Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Klima og forbruk

Klima og forbruk #2679259 05/09/2021 10:42
Papegøyal Offline OP
Troll
OP Offline
Troll
Vet dere hva?

Jeg er ikke villig til å redusere forbruket mitt, jeg.

Dette tror jeg henger sammen med to ting:

1. Jeg føler ikke at jeg har et høyt forbruk eller en høy levestandard. Jeg leier bolig. Jeg kjører dritgammel bil.
2. Jeg har ikke barn, og kommer ikke til å leve uendelig inn i framtida.
3. Jeg bor i Norge, og ila livet mitt er det lite sannsynlig at jeg kommer til å bli rammet av naturkatastrofer.
4. Jeg føler ikke at jeg skylder noen i samfunnet noe som helst. Jeg kan ikke se at samfunnet har gjort så veldig mye for meg. Jeg er bare en produksjonsenhet som resten av dere skal utnytte mest mulig med skatter, dårlig arbeidsmiljø og dårlige arbeidsbetingelser.

Jeg gir så totalt faen. Hvorfor skulle jeg ikke det?

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Klima og forbruk [Re: Papegøyal] #2679647 07/09/2021 12:22
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
store deler av verden gir jo faen allerede og vil ikke ta realitetene innover seg,
tviler på at noen som helst bryr seg om hva enkeltpersoner gjør i Norge - det gjør ingen forskjell til eller fra

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Klima og forbruk [Re: Flamini] #2679650 07/09/2021 12:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Flamini

tviler på at noen som helst bryr seg om hva enkeltpersoner gjør i Norge - det gjør ingen forskjell til eller fra

Uenig - siden det er summen av et digert antall enkeltpersoners forbruk som skaper problemet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Klima og forbruk [Re: GeirK] #2679658 07/09/2021 12:37
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Uenig - siden det er summen av et digert antall enkeltpersoners forbruk som skaper problemet.

Skulle veldig gjerne vært enig med deg Geir. Men er ikke det ass.

Enkeltpersoners forbruk har lite å si, såvidt meg bekjent. Har du noe tall på at dette ikke stemmer?

Såvidt meg bekjent er det industriell produksjon og transport som er det store problemet.

Dvs, om vi sammenligner de ting vanlige folk kan beslutte gjennom sitt personlige forbruk, og de faktorer som profesjonelle og regulative instanser har reelt mulighet og mandat til å beslutte, så blir det private beslutningsgrunnlaget til enkeltpersoner forsvinnende lite.

Det er det profesjonelle markedet og de regulative instanser, globalt og regionalt, som vil avgjøre om menneskeheten endrer på forbruksmønsteret noe som igjen påvirker miljøet.

Er du bedre opplyst på dette, så del gjerne av din eminente kunnskap til oss barn og uopplyste.

Re: Klima og forbruk [Re: Papegøyal] #2679659 07/09/2021 12:41
Juffe Offline
Besatt
Besatt
And in the other corner...

'...once more, and more intensity!'
Re: Klima og forbruk [Re: Papegøyal] #2679660 07/09/2021 12:43
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Er det forskjell i forbruket om man leier eller eier bolig?

Re: Klima og forbruk [Re: Juffe] #2679662 07/09/2021 12:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Juffe
And in the other corner...

The popcorner?

Re: Klima og forbruk [Re: Vestmarka] #2679663 07/09/2021 12:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Vestmarka
Er det forskjell i forbruket om man leier eller eier bolig?

Ja, det er bedre å leie enn å eie for miljøet.

Re: Klima og forbruk [Re: mtbmaniac] #2679664 07/09/2021 12:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mtbmaniac

Såvidt meg bekjent er det industriell produksjon og transport som er det store problemet.
.

Det blir litt som å si at det er ikke folks sydenturer som slipper ut CO2, men jet fuel som forbrennes i flymotorer.

Enkeltmenneskers forbruk fordrer da vitterlig produksjon og transport.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klima og forbruk [Re: GeirK] #2679666 07/09/2021 12:51
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

.

Det blir litt som å si at det er ikke folks sydenturer som slipper ut CO2, men jet fuel som forbrennes i flymotorer.

Enkeltmenneskers forbruk fordrer da vitterlig produksjon og transport.

Jeg ba deg om tall, ikke drodling og spekulasjon.

Har du tall?

Re: Klima og forbruk [Re: Papegøyal] #2679667 07/09/2021 12:54
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
generell aviation:

Global aviation (including domestic and international; passenger and freight) accounts for:

1.9% of greenhouse gas emissions (which includes all greenhouse gases, not only CO2)
2.5% of CO2 emissions
3.5% of ‘effective radiative forcing’ – a closer measure of its impact on warming.

The latter two numbers refer to 2018, and the first to 2016, the latest year for which such data are available.

https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-aviation

Dette skiller ikke mellom aviation for privat konsum og for profesjonell aktivitet.

Mistenker uansett at utslipp gjennom flyaktivitet / aviation står for en relativt liten andel av utslipp, og at fx industriell produksjon står for svært større andel av utslipp og dermed er et svært mye større problem enn om noen "flyr litt privat" (satt på spissen, det med "fly litt privat").

Dermed er også regulative ordninger svært mye viktigere enn flyving.

Eksempelvis,
- all produksjon settes ut fra Norge til Kina
- Kina driter i global forurensning/ utslipp
- utslipp globalt går opp X%, og kan også gå ned X%, om kinesiske, eller norske, myndigheter setter til verks tiltak.

Fx:
- Kinesiske myndigheter kunne gjort noe for å redusere utslipp i Kina.
- Norske myndigheter kunne tatt tilbake produksjonen til lavutslippsland.

Til sammenligning fra regulatoriske myndigheter, kan den enkelte forbruker gjøre fint lite.

Re: Klima og forbruk [Re: mtbmaniac] #2679668 07/09/2021 12:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei. Det gjorde du ikke før ETTER at du skrev denne påstanden. Se under

Har du tall?

På hva da?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klima og forbruk [Re: mtbmaniac] #2679669 07/09/2021 12:57
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei. Det gjorde du ikke før ETTER at du skrev denne påstanden. Se under

Har du tall?

På hva da?

Svar på din påstand og ditt spørsmål:

1: Det du sier her stemmer ikke.

2: Svaret er nedenfor, og ovenfor i den opprinnelige posten som her er gjentatt nedenfor

Enkeltpersoners forbruk har lite å si, såvidt meg bekjent. Har du noe tall på at dette ikke stemmer?

Dvs, om vi sammenligner de ting vanlige folk kan beslutte gjennom sitt personlige forbruk, og de faktorer som profesjonelle og regulative instanser har reelt mulighet og mandat til å beslutte, så blir det private beslutningsgrunnlaget til enkeltpersoner forsvinnende lite.

Det er det profesjonelle markedet og de regulative instanser, globalt og regionalt, som vil avgjøre om menneskeheten endrer på forbruksmønsteret noe som igjen påvirker miljøet.

Er du bedre opplyst på dette, så del gjerne av din eminente kunnskap til oss barn og uopplyste.

Re: Klima og forbruk [Re: Papegøyal] #2679671 07/09/2021 12:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nå kommer i tillegg til CO2 også 'contrails', som selv om de er kortvarig, tror jeg, mer enn fordobler andelen flytrafikk har i regnskapet.

Redigert av Tange; 07/09/2021 13:01. Rediger grunn: Som vel faller under radiativ forcing egentlig.
Re: Klima og forbruk [Re: Tange] #2679672 07/09/2021 13:03
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange
Nå kommer i tillegg til CO2 også 'contrails', som selv om de er kortvarig, tror jeg, mer enn fordobler andelen flytrafikk har i regnskapet.

Ja uff, man kan bli ateist av mindre ICON_WINK

Re: Klima og forbruk [Re: mtbmaniac] #2679673 07/09/2021 13:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Trenger du tall for å forstå at utslipp fra feks mobiltelefonproduksjon er en direkte konsekvens av at enkeltpersoner kjøper mobiltelefoner?

- Robert Green Ingersoll
Re: Klima og forbruk [Re: mtbmaniac] #2679676 07/09/2021 13:10
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan vel snu på det og spørre: Har du noen tall på at dette stemmer?

Man kan vel ikke se på det ene og utelukke det andre. De to tingene henger vel sammen? Uten forbruk får du ikke produksjon og uten produksjon får du ikke transport. Supply and demand. Ser for meg at de færreste industrier produserer mer og mer uten å ha en kjøper på det de selger. Da går de ganske for konkurs regner jeg med.

Det er vel vanskelig å sammenligne en enkeltperson med industriell produksjon og transport. Da må du vel sammenligne produksjon av en enkelt gjenstand og dens transport til evnt marked.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Klima og forbruk [Re: H.Iversen] #2679678 07/09/2021 13:17
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ivers.

Ja og ok, hører hva du ser. Samtidig sier du ikke så mye. Hva er poenget ditt?

Og nei jeg har ikke tenkt å finne frem tall bare fordi du snur på spørsmålet og slenger det tilbake. Geir fremla en påstand - det er summen av et digert antall enkeltpersoners forbruk som skaper problemet - og det ligger på ham å underbygge påstanden og rasjonalet som ligger bak. Så langt har han først latt som at han ikke ble bedt om å underbygge påstanden, og deretter stilt et motspørsmål. En som stadig avkrever folk svar og påberoper seg intellektuell og diskusjonsteknisk overlegenhet, og snakker ned andres til det kjedsommelige og provoserende, bør følge sine egne regler i det minste, ellers vil det være naturlig å konkludere at han ikke følger sine egne strenge, og angivelig eneste rette, moralregler. Det finnes definisjoner på slikt:

Sitat: SNL

h*kler
Uttrykket blir ofte brukt om person som gir sterkt uttrykk for strenge moralregler, men selv handler umoralsk i det skjulte – en falsk og skinnhellig person.

Re: Klima og forbruk [Re: mtbmaniac] #2679679 07/09/2021 13:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ivers.

Og nei jeg har ikke tenkt å finne frem tall bare fordi du snur rundt på spørsmålet. Geir fremla en påstand - det er summen av et digert antall enkeltpersoners forbruk som skaper problemet - og det ligger på ham å underbygge påstanden og rasjonalet som ligger bak. Så langt har han latt som at han ikke ble bedt om å underbygge påstanden, deretter har han stilt et motspørsmål. En som stadig avkrever folk svar og påberoper seg intellektuell og diskusjonsteknisk overlegenhet, og snakker ned andres til det kjedsommelige og provoserende, bør følge sine egne regler i det minste, ellers vil det være naturlig å konkludere at han ikke følger sine egne strenge moralregler. Det finnes definisjoner på slikt:

h*kler
Uttrykket blir ofte brukt om person som gir sterkt uttrykk for strenge moralregler, men selv handler umoralsk i det skjulte – en falsk og skinnhellig person.

Hjelpe meg. Kan du forklare meg hvilke tall du trenger for å godta at utslipp fra feks mobiltelefonproduksjon og transport av disse er en direkte konsekvens av at enkeltpersoner kjøper mobiltelefoner? Så snart jeg har dette, skal jeg forsøke å skaffe dem.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klima og forbruk [Re: mtbmaniac] #2679680 07/09/2021 13:22
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Alt ender opp hos en forbruker, selv om utslippene stammer fra produksjon og transport. Hvis forbruker kalkulerer inn utslipp i sine valg så vil man få en endring i produksjon og transport. Spørsmålet er vel om dette skal være individuelle avgjørelser eller gjøres av myndighetene.

Jeg tror som deg at de fleste vil velge det som gir mest valuta for pengene. Hvis du kan velge mellom en mobil produsert av barn i Kina til 5.000 eller en identisk telefon som kortreist, økologisk og produsert på Røros til 20.000 så vil de fleste handle fra Kina. Utslippene fra produksjon og transport må prises inn i produktene på et eller annet vis.

Redigert av Dexter; 07/09/2021 13:22.
Re: Klima og forbruk [Re: GeirK] #2679681 07/09/2021 13:24
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ivers.

Og nei jeg har ikke tenkt å finne frem tall bare fordi du snur rundt på spørsmålet. Geir fremla en påstand - det er summen av et digert antall enkeltpersoners forbruk som skaper problemet - og det ligger på ham å underbygge påstanden og rasjonalet som ligger bak. Så langt har han latt som at han ikke ble bedt om å underbygge påstanden, deretter har han stilt et motspørsmål. En som stadig avkrever folk svar og påberoper seg intellektuell og diskusjonsteknisk overlegenhet, og snakker ned andres til det kjedsommelige og provoserende, bør følge sine egne regler i det minste, ellers vil det være naturlig å konkludere at han ikke følger sine egne strenge moralregler. Det finnes definisjoner på slikt:

h*kler

Hjelpe meg. Kan du forklare meg hvilke tall du trenger for å godta at utslipp fra feks mobiltelefonproduksjon og transport av disse er en direkte konsekvens av at enkeltpersoner kjøper mobiltelefoner? Så snart jeg har dette, skal jeg forsøke å skaffe dem.

Jeg vet ikke, er ikke ekspert på dette. Humor me/ us, med et eller annet spennende og interessant.

Det kan vil god diskusjon av det, som vel er det du leter etter?

Eller - er du her mest for å hamre på folk, enn for å bidra til god og faglig opplysende diskusjon?

Re: Klima og forbruk [Re: Dexter] #2679682 07/09/2021 13:26
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dexter

Alt ender opp hos en forbruker, selv om utslippene stammer fra produksjon og transport. Hvis forbruker kalkulerer inn utslipp i sine valg så vil man få en endring i produksjon og transport. Spørsmålet er vel om dette skal være individuelle avgjørelser eller gjøres av myndighetene.

Jeg tror som deg at de fleste vil velge det som gir mest valuta for pengene. Hvis du kan velge mellom en mobil produsert av barn i Kina til 5.000 eller en identisk telefon som kortreist, økologisk og produsert på Røros til 20.000 så vil de fleste handle fra Kina. Utslippene fra produksjon og transport må prises inn i produktene på et eller annet vis.

Det høres fornuftig og rimelig ut. Dvs, myndigheter her kunne lagt en skatt på det at ting produseres ute, for å få produksjon flyttet tilbake.

(eller motsatt, subsidiert lokal produksjon)

Re: Klima og forbruk [Re: mtbmaniac] #2679683 07/09/2021 13:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg vet ikke, er ikke ekspert på dette. Humor me/ us, med et eller annet spennende og interessant.

Det kan vil god diskusjon av det, som vel er det du leter etter?

Eller - er du her mest for å hamre på folk, enn for å bidra til god og faglig opplysende diskusjon?

Nei. Det er du som hamrer. Det følger helt logisk at når enkeltpersoner kjøper mobiltelefoner så skaper dette et marked for produksjon og transport av mobiltelefoner.

Synes du det er ulogisk?

Hvis folk slutter å kjøpe terrengsykler, vil etter hvert utslippene fra produksjon og transport av sykkeldeler forsvinne fordi markedet forsvinner.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klima og forbruk [Re: Dexter] #2679684 07/09/2021 13:30
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
For øvrig en dårlig unnskyldning til og ikke tenke miljø i sitt forbruk.

Selv om de regulative instanser ikke har klart å få dette på plass så er det fortsatt ingen unnskyldning for og ikke ta noe hensyn til miljø når man handler.

Re: Klima og forbruk [Re: mtbmaniac] #2679685 07/09/2021 13:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det høres fornuftig og rimelig ut. Dvs, myndigheter her kunne lagt en skatt på det at ting produseres ute, for å få produksjon flyttet tilbake.

Har för mig att själva transporten har en väldigt liten del av utslippet och prisen.

Gör antagligen ingen stor forskjell hvis vi har ett stort forbruk av produkter som har tillverkas i Røros jämfört med i Kina.

Re: Klima og forbruk [Re: mtbmaniac] #2679686 07/09/2021 13:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dvs, myndigheter her kunne lagt en skatt på det at ting produseres ute, for å få produksjon flyttet tilbake.

Man kan ikke flytte noe "tilbake" som aldri har vært der. Dette vil fordre at feks Samsung går med på å produsere mobiltelefoner på Røros fremfor i Sør-Korea. Jeg ser ikke helt hvilke incentiver som skal sikre det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klima og forbruk [Re: Papegøyal] #2679687 07/09/2021 13:32
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig jeg tar feil nå, men var det ikke Eriksson som ble produsert i Halden? Alcatel?
Et eller annet slik. Før det ble sendt ut.

Uansett, jeg SKJØNNER POENGET DITT GEIR.

Samtidig, man kan flytte produksjon til Norge, om man vil og legger finansielle muskler bak.

Re: Klima og forbruk [Re: Papegøyal] #2679688 07/09/2021 13:35
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Papegøyal
Jeg gir så totalt faen. Hvorfor skulle jeg ikke det?

For meg oppleves det som en mye bedre tilnærming til dilemmaet enn å si én ting og gjøre noe annet.

Det er alt for mange som enten høster eller har høstet godt av sin skjødesløse omgang med ikke fornybare ressurser som sitter og veiver med finger og høye høye hester. Det gjør at man ikke får bygget en kultur for noe annet, fordi man ser alltid på hvordan kulturens spilleregeler gir mening. Trådstarter ser jo helt klart at det er mennesker som ikke spiller etter reglene som stort sett bestemmer over politikk og økonomi, så hvorfor gidde selv.

Re: Klima og forbruk [Re: mtbmaniac] #2679689 07/09/2021 13:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Erikson ble produsert i Halden såvidt jeg vet Geir.

Det vet jeg ingen ting om. Det var uansett i en helt annet tid med helt andre produksjonsvolumer og -teknikker enn dem man bruker i dag.

Jeg ser ikke hva vi skal lokke Samsung og Apple med for å legge produksjonen til Røros.

- Robert Green Ingersoll
Re: Klima og forbruk [Re: fredriks] #2679692 07/09/2021 13:37
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks

Har för mig att själva transporten har en väldigt liten del av utslippet och prisen.

Gör antagligen ingen stor forskjell hvis vi har ett stort forbruk av produkter som har tillverkas i Røros jämfört med i Kina.

Du har et poeng. Mobiler er ganske små og frakt av dem KAN være en liten del av regnestykket. Her skulle vi gjerne hatt noen tall.

Men dessverre er ikke Geir særlig istand eller villig til å hjelpe med den enkle oppgaven han ble bedt om for å underbygge poenget sitt, som ville hjulpet oss på vei.

Det KAN være at også frakt av mobiler fra Asia til Europa representerer en stor andel av regnestykket for frembringing til sluttbrukeren. Eller det kan være at fx frembringing av råmaterialene som må til, er det som skaper den store mengden utslipp.

For øyeblikket spekulerer vi bare.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå