Kjøpt elbil, hva nå?
|
Kjøpt elbil, hva nå?
#2680229
10/09/2021 10:51
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Har bytta ut fruen sin V40 med en Renault Zoe. Det er vår første elbil. Mtp lading utenfor hjemme, er det noe jeg bør tenke på? Ser det finnes div apper, er det noe slags bonus/rabattgordninger ala det man har på diesel? Hvilke er i så fall å foretrekke?
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680230
10/09/2021 10:54
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Har bytta ut fruen sin V40 med en Renault Zoe. Det er vår første elbil. Mtp lading utenfor hjemme, er det noe jeg bør tenke på? Ser det finnes div apper, er det noe slags bonus/rabattgordninger ala det man har på diesel? Hvilke er i så fall å foretrekke? Tror du at du kommer til å ta den på så lange turer at du må lade utenfor hjemmet i særlig utstrekning?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680232
10/09/2021 11:05
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Medlemskap i Elbilforeningen og å få registrert ladebrikken deres hos forksjellige leverandører på lading kan være greit, da kan du bruke ladebrikken når du skal lade på tur og slipper å fikle med sms og apper hver gang du skal lade.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680233
10/09/2021 11:07
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
More than words
|
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Er det en ny Zoe med mulighet for hurtiglading? Det var vel ikke mulig på modeller før 2019, mener jeg. Jeg hurtiglader min Leaf hos følgende leverandører, i prioritert rekkefølge og med min personlige vurdering av leverandøren: 1. Circle K - Den beste leverandøren. Pris er eneste argument. Strøm er strøm, liksom. Cirkle K tar betalt pr kWh. Punktum. Og prisen er som regel lav. Ender som regel på bortimot halv pris her sammenlignet med de 2 andre. Havner på ca. 45 kroner for lading fra 20-ish til 80-ish (prosent). 2. Fortum/reCharge - Har også fått en bedre prising, men de tar betalt pr. minutt. Sist jeg ladet var det vel 3 kr. pr. minutt. Trenger alt fra 20 til 30 minutter på å lade fra 20-ish til 80-ish. Pris 60-90 kroner. Her blir det dyrere til vinteren siden lading av kalde batterier tar mye lenger tid. 3. Mer (Tidligere Grønn kontakt). De hadde tidligere en rabattordning som ga deg større rabatt jo mer du ladet. Denne rabatten ser det ut til at de har fjernet nå. Grønn kontakt tar betalt både pr. minutt og pr. kWh. De er DYRE. En typisk lading fra 20-ish til 80-ish prosent har i sommer kostet meg fra 95 til 110 kroner. Alternativ 2. og 3 bruker jeg kun når ingenting annet er tilgjengelig. Cirkle K har forstått hvordan det skal gjøres. Det blir forutsigbart og en pris som er levelig. Edit: Ser at Mer fremdeles har rabattordning. Det kommer bare ikke like tydelig frem i appen som det gjorde da jeg brukte dem mye for 4 år siden. https://no.mer.eco/pris/
Redigert av Raskall; 10/09/2021 11:17.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: Ripen]
#2680235
10/09/2021 11:13
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
More than words
|
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Medlemskap i Elbilforeningen og å få registrert ladebrikken deres hos forksjellige leverandører på lading kan være greit, da kan du bruke ladebrikken når du skal lade på tur og slipper å fikle med sms og apper hver gang du skal lade. Hvis du melder deg inn i Elbilforeningen kun for å få brikka, så koster brikka 495 kroner. Ønsker man derimot å være medlem av andre grunner så er det jo greit å få med en brikke som fungerer hos alle leverandører på kjøpet. Bestiller man brikke fra enkelt-leverandøren, eller velger å bale med appene demmers, så er brikkene gratis. Man kan også kjøpe brikke hos Cirkle K for 25 kroner. Den tror jeg man skal kunne registrere hos alle leverandører. Men jeg har ikke forsøkt.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: Raskall]
#2680236
10/09/2021 11:15
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Medlemskap i Elbilforeningen og å få registrert ladebrikken deres hos forksjellige leverandører på lading kan være greit, da kan du bruke ladebrikken når du skal lade på tur og slipper å fikle med sms og apper hver gang du skal lade. Hvis du melder deg inn i Elbilforeningen kun for å få brikka, så koster brikka 495 kroner. Ønsker man derimot å være medlem av andre grunner så er det jo greit å få med en brikke som fungerer hos alle leverandører på kjøpet. Bestiller man brikke fra enkelt-leverandøren, eller velger å bale med appene demmers, så er brikkene gratis. Man kan også kjøpe brikke hos Cirkle K for 25 kroner. Den tror jeg man skal kunne registrere hos alle leverandører. Men jeg har ikke forsøkt. Melde seg inn i elbilforeningen OG få brikken, ikke melde seg inn i elbilforeningen FOR å få brikken. Sånn. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680583
13/09/2021 08:10
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Takk for gode tips!
Nå har det oppstått ei lita utfordring. Min feil som ikke har satt meg godt nok inn i hvordan lading på Zoe fungerer. Den krever da tydeligvis 400V for å lade og huset mitt har ikke det.
I min iver over å ha kjøpt meg elbil og at jeg er Tibber-kunde har jeg allerede bestilt meg en Easee-lader som jeg har planer om å montere direkte på den eksisterende 16A kursen jeg har ut til garasjen (det er inget annet ustyr enn lys og garasjeport som er kobla til den kursen), men så er spørsmålet om det vil fungere helt av seg selv? Og om ikke, hva må til for at jeg skal få det til å fungere? Har prøvd å google meg frem ang den easee-laderen men finner ikke noe info om den og Zoe.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680588
13/09/2021 08:28
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Du kan jo kjøpe en 230/400 trafo selvsagt, men det er jo ingen billig løsning det heller - men spørs om du har noe annet valg egentlig.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680589
13/09/2021 08:30
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680590
13/09/2021 08:33
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
"Men det er ingen grunn til å frykte lading av eldre Renault Zoe i Norge. Stavanger-firmaet Zaptec har laget en boks som gjør at du kan lade Zoe på vanlig stikkontakt (Schuko, vanlig husholdningskontakt). Ladeboksen med tilhørende kabel selges nå med bilen i Norge. Kabelen er stor og tung, og kjøper du brukt Zoe bør du forsikre deg om at boksen følger med bilen og fungerer. Eldre modeller av Zoe ble levert med en «ladebøtte» på hele 32 kilo i tillegg til vanlig ladekabel."
"Har du en vanlig stikkontakt hjemme trenger du en overgang beregnet for Norge. Boksen som selges med nye Zoe i Norge gir deg 10 ampere og 2,3 kW. Det betyr en ladetid på omtrent 20 timer på versjonen av Zoe med batteri på 41 kWh (levert fra januar 2017).
Vil du ha raskere lading av din Zoe, må du investere i en dedikert ladeboks. I tillegg må du ha en transformator som konverterer 230 volt til 400 volt hvis du ikke har dette i huset (såkalt TN-nett). Litt avhengig av hva du investerer i og hvor mye strøm som finnes inn til husveggen din, kan du med en dedikert ladeboks få alt fra 3,6 kW til 22 kW på ladepunktet."
Det enkleste vil være å skaffe deg zaptec boksen, vil tro det er snakk om en typisk "nødlader". Kabel med en klump på som kobles rett i vanlig stikk.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: Hoaas]
#2680596
13/09/2021 08:57
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Du kan jo kjøpe en 230/400 trafo selvsagt, men det er jo ingen billig løsning det heller - men spørs om du har noe annet valg egentlig. Ja, jeg sjekker muligheten for det nå via de som evnt skal montere laderen hos meg. Det enkleste vil være å skaffe deg zaptec boksen, vil tro det er snakk om en typisk "nødlader". Kabel med en klump på som kobles rett i vanlig stikk. Jepp, jeg har kontaktet den "lokale" Renault-forhandleren og bedt de finne ut hva en slik vil koste meg. Det er dog ikke en Zaptec lengre men en Raydiall de leveres med.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680601
13/09/2021 09:15
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 6,870 |
Hmmm. Dog kan jeg jo bare installere vanlig lader og så kjøpe meg en sånn her: http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko og så lade med potet-hastighet fra ladebøtta jeg fikk med når jeg kjøpte bilen... Iom at fruens bil brukes noen få km om dagen så vil jeg tro at det skal være det enkleste.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680648
13/09/2021 11:02
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Virker som at du har en litt mindre ideell kombinasjon strømnett og bil. En annen ting er at Zoe visstnok ikke har veldig høy ladeeffektivitet på lave ladestrømmer, helt sikkert avhengig av hvilken versjon du har. Her vet jeg lite, men jeg ville undersøkt litt var jeg deg. Om bilen har ladetap på 5, 10 eller 20% fra strømmåler til batteri har litt å si over levetiden til bilen.
Utfordringene du nå har er jo også grunnen til at Zoe har solgt relativt dårlig i Norge. I resten av Europa så er det den absolutt mest solgte elbilen da gamle TN nett er lite utbredt. Har kjørt Zoe selv flere ganger og opplever det som en super bil å bruke! Romslig, komfortabel og mer enn rask nok(ihvertfall de siste utgavene).
Ut på tur!
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: Supermann]
#2680677
13/09/2021 12:03
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Virker som at du har en litt mindre ideell kombinasjon strømnett og bil. En annen ting er at Zoe visstnok ikke har veldig høy ladeeffektivitet på lave ladestrømmer, helt sikkert avhengig av hvilken versjon du har. Her vet jeg lite, men jeg ville undersøkt litt var jeg deg. Om bilen har ladetap på 5, 10 eller 20% fra strømmåler til batteri har litt å si over levetiden til bilen.
Utfordringene du nå har er jo også grunnen til at Zoe har solgt relativt dårlig i Norge. I resten av Europa så er det den absolutt mest solgte elbilen da gamle TN nett er lite utbredt. Har kjørt Zoe selv flere ganger og opplever det som en super bil å bruke! Romslig, komfortabel og mer enn rask nok(ihvertfall de siste utgavene). I Norge (og Albania) bruker vi stort sett IT-nett...
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680777
13/09/2021 18:48
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Trenger du easee på en 16a kurs? Må vel være greiere å bare plugge bilen i stikkontakten.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680791
13/09/2021 19:49
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
I en stikkontakt skal du få maks 10 AMP til en elbil (230V), og du må ha jordfeilbryter type B. Dersom du alltid lader i en stikkontakt hjemme, så er det godt inne i gråsonen av hva regelverket tillater også om jeg forstår det rett.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: baronKanon]
#2680866
14/09/2021 07:09
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Virker som at du har en litt mindre ideell kombinasjon strømnett og bil. En annen ting er at Zoe visstnok ikke har veldig høy ladeeffektivitet på lave ladestrømmer, helt sikkert avhengig av hvilken versjon du har. Her vet jeg lite, men jeg ville undersøkt litt var jeg deg. Om bilen har ladetap på 5, 10 eller 20% fra strømmåler til batteri har litt å si over levetiden til bilen.
Utfordringene du nå har er jo også grunnen til at Zoe har solgt relativt dårlig i Norge. I resten av Europa så er det den absolutt mest solgte elbilen da gamle TN nett er lite utbredt. Har kjørt Zoe selv flere ganger og opplever det som en super bil å bruke! Romslig, komfortabel og mer enn rask nok(ihvertfall de siste utgavene). I Norge (og Albania) bruker vi stort sett IT-nett... Jeg tror jeg forskrev meg og forvekslet IT og TN. IT nett er det vi har så mye av i Norge, selv om mange også har TN nett. TN nett er mer utbredt i Europa var det jeg ville skrive, TN er ikke noe problem for Zoe => Zoe er dermed populær i Europa.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: eOpseth]
#2680867
14/09/2021 07:10
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
I en stikkontakt skal du få maks 10 AMP til en elbil (230V), og du må ha jordfeilbryter type B. Dersom du alltid lader i en stikkontakt hjemme, så er det godt inne i gråsonen av hva regelverket tillater også om jeg forstår det rett. Pluss sannsynligvis ekstra ladetap for en bil som Zoe.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2680868
14/09/2021 07:12
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Det er nok riktig, ikke bare de normale ~10%.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: eOpseth]
#2681717
18/09/2021 12:28
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
I en stikkontakt skal du få maks 10 AMP til en elbil (230V), og du må ha jordfeilbryter type B. Dersom du alltid lader i en stikkontakt hjemme, så er det godt inne i gråsonen av hva regelverket tillater også om jeg forstår det rett. Når jeg går en tur her i nabolaget, så er det nok 1/3 som lader på denne måten og det tror jeg gjør seg gjeldende i de fleste villastrøk. Om de har type B jfb, vet jeg dog ikke. Men, har de det så er dette en sikker nok måte å late på, så lenge den også er på egen kurs. Det som man dog ofte ser er lange skjøteledninger sammen med såkalt nødladning og det er ikke bra, blir ganske varmt i en sånn. Prøvde det engang for å sjekke. Smelte all isholken på gårdsplassen 
Redigert av Panda; 18/09/2021 12:32.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: Panda]
#2681718
18/09/2021 12:54
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
En kort skjøteledning blir like varm som en lang så lengden utgjør ikke en sikkerhetsrisiko. Men den kan problem hvis spenningsfallet blir så stort at bilen nekter å lade.
Det er i kontaktpunktene at det blir farlig varmgang.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: GeirK]
#2681723
18/09/2021 15:04
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Det er i kontaktpunktene at det blir farlig varmgang.
Ja, det var det jeg mente, men kanskje ikke helt det jeg skrev 
Redigert av Panda; 18/09/2021 15:04.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: GeirK]
#2681735
18/09/2021 20:20
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
En kort skjøteledning blir like varm som en lang så lengden utgjør ikke en sikkerhetsrisiko. Men den kan problem hvis spenningsfallet blir så stort at bilen nekter å lade.
Det er i kontaktpunktene at det blir farlig varmgang. Finnes enda en mulighet - det er noen som har lang skjøteledning som også har den geniale ideen at det er fint at den ligger på oppkveilet mens de lader. Da lager man strengt tatt en spole også, risken blir ikke mindre da. Skal en først bruke lang ledning, dra den i hvert fall helt ut!
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: eOpseth]
#2681739
18/09/2021 21:12
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251 |
Det er i kontaktpunktene at det blir farlig varmgang. [/quote]
Finnes enda en mulighet - det er noen som har lang skjøteledning som også har den geniale ideen at det er fint at den ligger på oppkveilet mens de lader. Da lager man strengt tatt en spole også, risken blir ikke mindre da. Skal en først bruke lang ledning, dra den i hvert fall helt ut! [/quote]
Det merkes spesielt godt ved bruk av skjøteledning på trommel. Er ikke mange watt som skal brukes over litt tid før den blir ganske ganske varm.
Redigert av Plankepetter; 18/09/2021 21:13.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2681742
19/09/2021 04:50
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 314
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 314 |
Står litt om det her https://www.toi.no/samfunnsokonomis...irke-stromprisene-article36576-1648.htmlAvgiftene på elbil vil øke gradvis. Muligens allerede fra neste år. Største fordel med å kjøre el-bil er at det er en el-bil. Ikke at den er billigere i drift. Jeg er ganske sikker på at de fleste som har kjørt el-bil en stund vil fortsette å gjøre det selv om de ikke vil spare noe på det.
Jepp
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: eOpseth]
#2681745
19/09/2021 06:38
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
[quote=VFinnes enda en mulighet - det er noen som har lang skjøteledning som også har den geniale ideen at det er fint at den ligger på oppkveilet mens de lader. Da lager man strengt tatt en spole også, risken blir ikke mindre da. Skal en først bruke lang ledning, dra den i hvert fall helt ut! Det stemmer. I tillegg blir det mer varme konsentrert i et lite volum i en sånn kveil.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: ]
#2681750
19/09/2021 07:39
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868 |
En side ved elbil er reduset kostnad ved bompasseringer. En annen er rimelig "drivstoff" i forhold til fossilt drivstaoff. Hittil.
Med el-kablene til kontinentet, også nå til Storbritannia, blir elprisene mye høyere for oss. Hvor høye? 2, 3, kanskje til og med 4 kr pr kwt i vinter? Da har prisen for å kjøre elbil, rent drivstoffmessig, blitt multiplisert med en faktor minst 5, kanskje høyere? Kan prisen for ladestrøm, iberegnet tapet ved ladning, bli så høy at det nærmer seg prisen pr. kjørte km for bensin? I så fall er det kun begunstigelsen med lavere bompasseringer/parkeringer igjen. Med politiske vedtak kan disse fordelene smuldre vekk?
Staten er avhengig av inntekter (avgifter), hvis el-bil-andelen øker vil trolig også avgiftene på disse øke? Bruker 2,5 kw på mila på bykjøring om vinteren. Bensin og dieselprisen nærmer seg vel 18-20 kr? Brukte ca. 1 liter på vinteren. Strømprisen skal øke bra mye over tid for at el ikke skal lønne seg. Skulle strømprisen øke 7-gangeren får folk problemer med å betale strømregningen, da er det nok en del politiske mekanismer som vil slå til. Vil uansett ikke tilbake til bensin og diesel pga. økt komfort, lettere vedlikehold/service, fungere bedre i kaldt klima og at el-biler er mer miljøvennlig enn alternativet.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: eOpseth]
#2681754
19/09/2021 07:49
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
I en stikkontakt skal du få maks 10 AMP til en elbil (230V), og du må ha jordfeilbryter type B. Dersom du alltid lader i en stikkontakt hjemme, så er det godt inne i gråsonen av hva regelverket tillater også om jeg forstår det rett. Dersom du har dedikert kurs på maks 10A og jordfeilbryter type B så er det for så vidt helt lovlig. I tillegg må du ha strekkavlaster på "ladekladden". Det er ingen lov mot lading på Schuko gitt at disse kriteriene er oppfylt. Men, bruker du stikket i garasjen som ikke oppfyller disse kravene til annet enn nødlading så er det bruksendring og ikke tillatt. Ved brann eller annen skade vil du da høyst sannsynlig få regress fra forsikringsselskapet. Når det gjelder skjøteledning så er det ikke tillatt å bruke til ladning av elbil.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: Ugla]
#2681761
19/09/2021 09:46
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
I en stikkontakt skal du få maks 10 AMP til en elbil (230V), og du må ha jordfeilbryter type B. Dersom du alltid lader i en stikkontakt hjemme, så er det godt inne i gråsonen av hva regelverket tillater også om jeg forstår det rett. Dersom du har dedikert kurs på maks 10A og jordfeilbryter type B så er det for så vidt helt lovlig. I tillegg må du ha strekkavlaster på "ladekladden". Det er ingen lov mot lading på Schuko gitt at disse kriteriene er oppfylt. Men, bruker du stikket i garasjen som ikke oppfyller disse kravene til annet enn nødlading så er det bruksendring og ikke tillatt. Ved brann eller annen skade vil du da høyst sannsynlig få regress fra forsikringsselskapet. Når det gjelder skjøteledning så er det ikke tillatt å bruke til ladning av elbil. Høyst sannsynlig regress var nok å ta litt i. Jeg vil tro at det å etablere et ansvarsgrunnlag og årsakssammenheng vil være særdeles krevende ved brann. Det er nok i sjeldne tilfeller regress vil være et reelt alternativ. Men ja, det kan skje. Uansett vil jeg jo si at det å brenne ihjæl levende burde være en mer avakrekkende enn regress.
|
|
|
Re: Kjøpt elbil, hva nå?
[Re: H.Iversen]
#2681890
20/09/2021 14:08
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454 |
Så man kan man altså bruke hvilken som helst RFID-brikke til 25 kroner og få akkurat samme funksjonalitet som med Elbilforeningens brikke? Trodde liksom jeg nærmest MÅTTE melde meg inn i foreningen for å unngå hodepine med apper, SMS-er, betaling og ladekaos...
Hilsen noob som straks skal hente sin første elbil
|
|
|
|
|