Hvilken kamel skal jeg svelge?
|
Hvilken kamel skal jeg svelge?
13/09/2021 08:56
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Jobben skal flytte til FORNEBU av alle idiotiske grunner. Da går jobbpendlingen opp fra sub 3km til over 6-gangeren!
Ser ingen annen utvei enn krøllestyre, og at det skal være en som kan blande vei og dårlig vei. Dette tror jeg vil gi minste motstands vei for jobbpendling. Det skal være en brukssykkel, så skjermer og bagga skal på. Skal også brukes om vinteren.
Derfor er karbon utelukket. Pris har mye å si. Hverdagssykkel skal funke og ikke være dyr å vedlikeholde.
Nå har Nukeproof Digger snakket til meg. Comp. Den tikker mange bokser, men er litt usikker på "road plus"-greia. Kan også sette på et 700c-hjulsett for vei og piggdekk (pendler ikke langt med ISP). Eller? Ser ut til fornuftig spec med GRX 1*11 11-42 og hydrauliske bremser. Ikke kin på forgir og alt annet drit som blir ødelagt.
Er det best å olje inn kamelen, så den glir lett ned?
(og slapp av, jeg kjøper ikke landeveishjelm eller lycra)
|
|
|
Re: Hvilken kamel skal jeg svelge?
[Re: baronKanon]
13/09/2021 09:07
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Hvis 35mm piggdekk holder på vinteren så er den sikkert fin. Har selv en cx med 42-44mm som maks, og det er bare å glemme å ha 42mm pigg under skjermer. Jeg personlig ville nok valgt en mtb med raske dekk til helårspendling i byen. Da kan du ha så store piggdekk du ønsker og ha god plass under skjermer.
|
|
|
13/09/2021 09:17
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Terrengsykkel er ikke aktuelt, da den jeg bruker til pendling nå er langt fra minste motstands vei. Det er god sykkelvei hele veien, og jeg ønsker å fly mer på an reser enn kjempe på terrengsykkel. Blandeveissykkel er ønske kun for å kunne ha bedre kontroll på vinterføre med 42mm Marathon Winter på 700c-hjul.
|
|
|
13/09/2021 09:26
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Jeg tenker også hva poenget ditt skal være med krøllestyre? Det vi kalte hybridsykler (med stiv gaffel) i gamledager er jo en perfekt pendlersykkel, hvis du ikke er ute etter en sykkelopplevelse.
Jeg pendler (ikke daglig) en mil hver vei med en billig Diamant med stiv gaffel. Har lagd nye hjul til den riktignok. Den har plass til 29 tommer ISP under skjermer hvis jeg ønsker det.
Har satt på Atran Velo bærere foran og bak for dedikerte kurver, bager og vesker. Samme er det på fruen sin sykkel, så vi bruker likt bag/veskesystem. Perfekt også for en tur på stranda om sommeren og andre ærender rundt omkring.
Stig
|
|
|
13/09/2021 09:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Å sykle med bukkestyre uten landeveishjelm - eller jeg antar at du mener hjelm uten skygge - er ikke bare stilmessig tvilsomt, det er også ubehagelig. Men alt for ikke å tre ut av stisyklist-subkulturen, så klart. ;-)
650B mener jeg har lite for seg til annet enn brede piggdekk for frosne skogsbilveier. Men da må klaringen være stor nok til terreng-dekk, noe den sjelden er. 40-42 mm brede 700-dekk med pigger fungerer topp på fast underlag.
Selv fullblods-racere har jo plass til 32 mm dekk nå. Men å velge en sykkel med mindre plass enn 40 mm gir veldig lite igjen. Det går ikke noe fortere, nødvendigvis, på en sykkel med mindre klaring.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
13/09/2021 09:34
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har selv en Vitus Energie som så vidt vet er samme rammesett som Nukeproof Digger. Den har massiv dekklaring, så tror ikke du vil slite med 40 mm pigg under skjermer på den. Kjører selv det oppsettet på min Diamant AR Tiagra og den har merkbart mindre klaring enn Vitusen. Jeg vil tippe sistnevnte i hvert fall ligger på 45 mm, trolig nærmere 50 mm (uten at jeg har prøvd større enn ca 41 mm, men da er det fortsatt masse å gå på).
Redigert av Elmersen; 13/09/2021 09:46.
|
|
|
13/09/2021 09:44
|
tregil
Avhengig
|
Avhengig
Derfor er karbon utelukket.
Hvorfor det? Metallrammer korroderer i saltslapset, det gjør ikke karbon...
|
|
|
[Re: Furu]
13/09/2021 09:49
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Jeg tenker også hva poenget ditt skal være med krøllestyre? Alternativt kan du jo velge å like bukkestyre også, for det er utrolig deilig de dagene jeg tar grussykkelen på vei til jobb for å ta en god omvei hjem - eller omvei til jobben. F.eks Ring 4 om Kikut.
Stig
|
|
|
[Re: Elmersen]
13/09/2021 09:52
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Derfor er karbon utelukket.
Hvorfor det? Metallrammer korroderer i saltslapset, det gjør ikke karbon... Karbon med aluminiumsdetaljer vil ha såpass stor forskjell i galvanisk spenning at aluminiumen vil bli offeranode. Dette ser man på karbonhjul med alu-nipler som blir brukt om vinteren. Jeg tenker også hva poenget ditt skal være med krøllestyre? Det vi kalte hybridsykler (med stiv gaffel) i gamledager er jo en perfekt pendlersykkel, hvis du ikke er ute etter en sykkelopplevelse.
Jeg pendler (ikke daglig) en mil hver vei med en billig Diamant med stiv gaffel. Har lagd nye hjul til den riktignok. Den har plass til 29 tommer ISP under skjermer hvis jeg ønsker det.
Har satt på Atran Velo bærere foran og bak for dedikerte kurver, bager og vesker. Samme er det på fruen sin sykkel, så vi bruker likt bag/veskesystem. Perfekt også for en tur på stranda om sommeren og andre ærender rundt omkring. En mil hver vei er ikke noe problem, det har jeg pendlet på singlespeed før. Det er nesten det dobbelte og tidsbruken, samt energibruken som er utfordring. Minste motstands vei. Har vurdert en med en Fazua-motor for å få ned energibruk i oppoverbakker, men satser på at jeg vil bli i såpass god langturform at jeg på sikt ikke vil trenge dette. Jeg har selv en Vitus Energie som så vidt vet er samme rammesett som Nukeproof Digger. Den har massiv dekklaring, så tror ikke du vil slite med 40 mm pigg under skjermer på den. Kjører selv det oppsettet på min Diamant AR Tiagra og den har merkbart mindre klaring enn Vitusen. Jeg vil tippe sistnevnte i hvert fall ligger på 45 mm, trolig nærmere 50 mm (uten at jeg har prøvd større enn ca 41 mm, men da er det fortsatt masse å gå på). Takk for tips! Edit: sjekka litt geometri, og det er umulig at denne ramma er lik Nukeproof. Som sagt: ønsker aller minste motstands vei uten el. Det er snakk om fra Haugerud til Fornebu, så har enten Ring 3 (omvei, men få stopp) eller Bjørvika og tur de finans. Og øyvind: landeveishjelmer er schtøgge.
Redigert av baronKanon; 13/09/2021 09:57. Rediger grunn: sjekka Vitus
|
|
|
[Re: Furu]
13/09/2021 09:52
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Jeg tenker også hva poenget ditt skal være med krøllestyre? Alternativt kan du jo velge å like bukkestyre også, for det er utrolig deilig de dagene jeg tar grussykkelen på vei til jobb for å ta en god omvei hjem - eller omvei til jobben. F.eks Ring 4 om Kikut. Jeg har en liten følelse at det kan bli sånne turer også - for treningens skyld.
|
|
|
13/09/2021 10:06
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Bare sånn til info, dekkene må ikke være smalest mulig for å rulle lett. Jeg har brukt et par Schwalbe Big one 2.35 på min Giant Toughroad (i praksis med HT med stiv gaffel, en slags monsterhybrid) og de ruller noe sinnsykt. Uten å ha målt så står de ikke veldig langt tilbake for 28 mm dekkene på raceren. Finnes Diamant AR Tiagra fortsatt? Tror den burde vært midt i blinken, sånn bortsett fra at det navnet/merket sikkert er en liten kamel. Jeg bruker forresten bukken veldig lite på landeveissykkelen. Mest i nedoverbakker. Hvis flatt styre og store dekk er eneste feil med din nåværende pendlesykkel så tipper jeg kansje at bukkestyresykkel ikke vil være så voldsomt revolusjonerende. Kansje motor er veien å gå?
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
13/09/2021 10:09
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Bare sånn til info, dekkene må ikke være smalest mulig for å rulle lett. Jeg har brukt et par Schwalbe Big one 2.35 på min Giant Toughroad (i praksis med HT med stiv gaffel, en slags monsterhybrid) og de ruller noe sinnsykt. Uten å ha målt så står de ikke veldig langt tilbake for 28 mm dekkene på raceren. Finnes Diamant AR Tiagra fortsatt? Tror den burde vært midt i blinken, sånn bortsett fra at det navnet/merket sikkert er en liten kamel. Jeg bruker forresten bukken veldig lite på landeveissykkelen. Mest i nedoverbakker. Hvis flatt styre og store dekk er eneste feil med din nåværende pendlesykkel så tipper jeg kansje at bukkestyresykkel ikke vil være så voldsomt revolusjonerende. Kansje motor er veien å gå? Veit at det ikke er smalest mulig dekk som er viktig, men sittestilling, etc. gjør også monn. Marginal gains...  Altså: alle "gratis" måter å spare tid og krefter på hjelper.
|
|
|
13/09/2021 10:19
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Hvis det, som du sier, er et krav for deg å kjøre '42mm Marathon Winter på 700c-hjul' så ville jeg sett forbi Nukeproof'en som vel er spekket til maks 700x42. Det blir fort trangt med pigg tror jeg. Men flere her inne kjører vel 45nrth Gravdal 38mm og er fornøyd med det som vinterdekk. Så det er en mulighet med den bredden tror jeg. Du sier driftskostnader er viktig, men samtidig oppfatter jeg du er på jakt etter sykkel i mellomsjiktet, Nukeproof Comp som du nevner ligger vel på ca 28k listepris. Eksempel på en mulighet jeg kanskje ville sett på i 2021, som kan være mulig å få til i samme prissegment; - Kinesis Tripster AT (som vel flere andre her på forumet bruker om vinteren). 700x45, rackfeste, 3x bottle mounts, BSA osv. - Sette på et av de nye XPLR AXS gruppesettene. Da får du 10x44 utveksling, og AXS-teknologien er såpass moden og driftssikker nå at det ikke er noe å bekymre seg for, tvert imot blir det mindre vaiere og 'jams' å bekymre seg for. Jeg gleder meg til å bytte over til dette på vintersykkelen selv. F.eks. https://r2-bike.com/SRAM-Rival-XPLR-eTap-AXS-Wide-Disc-HRD-Flat-Mount-Gravel-Group-1x12-46-Teeth eller tilsvarende i 40 teeth versjon. - Finne rimelige gode budsjettkomponenter på resten.
|
|
|
[Re: EspenS]
13/09/2021 10:27
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Hvis det, som du sier, er et krav for deg å kjøre '42mm Marathon Winter på 700c-hjul' så ville jeg sett forbi Nukeproof'en som vel er spekket til maks 700x42. Det blir fort trangt med pigg tror jeg. Men flere her inne kjører vel 45nrth Gravdal 38mm og er fornøyd med det som vinterdekk. Så det er en mulighet med den bredden tror jeg. Du sier driftskostnader er viktig, men samtidig oppfatter jeg du er på jakt etter sykkel i mellomsjiktet, Nukeproof Comp som du nevner ligger vel på ca 28k listepris. Eksempel på en mulighet jeg kanskje ville sett på i 2021, som kan være mulig å få til i samme prissegment; - Kinesis Tripster AT (som vel flere andre her på forumet bruker om vinteren). 700x45, rackfeste, 3x bottle mounts, BSA osv. - Sette på et av de nye XPLR AXS gruppesettene. Da får du 10x44 utveksling, og AXS-teknologien er såpass moden og driftssikker nå at det ikke er noe å bekymre seg for, tvert imot blir det mindre vaiere og 'jams' å bekymre seg for. Jeg gleder meg til å bytte over til dette på vintersykkelen selv. F.eks. https://r2-bike.com/SRAM-Rival-XPLR-eTap-AXS-Wide-Disc-HRD-Flat-Mount-Gravel-Group-1x12-46-Teeth eller tilsvarende i 40 teeth versjon. - Finne rimelige gode budsjettkomponenter på resten. Gravdal var bra tips. 42mm Marathon Winter er referansen min, bare. Ønsker dog så bredt vinterdekk som mulig, pga. sporing når det er litt dypere snø om morgenen de første 400m. Å vise at en AXS-gruppe var så "billig" er dårlig gjort. LIker dog ikke å ha såpass jålete teknologi på en hverdagssykkel, når jeg ikke har det på begge stisyklene 
Redigert av baronKanon; 13/09/2021 10:28.
|
|
|
[Re: Stefan77]
13/09/2021 10:30
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kansje motor er veien å gå?
Tipper Baronen ender opp med å stort sett sykle TDF og da tviler jeg på at motor i sum går noe særlig raskere, siden man ganske lett holder over 25 km / t store deler av veien.
|
|
|
[Re: larsdx]
13/09/2021 10:32
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Tipper Baronen ender opp med å stort sett sykle TDF og da tviler jeg på at motor i sum går noe særlig raskere, siden man ganske lett holder over 25 km / t store deler av veien. Det er pga TdF at Fazua har blitt vurdert, med null motstand over assistansen. Det er fra byen til Tveita som er motivasjonsknekkeren.
|
|
|
13/09/2021 10:32
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Å vise at en AXS-gruppe var så "billig" er dårlig gjort. LIker dog ikke å ha såpass jålete teknologi på en hverdagssykkel, når jeg ikke har det på begge stisyklene  Aha, så du behøver GX Eagle upgrade set også? :-) https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-AXS-Upgrade-Kit-1x12_1
|
|
|
[Re: EspenS]
13/09/2021 10:34
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Har XX1 AXS på gromsykkelen, så trenger ikke GX AXS enn så lenge (selv om hardtailen gjerne vil ha dette) 
|
|
|
13/09/2021 10:46
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Å kjøpe løs ramme og bygge fra scratch er et kaninhull jeg ikke vil gå inn i nå. Kan bytte sete og bygge et ekstra hjulsett - men der går grensen.
|
|
|
13/09/2021 10:58
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er pga TdF at Fazua har blitt vurdert, med null motstand over assistansen. Det er fra byen til Tveita som er motivasjonsknekkeren.
Fra byen til Tveita er jo bortimot flatt, eller føles sånn, helt til du kommer til Fyrstikkbakken. Den er til gjengjeld ganske kort. Hilsen parob som hadde 7 år på Lindeberg, og mye sykling til/fra sentrum. Selv har jeg en Cube Nuroad Pro som jeg kjøpte kjempebillig når Cyklon solgte ut noen fjorårsmodeller, mest for å prøve ut om jeg likte grusracer eller ikke. Nå har jeg snart 3000km på den, og det er ingen tvil (i følge Strava) at jeg er raskere på denne enn karbon hardtailen min (med Thunder Burt), selv om Cube'n er tyngre. Fint plass til 38mm (tror jeg det er) Marathon Winter, og de fungerer bra nok de aller fleste dagene. Hvis jeg vet at det er våt is e.l. så tar jeg terrengsykkelen med ISP akkurat den dagen.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
13/09/2021 11:00
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tipper Baronen ender opp med å stort sett sykle TDF og da tviler jeg på at motor i sum går noe særlig raskere, siden man ganske lett holder over 25 km / t store deler av veien. Det er pga TdF at Fazua har blitt vurdert, med null motstand over assistansen. Det er fra byen til Tveita som er motivasjonsknekkeren. Bakkene opp til Tveita oppleves som ganske slake bortsett fra siste kneika fra ringveien opp til senteret. Med litt tilvenning tipper jeg du kommer til å oppleve det som helt uproblematisk. Om vinteren ville nok jeg slitt mer mentalt med nedoverbakkene tidlig om morgenen i iskaldt vær eller regn og slaps. Da kan elsykkel være en fordel siden det gir rom for å ha på mer klær.
|
|
|
13/09/2021 11:05
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Det er fra byen til Tveita som er motivasjonsknekkeren. Bakkene opp til Tveita oppleves som ganske slake bortsett fra siste kneika fra ringveien opp til senteret. Med litt tilvenning tipper jeg du kommer til å oppleve det som helt uproblematisk. Om vinteren ville nok jeg slitt mer mentalt med nedoverbakkene tidlig om morgenen i iskaldt vær eller regn og slaps. Da kan elsykkel være en fordel siden det gir rom for å ha på mer klær. Jeg starter hver ettermiddag med å sykle opp Tvetenveien fra Ole Deviks vei, og den blir aldri noe særlig, selv etter 8 år med den reiseveien. Og racersykler flyr forbi - uten motor. Har faktisk tatt en del omveier hjem via Alna for å slippe den bratte bakken oppover på innbytterpuls.
Redigert av baronKanon; 13/09/2021 11:12. Rediger grunn: 8 åor
|
|
|
13/09/2021 11:14
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er fra byen til Tveita som er motivasjonsknekkeren. Bakkene opp til Tveita oppleves som ganske slake bortsett fra siste kneika fra ringveien opp til senteret. Med litt tilvenning tipper jeg du kommer til å oppleve det som helt uproblematisk. Om vinteren ville nok jeg slitt mer mentalt med nedoverbakkene tidlig om morgenen i iskaldt vær eller regn og slaps. Da kan elsykkel være en fordel siden det gir rom for å ha på mer klær. Jeg starter hver ettermiddag med å sykle opp Tvetenveien fra Ole Deviks vei, og den blir aldri noe særlig, selv etter 8 år med den reiseveien. Og racersykler flyr forbi - uten motor. Har faktisk tatt en del omveier hjem via Alna for å slippe den bratte bakken oppover på innbytterpuls. Den bakken er jo uansett ikke kjempemorsom, men tror du vil oppleve den litt annerledes med en raskere sykkel.
|
|
|
13/09/2021 11:16
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Var det som var tanken, da 
|
|
|
13/09/2021 11:41
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Jeg tenker også hva poenget ditt skal være med krøllestyre? Alternativt kan du jo velge å like bukkestyre også, for det er utrolig deilig de dagene jeg tar grussykkelen på vei til jobb for å ta en god omvei hjem - eller omvei til jobben. F.eks Ring 4 om Kikut. Jeg har en liten følelse at det kan bli sånne turer også - for treningens skyld. Jepp! Om du ikke skulle nyte selve syklingen, så vil du kanskje nyte omgivelsene rundt f.eks. Ring 4 på vei til Fornebu. ...og hey...og vipps!...så er du en av oss som liker BÅDE sti og 'gravel'...og kanskje til og med ren landevei 
Stig
|
|
|
13/09/2021 13:18
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har selv en Vitus Energie som så vidt vet er samme rammesett som Nukeproof Digger. Den har massiv dekklaring, så tror ikke du vil slite med 40 mm pigg under skjermer på den. Kjører selv det oppsettet på min Diamant AR Tiagra og den har merkbart mindre klaring enn Vitusen. Jeg vil tippe sistnevnte i hvert fall ligger på 45 mm, trolig nærmere 50 mm (uten at jeg har prøvd større enn ca 41 mm, men da er det fortsatt masse å gå på). Takk for tips! Edit: sjekka litt geometri, og det er umulig at denne ramma er lik Nukeproof. Ja, jeg burde sagt at jeg kjører forrige generasjon Vitus Energie: https://99spokes.com/en-EU/bikes/vitus/2018/energieDenne tror jeg er identisk, ser slik ut i tabellen også. Og den tar 42 mm Marathon Winter uten problemer, helt sikkert også med skjermer. Det er som sagt vesentlig bedre plass på denne enn på Diamanten min som jeg kjører med SKS longblades og de dekkene der i 42 mm. Hvis det er viktig for deg, kan jeg teste og ta bilde.
Redigert av Elmersen; 13/09/2021 13:21.
|
|
|
13/09/2021 20:47
|
Øyvindzen
Entusiast
|
Entusiast
Karbon med aluminiumsdetaljer vil ha såpass stor forskjell i galvanisk spenning at aluminiumen vil bli offeranode. Mulig at dette er teoretisk riktig. I praksis har jeg brukt karbonsykkel nærmest daglig i tre vintre uten større problemer enn da jeg brukte metallsykkel. Øyv
|
|
|
[Re: Øyvindzen]
14/09/2021 07:55
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Karbon med aluminiumsdetaljer vil ha såpass stor forskjell i galvanisk spenning at aluminiumen vil bli offeranode. Mulig at dette er teoretisk riktig. I praksis har jeg brukt karbonsykkel nærmest daglig i tre vintre uten større problemer enn da jeg brukte metallsykkel. Øyv Det er jo flott. En annen grunn til at jeg ikke vil ha karbon er at dette skal være en kosteffektiv sykkel. Karbon stiller dessverre ikke i den kategorien Men det er jo betryggende at du har hatt god erfaring med karbon og saltsykling, siden jeg ser at mange av syklene som kan være aktuelle også leveres med karbongaffel.
|
|
|
14/09/2021 10:01
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det skal skal være kosteffektivt er det jo ganske enkelt. White GX Ltd. Og så bytte ut hjulsettet hvis det blir trøbbel med de enkle navene.
|
|
|
[Re: sun flyer]
14/09/2021 10:09
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Hvis det skal skal være kosteffektivt er det jo ganske enkelt. White GX Ltd. Og så bytte ut hjulsettet hvis det blir trøbbel med de enkle navene. Jeg har da litt selvrespekt også, da! Kosteffektivt betyr ikke billigbillig. 
|
|
|
|
|