6 av 10 sosialhjelpskroner går til innvandrere
|
Re: 6 av 10 sosialhjelpskroner går til innvandrere
[Re: Flamini]
13/09/2021 12:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
nye landsmenn skal få akkurat samme skoletilbudet som det du fikk, det første du velger er å lære deg når du flytter til ett nytt land er språket, så tilpasser du deg til samfunnet.
Jeg jobber sammen med mange utlendinger som ikke snakker norsk. Det går helt fint. Barna lærer selvsagt norsk. klart at det er lettere for de som er født med en gullskje i munnen, men det er nok av fattigfolk som evner å få seg en solid utdanning og ærlig arbeide
* Akkurat som det er mange flyktningebarn som klarer det samme.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/09/2021 12:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
linken din dokumenterer vel bare det jeg sier; enkelte grupper av våre nye landsmenn velger ett liv uten utdanning og ærlig arbeid, andre er bidragsytere til samfunnet
Linken viser at andre generasjons innvandrere gjør bedre både mhp frafall i VGS og høyere utdanning enn befolkningen ellers.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
13/09/2021 12:45
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg jobber sammen med mange utlendinger som ikke snakker norsk. Det går helt fint. Barna lærer selvsagt norsk.
Problem solved.
|
|
|
[Re: Aktiv1]
13/09/2021 12:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg jobber sammen med mange utlendinger som ikke snakker norsk. Det går helt fint. Barna lærer selvsagt norsk.
Problem solved. Nei. Men det betyr at man ikke MÅ lære seg norsk. Det kommer veldig an på hva slags kompetanse man har og om man snakker engelsk eller ikke.
|
|
|
13/09/2021 12:53
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
nye landsmenn skal få akkurat samme skoletilbudet som det du fikk, det første du velger er å lære deg når du flytter til ett nytt land er språket, så tilpasser du deg til samfunnet.
Jeg jobber sammen med mange utlendinger som ikke snakker norsk. Det går helt fint. Barna lærer selvsagt norsk. Mener du da at det er uproblematisk at disse utlendingene ikke evner eller ønsker å lære seg vårt språk (nå forutsetter jeg at de bor her i landet og har tenkt å gjøre det over tid)?
|
|
|
13/09/2021 12:58
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Problem solved. Nei. Men det betyr at man ikke MÅ lære seg norsk. Det kommer veldig an på hva slags kompetanse man har og om man snakker engelsk eller ikke. min erfaring fra arbeidsliv og personlig omgangskrets, ikke alle barn lærer seg norsk selv etter 10+ års botid i Norge - vi snakker her om barn av høyt utdannede foreldre med gode jobber så viser det seg at en del norskfødte barn ikke kan norsk når de begynnner på skolen, noe som dels skyldes at alle i familien og omgangskretsen bruker sitt hjemlands språk i det daglige som GeirK skriver, man må ikke lære seg å snakke norsk for å leve ett langt og lykkelig liv i Norge, men jeg vil tro det er en fordel
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: mroek]
13/09/2021 13:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mener du da at det er uproblematisk at disse utlendingene ikke evner eller ønsker å lære seg vårt språk (nå forutsetter jeg at de bor her i landet og har tenkt å gjøre det over tid)?
Det KAN være uproblematisk
|
|
|
13/09/2021 13:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
så viser det seg at en del norskfødte barn ikke kan norsk når de begynnner på skolen, noe som dels skyldes at alle i familien og omgangskretsen bruker sitt hjemlands språk i det daglige
Det lærer de fort. Jeg har barn som har begynt på amerikansk skole uten å kunne et ord engelsk. Det går veldig fort å lære seg et nytt språk når man er barn.
|
|
|
13/09/2021 13:29
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Mener du da at det er uproblematisk at disse utlendingene ikke evner eller ønsker å lære seg vårt språk (nå forutsetter jeg at de bor her i landet og har tenkt å gjøre det over tid)?
Det KAN være uproblematisk Ok, da er vi forsåvidt enige, selv om jeg strengt tatt synes at hvis man bosetter seg i et land, så bør man gjøre en innsats for å lære seg språket, og spesielt om det ikke finnes et utbredt tredjespråk i det landet, og som man som innvandrer behersker. I det tilfellet du beskriver, så regner jeg nesten med at disse personene behersker engelsk, og i Norge kommer man jo som regel ganske langt med det.
|
|
|
13/09/2021 13:47
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Nei. Linken viser at disse gjør bedre både mhp frafall i VGS og høyere utdanning enn befolkningen ellers.
Nei den viser høyere frafall på videregående skole for etterkommere enn befolkningen ellers. Den for høyere utdanning viser bare deltakelse, ikke frafall Så viser den at det finnes noen kombinasjoner av yrker og nasjoner hvor etterkommerne er høyere representert enn befolkningen ellers.
|
|
|
[Re: Tagelli]
13/09/2021 13:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei den viser høyere frafall på videregående skole for etterkommere enn befolkningen ellers.
Du har helt rett. Ser det nå.
|
|
|
13/09/2021 16:37
|
Aktiv1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
I artikkelen nevner også Sylvig Listhaug at "økt innvandring betyr økt fattigdom." Jeg er glad for at Lishaug er så ærlig at hun tørr å si dette høyt.
|
|
|
13/09/2021 16:53
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan trådstarter og de andre som er veldig opprørt over denne nyheten også si hva de forstår med "sosialhjelp"? Det virker som det er litt barter i snørret her. litt usikker på om hvor mange det er som er opprørt, det er vel bare gamle kunnskap som blir dokumentert av SSB med sosialhjelp menes vel her å leve av NAV eller være avhengig av NAV for livsopphold - slik det nevnes av GeirK lenger opp i tråden heter det forøvrig sosialhjelp nå ? Är många som är avhängiga av NAV for lisvopphold utan att de får socialhjälp, for eksempel alla på dagpengar och jag antar långtidsjukskrivna.
|
|
|
13/09/2021 17:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
I artikkelen nevner også Sylvig Listhaug at "økt innvandring betyr økt fattigdom." Jeg er glad for at Lishaug er så ærlig at hun tørr å si dette høyt. Dette er tull. Ingen blir fattigere av å flykte til Norge.
|
|
|
[Re: Garpen]
13/09/2021 17:09
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan trådstarter og de andre som er veldig opprørt over denne nyheten også si hva de forstår med "sosialhjelp"? Det virker som det er litt barter i snørret her. Sosialhjelp er en kommunal ytelse , som ofte administreres av NAV ( men det er kommunene som bestemmer nivået på ytelsene. ). Det er det siste sikkerhetsnettet, dersom andre NAV -ytelser man måtte være kvalifisert for , ikke gir tilstrekkelig inntektsnivå ift å sikre en minsteinntekt .
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
13/09/2021 17:32
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Dette er tull. Ingen blir fattigere av å flykte til Norge. Vel. Fattigdom er et relativt begrep. Man kan lett gå fra middelklasse i Syria til fattig i Norge.
|
|
|
13/09/2021 17:34
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
I artikkelen nevner også Sylvig Listhaug at "økt innvandring betyr økt fattigdom." Jeg er glad for at Lishaug er så ærlig at hun tørr å si dette høyt. Dette er tull. Ingen blir fattigere av å flykte til Norge. Nå velger du å være vanskelig, og det vet du godt. For det første kan det hende at folk faktisk blir fattigere av å flykte til Norge fordi de har betalt alle sparepengene sine til menneskesmuglere, men det er forsåvidt ikke poenget her. Hvis det til Norge tilflyter folk som allerede er fattige, så øker fattigdommen i Norge. At disse individene i seg selv ikke blir fattigere av å flykte til Norge forandrer ikke på det faktumet.
|
|
|
13/09/2021 17:47
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
I artikkelen nevner også Sylvig Listhaug at "økt innvandring betyr økt fattigdom." Jeg er glad for at Lishaug er så ærlig at hun tørr å si dette høyt. Dette er tull. Ingen blir fattigere av å flykte til Norge. Én definisjon av fattigdom er <$1,25 per dag. Andre definisjoner er basert på hva den øvrige befolkningen tjener. Hvis du bestemmer deg for å starte din egen bedrift og ikke har investorer i ryggen vil du trolig figurerer i fattigdomsstatistikken en periode. Poenget mitt er at det er veldig langt fra «norsk fattigdom» til å spise proteinkjeks fra FNs matvareprogram.
|
|
|
13/09/2021 18:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok. Spørsmålet er da altså. Øker verdens fattigdom ved at folk flykter til Norge?
|
|
|
13/09/2021 18:11
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Ok. Spørsmålet er da altså. Øker verdens fattigdom ved at folk flykter til Norge? Det er vel et annet spørsmål som ingen har stilt før du gjør det nå. Din påstand "Dette er tull. Ingen blir fattigere av å flykte til Norge. " er blitt imøtegått av flere, og nå stiller du et helt annet spørsmål som svar? Svaret på det nye spørsmålet ditt er forøvrig nei, uten at det bærer særlig relevans til det som var problemstillingen.
|
|
|
13/09/2021 18:12
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Ok. Spørsmålet er da altså. Øker verdens fattigdom ved at folk flykter til Norge? Ja, det kanskje skje ved at produktive personer i et land relokaliserer til et annet land hvor deres arbeidsevne ikke kan omsettes i produktivitet. Opprinnelseslandet taper en ressurs og mottakerlandet får en klient. Begge land taper.
|
|
|
13/09/2021 18:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok. Spørsmålet er da altså. Øker verdens fattigdom ved at folk flykter til Norge? Det er vel et annet spørsmål som ingen har stilt før du gjør det nå. Din påstand "Dette er tull. Ingen blir fattigere av å flykte til Norge. " er blitt imøtegått av flere, og nå stiller du et helt annet spørsmål som svar? Svaret på det nye spørsmålet ditt er forøvrig nei, uten at det bærer særlig relevans til det som var problemstillingen. Jeg innså at jeg hadde stilt feil spørsmål. Sylvi påstår at det blir mer fattigdom.
|
|
|
[Re: Thomas-]
13/09/2021 18:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok. Spørsmålet er da altså. Øker verdens fattigdom ved at folk flykter til Norge? Ja, det kanskje skje ved at produktive personer i et land relokaliserer til et annet land hvor deres arbeidsevne ikke kan omsettes i produktivitet. Opprinnelseslandet taper en ressurs og mottakerlandet får en klient. Begge land taper. Godt svar, men det er gitt at hva du beskriver er normen.
|
|
|
13/09/2021 18:41
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Ok. Spørsmålet er da altså. Øker verdens fattigdom ved at folk flykter til Norge? Det er vel et annet spørsmål som ingen har stilt før du gjør det nå. Din påstand "Dette er tull. Ingen blir fattigere av å flykte til Norge. " er blitt imøtegått av flere, og nå stiller du et helt annet spørsmål som svar? Svaret på det nye spørsmålet ditt er forøvrig nei, uten at det bærer særlig relevans til det som var problemstillingen. Jeg innså at jeg hadde stilt feil spørsmål. Sylvi påstår at det blir mer fattigdom. I verden? Av at folk flykter til Norge?
|
|
|
13/09/2021 19:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok. Spørsmålet er da altså. Øker verdens fattigdom ved at folk flykter til Norge? Det er vel et annet spørsmål som ingen har stilt før du gjør det nå. Din påstand "Dette er tull. Ingen blir fattigere av å flykte til Norge. " er blitt imøtegått av flere, og nå stiller du et helt annet spørsmål som svar? Svaret på det nye spørsmålet ditt er forøvrig nei, uten at det bærer særlig relevans til det som var problemstillingen. Jeg innså at jeg hadde stilt feil spørsmål. Sylvi påstår at det blir mer fattigdom. I verden? Av at folk flykter til Norge? Ser sånn ut.
Redigert av GeirK; 13/09/2021 19:27.
|
|
|
13/09/2021 19:30
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her diskuteres det vel epler og bananer om hverandre. De innvandrergruppene som slår ut på sosialhjelpsstatistikken er i svært liten grad engelsktalende med utdanning. Min erfaring ( fra felten ) er at det er personer med lav utdannelse ( til dels analfabeter på eget språk), som sikkert kan tenke seg arbeid, men hvor språk ( og noen ganger også manglende kulturforståelse ) er årsaker til at de sliter med å komme inn i arbeidsmarkedet. Samt skepsis hos arbeidsgivere ( begrunnet eller ubegrunnet). De er sjelden fra Europa eller Amerika ( nord/syd), men oftere fra Afrika og Asia ( kanskje med unntak av vietnamesere og Thai). Og : flere inn i disse gruppene ( innvandrere som må leve på sosialhjelp) gir jo økt fattigdom i Norge. Fattige : de som tjener mindre enn 60% av medianinntekten i Norge.
Redigert av HeavyDude; 13/09/2021 19:36. Rediger grunn: Def fattige
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
13/09/2021 19:38
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Ok. Spørsmålet er da altså. Øker verdens fattigdom ved at folk flykter til Norge? Det er vel et annet spørsmål som ingen har stilt før du gjør det nå. Din påstand "Dette er tull. Ingen blir fattigere av å flykte til Norge. " er blitt imøtegått av flere, og nå stiller du et helt annet spørsmål som svar? Svaret på det nye spørsmålet ditt er forøvrig nei, uten at det bærer særlig relevans til det som var problemstillingen. Jeg innså at jeg hadde stilt feil spørsmål. Sylvi påstår at det blir mer fattigdom. det blir flere som defineres som fattige i Norge når vi henter inn mennesker som alle vet ikke vil komme inn i arbeidsmarkedet pga fullstendig fravær av utdannelse, manglende språkkunskaper og at de har en noe annen virklighetsforståelse enn det den gjengse nordmann har
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
13/09/2021 19:38
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Har ingen kilder på dette, men jeg tror det generelt er vanskelig å lykkes i arbeidslivet når du flytter til et land med høyere XXX (BNP, etc) enn du kommer fra. Det norske samfunnet er faktisk ganske krevende å være deltager i når du begynner å tenke over hvilke kvalifikasjoner du må ha for hva som for en generasjon siden var en triviell jobb. Jobbene hvor du går i dine egne klær krever i dag ofte universitet/høyskole. Å lære språk som voksen krever flittighet og fluid intelligens. Har du mindre av det ene må du kompensere med mer av det andre. Når dette skal skje parallelt med at du kanskje må tilbake på skolebenken blir folk satt på prøve. Stod valget mellom å ta i et tak eller økonomisk avgrunn ville nok flere valgt utdannelse og kvalifikasjoner, men dessverre står NAV der og frister med ytelser som for mange fortoner seg som «godt nok». I en polarisert debatt sier høyresiden: se, de kommer hit og snylter, og venstresiden: se, det norske samfunnet er rasistisk. Sannheten er litt mer kompleks. Folk har en tendens til å svare til forventinger. På både godt og vondt. Hadde vært interessant å vite om innvandrere selv mener livskvaliteten øker når de kommer til Norge. Da tenker jeg ikke på de som kommer fra den ytterste nød, men på feks de som giftes til et liv i Norge. Problemet med arbeidsdeltagelse må løses skal velferdsstaten overleve. Dessverre er tema så betent at diskusjonen sporer av. I dag har kanskje Norge stemt for nedtrapping av oljeinntektene og da blir dette spørsmålet enda viktigere å løse fort. Jeg tror folk blir lykkeligere av å leve av egen inntekt, men nesten alle kan fristes til å velge minste motstands vei.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
13/09/2021 19:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
|
|