annerledes. I Bjørnars disfavør.

Enig. Good looks og Karisma er jo aldri en ulempe, og det er vel ganske sannsynlig at det er hans person som har høstet mange av stemmene til Rødt.

- Stefan
Re: Valgresultatet 2021 [Re: eOpseth] #2680881 14/09/2021 07:32
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Blir Viken delt opp igjen? Østre/vestre Viken? Akershus på vei tilbake? Det ligger noe skjær i sjøen her... ICON_LAUGH

Hehe. Det som er helt sikkert er at Finnmark og Troms vil få sin skilsmisse, slik at vi kan få opp administrasjonsutgiftene igjen. Viken er vel også kandidat for å deles opp igjen, men det synes jeg er litt mer usikkert.

MDG ble heldigvis gjennomskuet av velgerne, og det er fremdeles primært i Oslo at de har sine tilhengere. De er et ensaksparti med en politikk som ikke er gjennomførbar uten å sende oss tilbake til steinalderen.

FrP gjør et forholdsvis dårlig valg (men Sylvi har tydeligvis en enorm appell i sitt hjemfylke, go figure), og jeg tror de hadde tjent på å velge en mindre polariserende leder (altså Ketil Solvik-Olsen) da Siv gikk av.

KrF forsvinner ut, og det er helt riktig. Religion og politikk skal ikke blandes.

SV er svakere enn de hadde trodd, og det blir ingen enkel sak å forhandle om regjeringsmakt når kjøttvekta er utilstrekkelig. Det er ikke utenkelig at grasrota i partiet vil stemme et regjeringprosjekt ned, og vi ender opp med en mindretallsgregering av Ap+Sp.

Folk flest vil neppe merke de helt store forskjellene, det blir litt mer skatt og mer avgifter, samt mer byråkrati og offentlig styring. Kontantstøtten blir tema, og den kan fort stå for fall.

Re: Valgresultatet 2021 [Re: Heliboy] #2680890 14/09/2021 07:47
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Heliboy
Jeg overhørte to enker litt oppe i årene diskutere hvem de skulle stemme på ved årets valg. Valget falt på Bjørnar Moxnes - for han var den desidert kjekkeste av partilederne!
Han er kjekk og flink, ingen tvil om det. Tror enhvert parti kunne tenkte seg han på laget. Virker også som han kunne solgt hva-som-helst egentlig.

Litt artig at "damepartiene" Rødt og SV ledes av menn, mens "mannfolkpartiene" Høyre og FrP ledes av kvinner. Tipper for øvrig dette er det mest kjønnsdelte valget noensinne.

Ellers virker det som folk er mer konkret og "enkel" i tilnærming til politikk enn man skulle tro. At fylket ditt skifter navn, poltistasjon blir borte, fødestua forsvinner, det teller mye. En abstrakt krise en generasjon fram i tid er det rett og slett ingen interesse for.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Valgresultatet 2021 [Re: Flamini] #2680905 14/09/2021 08:12
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er synd vi ikke har en reell sperregrense i Norge , dvs at partiene må over 4% for å få plass på Stortinget. Nå er det jo bare eventuelle utjevningsmandater de går glipp av, hvis de havner under 4.0 %. Med det resultatet at et part som «Pasientfokus» fra Finnmark kommer inn, for å sloss for sykehusstruktur i Finnmark. Som altså Helseforetaket i Nord har ansvaret for.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Valgresultatet 2021 [Re: Flamini] #2680906 14/09/2021 08:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ser at folk stemmer med lommeboka, ja.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Valgresultatet 2021 [Re: HeavyDude] #2680908 14/09/2021 08:23
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: HeavyDude
Det er synd vi ikke har en reell sperregrense i Norge , dvs at partiene må over 4% for å få plass på Stortinget. Nå er det jo bare eventuelle utjevningsmandater de går glipp av, hvis de havner under 4.0 %. Med det resultatet at et part som «Pasientfokus» fra Finnmark kommer inn, for å sloss for sykehusstruktur i Finnmark. Som altså Helseforetaket i Nord har ansvaret for.

Pasientfokus fikk mer enn 20 stemmer fra to kommuner; Alta (4373) og Kautokeino (413). Det er altså nok til å få plass på Stortinget. Om ikke det er krav på å komme over sperregrensa for å komme på Stortinget burde det hvertfall være krav om et komplett partiprogram. Ensaks-partier hører hjemme i kommunevalget og ikke ved stortingsvalget.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Valgresultatet 2021 [Re: mroek] #2680910 14/09/2021 08:25
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mroek

Hehe. Det som er helt sikkert er at Finnmark og Troms vil få sin skilsmisse, slik at vi kan få opp administrasjonsutgiftene igjen. Viken er vel også kandidat for å deles opp igjen, men det synes jeg er litt mer usikkert.

Jeg skjønner ikke vitsen, for "folk flest" vil dette ha null betydning, all den tid fylkeskommunen ikke har noen annen funksjon enn å drifte VGS og et par fylkesveier. Det er ikke som før hvor deres hovedoppgave var å fremme regional utvikling. Etter mitt syn dreier dette seg kun om arbeidsplasser og at enkeltpersoner skal beholde noe makt.

Re: Valgresultatet 2021 [Re: bjerkseth] #2680912 14/09/2021 08:30
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bjerkseth

Pasientfokus fikk mer enn 20 stemmer fra to kommuner; Alta (4373) og Kautokeino (413). Det er altså nok til å få plass på Stortinget. Om ikke det er krav på å komme over sperregrensa for å komme på Stortinget burde det hvertfall være krav om et komplett partiprogram. Ensaks-partier hører hjemme i kommunevalget og ikke ved stortingsvalget.

Valget i Alta er litt mer komplisert enn som så. I Finnmark har alt av Alta-politikere blitt skviset ut av partiene, litt fordi vi har elendige politikere, men også fordi klimaet i det politiske miljøet er ganske dårlig mellom Alta og kystområdene. Alta er et vekstsenter i fylket, som resulterer i at mange næringer søker seg hit, med det resultat at byen blir sett på som en gribb. Når befolkningen i Alta-regionen (som er 1/3 av befolkningen i fylket) ikke har noen mulighet å få sine politikere inn på stortinget, er det duket for et protestvalg. Resultatet er at pasientfokus har fått et mandat.

Re: Valgresultatet 2021 [Re: GeirK] #2680914 14/09/2021 08:40
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: GeirK

Summa summarum har jeg også hatt det godt. Bortsett fra at det offentlige skolevesenet er en vits, og at vi mer eller mindre var nødt til å flytte våre barn over på dyr privatskole.

Er nok forskjeller der, selvfølgelig. Men for våre var det et "lett valg". Skolebygg som forfaller pga ikke penger, uinspirerte lærere med ekstremt utdatert utstyr, fyrverkeri i gangene og klasserom fysisk delt i to pga bråkmakere. 99% av foreldre- og allmøtene handlet om slåssing i skolegårdene, mobbing, gjenger, anmerkninger, sykmeldinger etc. Det var ikke vi som tok initiativet, det var barna selv som ønsket seg vekk fra dette da de rett og slett ble skolelei og hadde null motivasjon - en ville ut av barneskolen allerede, eldstemann fra videregående.

Noen år etterpå er de fortsatt der at de gleder seg hver dag til å dra på (den private) skolen, og gjør det svært bra. Det betaler vi gladelig for, men det burde ikke være slik.

Re: Valgresultatet 2021 [Re: knutspeed] #2680915 14/09/2021 08:40
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: TrondAM

Summa summarum har jeg også hatt det godt. Bortsett fra at det offentlige skolevesenet er en vits, og at vi mer eller mindre var nødt til å flytte våre barn over på dyr privatskole. Koster mer enn en fullfinansiert Tesla pr mnd det, i ganske mange år.

Eller at når kona og hennes venninde behandles for kreft så får de ikke pendle til stråling med Helsebussen fordi "de ser for bra ut", dvs den går på sykehusbudsjettet. Helsebussen kjører ruta med 3 pasienter, resten kjører bil, tog eller taxi, og får det dekket fra NAV. Men sykehusbusinessen ser bra ut på bunnlinja da! Og drit i at vi har full fastlegekrise, hvem trenger det når vi har Volvat?

Men, joda, har det jo bra ellers ICON_SMILE

Trist å høre, men bra du holder humøret oppe. Du beskriver deg jeg ser på som klare tegn på at statens kostnadene har blitt alt for store (grunnet ulike regjeringers sin manglende evne til å prioritere riktig over tid), men få partier synes dessverre å ha en god nok politikk til å sikre velferdsstaten slik vi liker å kjenne den. Det synes å være for mange "gode formål", og som kanskje også gir større publisitet i media. Bevilgningene kan også fort bli påvirket av hva som gir "den beste følelsen", snarere enn hva som gir de beste tjenestene for skattebetalerne. Tør jeg spørre om hvorfor dere gav opp offentlig skole? Får håpe det ikke var grunnet vold, trusler og generelt dårlig/utrykt miljø blant elevene.

Ser nå at du ovenfor har bekreftet dette...

Redigert av Duck; 14/09/2021 08:41. Rediger grunn: se siste setning
Re: Valgresultatet 2021 [Re: Hoaas] #2680917 14/09/2021 08:50
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Hoaas
Sitat: bjerkseth

Valget i Alta er litt mer komplisert enn som så. I Finnmark har alt av Alta-politikere blitt skviset ut av partiene, litt fordi vi har elendige politikere, men også fordi klimaet i det politiske miljøet er ganske dårlig mellom Alta og kystområdene. Alta er et vekstsenter i fylket, som resulterer i at mange næringer søker seg hit, med det resultat at byen blir sett på som en gribb. Når befolkningen i Alta-regionen (som er 1/3 av befolkningen i fylket) ikke har noen mulighet å få sine politikere inn på stortinget, er det duket for et protestvalg. Resultatet er at pasientfokus har fått et mandat.

Har bodd i Hammerfest da kona har jobbet på Finnmarkssykehuset. Utover at Widerøe vel har flere avganger til/fra Hammerfest Flyplass kontra Alta, så ser ikke jeg hvorfor sykehuset ikke skal være i Alta. Må da bli kortere reisevei totalt sett for alle pasientene samlet om det hadde vært i Alta. Så full forståelse for at folk protesterer på det. Men jeg mener allikevel at man burde hatt krav om fullt partiprogram for å stille ved stortingsvalg.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Valgresultatet 2021 [Re: Flamini] #2680918 14/09/2021 08:57
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Synes det er en ryddig måte for velgerne å sende signal til de etablerte partiene at ved neste valg så må noe endre seg.

Re: Valgresultatet 2021 [Re: knutspeed] #2680919 14/09/2021 08:58
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: GeirK

Er nok forskjeller der, selvfølgelig. Men for våre var det et "lett valg". Skolebygg som forfaller pga ikke penger, uinspirerte lærere med ekstremt utdatert utstyr, fyrverkeri i gangene og klasserom fysisk delt i to pga bråkmakere. 99% av foreldre- og allmøtene handlet om slåssing i skolegårdene, mobbing, gjenger, anmerkninger, sykmeldinger etc. Det var ikke vi som tok initiativet, det var barna selv som ønsket seg vekk fra dette da de rett og slett ble skolelei og hadde null motivasjon - en ville ut av barneskolen allerede, eldstemann fra videregående.

Noen år etterpå er de fortsatt der at de gleder seg hver dag til å dra på (den private) skolen, og gjør det svært bra. Det betaler vi gladelig for, men det burde ikke være slik.

Mange får kanskje ufortjent merkelappen klimafornekter, men det finnes også en god del andre "fornektere" som bør gå i seg selv. Espen Goffen (tilhører venstresiden politisk) skriver godt om utviklingen på blant annet skoler her;

"Ny rapport fra IMDi med nedslående tall fra 2019. Den forteller at innrapporterte enkeltsaker som omhandler tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, æresrelatert vold og negativ sosial kontroll har økt med 80% siden 2018. Samtidig skriver kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby og  kultur- og likestillingsminister Abid Raja i Dagbladet at mørketallene antageligvis er høye (link øverst i tråden). 

Vi har en lang og lite ærefull vei bak oss for å komme til disse tallene. Først visste jo ingen om at dette skjedde. Visstnok. Så visste noen, men det var rasistisk å snakke om det. Så skulle det bare gå over av seg selv. For alle som kommer hit vil jo bare «bli som oss», ikke sant? Så var det nesten et positivt bidrag til mangfoldet. Så skulle det unnskyldes i kulturrelativismens navn, for hvem kunne vel egentlig si hva som var galt og riktig? Hele veien var det egentlig ganske rasistisk å snakke om det. Så ble Deeyah Khan etter eget utsagn jaget ut av landet i full offentlighet uten at noen snakket hennes sak. For det ville jo være … ja, nettopp. Kolonialistisk? Så løfter Shabana mullahen. DET var islamofobt det. Så – langt om lenge – dukket de skamløse opp. Noe så ut til å løsne. Handlingsplaner kom. Politikere holdt møter. Jeg var på flere av dem. Men de skamløse forsvant inn i NGO-tåka sammen med politikermøtene, og skriver nå om annet. Om i det hele tatt. Så kom det organisasjoner som skulle jobbe imot det. Noen få av dem gjør faktisk det. Men samtidig kom det mange flere statsstøttede organisasjoner som jobber hardt med å demonisere alle som snakker om det. For snakker man om dette så er man jo … ja, nettopp. Nå har vi fått "kritiske hvithetsstudier" til å ta seg av slike. Flere handlingsplaner. Fagre ord, og partiene er så enige at det er helt rørende. "Ja, sånn kan vi ikke ha det", episode 2698.

Men allikevel går tallene opp. Som de også gjør i resten av Europa. Hvor noen lands myndigheter ser ut til å bare ha gitt opp. Ingen har funnet noen fungerende løsning. Ingen. Og min deprimerende spådom er at ingen heller vil finne den. Dette vil fortsette å vokse. Vi kan jo snakkes igjen om ti år og se hvordan det har gått. Og det er ungdom som får svi for det.

Tafatte politikere, en tafatt presse, og noen høylytte fordømmere som har jobbet hardt og lenge med å gjøre denne samtalen umulig å ha på en redelig og ærlig måte. De har mye å svare for. Særlig de siste. Men de bør jo være fornøyd. Disse nedslående tallene viser at de har lykkes.

Her er rapporten fra IMDI, som kommer via Inga Ragnhild Holst: 

https://www.imdi.no/contentassets/2...kUymj3MIOdVgYdDq14O9wso8ikg1B9356Ya3FtrQ

Her er Holsts egen anekdote. Hun er langt fra alene. Jeg har hørt mange versjoner av denne. Men da helst under fire øyne eller på PM:

«I 2019 har minoritetsrådgiverne på skolene jobbet med 535 nye enkeltsaker som omhandler tvangsekteskap, kjønnslemlestelse, æresrelatert vold og negativ sosial kontroll. Dette er en økning på 233 saker. Av statistikken kommer det fram at det har vært 11 gjennomførte tvangsekteskap og 16 tilfeller av gjennomført kjønnslemlestelse. Det var også 309 saker der ungdom ble kontrollert, av type om de er «riktig kledd» og at man ikke får delta på fritidsaktiviteter.

At vi i det hele tatt er nødt til å ha «minoritetsrådgivere» på skolene som skal beskytte barn og unge mot sin egen slekt er dypt problematisk. Jeg konstaterer at vi har et parallellsamfunn. Men jeg har visst det lenge. Og det kanskje enda mer provoserende, er den totale fornektelsen. Vi har et mangfolddirektorat og i bydelene hvor kontrollen kommer det brukes det eufemismer av tilsvarende karakter. Dette er ikke mangfold. Det er enfold. Og jeg tror at dette ikke bare påvirker menneskene som rammes i første rekke: De fra Somalia, Pakistan, Afghanistan og Irak. Det er ikke jeg som sier det. IMDI-rapporten viser det.

Også vi som ikke er en del av disse miljøene rammes.

Jeg flyttet til randsonen av Søndre Nordstrand, til noe jeg trodde kunne bli et ok sted å bo. Jeg fikk større plass, hage, garasje, sol og ikke minst ble jeg fullstendig gjeldfri uten å gå på akkord på boligstandarden. Nabolaget så greit ut. Velstelt. Sønnen min var rundet 18 og trengte ikke å gå på skole i området. Og etter mange år på Vålerenga, er jeg glad i østkanten. Jeg hadde ikke bodd der lenge før følgende skjedde:

* To norske gutter drepte en somalisk gutt med en pizzaskjærer i leiligheten over, jeg våknet med crime scene-tape rundt dør og hekk. De var alle med i rusmiljø, men ikke tilknyttet gjenger eller høyreekstreme.

* På parkeringsplassen, ble en mann kidnappet og slått mer eller mindre i hjel. Etter flere dager ble han sluppet løs, men har nå varige psykiske og fysiske men.

* Det flyttet inn en drugdealer et par blokker nedenfor. Han sier selv at han har forbindelser til gjengene på Holmlia. Naboene tør ikke varsle.

* Det skytes. En gutt havner i rullestol. Han startet sin kriminelle rullebane som fjortenåring, uttalte at han ville blir kriminell.

* En gutt blir slått i hjel av broren til «kjæresten». Ingen snakker om dette. Men folk hvisker om at gjerningsmannen truet vitner til å holde kjeft. Flere år senere blir han dømt.

* Gymsalen på skolen ble brent ned.

* og mange andre tilsvarende saker.

Parallelt observerte jeg følgende:

* Det bor rundt 12 000 mennesker i grenda, det vil si at rundt 400-500 mennesker er homofile. Men hvor var alle de leiende parene som ellers er vanlig i bybildet? Det er INGEN. Folk på Søndre Nordstrand er åpenbart ikke homo.

* Det hendte rett som det var at jeg var den eneste uten hijab på bussen. Ikke at det gjør noe, men det kan sammenlignes med å gå på ball i shorts. Du får en følelse av å være feil kledd.

I den lokale moskeen ønsket de å bidra til å løse problemene, så de startet med natteravning. Altså moskenatteravner. Altså, hvem vil ha moskefolk til å passe gatene? Moskeborgernvern? Så alt dette satt jeg og observerte. I 2018 kom det en rapport fra Forsvarets högskola i Sverige som viser sammenheng mellom kriminell forekomst, vold og kriminalitet. Moskeene ordnet opp internt. Et eksempel var hvis noen ble utsatt for vold. Da ble offeret bedt om å trekke anmeldelsen og imamen ordnet om. En tilsvarende rapport ble publisert i 2019. Så jeg postet lenken til rapporten i lokalforumet, Engasjerte Holmlianere, et forum med cirka 1 500 medlemmer, hvorav flere kjente debattanter, politikere og folk fra akademia såvel som fra moskeene. Jeg spurte om dette også kunne forekomme i bydelen. Posten min ble fjernet fordi den var negativ. Noen hadde klaget på innholdet (altså rapporten). 

Men én virkelig engasjert holmlianer etterlyste lenken dagen etterpå. Og da ble lenken til rapporten postet på nytt. Men hva skjedde? Fornektelsen var total. Holmlia var kjærlighet. Bortsett fra denne naboen som hadde etterlyst posten min. Han var ifølge holmlianerforumet ikke «kjærlighet», han ble dyttet i SIAN-sekken. Det var ganske surrealistisk, særlig fordi han har Ap-tilknytning. Man snakket «mangfold», men alminnelige kritiske stemmer, selv spørsmål, ble kategorisert som rasistiske. Onde. Jeg fikk en følelse av å bo på den marokkanske landsbygda. Bygdedyret voktet over alle og passet på at ingen kritiserte religiøs praksis slik den spilt ut i bydelen. Det var mørkt og trangt. Jeg fikk en følelse av å ikke kunne puste. Hvem vil bo i et religiøst samfunn tynget av kriminalitet og fattigdom? I Oslo?

Det er tragisk at vi har bygget et slikt samfunn utenpå vårt eget. De ungene som blir tvunget til å kle seg «anstendig» slik som områderapporten for Holmlia fra 2018 viser, lever ikke gode, frie liv. Barn som lever ufrie liv, gjør det dårligere på skolen, kom det fram av den samme rapporten. Det er kanskje bagateller sammenlignet med funnene i den nye IMDI-rapporten. Det at vi har fornektet problemene så lenge, har bidratt til ufattelige lidelser. Og de rammer altså først og fremst folk med minoritetsbakgrunn. Men det rammer også alle oss rundt på ulike måter. Vi blir ufrie, vi kan ikke leie kjæresten om vi er homofile, vi kan ikke kaste blikk på noen av ulik nasjonalitet/etnisitet. Om vi rammes av kyskhetspress hva påkledning angår? Det tror jeg er godt mulig. For du er i mindretall mange steder.

For samfunnet er dette tragisk. Det koster å ha minoritetsrådgivere som skal beskytte ungene mot sine egne. Det koster å behandle kriminalitet og overgrep i rettsvesenet. Det koster å behandle alle de som er blitt skadet. Nå viser statistikkene at det er mange slike saker.

Det hele begynner med å slutte å fornekte. Slutte å snakke om mangfold der det er enfold. Slik det var på Søndre Nordstrand. Være kritiske til hva de religiøse sier. Det finnes overhodet ikke noe tolerant i å ikke være kritisk. Det er en plikt å følge med på samfunnet rundt deg, følge med på hva politikere og det som skjer i menighetene rundt deg.

Selv har jeg flyttet. Det er en velsignelse å se homofile menn vrikke nedover gaten med chihuahuaene sine. Det bor mennesker fra mange steder i verden her jeg bor nå, fortsatt på østkanten, men jeg er overhodet ikke den eneste i shorts i butikken. Håret flagrer. Det er ubeskrivelig følelse av frihet!»

Og jeg hilser atter en gang til alle de som forteller meg privat at de er så enige med meg, men som ikke tør å gi denne en like. Dere vet hvem dere er. Det gjør forsåvidt også mange som leser dette."

https://www.facebook.com/617950333/posts/10157350106645334/?sfnsn=mo

Redigert av Duck; 14/09/2021 08:59.
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support