Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 14 1 2 11 12 13 14

Stiguide for hele Norge

Re: Stiguide for hele Norge [Re: espenta] #2616433 01/07/2020 11:35
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: espenta
Hva skjer med rendring av imba? Se f.eks i Trysil, alle de blå blir grønne.

Så du denne, Bjørn Jarle?

Ang. hvordan man bruker tjenesten lurer jeg på et par ting. Jeg lastet opp et spor fra Kjekstadmarka for et par år siden, og alle andre spor på Trailguide i dette området var rundturer så jeg gjorde det samme. Men det gir vel egentlig ikke mening, og blir veldig rotete etterhvert? Kanskje dere kunne vært tydeligere på at dere ønsker at kun enkeltstier skal legges inn? Jeg ser at dette er gjort i Trysil, og det er mye ryddigere. Jeg kunne gjerne gått inn og slettet min sti, men ser ikke noen mulighet for dette.

Er det kun mulig å legge inn sti via GPX? I de fleste tilfeller ligger stien tegnet inn i OSM, og da hadde det vært bedre å kunne tegne inn direkte i kartet. GPX-sporene er som regel såpass unøyaktige at de vil tegnes inn ved siden av den faktiske stien på kartet. Dette blir veldig tydelig på de svingete, bygde stiene i Trysil f.eks, da det ser spesielt rotete ut når man har kart med mtb:scale på i bakgrunnen.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: espenta] #2616463 01/07/2020 15:17
B
Bjørn J. Kvande Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Hei,

Ang. hvordan man bruker tjenesten lurer jeg på et par ting. Jeg lastet opp et spor fra Kjekstadmarka for et par år siden, og alle andre spor på Trailguide i dette området var rundturer så jeg gjorde det samme. Men det gir vel egentlig ikke mening, og blir veldig rotete etterhvert? Kanskje dere kunne vært tydeligere på at dere ønsker at kun enkeltstier skal legges inn? Jeg ser at dette er gjort i Trysil, og det er mye ryddigere. Jeg kunne gjerne gått inn og slettet min sti, men ser ikke noen mulighet for dette.

Er det kun mulig å legge inn sti via GPX? I de fleste tilfeller ligger stien tegnet inn i OSM, og da hadde det vært bedre å kunne tegne inn direkte i kartet. GPX-sporene er som regel såpass unøyaktige at de vil tegnes inn ved siden av den faktiske stien på kartet. Dette blir veldig tydelig på de svingete, bygde stiene i Trysil f.eks, da det ser spesielt rotete ut når man har kart med mtb:scale på i bakgrunnen.

I følge min kollega Peter Seidl, så er det veldig få stier som har IMBA-markering. Vi rendrer etter mtb:scale i databasen, og stiene i trysil ser ut til å være feilmarkert i databasen.

Ja, det blir veldig rotete med rundturer som inneholder flere stier. Det er greiest å legge inn turer som i allefall henger naturlig sammen og ikke overlapper fra flere andre turer. På Gol har jeg selv prøvd å legge inn hva jeg vil kalle enkeltstier, eller stisnutter som er satt sammen til en helhetlig stitur, men et minimum av grustransport og overlapp fra andre turer.

Når du legger inn ei GPX-fil, så kan du enkelt kutte denne i begge ender før du lagrer. Du kan også gå inn å gjøre dette på eksisterende stier. Foreløpig så kan man ikke tegne i kartet. Om man skal ha superdetaljerte stier, så må nesten disse tegnes et annet sted, eksporteres for så å importeres i Trailguide.

Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: espenta] #2616521 01/07/2020 22:34
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Jeg kunne gjerne gått inn og slettet min sti, men ser ikke noen mulighet for dette.
Hvis du logger inn kan du gå inn på denne stien/runden, trykk på pila/menyen under bildet ditt og velg "Endre stien", så kan du sette visibility til "Hemmelig". Da blir runden usynlig på kartet, men lenke til runden vil fortsatt fungere.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: anderfo] #2616594 02/07/2020 12:08
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Aha, takk! Da har jeg endret min rute til "hemmelig". Men det burde kanskje ha kommet frem tydeligere at det ikke er ønskelig med turforslag, men enkeltstier? Kanskje man kunne fått en advarsel hvis et GPS-spor overlapper et annet? Sikkert ikke så enkelt å lage mtp unøyaktighet til GPS ...

IMBA-skalaen skal vel kun brukes på bygde stier: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale:imba

Redigert av espenta; 02/07/2020 12:16.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: espenta] #2616610 02/07/2020 13:02
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Aha, takk! Da har jeg endret min rute til "hemmelig". Men det burde kanskje ha kommet frem tydeligere at det ikke er ønskelig med turforslag, men enkeltstier? Kanskje man kunne fått en advarsel hvis et GPS-spor overlapper et annet? Sikkert ikke så enkelt å lage mtp unøyaktighet til GPS ...

Dette er noe jeg har tenkt på i over tre år nå, så det er jo kanskje på tide å få til en løsning hvor det detekteres om man overlapper for mye av andre stier som ligger der man prøver å legge inn en ny.

Det finnes en workaround hvor du kan legge inn en lang rute eller rundtur som dekker flere stier, sette denne til "Hidden", for så å kopiere denne og lage enkeltstier fra denne og så referere til hovedruta via en URL. Da får man det beste fra to verdener, et ryddig kart, og aksess til hele ruta om man vil laste ned og følge denne.

Det kommer etterhvert en løsning for å har "ruter" i Trailguide, men har en del annet som må gjøres først.

Mvh.
Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2616692 03/07/2020 06:42
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: Bjørn J. Kvande

Dette er noe jeg har tenkt på i over tre år nå, så det er jo kanskje på tide å få til en løsning hvor det detekteres om man overlapper for mye av andre stier som ligger der man prøver å legge inn en ny.

Det finnes en workaround hvor du kan legge inn en lang rute eller rundtur som dekker flere stier, sette denne til "Hidden", for så å kopiere denne og lage enkeltstier fra denne og så referere til hovedruta via en URL. Da får man det beste fra to verdener, et ryddig kart, og aksess til hele ruta om man vil laste ned og følge denne.

Det kommer etterhvert en løsning for å har "ruter" i Trailguide, men har en del annet som må gjøres først.

Mvh.
Bjørn Jarle

Høres bra ut.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2616823 04/07/2020 00:03
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Hei,
I følge min kollega Peter Seidl, så er det veldig få stier som har IMBA-markering. Vi rendrer etter mtb:scale i databasen, og stiene i trysil ser ut til å være feilmarkert i databasen.

Jeg ser ikke noen feilmarkeringer på Trysil. Der er det maskinbygde "bikepark-løyper" hvor IMBA-skalaen skal brukes i stedet for den vanlige skalaen. Ref. OSM-wikien: mtb:scale:imba.
De fleste stiene i Norge er "naturlige" og ikke (maskin-)bygd spesifikt for sykling, og dette er årsaken til at det er ganske få stier her med IMBA-markering på OSM. Stier med IMBA-markering som på Trysil bør markeres på en annen måte enn mtb:scale, ettersom denne skalaen er ganske annerledes.

Jeg synes dette er pent gjort på https://mtbmap.no/#13/61.3034/12.2374 (hvor IMBA-skalaen tegnes) men hvordan folk "tolker" fargebruken i praksis vet jeg ikke. Tipper de fleste forstår at stiene i et sånt tilrettelagt område er litt annerledes og at det ikke spiller så veldig stor rolle hvordan det er markert i kartet, men de bør helst ha samme farge på kartet som på skiltene ute i skogen.

På trailguide er det nå ganske forvirrende at stier har to veldig ulike farger (f.eks. Huckleberry i både grønt og svart). Bakgrunnskartet bruker mtb:scale i stedet for mtb:scale:imba. Forvirringen forsvinner hvis man skrur av "OSM MTB tracks" overlay. Jeg vil (som vanlig) foreslå å tegne det litt mer som på mtbmap her, altså bruke imba-skalaen men skille det fra vanlig mtb:scale ved å bruke en annen linjestil.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: anderfo] #2616903 04/07/2020 21:04
espenta Online
Ringrev
Ringrev
+1

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2642969 22/12/2020 21:50
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Må du rendre Trailguide-kartet manuelt Bjørn Jarle? Lenge siden det har blitt oppdatert nå. Har tegnet mye i OSM som ikke er med enda.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2642972 22/12/2020 22:16
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Vi fikk aldri tid til å sette opp automatisk oppdatering fra databasen og rending når vi utvikla kartet i vinter. Men nå er vi i gang igjen straks med vinterarbeidet vårt, og da skal vi sette opp automatisk oppdatering av kartet. Målet er å få dette gjort automatisk minst en gang hvert døgn.

Det tar nok enda noen måneder før dette er oppe og kjører, men vi skal få det til.

Mvh.
Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2642989 23/12/2020 09:47
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Høres bra ut! Håper dere også etterhvert vurderer forslagene til meg og anderfo over ICON_SMILE

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2663685 12/05/2021 18:23
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Ny versjon av trailguide er ute. Takk til alle som har kommet med tilbakemeldinger.

https://trailguide.as/news/trailguide2021

Mvh.
Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2664703 20/05/2021 18:20
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
La akkurat en ny versjon med follow-me mode lagt til.

Mvh.
Bjørn Jarle

[Linket bilde fra res.cloudinary.com]

[Linket bilde fra res.cloudinary.com]

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2664724 20/05/2021 19:58
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Nydelig!

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2665106 23/05/2021 11:11
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
La ut en liten oppdatering hvor kartet sentreres igjen etter 30 sekunder om du flytter eller zoomer i kartet. Så kan du flytte rundt og undersøke kartet men samtidig unngå å sykle ut av kartet.

Mvh.
Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2667478 08/06/2021 17:11
T
tseval Online
Medlem
Medlem
T
Hadde det vært en idè å legge inn satellittbilder fra Sentinelmap som et valgbart kartlag i trailguide? Denne tjenesten er veldig nyttig for å sjekke om det ligger snø i de områdene du har tenkt å sykle:

SentinelHub

Ser ut til at de har en åpen WMTS-server så det burde være enkelt å få inn selve kartdataene:

https://www.sentinel-hub.com/develop/api/ogc/standard-parameters/wmts/

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2667513 08/06/2021 21:50
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Absolutt. Jeg skal ta en titt på det. Har ikke sett så mye, men hvor oppdaterte er bildene?

Bj.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2667563 09/06/2021 08:51
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Absolutt. Jeg skal ta en titt på det. Har ikke sett så mye, men hvor oppdaterte er bildene?

Bj.
Tror disse ofte oppdateres daglig.
Har brukt det en del til å sjekke bl.a. skøyteisen på lokale vann, f.eks. for å finne ut på hvilken dato isen la seg, eller for å sjekke om nedbøren falt som regn eller snø. Hvis kartlaget var tilgjengelig i Trailguide hadde vi plutselig hatt et ekstra bruksområde for appen, for sentinelhub er ikke særlig brukervennlig på telefonen ICON_WINK

Re: Stiguide for hele Norge [Re: anderfo] #2667587 09/06/2021 10:55
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: anderfo

Bj.
Tror disse ofte oppdateres daglig.
Har brukt det en del til å sjekke bl.a. skøyteisen på lokale vann, f.eks. for å finne ut på hvilken dato isen la seg, eller for å sjekke om nedbøren falt som regn eller snø. Hvis kartlaget var tilgjengelig i Trailguide hadde vi plutselig hatt et ekstra bruksområde for appen, for sentinelhub er ikke særlig brukervennlig på telefonen ICON_WINK

Jeg skal se på det, men rekker det ikke før i slutten av juni tror jeg.

Bj.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2667609 09/06/2021 12:46
T
tseval Online
Medlem
Medlem
T
Tror de oppdateres mer eller mindre daglig ja, men det som vises er siste noenlunde skyfri bilde over området, så hvis det har vært overskyet noen dager, kan det være noen dager gammelt.

Uansett, veldig nyttig for å sjekke hvor det begynner å bli bart osv.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2677779 26/08/2021 09:17
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Var og loket rundt i ukjent terreng og skulle bruke Trailguide i helgen. Når jeg trykker på Posisjon for å se hvor jeg er i kartet, kommer det opp "Lokalisering feilet. Vennligst aktiver GPS og restart Trailguide". GPS har vært aktivert hele tiden, har prøvd å skru av og på denne samt restarte Trailguide uten hell. Kjent problem?

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2677809 26/08/2021 11:13
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Jeg fikk faktisk det samme her om dagen, og kunne ikke skjønne hvorfor. Alt var stilt inn slik det skulle være. Jeg har en mistanke om at jeg trykket "Ikke godkjenn" når telefonen spurte etter lov om å bruke GPS. Jeg endte med å gå inn på innstillinger for Safari og tømme cachen. Da virket det, men det så ut som du måtte ta bort alt, og det kan jo fort være slitsomt.

Jeg har en mistanke om at om man venter noen timer, så kan det være man får opp spørsmål om å godkjenne igjen.

Mvh.
Bjørn Jarle

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2677815 26/08/2021 11:35
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Jeg fikk faktisk det samme her om dagen, og kunne ikke skjønne hvorfor. Alt var stilt inn slik det skulle være. Jeg har en mistanke om at jeg trykket "Ikke godkjenn" når telefonen spurte etter lov om å bruke GPS. Jeg endte med å gå inn på innstillinger for Safari og tømme cachen. Da virket det, men det så ut som du måtte ta bort alt, og det kan jo fort være slitsomt.

Jeg har en mistanke om at om man venter noen timer, så kan det være man får opp spørsmål om å godkjenne igjen.

Mvh.
Bjørn Jarle

Takker, kom på riktig spor (badum-dish) .
Trengte ikke slette hele cachen, bare fjerne en blokkering som lå i Chrome

Vedlegg
Screenshot_20210826-133356_Chrome.jpg (236.83 KB, 168 nedlastinger)
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2677834 26/08/2021 12:39
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sorry, fikk ikke med meg at du brukte Chrome. Dårlig gjort å blokkere trailguide da ICON_SMILE

Bj.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2679956 09/09/2021 07:20
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Liker det nye kartet deres, spesielt de mer nøyaktige høydekurvene. Ser ut som dere nå bruker samme grunnlag for høydekurver som MTBmap bruker? Men det ser ut som det er over et år siden kartet ble oppdatert med nyeste OSM-data, stemmer det? Har tegnet inn mye som ikke er med her.

Håper dere også ser på muligheten for å legge inn gul glow og transparent (eller en annen måte å rendre class:bicycle:mtb +/-), og at også "highway:track" kan få farge fra "mtb:scale". Frem til dette er på plass vil mtbmap.no fortsatt være det foretrukne kartet for meg, selv om det mangler tilstrekkelig zoom mange steder.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: espenta] #2679967 09/09/2021 07:36
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Liker det nye kartet deres, spesielt de mer nøyaktige høydekurvene. Ser ut som dere nå bruker samme grunnlag for høydekurver som MTBmap bruker? Men det ser ut som det er over et år siden kartet ble oppdatert med nyeste OSM-data, stemmer det? Har tegnet inn mye som ikke er med her.

Håper dere også ser på muligheten for å legge inn gul glow og transparent (eller en annen måte å rendre class:bicycle:mtb +/-), og at også "highway:track" kan få farge fra "mtb:scale". Frem til dette er på plass vil mtbmap.no fortsatt være det foretrukne kartet for meg, selv om det mangler tilstrekkelig zoom mange steder.

Enig i dine vurderinger :-)

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Stiguide for hele Norge [Re: espenta] #2680009 09/09/2021 09:09
anderfo Offline
Besatt
Besatt

Enig.
Det er en stor fordel at "OSM MTB tracks" er et eget lag (så det kan legges på topp av mange ulike kart) og at det dekker hele verden, men det mangler ennå noen viktige funksjoner (relatert til class:bicycle:mtb og track), samt at det ikke er oppdatert på godt over et år. Så jeg bruker mtbmap.no som baselag.
Håper dette kartlaget kan rendres on-the-fly en gang i framtida, men det koster sikkert en del ressurser...

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2680034 09/09/2021 10:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Finns det noen bra global eller norsk rendering av openstreetmap som har:
höjdekurver
zoom på alla nivåer
skillnad på stiers tydlighet
oppdateras någorlunda ofta
ser bra ut.

Ser ut som att trailguide karten har en del av disse men ikke alle.

Bruker ofta mtbmap och den är bra på det mesta men att man ikke kan zooma långt in i kartan (framförallt ikke utanför for eksempel Trondheim) tycker jag gör den mindre användbar. Ofta trenger jag ikke sykkel merkingen heller.

Skulle gärna haft en oppdaterad mtbmap på alla zoom nivåer där man kan välja att bruke mtb informationen.

Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2680049 09/09/2021 11:37
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Går det an å spørre om det går an å legge Strava Heatmap for løping/rusling til også? Ikke bare for sykling?

Det er en god del bra stier rundt om som ikke vises på Strava heatmap for sykling, men som gløder bra opp når man skifter til løp-varianten, Det blir av og til at jeg legger ut på tur på sånne stier, og tegner inn på OSM.

For eksempel, fotturtraffikken røper ganske greit om der er farbar sti eller ikke, ut fra spreding på de som ferdes til fots. Her, fra Storskarven sør for Røros, ingenting på Sykkel-heatmap, men fullt kaos der jeg tidligere undret på om var mulig å sykle:

[Linket bilde]

Redigert av ØysteinS; 09/09/2021 11:38.
Re: Stiguide for hele Norge [Re: Bjørn J. Kvande] #2680072 09/09/2021 12:36
B
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Hei,

OSM databasen og kartrendringa kommer til å bli satt opp slik at i det i allefall ikke skal ta mer enn ei uke før ting blir oppdatert. Jeg vil gjerne ha det ned til 24 timer, men det spørs helt på ressursbruk osv. Når vi får vår egen oppdatert kopi av databasen, så ligger det også mye bedre muligheter til å rendre OSM MTB tracks "on-the-fly" slik at dette blir enda mer dynamisk. Vi kan også koble til systemet for reviews of conditions reports slik at man kan skrive/sjekke disse for stiene som kommer fra OSM.

Vi kommer til å legge inn Strava Heatmap for løping, men det kommer nok ikke før til våren.

Alle forslag om forbedringer i kartet er super velkomment. Om du har en facebook-konto, så er det en egen tråd her

https://fb.watch/7VKg4awfAr/

(jeg sjekker også dette forumet nå og da).

Mvh.
Bjørn Jarle
Trailguide

Side 13 av 14 1 2 11 12 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå