Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Merkelig pipelyd fra sykkel

Merkelig pipelyd fra sykkel #2680067 09/09/2021 12:23
B
Buman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei!
Jeg har nylig gått til innkjøp av en Orbea Occam M10. Er veldig fornøyd med sykkelen og egentlig også fornøyd med servicen jeg har fått så langt hos forhandler Unaas (de får mye pepper ser jeg). Hadde litt problemer med dårlige bakbrems i starten og det ble utbedret kjapt ved å møte opp direkte i butikken utenfor rushtid.

Nå har jeg begynt oppleve at det kommer en merkelig pipelyd fra jeg tror er gaffelen, og det skjer først i god tid etter at jeg kommet meg ut i skauen. Det virker som jeg må få sykkelen "ordentlig varm" i noen utforkjøringer før jeg begynner å høre pipelydene. Lyden i seg selv kan sammenlignes med en svak pipelyd ala det du hører fra sånn biteleker du gir til bikkja di ICON_SMILE

Litt usikker på om dette er noen store greie, da jeg ikke kan merke noen "feil" på sykkelen annet enn at den gir fra seg en ganske irriterende lyd. Tenkte jeg kunne høre her først om noen innspill/ideer til hva dette kan skyldes før jeg evt. prøver å forklare og demonstrere problemet for Unaas (hvor jeg helst må få sykkelen "varm" først før jeg stikker innom :)).

Re: Merkelig pipelyd fra sykkel [Re: Buman] #2680078 09/09/2021 12:55
L
lokila Offline
Medlem
Medlem
L
Jeg er villig til å vedde en brukt Continental 26" slange fra 2012 på at det er frembremsen som ikke er sentrert skikkelig. Juster sentreringa av kalipperen så skal du (kanskje) se at det blir stille.

Park Tool har en oppskrift.

Re: Merkelig pipelyd fra sykkel [Re: Buman] #2680087 09/09/2021 13:30
B
Buman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Ah. Det kan godt tenkes det kommer fra bremsene ja. Skal prøve sentrering av kalipper! Takk for tips ICON_SMILE

Re: Merkelig pipelyd fra sykkel [Re: Buman] #2680115 09/09/2021 18:02
B
Buman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Fikk sentrert kalipperen noe jeg så det var behov for, men litt usikker på om det hjalp. Etter dagens tur var lyden fortsatt tilstede og kommer først og fremst når gaffelen jobber med terrenget. Virker egentlig ikke å ha sammenheng med bremsen.

Moderator  support