Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Er Enyaq det åpenbare valget for meg?

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2679025 03/09/2021 07:02
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Sitat: Ugla

Jeg gleder meg fremdeles til hver kjøretur i min Model S, nå snart tre år etter at jeg kjøpte den. Det har ikke skjedd med noen bil jeg har hatt før, og er rett og slett et lite påslag i livskvalitet.

Jeg har hatt min facelift TMS i snart fem år, det er en bil av middels teknisk og opplevd kvalitet, så godt å se at noen kan få et påslag av livskvalitet av dette. For egen del er jeg overhodet ikke der, den bringer meg fra A til B, den hadde premium pris, men det er ingen premium opplevelse, til det er det for mye som ikke er godt nok og hvor også Ford og Opel og dets like er bedre. Akkurat nå må jeg vente en måned på verkstedtime fordi minnekortet til Navi har nådd end-of-life, noe som veldig mange eiere opplever om dagen som følge av at Tesla endelig oppdaterer kartene.

Bilene ble en god del bedre på et tidspunkt mellom når du kjøpte og da jeg kjøpte. Jeg har MCU2, som er en helt annen opplevelse, samt et langt finere interiør. At den tekniske kvaliteten er litt under hva jeg har hatt på andre biler, var jeg forberedt på - totalopplevelsen er fremdeles utrolig bra. Jeg har en bil med nyttige funksjoner INGEN andre biler har. Som feks i dag - når kona skulle kjøre til et sted hun ikke har kjørt før, da bare delte jeg Google Maps-lokasjonen med bilen mens vi spiste frokost og da står navigasjonen stilt inn på den når hun begynner å kjøre.

Premium pris, ja - men med 0,99% rente og 3000 kroner spart i bompenger og drivstoff per måned, hadde jeg endt opp med en brukt Ford Focus eller lignende med et vanlig billån og samme låneutgifter. Og ja - restverdien i bilen og restsaldo på lånet er omtrent likt etter hva finn.no forteller meg.

Jeg har hatt noe småplukk, men dette har vært tatt til avtalt tid hos Tesla i Trondheim, eller ved at de har kommet hjem til meg. Det gikk noen lysdioder i stripa på hovedlyset, den skiftet Tesla inni garasjen min mens jeg hadde hjemmekontor.

75000km nå og har veldig lite lyst på noe annet.

Du tar feil, min facelift TMS har temmelig likt interiør som det du har, når jeg sammenligner med en kollega som har en sen 2018 TMS100D. Støy etc. er også helt likt, i det minste for mitt øre, kollegaen og jeg kjører mye sammen i hverandres biler og ingen av oss merker forskjell. MCU2 gir da virkelig ikke veldig mye ift. kjøreopplevelsen, og jeg er totalt indifferent til å spille eller se på Netflix på skjermen når jeg lader, litt mer data i displayet, noe bedre når du skal parkere ved at du får med sidekameraene, ingen forskjell i autopilot på motorvei der er de ca. like gode/dårlige osv. Til gjengjeld har jeg ekte skinn i setene noe jeg synes er finere enn det veganske de innførte rett etter at jeg kjøpte min.

Tesla Skøyen som er der min bil har vært mest ved behov har vært helt elendig, blir spennende å se neste (og forhåpentligvis siste) gang jeg drar dit nå i slutten av måneden.

Lars-Erik
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Øyvind V] #2679026 03/09/2021 07:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Øyvind V
. Og når jeg tenker etter er det egentlig svært få (fysiske) ting her i livet som gir meg glede.

En klok person sa at "Rikdom er ikke hva en eier, men hva en opplever" - men her er det sammenheng, da.

Bil, hjemmekino, kjøkken ute og inne, stisykkel, toppturutsyr etc er klider til unike opplevelser. Derfor gir de meg glede. Ikke det at jeg eier dem.

Men så kan en også si at rikdom er de tingene en kan - de ferdighetene en har investert tid på å tilegne seg. Og de er det ingen med mer penger som kan kjøpe seg til. Sorry elsyklister.

Men nå ble det filosofisk her.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2679028 03/09/2021 07:09
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: H.Iversen

Er i prosessen med å bytte ut fruens Volvo V40CC med en brukt Renault Zoe i løpet av neste uke, så inshallah er familien helelektrisk før sommeren 2022. Som en apropops til det: Fruen kjører svært lite, type til og fra hjemme til skolen og "sentrum" som ligger 1-2 km fra hjemmet vårt + en gang i uken kjører hun til nabobyen som er ca 6 mil tur/retur. Jeg kjører 6 mil tur/retur til jobb hver dag. Hvis vi begge har elbil, trenger vi da to ladere eller kunne vi klart oss med kun en? Zoe'en har en rekkevidde på ca 30 mil så i teorien vil hun kun trenge å lade kanskje en gang i uka.

Det kommer litt an på kapasiteten på laderen, med f.eks 20A ladekapasitet (minste pakkene er som regel 16-20A) vil du få banka inn rundt 4,5kw/t. Dvs at det tar en knapp time å lade opp forbruket til kona di, og antar man at du bruker 2kw/mil vil det ta i underkant av 2 timer å lade opp ditt forbruk.
Dessuten så får du ladebokser som har to uttak, det skulle være løse utfordringen svært enkelt.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2679030 03/09/2021 07:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du tar feil, min facelift TMS har temmelig likt interiør som det du har, når jeg sammenligner med en kollega som har en sen 2018 TMS100D.

Du har i alle fall mye blankere detaljer i kant rundt skjermer, luftekanaler, samt på ratt på dører, som jeg synes ser litt billig ut. Jeg liker den antrasittgrå, matte fargen bedre. Vet ikke om du har alcantara oppå dashbordet. 2017 og tidlig 2018 har dette og det synes jeg litt harry ut. Ellers er det vel ganske likt, når jeg tenker meg om. 2015-setene i ekte skinn har jeg ikke sett live, så de kan jeg ikke uttale meg om.

MCU2 gir da virkelig ikke veldig mye ift. kjøreopplevelsen,

Noe gir den:
Brukbar nettleser
Sentry mode med opptak
Dashcam
Langt mer responsiv pan/zoom i kartet
Dagsrevyen når du sitter på ei ferge er ikke must, men veldig OK.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2679040 03/09/2021 07:46
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Det kommer litt an på kapasiteten på laderen, med f.eks 20A ladekapasitet (minste pakkene er som regel 16-20A) vil du få banka inn rundt 4,5kw/t. Dvs at det tar en knapp time å lade opp forbruket til kona di, og antar man at du bruker 2kw/mil vil det ta i underkant av 2 timer å lade opp ditt forbruk.
Dessuten så får du ladebokser som har to uttak, det skulle være løse utfordringen svært enkelt.
Jeg blir å kjøpe en sånn Easee-boks da jeg har Tibber som strømleverandør. Jeg drar hjemmefra om morgenen ca kl 0725, tenker at jeg napper ut ladekabelen av min bil og setter den i fruen sin bil da så får jeg brukt "landstrøm" til å varme opp kupé og batterier på min før jeg drar om morgenen og så får hennes bil litt lading før hun eventuelt skal avgårde noen plass. Det er kun en dag i uka hun kjører på morgenen da eldstemann går eller sykler alene på skolen, og de dagene er det uansett ikke før kl 09 ca hun kjører.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Kjesk] #2679043 03/09/2021 08:15
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Kjesk
Sitat: Supermann
Ingen har nevnt det enda, men vil bare skyte innpå at Enyaq, ID4 og Q4 er dritkjedelige biler. Effektive og gode, men forbannet kjedelige.

Vi har alle forskjellig smak, men ble nysgjerrig på hva du mener motsatsen til dette er? Gi et eksempel på en ikke-kjedelig bil.

En ikke kjedelig bil er en som vekker emosjoner. For meg så kan disse være både positive og negative. Jeg synes eksempelvis at BMW I3 eller Tesla Model X er eksempler på biler som er langt mer spennende. Begge disse prøver å henvende seg til kundene med et snev av emosjoner. De er gode, ikke perfekte og prøver å være annerledes på godt og vondt. Den noe eldre Skoda Roomster, som også er nevnt i tråden, vil jeg mene også et eksempel på en vesentlig mer spennende bil.

En kan også snu på det og påstå at omtrent alle andre biler bortsett fra VW Tiguan i sølvgrå er mer spennende enn ID4/Enyaq/Q4. Og da mener jeg også hvilkensomhelst 15 år gammel Toyota Yaris med automat.

I ID4 så har man lav effekt, fullstendig døde kjøreegenskaper, irriterende hovedenhet og et klinisk interiør. Og bilen er bevisst laget sånn.

Å være den som rusher for å kjøpe denne bilen nå virker spesielt for meg, da det kommer til å bli høyt verditap de første årene på disse modellene. For å kjøpe ID4/Enyaq mener jeg du må være emosjonelt drevet. Og hva er vel særere enn å være emosjonelt drevet for å kjøpe en emosjonsløs bil?

Tror min rant er over nå.

Ut på tur!

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Supermann] #2679047 03/09/2021 08:27
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
En ikke kjedelig bil er en som vekker emosjoner. For meg så kan disse være både positive og negative. Jeg synes eksempelvis at BMW I3 eller Tesla Model X er eksempler på biler som er langt mer spennende. Begge disse prøver å henvende seg til kundene med et snev av emosjoner. De er gode, ikke perfekte og prøver å være annerledes på godt og vondt. Den noe eldre Skoda Roomster, som også er nevnt i tråden, vil jeg mene også et eksempel på en vesentlig mer spennende bil.

En kan også snu på det og påstå at omtrent alle andre biler bortsett fra VW Tiguan i sølvgrå er mer spennende enn ID4/Enyaq/Q4. Og da mener jeg også hvilkensomhelst 15 år gammel Toyota Yaris med automat.

I ID4 så har man lav effekt, fullstendig døde kjøreegenskaper, irriterende hovedenhet og et klinisk interiør. Og bilen er bevisst laget sånn.

Å være den som rusher for å kjøpe denne bilen nå virker spesielt for meg, da det kommer til å bli høyt verditap de første årene på disse modellene. For å kjøpe ID4/Enyaq mener jeg du må være emosjonelt drevet. Og hva er vel særere enn å være emosjonelt drevet for å kjøpe en emosjonsløs bil?

Men dette er jo en fullstendig subjektiv mening, og derfor irrelevant for alle andre enn deg. Onkelen min elsker den nye Enyaqen sin og gleder seg til hver kjøretur.

At du nevner Model X som en spennende bil sier vel sitt om subjektivitet også. Utover måkevingene mener jeg den er inspirasjonløs klump av en bil. Men hey, det spiller jo ikke noen rolle, for jeg skal ikke kjøpe den! Våre subjektive meninger om kjedelig/ikke kjedelig er ikke relevant for andre sine bilkjøp.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Jacobsen] #2679051 03/09/2021 08:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Jacobsen
Utover måkevingene mener jeg den er inspirasjonløs klump av en bil.

Utvendig, ja. Men utsikten gjennom den frontruta som strekker seg over hodet ditt er en opplevelse. Opplevelsen fra innsiden i TMX selv i baksetene synes jeg er ganske unik.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2679053 03/09/2021 08:33
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg blir å kjøpe en sånn Easee-boks da jeg har Tibber som strømleverandør. Jeg drar hjemmefra om morgenen ca kl 0725, tenker at jeg napper ut ladekabelen av min bil og setter den i fruen sin bil da så får jeg brukt "landstrøm" til å varme opp kupé og batterier på min før jeg drar om morgenen og så får hennes bil litt lading før hun eventuelt skal avgårde noen plass. Det er kun en dag i uka hun kjører på morgenen da eldstemann går eller sykler alene på skolen, og de dagene er det uansett ikke før kl 09 ca hun kjører.

Da skulle du være godt berget, selv med bare 20A lading.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Jacobsen] #2679056 03/09/2021 08:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men dette er jo en fullstendig subjektiv mening, og derfor irrelevant for alle andre enn deg. Onkelen min elsker den nye Enyaqen sin og gleder seg til hver kjøretur.

At du nevner Model X som en spennende bil sier vel sitt om subjektivitet også. Utover måkevingene mener jeg den er inspirasjonløs klump av en bil. Men hey, det spiller jo ikke noen rolle, for jeg skal ikke kjøpe den! Våre subjektive meninger om kjedelig/ikke kjedelig er ikke relevant for andre sine bilkjøp.

Amen

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2679065 03/09/2021 09:14
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bil for meg er 100% et verktøy for å få meg fra A til B. For all del, jeg liker biler men jeg har svært mange andre behov og ønsker som skal fylles før en (for meg) unødvendig dyr bil blir vurdert.

De viktigste tingene for meg med en bil er at den er driftssikker, trafikksikker (om man skulle kræsje), komfortabel samt praktisk til våre behov (plass, krok, god nok rekkevidde). Jeg har ikke råd, eller er ikke villig til å ta meg råd, til en "kul" bil som dekker mine behov.

Der har du meg for 3 år siden når jeg startet min tråd, så hadde jeg vært i samme situasjon i dag så hadde nok Enyaq stått veldig høyt på min liste, kanskje aller øverst faktisk.
Men se på meg nå, i dag er mitt forhold til bilen min ganske annerledes enn det var før. Etter 2,5 år med min elbil har det skjedd noe med meg, jeg har blitt veldig mye mer glad i bilen min og gleder meg til hver eneste tur, det er sjukt..

Mulig at Enyaq ikke gir rattlås hos mange, men jeg tror at du vil oppleve at du synes det er i alle fall bittelittegranne morsommere å sette seg i bilen om du kjøper Skoda enn du har vært vant til.
Den er i mine øyne en av de penere elbilene i den klassen, og uansett så vil den være mange hakk opp i komfort og kulhet sammenlignet med, unnskyld meg, det fossile droget du har vært vant til. Tviler på at den er kjedelig selv om den er praktisk og fornuftig.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2679070 03/09/2021 09:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Utover måkevingene mener jeg den er inspirasjonløs klump av en bil.

Utvendig, ja. Men utsikten gjennom den frontruta som strekker seg over hodet ditt er en opplevelse. Opplevelsen fra innsiden i TMX selv i baksetene synes jeg er ganske unik.

Ja, det minner veldig mye om utsikten fra 2CV-en, sspesielt i baksetene.
Den innvendige opplevelsen var for øvrig ikke av samme nivå.

ICON_SMILE

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2679084 03/09/2021 10:28
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Ripen
unnskyld meg, det fossile droget du har vært vant til.
Hva behager? Disser du Astraen min?? ICON_WINK

Spøk til side. Å gå fra en 2011-modell til 2020-2021ish uansett om det er elbil eller fossil vil være en ekstrem forbedring på de fleste områder så jeg vil nok trives svært godt i en Enyaq, ja. Og jeg, som du, mener subjektivt at den er av de fineste bilene i sin klasse rett og slett for den ser minst ut som en elbil i mine øyne. Den ser faktisk ut som en vanlig bil og har plass og løsninger som du finner på en vanlig bil, virker det hvertfall som uten å selv ha prøvd den. Gimmicker blir fort gammelt etter min mening. Eksempelvis fotskammelen på Ioniq 5 (?) som umiddelbart slår meg som en helt latterlig unødvendig fordyrende gimmick, dog skal det sies at det og ikke er erfaringsbasert.

Den første Ioniq + diverse hybridbiler (Prius mf) + Leaf osv synes jeg alle har prøvd så jævla hardt å se "annerledes/moderne/romskip" på en slik måte at de rett og slett byr meg imot. Det samme med måkevingene på Tesla X. Hadde den hatt vanlige dører skulle jeg teoretisk sett kunne vurdert det, men for meg er det (en av flere) grunn til å utelukke den.

Føler Enyaq er den første elbilen som kan kalles ei stasjonsvogn. Jeg vil ikke ha en SUV. Synes de fleste suv'er gir deg høyere bakkeklaring og sitteposisjon på bekostning av bagasjeromsplass men til en høyere pris. Eksempelvis V60 vs XC60...

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2679088 03/09/2021 11:01
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ripen
unnskyld meg, det fossile droget du har vært vant til.
Hva behager? Disser du Astraen min?? ICON_WINK

Det samme med måkevingene på Tesla X. Hadde den hatt vanlige dører skulle jeg teoretisk sett kunne vurdert det, men for meg er det (en av flere) grunn til å utelukke den.

Ja, har hatt Astra 2004 og 2013 modell selv. ICON_LAUGH

Det heter falkevinger, men uansett så er de dørene noe av det jeg liker best med X'en min, de er vanvittig praktiske for oss som har et par unger.
Når jeg fikk bilen var ungene 5 år gamle, nå er de 7,5 år og det er utrolig deilig å slippe angsten for at de skal smelle dørene rett i nabobilen hver gang man parkerer på en P-plass, falkevingene gir meg lave skuldre og null stress ved parkering.
I tillegg er bilen ganske høy og med den store døråpningen er det behagelig å spenne fast setebeltene på ungene uten å få kink i ryggen eller strekkskader.

Det eneste som hadde vært mer praktisk er skyvedører, da kunne man hatt lastestativ på taket også. Men om du noen gang får oppleve bagasjeplassen i en X så skjønner du at det kun er ski man egentlig trenger takboks for. Ellers er nok en kassebil det du trenger.
Vi har 5 seter og jeg ler av Passaten jeg hadde hver gang jeg pakker bilen for tur med familien.

Nå har jeg vært på Tesla verksted kun 1 gang med min bil, for å bytte defekt ladekabel, men jeg ville helt klart tenkt som du at jeg ønsker ett eller flere verksted i nærheten av der jeg bor, noe jeg har.

Jeg tror jeg ville valgt Enyaq om jeg var deg.
Nå vet ikke jeg om de har fått orden på den begredelige appen sin ennå (VW/Audi/Skoda) men det ville jeg i alle fall sjekka om du ikke skal ha bilen i garasje om vinteren.
Mildt sagt frustrerende å måtte ut og rive opp frosne dører pga en app som du ikke får satt igang oppvarming med. Fruen har e-Golf og nå har jeg fått kniven på strupen og klar beskjed om at det går ikke 1 vinter til med den bilen om jeg ikke rydder plass i garasjen til henne. *gulp*

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2679089 03/09/2021 11:18
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Du tar feil, min facelift TMS har temmelig likt interiør som det du har, når jeg sammenligner med en kollega som har en sen 2018 TMS100D.

Du har i alle fall mye blankere detaljer i kant rundt skjermer, luftekanaler, samt på ratt på dører, som jeg synes ser litt billig ut. Jeg liker den antrasittgrå, matte fargen bedre. Vet ikke om du har alcantara oppå dashbordet. 2017 og tidlig 2018 har dette og det synes jeg litt harry ut. Ellers er det vel ganske likt, når jeg tenker meg om. 2015-setene i ekte skinn har jeg ikke sett live, så de kan jeg ikke uttale meg om.

MCU2 gir da virkelig ikke veldig mye ift. kjøreopplevelsen,

Noe gir den:
Brukbar nettleser
Sentry mode med opptak
Dashcam
Langt mer responsiv pan/zoom i kartet
Dagsrevyen når du sitter på ei ferge er ikke must, men veldig OK.

Det var dine ord at bilen ble en god del bedre, blankere lister er neppe i kategorien bedre, det er smak og behag, det samme kan sies om Alcantara eller ikke på deler av dashbordet. Og min del er fremdeles en sen 2016 Facelift som var den modellen som introduserte både interiør og eksteriør slik det er i dag inntil den nye S'en kommer på veien til neste år. Interiørmessig har S gått mot billigere løsninger senere ved å fase ut skinn og fjerne alcantara og i den grad man har utviklet seg så er det til dårligere/billigere løsninger i interiøret.

De tingene du lister opp har med unntak av evt. repsonsiv skjerm lite å si for en kjøreopplevelse, Ut fra et underholdningsperspektiv har nettleser liten verdi, sentry mode og dashcam har en verdi, langt mer responsiv skjerm er en vurderingssak, den er mer enn tilstrekkelig slik den er med MCU 1,5 som er det jeg har. Dagsrevy og film på en stående skjerm klarer jeg ikke å se særlig verdi i.

Så en god del bedre, ikke i det hele tatt, vi snakker detaljer - ingenting som forsvarer ett bytte når du først har en S som ser kliss lik ut som en ny utvendig og temmelig lik som jeg skrev interiørmessig. Til gjengjeld har min bil en regnsensor som alltid virker, der er det høyst variabelt hvordan det ligger an med en MCU2 bil, noen fungerer det greit for andre overhodet ikke, leser skilter uten problemer, har minimalt med fantombremsing både nå og tidligere.

Lars-Erik
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2679090 03/09/2021 11:20
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vet ikke med VW/Skoda, men Audi sin app har fungert 99 av 100 ganger siden vi fikk bilen. Den er ikke vanvittig kjapp, men funker betraktelig bedre og raskere enn f.eks Volvo sin.
VW E-Golf og appen der (om man kan kalle det en app) er jo en tragisk historie. Men dette kan man jo be om en gjennomgang av ved eventuell prøvekjøring, så man får sett appen i bruk, og om den faktisk funker. Bare å håpe den ikke er bygget videre på fra E-Golf ICON_WINK

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Jacobsen] #2679092 03/09/2021 11:28
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Selvfølgelig er det subjektivt, men jeg tror ikke jeg er helt alene om å synes det er absurd å bruke masse penger(lånte?!) på et produkt som er dørgende kjedelig.

Kanskje han gleder seg fordi han ikke kjører rundt i noe som lager milkshake av ham lenger? Eller lugger i lommeboken når han kjører forbi en bom?

Jeg har ikke sagt at bilene er dårlige. De er trygge, komfortable og raske nok.

At meningene mine er subjektive er klart, men jeg skal like å finne den personen som synes ID4 eller Enyaq er morsomme biler som gir et varig smil om munnen. Man jubler ikke når toget kommer på tiden heller.

Som en fotnote vil jeg også hevde at uten Model X så hadde aldri ID4 eksistert i sin nåværende form. Model X var visjonæren. ID4 er symbolet på produktet som skal nå massemarkedet. Bilen er laget spesifikt for å lykkes i Nord Amerika, hvor det å kjøre bil en fordømt hverdagsplikt.

Denne tråden trenger en motvekt til virkelighetsforståelsen som innebærer at man _må_ eller _bør_ ha det ene og det andre.

Ut på tur!

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2679093 03/09/2021 11:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Et par presiseringer

blankere lister

De har blitt matte og grå

fjerne alcantara

Dette er bare på dashbordet - ikke i tak og på stolper

Regnsensoren har blitt bra. Fantombremsingen var en PiTA, men har blitt nesten borte. Jeg kjørte Elverum - Alvdal med 100% AP i sommer og hadde bare én nøling på ett av minst hundre møtende vogntog. Det var ikke tilfelle tidligere.

Skiltlesing skulle jeg gjerne hatt, men sentry mode er viktigere for meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2679095 03/09/2021 11:59
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Et par presiseringer

blankere lister

fjerne alcantara

Regnsensoren har blitt bra. Fantombremsingen var en PiTA, men har blitt nesten borte. Jeg kjørte Elverum - Alvdal med 100% AP i sommer og hadde bare én nøling på ett av minst hundre møtende vogntog. Det var ikke tilfelle tidligere.

Tesla Model S er en fantastisk behagelig kjøremaskin, tar meg ofte i å savne den.

Men den kunne med fordel vært bedre sammenskrudd og lakken på den er en vits på linje med regnsensor og autopilot. MCU1 irriterte meg ikke, nettleser er ikke så viktig for meg.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2679097 03/09/2021 12:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Syklist1
lakken på den er en vits

Ja - den ser ikke ut foran på panseret og langs dørene bak. Glad den er laget av aluminium.

Men når jeg finner flyten på en smal, svingete vei med god asfalt og gode siktlinjer, er ikke det noe jeg tenker på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Supermann] #2679104 03/09/2021 12:33
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Selvfølgelig er det subjektivt, men jeg tror ikke jeg er helt alene om å synes det er absurd å bruke masse penger(lånte?!) på et produkt som er dørgende kjedelig.
Du bruker ordet subjektivtitet, men den setningen der gjør meg ikke så sikker på at du egentlig forstår konseptet. Er det virkelig så vanskelig å se for seg at andre har en helt annen oppfatning av hvor spennende denne bilen er?

Jeg er for øvrig enig i første del av setningen. Men jeg synes det er absurd å bruke masse lånte penger på bil generelt.

At meningene mine er subjektive er klart, men jeg skal like å finne den personen som synes ID4 eller Enyaq er morsomme biler som gir et varig smil om munnen. Man jubler ikke når toget kommer på tiden heller.
Jeg fortalte deg jo nettopp om onkelen min, men det gjelder tydeligvis ikke? Han var kjempefonrøyd med forrige bil, så han kom ikke fra noen milkshakemaskin nei.

Redigert av Jacobsen; 03/09/2021 12:39.
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2679107 03/09/2021 12:37
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vet ikke med VW/Skoda, men Audi sin app har fungert 99 av 100 ganger siden vi fikk bilen. Den er ikke vanvittig kjapp, men funker betraktelig bedre og raskere enn f.eks Volvo sin.
VW E-Golf og appen der (om man kan kalle det en app) er jo en tragisk historie. Men dette kan man jo be om en gjennomgang av ved eventuell prøvekjøring, så man får sett appen i bruk, og om den faktisk funker. Bare å håpe den ikke er bygget videre på fra E-Golf ICON_WINK

Ahh, jeg trodde Audi brukte samme appen.
Jeg håper virkelig at den har blitt forbedret eller at det er ny app til de nye elbilene, her i huset er noe så banalt som appen til e-Golfen grunn nok til å se seg om etter ny bil.
Det er synd, for ellers er Golfen gulle god til vårt bruk.

Roy

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Jacobsen] #2679109 03/09/2021 12:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men jeg synes det er absurd å bruke masse lånte penger på bil generelt.

There. Fixed it for you.

Å betale en bil med cash har også en kapitalkostnad.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2679110 03/09/2021 13:05
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Men jeg synes det er absurd å bruke masse lånte penger på bil generelt.

There. Fixed it for you.

Å betale en bil med cash har også en kapitalkostnad.
Veldig enig. Vi har en 2013 Focus vi kjøpte til under 80 000 og når jeg satt jeg på i en flett ny XC60 i sommer konkluderte jeg med at utover hybridmotoren så synes jeg focusen var finere ...Den volvoen føltes overraskende billig ut.

Redigert av Jacobsen; 03/09/2021 13:20.
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2679137 03/09/2021 17:05
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Et par presiseringer

blankere lister

fjerne alcantara

Og da tenker jeg ditt utsagn om at nyere TMS vs første versjon av facelift TMS (2016) er en god del bedre er grundig slått i hjel. Tvert i mot er det både mindre forverringer og forbedringer, men ingenting som tilsier «en god del bedre»

Lars-Erik
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2679142 03/09/2021 17:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vel et subjektivt, ikke-kvantifisert utsagn er vanskelig å slå i hjel, men jeg skal innrømme at med de opplysningene du har gitt meg, ser det ut til at forskjellen er mindre enn jeg antok.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2679158 03/09/2021 19:38
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Trenger ikke lete så langt etter noen som liker Id4 - jeg elsker min. Den gir meg glede når jeg setter meg inn i den. Utseende er spenstig og lite traust med mangan black og "rette" felger. I mine øyne flott i hvit også. Særs god plass innvendig, dører med ramme, håndtak som bare funker om vinteren, regnsensor som fungerer også i mørket, rails som gjør at det er lett å ta og på takstativ og takboks, hengerfeste som enkelte kan tas frem og skjules alt ettersom, visker på bakruten, god lydisolering, hendel for å styre viskere og gode kjøreegenskaper på norske veier. Min har 204 hk og etter over 3 k km i sommer kan jeg bekrefte at den duger på langkjøring og er sprek nok. Ja, jeg trives godt i bilen. Får nesten en zen følelse når jeg stille glir avgårde. Som oftest har man visse ting man godtar med den man elsker, som det brune skinnet og pianolakken. Touchlidere på ratt og dashbord har jeg lært meg å leve med, de funker greit. Enkelte synes den er kjip innvendig, dette samtidig som de lovpriser TM3... Id4 er ganske minimalistisk. Multimedia har jeg ingen problemer med, det oppleves ikke som tregt hos meg i alle fall. Kanskje første gang jeg åpner en spesiell undermeny,men glir godt ellers. Er jo ikke noen Tesla skjerm, men trenger den være så stor? Det er særs enkelt å bytte kanaler, ringe noen, stille på klimaanlegg eller bytte radiokanal. Stort sett det jeg gjør når jeg kjører.

I mine øyne er meb familien den beste pakken og hva man velger av Id4, Enyaq eller Q4 e-tron avhenger av smak og lommebok. Men etter mye fram og tilbake har jeg konkludert med at disse dekker mitt behov best. Jeg har brukt mye tid og vurdert ulike biler i "suv" gruppen. Ev6 og Ioniq 5 falt igjennom pga manglende rails og kokelimonke takstativ montering hvis de i det hele tatt kan ha takstativ. Har hatt en Kia uten rails hvor takstativ måtte festes med klammer rett på lakken og inn i dørkarmen. Fikk både bulk og riper. Det samme gjelder Mach E, den kan heller ikke trekke mer enn 750 kg. Var rimelig klar for denne, men manglende rails ble utslagsgivende da jeg frakter mye ski om vinteren. TMY har mange svakheter men noen viktige styrker, men falt igjennom da jeg føler at bortsett fra smartness og batteri, faller den igjennom på det å være en god bil. Tenker spesielt på lydisolering og for liten kjørekomfort etter min smak, men mangel på rails, matrix og gammeldags hengerfeste trakk heller ikke opp. E-Tron har for kort rekkevidde og er for dyr for meg. EQC har alt for lav bakkeklaring.

Enkelte morroklumper skal definere hva som er en kul bil og som vekker de rette "emosjonene". Den bør helst selges i et lite kvantum da røkla ikke liker den eller koste 1 mill. kr slik at bare noen få heldige kan eie den. Det er jo riktig søtt.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2679161 03/09/2021 20:02
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Marøder

Enkelte morroklumper skal definere hva som er en kul bil og som vekker de rette "emosjonene". Den bør helst selges i et lite kvantum da røkla ikke liker den eller koste 1 mill. kr slik at bare noen få heldige kan eie den. Det er jo riktig søtt.

Disse bilene dere diskuterer her er jo bilenes hybrid/pendlesykkel/elsykkel. Tror du hadde fått lokket frem en del morroklumper om man trekker frem disse syklene i de emosjonelle entusiastrådene her på forumet. Blunkefjes.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: aug11x] #2679164 03/09/2021 20:49
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: aug11x

Disse bilene dere diskuterer her er jo bilenes hybrid/pendlesykkel/elsykkel. Tror du hadde fått lokket frem en del morroklumper om man trekker frem disse syklene i de emosjonelle entusiastrådene her på forumet. Blunkefjes.

Har ikke lest tråden så nøye, har du kommet med noen betraktninger og aktuelle biler? Hvis ikke må du gjerne bringe til torgs hva du mener trådstarter burde kjøpe.

Redigert av Marøder; 03/09/2021 20:50.
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2679165 03/09/2021 20:51
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Nei. Kan nok se ut til at tråden hadde sklidd ut i det jeg tittet innom. Rart.

Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå