Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Er Enyaq det åpenbare valget for meg?

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2678860 02/09/2021 09:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg vil ha induksjonslader jeg bare kan parkere oppå på en sleivete måte.
Håper det kommer for 2007 dieselbilen må parkere for godt.

LarsB

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: larsb] #2678861 02/09/2021 09:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: larsb
Jeg vil ha induksjonslader jeg bare kan parkere oppå på en sleivete måte.
Håper det kommer for 2007 dieselbilen må parkere for godt.

LarsB

Det vi uansett bli dyrere enn å lade med kabel siden det vil bli større tap.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2678864 02/09/2021 09:11
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Men jeg slipper ledning og jeg har en trang garasje fra 1981 der ladeboksen vil være plassert på bakveggen. Roomsteren er så smal at alle kan gå inn i bilen før vi kjører. Nye (el)biler er digre kladder. I alle fall de som sluker like mye som min vintage-modell.

Så det var ikke bare fleip med induksjonslader selv om jeg ikke er helt seriøs.

LarsB

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2678874 02/09/2021 09:52
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Ingen har nevnt det enda, men vil bare skyte innpå at Enyaq, ID4 og Q4 er dritkjedelige biler. Effektive og gode, men forbannet kjedelige.

Det er biler som oser plikt og fornuft - ikke steder hvor man oppholder seg fordi det er gøy eller fordi man har lyst.

Litt på linje med et venteværelse. Et nødvendig onde. Det kan hende du sitter godt og trygt i ditt rullende venteværelse, men du sitter der bare for å komme fram til målet.

Og det vil man betale 600tnok for? Da er kanskje forutsetningen at det er det eneste venteværelset som duger?

Ikke at det er noe galt med venteværelser, men du har jo ikke lyst til å bruke tid der.

Ut på tur!

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Supermann] #2678876 02/09/2021 09:57
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Supermann
Ingen har nevnt det enda, men vil bare skyte innpå at Enyaq, ID4 og Q4 er dritkjedelige biler. Effektive og gode, men forbannet kjedelige.

Det er biler som oser plikt og fornuft - ikke steder hvor man oppholder seg fordi det er gøy eller fordi man har lyst.

Litt på linje med et venteværelse. Et nødvendig onde. Det kan hende du sitter godt og trygt i ditt rullende venteværelse, men du sitter der bare for å komme fram til målet.

Og det vil man betale 600tnok for? Da er kanskje forutsetningen at det er det eneste venteværelset som duger?

Ikke at det er noe galt med venteværelser, men du har jo ikke lyst til å bruke tid der.

Skal man ha elbil til 500-600 så er det ikke så mye annet å velge da. :-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Supermann] #2678888 02/09/2021 10:56
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Effektive og gode, men forbannet kjedelige.

Oppsummerer vel perfekt mitt forhold til bil. Transport, ikke gøy. Så dette er tydeligvis biler laget for sånne som meg.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Supermann] #2678893 02/09/2021 11:10
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Lista med morsomme og pene biler fra nyere tid er ganske kort! :-D
Dessverre en del andre kriterier enn kjøreglede og design som må vurderes ved kjøp av familiefrakter.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Jåddhå] #2678911 02/09/2021 12:21
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Jåddhå

Oppsummerer vel perfekt mitt forhold til bil. Transport, ikke gøy. Så dette er tydeligvis biler laget for sånne som meg.

Jeg sliter litt med at greier bare skal oppfylle primærfunksjon. Det er da en egen glede i at det tiltaler noe av dyret i en også? Om det er komfort, moro, status, undring eller fascinasjon?

Det blir litt som ikke lage delikat mat siden alt skal blir til oppkast og avføring?

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2678914 02/09/2021 12:38
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Til dere med trange garasjer etc kan det nevnes at ioniq 5 kan parkeres med nøkkelen, så du kan kjøre den inn i garasjen uten å sitte inni.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Tagelli] #2678915 02/09/2021 12:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tagelli

Jeg sliter litt med at greier bare skal oppfylle primærfunksjon. Det er da en egen glede i at det tiltaler noe av dyret i en også? Om det er komfort, moro, status, undring eller fascinasjon?

Det blir litt som ikke lage delikat mat siden alt skal blir til oppkast og avføring?

Jeg gleder meg fremdeles til hver kjøretur i min Model S, nå snart tre år etter at jeg kjøpte den. Det har ikke skjedd med noen bil jeg har hatt før, og er rett og slett et lite påslag i livskvalitet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Jåddhå] #2678916 02/09/2021 12:39
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Da skal du i så fall slite hardt med å velge noe annet enn basisvarianten med kun primerlakk(grå) parret med nakne stålfelger, lite batteri og null ekstrautstyr!

Sannsynligvis burde du ikke bruke pengene på denne bilen overhode. For en halv mill så må jeg ha noe glede tilbake og ikke føles som en straff å betale pengene til forhandleren bare fordi man må.

Ut på tur!

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: olechr] #2678925 02/09/2021 13:15
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: olechr
Skal man ha elbil til 500-600 så er det ikke så mye annet å velge da. :-)

Det er et godt poeng synes jeg. Om man ikke er i familefraktersegmentet, er det tynt utvalg. Tesla kunne laget en model S med moderate specs som nærmet seg den prisen, men det har de ikke lyst til ser det ut til.

Problemet nå er vel at man forventer alt tenkelig utstyr, awd, 450km rekkevidde, premium interiør og 150kW lading for mindre enn 600k. Da ender man opp med klumpebilene, modell 3/Y eller Polestar.

Om man liker BMW 2/3-serie, hva velger man da i elbil? Eller om man liker Subaru Forrester, Volvo V60/90, Golf GTI?

Jeg skal selge min hybridbil nå, men finner absolutt ingen elbiler som dekker både behov og ønsker. Så det blir vel Ioniq5 som mellombil til det kommer noe jeg faktisk vil ha. F.eks F-150 Lightning.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2678928 02/09/2021 13:33
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Tips: kjøp en vanlig, streit familiefrakter og kjøp morrobil ved siden av. Synes man bil er kjedelig uansett, kjøp en deilig sykkel ;-)

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: esv] #2678935 02/09/2021 13:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: esv
Til dere med trange garasjer etc kan det nevnes at ioniq 5 kan parkeres med nøkkelen, så du kan kjøre den inn i garasjen uten å sitte inni.

Ah! er det kommet. Jeg har spådd det i mange år som en uhyre nyttig finesse. Jeg er altså sannspådd.
Men jeg tror at konseptet jeg også fant på med små larveføtter som senker seg ned fra understellet og pent putter bilen pent på plass sidelengs i selv de minste luker nok lar vente på seg litt til. Gateparkering blir mer og mer uaktuelt i vår tid, og kommer neppe tilbake.

LarsB

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Supermann] #2678937 02/09/2021 14:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Da skal du i så fall slite hardt med å velge noe annet enn basisvarianten med kun primerlakk(grå) parret med nakne stålfelger, lite batteri og null ekstrautstyr!

Jeg kunne tatt en av dem, men med skikkelig batteri. Jeg tilhører gruppa med bitteliten bilinteresse. Vi diskuterer hjemme hva vi gjør når Roomsteren ikke vil mer, eller ikke får kjøre mer i nabolaget. Jeg holder på å ikke ha bil. Hanne er for egen-transport.

LarsB

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: larsb] #2678945 02/09/2021 14:35
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Jeg kunne tatt en av dem, men med skikkelig batteri. Jeg tilhører gruppa med bitteliten bilinteresse. Vi diskuterer hjemme hva vi gjør når Roomsteren ikke vil mer, eller ikke får kjøre mer i nabolaget. Jeg holder på å ikke ha bil. Hanne er for egen-transport.

LarsB

Roomsteren er mye kulere bil da.

52kwh er nok batteri for de fleste når det kommer til stykket. Hva er det den minste har? 350km WLTP? Det er nok for de aller, aller fleste. En skal verdsette egen tid rimelig høyt før prisen på mer batteri lønner seg som følge av at man to ganger i året sparer 15 min på hurtiglader. Og man skal hate miljøet tilsvarende mye for å mene at man kan rettferdiggjøre belastningen det større batteriet medfører for å spare de samme skarve minuttene.

Ut på tur!

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2678958 02/09/2021 16:25
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: GeirK

Jeg gleder meg fremdeles til hver kjøretur i min Model S, nå snart tre år etter at jeg kjøpte den. Det har ikke skjedd med noen bil jeg har hatt før, og er rett og slett et lite påslag i livskvalitet.

Jeg gleder meg også hver gang jeg kjører min Discovery3. Deilig bil som fyller et ikke-behov mye av tiden, men som gjør meg glad og fornøyd når jeg bruker den

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2678989 02/09/2021 20:35
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
NIO ES8 kommer også snart med useriøse mengder plass og et litt kult desgin, er vel tippet priset til 600.000-700.000 for topputstyrt bil. Virker som en spennende bil. Men du utelukker kanskje den også pga forhandlernettverk? BYD er jo forsåvidt godt i gang med å etablere forhandlere over hele landet, og er bare et tidsspørsmål før de kommer enda nærmere deg vil jeg tro. BYD er jo heller ikke nye i Norge da de fleste el-bussene i Oslo er av produsert av samme gjengen.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2679000 03/09/2021 05:44
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Jeg har hatt min facelift TMS i snart fem år, det er en bil av middels teknisk og opplevd kvalitet, så godt å se at noen kan få et påslag av livskvalitet av dette. For egen del er jeg overhodet ikke der, den bringer meg fra A til B, den hadde premium pris, men det er ingen premium opplevelse, til det er det for mye som ikke er godt nok og hvor også Ford og Opel og dets like er bedre. Akkurat nå må jeg vente en måned på verkstedtime fordi minnekortet til Navi har nådd end-of-life, noe som veldig mange eiere opplever om dagen som følge av at Tesla endelig oppdaterer kartene.

Lars-Erik
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Tagelli] #2679007 03/09/2021 06:16
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J

Jeg har det ikke slik med alt her i livet. Bil er bare ikke noe som gir meg glede, selv ikke når jeg låner venners dyre glis. Liker ikke å kjøre bil. Mat, sykkel, bolig/interiør, klokker, og en masse andre ting har jeg det ikke på samme måte med.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: esv] #2679008 03/09/2021 06:23
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J

Oi, dette var nytt for meg! ICON_LAUGH

Virkelig en nyttig funksjon i min situasjon. Er dette unikt for Ioniq eller noe som flere nye biler kommer med?

Redigert av Jåddhå; 03/09/2021 06:23.
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Jåddhå] #2679010 03/09/2021 06:25
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Jeg har det ikke slik med alt her i livet. Bil er bare ikke noe som gir meg glede, selv ikke når jeg låner venners dyre glis. Liker ikke å kjøre bil. Mat, sykkel, bolig/interiør, klokker, og en masse andre ting har jeg det ikke på samme måte med.

Vi er alle forskjellige. Jeg får heller ikke ståpels av Enyaq, men jeg ser for meg at det blir en slags glede å for første gang i mitt 45-årige liv kjøre en helt ny bil som er min. Samtidig er det bare en bil, som skal frakte meg og familien fra A til B ved behov. Og når jeg tenker etter er det egentlig svært få (fysiske) ting her i livet som gir meg glede.

Redigert av Øyvind V; 03/09/2021 06:26.
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Jåddhå] #2679014 03/09/2021 06:33
esv Offline
Avhengig
Avhengig

Virkelig en nyttig funksjon i min situasjon. Er dette unikt for Ioniq eller noe som flere nye biler kommer med?

Har inntrykk av at dette ikke er vanlig på nye biler, men hørt at det er en tesla som også kan gjøre dette.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Supermann] #2679015 03/09/2021 06:34
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev

Vi har alle forskjellig smak, men ble nysgjerrig på hva du mener motsatsen til dette er? Gi et eksempel på en ikke-kjedelig bil.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2679017 03/09/2021 06:43
H.Iversen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bil for meg er 100% et verktøy for å få meg fra A til B. For all del, jeg liker biler men jeg har svært mange andre behov og ønsker som skal fylles før en (for meg) unødvendig dyr bil blir vurdert.

De viktigste tingene for meg med en bil er at den er driftssikker, trafikksikker (om man skulle kræsje), komfortabel samt praktisk til våre behov (plass, krok, god nok rekkevidde). Jeg har ikke råd, eller er ikke villig til å ta meg råd, til en "kul" bil som dekker mine behov. Jeg ønsker den tingen som gir meg mest "bang for the buck" og slik er jeg når det kommer til det aller meste av dyre produkter jeg kjøper. Jeg er faktisk veldig usikker på om jeg ønsker å ta meg råd til en ny Enyaq. Tror muligens jeg venter til jeg kommer over et godt tilbud på bruktmarkedet. Dog kjenner jeg meg svært skeptisk til en stor og tung bil med bakhjulstrekk på vinteren og jeg ser ikke for meg det blir mange firtrekkere på bruktmarkedet i første halvdel av 2022...time vill sjåv.

Er i prosessen med å bytte ut fruens Volvo V40CC med en brukt Renault Zoe i løpet av neste uke, så inshallah er familien helelektrisk før sommeren 2022. Som en apropops til det: Fruen kjører svært lite, type til og fra hjemme til skolen og "sentrum" som ligger 1-2 km fra hjemmet vårt + en gang i uken kjører hun til nabobyen som er ca 6 mil tur/retur. Jeg kjører 6 mil tur/retur til jobb hver dag. Hvis vi begge har elbil, trenger vi da to ladere eller kunne vi klart oss med kun en? Zoe'en har en rekkevidde på ca 30 mil så i teorien vil hun kun trenge å lade kanskje en gang i uka.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2679020 03/09/2021 06:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ugla

Jeg har hatt min facelift TMS i snart fem år, det er en bil av middels teknisk og opplevd kvalitet, så godt å se at noen kan få et påslag av livskvalitet av dette. For egen del er jeg overhodet ikke der, den bringer meg fra A til B, den hadde premium pris, men det er ingen premium opplevelse, til det er det for mye som ikke er godt nok og hvor også Ford og Opel og dets like er bedre. Akkurat nå må jeg vente en måned på verkstedtime fordi minnekortet til Navi har nådd end-of-life, noe som veldig mange eiere opplever om dagen som følge av at Tesla endelig oppdaterer kartene.

Bilene ble en god del bedre på et tidspunkt mellom når du kjøpte og da jeg kjøpte. Jeg har MCU2, som er en helt annen opplevelse, samt et langt finere interiør. At den tekniske kvaliteten er litt under hva jeg har hatt på andre biler, var jeg forberedt på - totalopplevelsen er fremdeles utrolig bra. Jeg har en bil med nyttige funksjoner INGEN andre biler har. Som feks i dag - når kona skulle kjøre til et sted hun ikke har kjørt før, da bare delte jeg Google Maps-lokasjonen med bilen mens vi spiste frokost og da står navigasjonen stilt inn på den når hun begynner å kjøre.

Premium pris, ja - men med 0,99% rente og 3000 kroner spart i bompenger og drivstoff per måned, hadde jeg endt opp med en brukt Ford Focus eller lignende med et vanlig billån og samme låneutgifter. Og ja - restverdien i bilen og restsaldo på lånet er omtrent likt etter hva finn.no forteller meg.

Jeg har hatt noe småplukk, men dette har vært tatt til avtalt tid hos Tesla i Trondheim, eller ved at de har kommet hjem til meg. Det gikk noen lysdioder i stripa på hovedlyset, den skiftet Tesla inni garasjen min mens jeg hadde hjemmekontor.

75000km nå og har veldig lite lyst på noe annet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: esv] #2679021 03/09/2021 06:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Har inntrykk av at dette ikke er vanlig på nye biler, men hørt at det er en tesla som også kan gjøre dette.

Jepp. Min 2018-modell kan gjøre dette. En gang jeg skulle ut av en trang parkerinsplass der det var vanskelig å komme inn på førersiden, kjørte jeg bilen ut fra utsiden. Da kom det en kar bort til meg. "Dævven. Kjøre du bila med tellefon', du. Det har æ aldri sjedd før!"

Vi har tydelig et tett sluk i parkeringshuset på jobb, så da jeg kom ut etter en kraftig regnværsdag i forrige uke og bilen stod i en dyp dam, var det befriende å kunne kjøre den på tørt land før jeg satte meg inn.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: larsb] #2679022 03/09/2021 06:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Men jeg slipper ledning og jeg har en trang garasje fra 1981 der ladeboksen vil være plassert på bakveggen. Roomsteren er så smal at alle kan gå inn i bilen før vi kjører. Nye (el)biler er digre kladder. I alle fall de som sluker like mye som min vintage-modell.

Så det var ikke bare fleip med induksjonslader selv om jeg ikke er helt seriøs.

LarsB

Burde være en smal sak å lage en lader som har kabel hengende ned fra taket (som høytrykkspylere på selvvasken).
Slipper vi diskusjoner om hvordan man skal parkere bilen i garasjen.

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: H.Iversen] #2679023 03/09/2021 06:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
LarsB?

Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg? [Re: Jåddhå] #2679024 03/09/2021 06:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg må ærlig innrømme at det er en befrielse å sette seg inn i Audien vår (Etron) å kjøre, turen fra A til B blir veldig fin med lite støy og høy komfort. Nå kjører jeg VW Transporter på jobb, så forskjellen er stor. Et sug i magen ved gasspådrag gir litt morofaktor, en aksellerasjon jeg aldri trodde jeg kom til å få oppleve å ha, ettersom sportsbiler som regel er svært dyre og upraktisk som familiebil.
Ellers enig med Øyvind, det å mestre ting selv gir stor glede fremfor fysiske ting (som er mer kortvarig glede). Det være seg å lære seg hvordan man snekrer/bygger ting som uthus, garasje. Hvordan ta servicer og generell mekanisk fiks på bil/ATV/snøscooter/sykler. I sommer lærte jeg meg å ta gaffelservicer selv, kjempestas.
Jeg har mange ganger tenkt over hvor kunnskapsrik faren min er, som kan så mye om generell mekanikk, bygg, elektro osv. Jeg har f.eks klødd meg veldig i hodet over hvordan jeg kan få satt inn spotter i stua, så for meg svært mye plunder med å få strekt spotkablene. Han forklarte hvordan på 3 minutter, ikke vanskelig i det hele tatt. Men jeg skjønner etterhvert at det er tilegnet over et langt liv, håper jeg kommer dit en gang.

You are what you eat...mmm nuts
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå