Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Første Grusrakett og er litt usikker..

Første Grusrakett og er litt usikker.. #2679674 07/09/2021 13:05
B
Bioni Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei,

Utover det jeg har lest av tester og tilgjengelighet, så har jeg har landet på tre forskjellige sykler

Cannondale topstone Carbon 5 ca. 30k
specialized diverge base carbon ca. 33k
Orbea Terra M30 Carbon ca. 28k

Lest at specialized kanskje er den som mest rettet mot grus(?).
Orbea og Cannondale har jeg lest er litt kvassere på asfalten.

Sykkelen vil bli brukt til trening, turer på grus og asfalt.
Over et år, så snakker vi sikkert 70% asfalt vil jeg tippe.

Noen som har erfaringer eller vet litt om disse syklene som kan gi noen innspill?

Takk på forhånd!

Re: Første Grusrakett og er litt usikker.. [Re: Bioni] #2679720 07/09/2021 16:52
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har Topstone 5. Veldig fornøyd med den, virkelig allsidig. Tungt hjulsett og jeg valgte å oppgradere de til Unnas carbon hjulsett (Wide 40) og med de er dette en skikkelig råtass. Siden jeg skulle bruke den på ritt m.m ville jeg ha noe lettere/raskere. Til vanlig grussykling med mye innslag av asfalt og litt sti er selvsagt WTB hjulsettet mer en god nok. Synes den er god på lett sti også. Kjenner noen som har den Orbean også, virker fornøyd de også så tror ikke du gjør noen feil her.

Re: Første Grusrakett og er litt usikker.. [Re: Bioni] #2679741 07/09/2021 19:25
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Har en 2020 Diverge sport, som kanskje har et hårstrå bedre spec (men kjipere geo enn '21 modellen). Veldig fornøyd. Er egentlig stisyklist, så den har fått ekstra deng da jeg ofte ignorerer hvilken sykkel jeg er på. Null problemer. For meg fungerer den også supert på asfalt, og er overraskende komfortabel rundt baut pga relativt mye dekk og future shock.

Alle de du har på lista er gromme i min bok!

Re: Første Grusrakett og er litt usikker.. [Re: Bioni] #2679756 07/09/2021 21:23
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Har en 2021 Diverge Comp E5 – altså alu-versjonen. Dette er min andre gravelsykkel, jeg kom fra en Rondo Ruut AL som ble stjålet i vinter, og Diverge har en geometri jeg trives svært mye bedre på. Mer stabil, men langt fra dorsk. Har satt den opp med Cane Creek eeSilk dempepinne med 20mm vibrasjonsdemping, som i fronten. Merker ikke bevegelsen verken framme eller under setet, men kjenner godt at den tar stinget av alle kanter og støt og bidrar til god kjørekomfort. Lett å sykle sti med også, føles trygg selv i litt hårete steder – «trygg» definert etter «underbiked»-skalaen, selvsagt.

Har jo ikke erfaring med de to andre, så strengt tatt ikke mye verdi i min vurdering, men som de andre her melder: Dette er tre trygge kjøp du vil bli fornøyd med.

Re: Første Grusrakett og er litt usikker.. [Re: Bioni] #2679866 08/09/2021 12:42
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det ligger mange tester av sykler på www.landevei.no og www.terrengsykkel.no de fleste for grussykler med bukkestyre ligger på landevei. Her tester de både enkeltsykler når nyheter dukker opp og flere sykler mot hverandre. Jeg synes de er kjempeflinke til å beskrive bruksområde og egenskaper på sykler. På forumet er alt som er av sykler diskutert et utall ganger.

Når jeg søker på google i skriver "terrengsykkel Specialized Diverge" får jeg raskt opp:

En test av denne modellen (2018), enkelte også denne er bak betalingsmur (men det er det verdt)
https://www.terrengsykkel.no/sykler/grussykkel/specialized-diverge-comp-carbon

En av mange diskusjoner på forumet
https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2621545

Til den bruken du beskriver gitt at grusen (din) består av fine grusveier i marka fremfor innslag av sti, røtter og knot ville jeg valgt en sykkel uten dempere og annet som kan gå i stykker men gjerne innebygd fleks i ramma. Jeg har en helt enkel cannondale SuperX uten fiksfakseri av noe slag men den er lett, rask og har plass til > 40 mm dekk. Jeg har satt den opp med tykk styretape og carbon setepinne som har fin flex for bakenden. Min får jevnlig juling på grus, litt busk og kratt med og uten oppakking. Tenk igjennom om du vil ha noe solid med festepunkter for vesker etc eller noe som nesten er en landeveissykkel.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Første Grusrakett og er litt usikker.. [Re: EmilZipp] #2679902 08/09/2021 18:21
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: EmilZipp

Når jeg søker på google i skriver "terrengsykkel Specialized Diverge" får jeg raskt opp:

En test av denne modellen (2018), enkelte også denne er bak betalingsmur (men det er det verdt)
https://www.terrengsykkel.no/sykler/grussykkel/specialized-diverge-comp-carbon

Har denne modellen Diverge, i blå, den er mye penere. Har ikke all verden av erfaring fra andre sykler, så mulig det er lite jeg kan bidra med. Men her er uansett min erfaring. Har en Cannondale Supersix Ultegra 2012 (50/34-11/28), og en Fuji Cross 1.0 Ultegra 2011 (CX sykkel med 50/34 modifisert til 11/34) og så Diverge 2019 med 48/32 og 11/34). Andre modeller enten totalt utdatert, enkeltturer eller testturer.

Jeg er kjempefornøyd med Diverge-en. Den er stabil samtidig som den er litt leken og responsiv. FutureShock syner jeg faktisk fungerer veldig så bra, og resten av sykkelen føles veldig komfortabel. Om det skyldes FS, den urstygge CG setepinnen, rammen eller dekkene skal jeg ikke si noe om. Har forresten skiftet fra DT Swiss hjulene til Zipp 303S og dekkene til G-One 40 mm (det er til nød plass til 2 mm til på mitt ramme/hjul oppsett). Høy front så jeg har fjernet alle spacere og snudd stemmet, dvs max lavt ut fra utgangspunktet. Stem med større negativ vinkel vurderes. Utvekslingen fungerer bra. Savner ikke tyngre gir på grus, men kunne hatt et ennå lettere gir. Bor og sykler i Drammen og for å komme til grus her blir det en del enten lengre eller bratte bakker. Har satt på 30 mm dekk og 32/11 kassett på de opprinnelige DT Swiss hjulene for å bruke sykkelen til vår/høst sykling og ev veldige (for meg) lange landeveis langturer. Da savner jeg litt tyngre utveksling, men fint med lett utveksling i lengre bakker. Har brukt sykkelen på en del landeveisturer og den fungerer bra til det så lenge fokuset er komfortabel kosetur, en landeveisracer er den ikke. Et lite minus med sykkelen er at kranken sitter veldig lavt. Dette føles faktisk litt på sti/teknisk terreng med en del steiner og ujevnheter, på landevei spiller det mindre rolle. Men det er lavt ned til bakken fra pedalene. Nye utgaven av Diverge har fått hevet kranken noe og fått mer "slakk" MTB geometri har jeg lest. Hvordan dette endrer kjørefølelsen vet jeg ikke.

Redigert av altitude; 08/09/2021 18:24.
Re: Første Grusrakett og er litt usikker.. [Re: Bioni] #2679926 08/09/2021 21:37
B
Bioni Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Takk for alle svar!

Jeg gikk for en Topstone Carbon 5 og jeg har allerede kjøpt meg mine første vinter tights!

Kommer fra 20 år med utelukkende sti og enduro sykling, så dette blir veldig spennende!

Gleder meg!

Re: Første Grusrakett og er litt usikker.. [Re: Bioni] #2679951 09/09/2021 07:14
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
TippTopp & Grattis ! ! !

Det er en kjempeflott sykkel, digger folk som ber om råd og som faktisk klinker til og handler ! beslutningsvegring er en uting :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support, Valentino