Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: stalsan]
#2678630
01/09/2021 09:12
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Hvor lang er en moderne stisykkel? Lang. Da anbefales varebil eller sykkelstativ på hengerfeste  En Endurosykkel i voksenstørrelse med akselavstand over 130cm og 29tommer hjul med masse gummi(hjul blir 80cm i diameter) i begge ender blir fort et skikkelig vindfang på mange biler. Da er sykkelen minimum 2,1meter lang og vil svært mange tilfeller være bredere en bil med speil. Det er heller ikke mange biler som har 2m langt bagasjerom når setene legges ned. Kanskje Skoda Superb i stasjonsvogn - i realistisk SUV/personbilformat finnes ikke større bagasjerom tror jeg. => Jeg liker ikke å ha endurosykkelen min bak på en vanlig personbil og demonterer alltid sykkel før transport med mindre det er snakk om taktransport. En 26tommer terrengsykkel fra 2009 med raceking 2.0 i størrelse medium er ikke sammenlignbart
Ut på tur!
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Supermann]
#2678632
01/09/2021 09:20
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 310
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 310 |
En 26tommer terrengsykkel fra 2009 med raceking 2.0 i størrelse medium er ikke sammenlignbart
Enig. Men heldigvis var opprinnelig spørsmål relatert til om man får en racersykkel i bagasjerommet. Det gjør man. Endurosykkel, tandemsykkel og høye kombikjøleskap kan fort bli vanskelig å få plass til, selv i en Enyaq 
Ståle
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: IvarAndreas]
#2678637
01/09/2021 09:32
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Brodern har en ID4 gtx i bestilling, men i likhet med Q4 og Enyaq er de minst 20 uker forsinket grunnet manglende deler fra underleverandører. Så han ser etter andre alternativer nå. Gjelder dette bare gtx? Bestilte pro tidligere i sommer og fikk levering midt i oktober som passer bra da vi leverer inn Q7'en da. Sjekket forventet leveringstid i går og fikk ikke noe håndfast informasjon om forsinkelse. Bilen skal være ferdig i uke 38 og leveres midt i oktober. Litt merkelig med 20 ukers forsinkelse når jeg bestilte bilen for 5 uker siden.. Det som mangler er visstnok sort tak, krok og hjul. Alle gtx leveres med sort tak. Snakka med Skodaselgeren her for en drøy uke siden, han sa forsinkelsene i hovedsak gjelder 4x4 varianten av både enyaq og id4. De med bakhjulstrekk har vel fortsatt grei leveringstid.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: front biker]
#2678640
01/09/2021 09:36
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,010
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,010 |
Har sjekket gjennom Enyaq-side på FB og en eier sier: "Legger landeveissykkelen inne i bilen. Enten legges det todelte setet ned, med hjulene på eller så plukkes begge hjulene av og legges i bagasjerommet. Måtte prøve noen ganger for å finne rett plassering. Har den største Thule for feste bak, men det er uaktuelt for en landeveissykkel. Brukes kun for fatbike eller terreng." Så da er det "løp og kjøp"... :-) Takker, foretrekker å legge sykkelen inn i bilen. Nærmer seg bytte av 4-hjuling og Enyaq er på listen over aktuelle.
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: stalsan]
#2678641
01/09/2021 09:38
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det dummeste jeg ser er ladeporten foran. Hva gjør du om du har en trang garasje?
Rygger inn? Har man en trang garasje, kommer man seg enten ut av bilen eller ikke. Hvis man ikke kommer ut av bilen, er det jo revnende likegyldig hvor ladeporten står, da du sliter med å komme deg ut av bilen.. Kommer du ut av bilen, finnes det nok lange kabler som rekke til porten.
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: H.Iversen]
#2678644
01/09/2021 09:42
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Det dummeste jeg ser er ladeporten foran. Hva gjør du om du har en trang garasje?
Rygger inn?
Sånn at du må ta tingene ut av bagasjerommet før du kjører inn i garasjen - og må kjøre ut og snu bilen hvis du skal pakke bilen til tur?
Tungvindt.
Vi har etron med ladeport foran førerdøra. Har montert lader midt på venstre langvegg i garasjen. Bytter vi bil med ladeport på venstre bak rekker ladekabelen fint dit. Med ladeport på høyre side av bilen må vi rygge inn. Ser ikke problemet. Man lager seg et problem om man mener man må kjøre bilen ut, snu den å kjøre den inn igjen for å pakke i bilen. Hva med å bare kjøre den ut, så pakke i den?
Redigert av Hoaas; 01/09/2021 09:42.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: baronKanon]
#2678648
01/09/2021 09:54
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Har man en trang garasje, kommer man seg enten ut av bilen eller ikke. Hvis man ikke kommer ut av bilen, er det jo revnende likegyldig hvor ladeporten står, da du sliter med å komme deg ut av bilen.. Kommer du ut av bilen, finnes det nok lange kabler som rekke til porten.
Noen garasjer er så korte at du må kjøre HELT inn. Dersom du da har ladeporten helt foran, kommer du ikke til.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2678649
01/09/2021 09:56
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Har man en trang garasje, kommer man seg enten ut av bilen eller ikke. Hvis man ikke kommer ut av bilen, er det jo revnende likegyldig hvor ladeporten står, da du sliter med å komme deg ut av bilen.. Kommer du ut av bilen, finnes det nok lange kabler som rekke til porten.
Noen garasjer er så korte at du må kjøre HELT inn. Dersom du da har ladeporten helt foran, kommer du ikke til. Men er det da trang eller grunn garasje som er problemet? ;-)
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Hoaas]
#2678650
01/09/2021 09:57
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Man lager seg et problem om man mener man må kjøre bilen ut, snu den å kjøre den inn igjen for å pakke i bilen. Hva med å bare kjøre den ut, så pakke i den?
Jo, men kan pakke i bilen mens den står ute i vær og vind. Det går an. Men det å måtte kjøre ut først HVER gang man skal ha med seg noe i bagasjerommet, ville jeg sett på som fryktelig upraktisk
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: sykkeloyvind]
#2678652
01/09/2021 10:00
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Har man en trang garasje, kommer man seg enten ut av bilen eller ikke. Hvis man ikke kommer ut av bilen, er det jo revnende likegyldig hvor ladeporten står, da du sliter med å komme deg ut av bilen.. Kommer du ut av bilen, finnes det nok lange kabler som rekke til porten.
Noen garasjer er så korte at du må kjøre HELT inn. Dersom du da har ladeporten helt foran, kommer du ikke til. Men er det da trang eller grunn garasje som er problemet? ;-) Jeg kaller det trangt når det er lite plass i minst to av fire retninger ;-) Selv har jeg ikke trang garasje, men har hyller og skap både på siden av begge forskjermene og over bilen innerst siden dette er volumer som ikke benyttes ellers. Dette blir vanskelig med ladeport foran. Heldigvis har jeg ladeport bak på førersiden - der jeg alltid går forbi likevel både ut og inn av bilen. Det er ojektivt den mest fornuftige plasseringen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2678663
01/09/2021 10:28
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Har man en trang garasje, kommer man seg enten ut av bilen eller ikke. Hvis man ikke kommer ut av bilen, er det jo revnende likegyldig hvor ladeporten står, da du sliter med å komme deg ut av bilen.. Kommer du ut av bilen, finnes det nok lange kabler som rekke til porten.
Noen garasjer er så korte at du må kjøre HELT inn. Dersom du da har ladeporten helt foran, kommer du ikke til. Men er det da trang eller grunn garasje som er problemet? ;-) Jeg kaller det trangt når det er lite plass i minst to av fire retninger ;-) Selv har jeg ikke trang garasje, men har hyller og skap både på siden av begge forskjermene og over bilen innerst siden dette er volumer som ikke benyttes ellers. Dette blir vanskelig med ladeport foran. Heldigvis har jeg ladeport bak på førersiden - der jeg alltid går forbi likevel både ut og inn av bilen. Det er ojektivt den mest fornuftige plasseringen. Men jeg har hyller langs veggene bak med bilen, som gjør at ladeport bak ville blitt svært upraktisk, objektivt sett er den mest fornuftige plasseringen foran førerdøra, da er porten lett tilgjengelig i det jeg går ut av bilen. Jeg tror ikke det finnes noe "objektivt den mest fornuftige plasseringen" når det kommer til verken ladeport eller tanklokk.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Hoaas]
#2678665
01/09/2021 10:30
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Men jeg har hyller langs veggene bak med bilen,
Helt inntil bilen?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2678687
01/09/2021 12:12
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788 |
Heldigvis har jeg ladeport bak på førersiden - der jeg alltid går forbi likevel både ut og inn av bilen. Det er ojektivt den mest fornuftige plasseringen. [snikskryt] For de av oss med to elbiler, er det en klart fordel at de har ladeport på hver sin side av bilen, slik at begge kan kjøres med front inn i dobbeltgarasjen og lade til hver sin side.[/snikskryt]
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: H.Iversen]
#2678695
01/09/2021 12:58
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155 |
Enyaqen er vel noe rimeligere enn ID4 GTX , hvor mye mer utstyr får man med på Enyaqen vs GTX`n ? Har begge samme bakkehøyde ( GTX har 17 cm) ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: HeavyDude]
#2678702
01/09/2021 13:10
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Enyaqen er vel noe rimeligere enn ID4 GTX , hvor mye mer utstyr får man med på Enyaqen vs GTX`n ? Har begge samme bakkehøyde ( GTX har 17 cm) ? Det kommer helt an på utstyret, brodern sin gtx ble 30k billigere enn enyaq med samme utstyr.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2678705
01/09/2021 13:17
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Men jeg har hyller langs veggene bak med bilen,
Helt inntil bilen? Poenget var vel at hva som er mest praktisk varierer helt fra person til person, garasje til garasje/lademulighet osv. Derfor tror jeg ikke man kan si at "sånn og sånn objektivt er mest fornuftig". Det er utrolig praktisk at jeg/barna slipper å tråkke over ladekabelen når de skal inn i bilen, eller når man skal laste inn i baksetet/med setene nedslått. Men det er sånne ilandsproblemer som jeg ikke orker å bruke tid på fordi løsningen er så enkel.
Redigert av Hoaas; 01/09/2021 13:17.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Øyvind V]
#2678727
01/09/2021 14:12
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 2,862
front biker
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 2,862 |
[svar til Øyvind V] Ikke merkelig i det hele tatt. Tesla og andre amerikanske selskaper, har jo kun kortsiktig gevinst i tankene og da er proprietære løsninger tingen. Ref. iPhone og laderffe. Samfunnet og forbrukerne er mer tjent med standardiserte løsninger, men det er en mer europeisk tankegang.
Hele forretningsmodellen er en av grunnene til at jeg ikke engang vurderte Tesla som min første elbil.
Redigert av front biker; 01/09/2021 14:15.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: front biker]
#2678730
01/09/2021 14:39
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
[svar til Øyvind V] Ikke merkelig i det hele tatt. Tesla og andre amerikanske selskaper, har jo kun kortsiktig gevinst i tankene og da er proprietære løsninger tingen. Ref. iPhone og laderffe. Samfunnet og forbrukerne er mer tjent med standardiserte løsninger, men det er en mer europeisk tankegang.
Hele forretningsmodellen er en av grunnene til at jeg ikke engang vurderte Tesla som min første elbil. Ok, så dieselgate er en OK forretningsmodell, tidenes største svindel fra en bilfabrikk, mens Tesla er kortsiktige som tålmodig har brent penger fram til de for bare et par år siden var lønnsomme for første gang? Interessant poeng! Ift. standardisering så minner jeg om at det stort sett er alle de andre som kommer halsende etter Tesla, og ikke motsatt, så da kan en jo spørre seg om hvorfor i all verden de ikke kunne legge seg på samme standarder som Tesla har gått opp løypa med?
Lars-Erik
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Hoaas]
#2678761
01/09/2021 18:23
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Det er utrolig praktisk at jeg/barna slipper å tråkke over ladekabelen når de skal inn i bilen,
Du kan jo trekke den ut FØR de kryper under hyllene og går inn i bilen. Jeg lar meg gjerne overbevise om at bak på venstre side ikke er den mest praktiske løsningen for de aller fleste - som er hva jeg mener, men da trenger jeg litt bedre argumenter enn det der.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2678773
01/09/2021 19:38
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Det er utrolig praktisk at jeg/barna slipper å tråkke over ladekabelen når de skal inn i bilen,
Du kan jo trekke den ut FØR de kryper under hyllene og går inn i bilen. Jeg lar meg gjerne overbevise om at bak på venstre side ikke er den mest praktiske løsningen for de aller fleste - som er hva jeg mener, men da trenger jeg litt bedre argumenter enn det der. For vår del hadde det vært bedre med høyre bak. Lader er på høyre fordi huset, strøm og sikringsskap er på høyre side. Samt at forrige bil hadde lader på høyre. Da hadde vi klart oss med kortere kabel og sluppet å snuble i den på begge sider av bilen. Men det er så klart greit å nappe ut ledningen før man skal sette seg inn i bilen, men for oss må den da uansett hektes på plass på en krok på høyre garasjevegg så jeg ikke kjører over den på vei ut.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: sykkeloyvind]
#2678786
01/09/2021 20:40
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
For vår del hadde det vært bedre med høyre bak. Lader er på høyre fordi huset, strøm og sikringsskap er på høyre side. Samt at forrige bil hadde lader på høyre. Da hadde vi klart oss med kortere kabel og sluppet å snuble i den på begge sider av bilen. Men det er så klart greit å nappe ut ledningen før man skal sette seg inn i bilen, men for oss må den da uansett hektes på plass på en krok på høyre garasjevegg så jeg ikke kjører over den på vei ut.
Ja hvis du lader ute og ikke har noen måte å strekke kabelen over bilen og hekte den på venstre side, er det klart en ulempe. Jeg tenkte garasje, jeg og ikke uteparkering. Jeg vil likevel tro at for den andelen som parkerer ute uten noen form for overbygg, er dette fordelt 50/50.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2678792
01/09/2021 21:05
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
For vår del hadde det vært bedre med høyre bak. Lader er på høyre fordi huset, strøm og sikringsskap er på høyre side. Samt at forrige bil hadde lader på høyre. Da hadde vi klart oss med kortere kabel og sluppet å snuble i den på begge sider av bilen. Men det er så klart greit å nappe ut ledningen før man skal sette seg inn i bilen, men for oss må den da uansett hektes på plass på en krok på høyre garasjevegg så jeg ikke kjører over den på vei ut.
Ja hvis du lader ute og ikke har noen måte å strekke kabelen over bilen og hekte den på venstre side, er det klart en ulempe. Jeg tenkte garasje, jeg og ikke uteparkering. Jeg vil likevel tro at for den andelen som parkerer ute uten noen form for overbygg, er dette fordelt 50/50. Dette er da i garasje - denne er i husets sokkeletasje.
Redigert av sykkeloyvind; 01/09/2021 21:06.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2678798
01/09/2021 21:48
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Det er utrolig praktisk at jeg/barna slipper å tråkke over ladekabelen når de skal inn i bilen,
Du kan jo trekke den ut FØR de kryper under hyllene og går inn i bilen. Jeg lar meg gjerne overbevise om at bak på venstre side ikke er den mest praktiske løsningen for de aller fleste - som er hva jeg mener, men da trenger jeg litt bedre argumenter enn det der. Hehe, jeg argumenterer for at hva som er mest praktisk er helt avhengig av egne preferanser. DU synes det er mest praktisk med venstre bak, da kan du ikke si at det objektivt sett er mest fornuftig. Om du ikke har noe blekke på at dette er forsket på, da skal jeg innfinne meg med at sånn er det. Det er ikke alltid jeg kommer først inn i garasjen, fint om barna kan sette seg i bilen og er klar med beltet på til jeg kommer ut, uten å bekymre seg for at en vimsete 5åring skal snuble i en kabel.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: H.Iversen]
#2678819
02/09/2021 06:38
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Det beste vil nok være å plassere laderen i taket, og ha ledningen på en stokk, ikke ulikt spyleslangene på selvveskehaller....?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Knirkekne]
#2678826
02/09/2021 07:01
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Det beste vil nok være å plassere laderen i taket, og ha ledningen på en stokk, ikke ulikt spyleslangene på selvveskehaller....? Garasjeporten kan jo bli en liten utfordring der. Men det skal være mulig. Lader i taket, kabelen føres ut på en svingbar stang, så har man et "futeral" til laderen på begge sider av bilen.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#2678828
02/09/2021 07:03
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Det er utrolig praktisk at jeg/barna slipper å tråkke over ladekabelen når de skal inn i bilen,
Du kan jo trekke den ut FØR de kryper under hyllene og går inn i bilen. Jeg lar meg gjerne overbevise om at bak på venstre side ikke er den mest praktiske løsningen for de aller fleste - som er hva jeg mener, men da trenger jeg litt bedre argumenter enn det der. Skal man vurdere dette rent objektivt ut fra et totalperspektiv som også inkluderer lading på hurtiglader så er vel både ladeluker langt bak både høyre og venstre like gode alternativer. Jeg vil også si frontplasert (i grillen) er en god løsning, men ikke på siden av forskjermen som mange biler (dessverre) har, selv om det blir veldig mye god underholdning på hurtiglader når du kombinerer det med korte ledninger som f.eks Ionity har. Så kan man jo si at de burde ha lengre kabler, men en ser jo at jo lenger kabel jo større slitasje/vedlikehold på hurtiglader fordi folk bare lar selve kabelen ligge på bakken når de er ferdig - det er veldig tydelig å se på diverse destinasjonsladere. Dog vil jeg anta at de ikke kommer utenom og må legge på noen ti-talls cm. Hjemme derimot klarer jeg ikke se at en løsning er bedre enn en annen. Og det finnes også parkeringsløsninger hvor det å ha uttaket bak overhodet ikke er optimalt. F.eks et et automatisk parkeringsanlegg hvor ladestasjonen typisk er montert i front og hvor det anbefales å kjøre med fronten inn av sikkerhetsgrunner fordi det er så trangt og at det minimerer risiko for skade både på bil og anlegg. Hjemme hos oss er 161 av 171 plasser i et slikt anlegg og da er det Tesla som er mest knot å få plugget inn. Denne type anlegg begynner å bli regelen og ikke unntak på leilighetskomplekser i tettbygd strøk om dagen, og har vært det en stund, du finner slikt selv på f.eks Sørenga, Lysaker Brygge og ikke minst nyere forretningsbygg. Eneste hurtiglader som forutsetter ladeluke på venstre side bak er Tesla sine, og siden Tesla har proklamert at de skal åpne opp for andre antar jeg at det betyr at de framover kommer til å sette lengre kabler på disse enn de har i dag slik at det ikke blir komplett kaos på stedet.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Ugla]
#2678830
02/09/2021 07:07
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
Så kan man jo si at de burde ha lengre kabler, men en ser jo at jo lenger kabel jo større slitasje/vedlikehold på hurtiglader fordi folk bare lar selve kabelen ligge på bakken når de er ferdig - det er veldig tydelig å se på diverse destinasjonsladere. Dog vil jeg anta at de ikke kommer utenom og må legge på noen ti-talls cm.
Er dette virkelig en problemstilling? Gjør folk slikt? Ofte? Det burde jo uansett være relativt enkelt å fikse for lade-eierne, med å implementere en funksjon lik på bensinpumpene. Din betaling er ikke avsluttet før enhet er "dokket" i laderen igjen.
- Stefan
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Knirkekne]
#2678831
02/09/2021 07:08
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,454
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 2,454 |
Det beste vil nok være å plassere laderen i taket, og ha ledningen på en stokk, ikke ulikt spyleslangene på selvveskehaller....? Kunsten å ødelegge en utmerket diskusjon som kunne fortsatt side etter side...
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Ugla]
#2678832
02/09/2021 07:16
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Det er utrolig praktisk at jeg/barna slipper å tråkke over ladekabelen når de skal inn i bilen,
Du kan jo trekke den ut FØR de kryper under hyllene og går inn i bilen. Jeg lar meg gjerne overbevise om at bak på venstre side ikke er den mest praktiske løsningen for de aller fleste - som er hva jeg mener, men da trenger jeg litt bedre argumenter enn det der. Skal man vurdere dette rent objektivt ut fra et totalperspektiv som også inkluderer lading på hurtiglader så er vel både ladeluker langt bak både høyre og venstre like gode alternativer. Jeg vil også si frontplasert (i grillen) er en god løsning, men ikke på siden av forskjermen som mange biler (dessverre) har, selv om det blir veldig mye god underholdning på hurtiglader når du kombinerer det med korte ledninger som f.eks Ionity har. Så kan man jo si at de burde ha lengre kabler, men en ser jo at jo lenger kabel jo større slitasje/vedlikehold på hurtiglader fordi folk bare lar selve kabelen ligge på bakken når de er ferdig - det er veldig tydelig å se på diverse destinasjonsladere. Dog vil jeg anta at de ikke kommer utenom og må legge på noen ti-talls cm. Hjemme derimot klarer jeg ikke se at en løsning er bedre enn en annen. Og det finnes også parkeringsløsninger hvor det å ha uttaket bak overhodet ikke er optimalt. F.eks et et automatisk parkeringsanlegg hvor ladestasjonen typisk er montert i front og hvor det anbefales å kjøre med fronten inn av sikkerhetsgrunner fordi det er så trangt og at det minimerer risiko for skade både på bil og anlegg. Hjemme hos oss er 161 av 171 plasser i et slikt anlegg og da er det Tesla som er mest knot å få plugget inn. Denne type anlegg begynner å bli regelen og ikke unntak på leilighetskomplekser i tettbygd strøk om dagen, og har vært det en stund, du finner slikt selv på f.eks Sørenga, Lysaker Brygge og ikke minst nyere forretningsbygg. Eneste hurtiglader som forutsetter ladeluke på venstre side bak er Tesla sine, og siden Tesla har proklamert at de skal åpne opp for andre antar jeg at det betyr at de framover kommer til å sette lengre kabler på disse enn de har i dag slik at det ikke blir komplett kaos på stedet. Flotte innspill. Da er jeg overbevist om at jeg tok feil.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Ugla]
#2678833
02/09/2021 07:18
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Det er utrolig praktisk at jeg/barna slipper å tråkke over ladekabelen når de skal inn i bilen,
Du kan jo trekke den ut FØR de kryper under hyllene og går inn i bilen. Jeg lar meg gjerne overbevise om at bak på venstre side ikke er den mest praktiske løsningen for de aller fleste - som er hva jeg mener, men da trenger jeg litt bedre argumenter enn det der. Skal man vurdere dette rent objektivt ut fra et totalperspektiv som også inkluderer lading på hurtiglader så er vel både ladeluker langt bak både høyre og venstre like gode alternativer. Jeg vil også si frontplasert (i grillen) er en god løsning, men ikke på siden av forskjermen som mange biler (dessverre) har, selv om det blir veldig mye god underholdning på hurtiglader når du kombinerer det med korte ledninger som f.eks Ionity har. Så kan man jo si at de burde ha lengre kabler, men en ser jo at jo lenger kabel jo større slitasje/vedlikehold på hurtiglader fordi folk bare lar selve kabelen ligge på bakken når de er ferdig - det er veldig tydelig å se på diverse destinasjonsladere. Dog vil jeg anta at de ikke kommer utenom og må legge på noen ti-talls cm. Hjemme derimot klarer jeg ikke se at en løsning er bedre enn en annen. Og det finnes også parkeringsløsninger hvor det å ha uttaket bak overhodet ikke er optimalt. F.eks et et automatisk parkeringsanlegg hvor ladestasjonen typisk er montert i front og hvor det anbefales å kjøre med fronten inn av sikkerhetsgrunner fordi det er så trangt og at det minimerer risiko for skade både på bil og anlegg. Hjemme hos oss er 161 av 171 plasser i et slikt anlegg og da er det Tesla som er mest knot å få plugget inn. Denne type anlegg begynner å bli regelen og ikke unntak på leilighetskomplekser i tettbygd strøk om dagen, og har vært det en stund, du finner slikt selv på f.eks Sørenga, Lysaker Brygge og ikke minst nyere forretningsbygg. Eneste hurtiglader som forutsetter ladeluke på venstre side bak er Tesla sine, og siden Tesla har proklamert at de skal åpne opp for andre antar jeg at det betyr at de framover kommer til å sette lengre kabler på disse enn de har i dag slik at det ikke blir komplett kaos på stedet. Jeg er ikke uenig i dine betraktninger når det kommer til hurtiglading, det skal dog sies at jeg aldri har opplevd dette som et problem de få gangene jeg har hurtigladet. Men skjønner hva du mener, sist jeg skulle hurtiglade før vi kjørte til hytta måtte jeg kjøre tett inn på laderen for at kabelen skulle rekke fram. Nå var det riktig nok 10-15cm fram til fronten tok i laderen. Føler dog at dette har litt med konstruksjonen av ladestasjonene å gjøre også. På Tesla sine kan man rygge til ved siden av, da de ikke står så tett. På Ishavsveien sine (som vi har her oppe) er alle bygget inn i et slags busskur, så man må stå med front eller ræv foran laderen. Og lading med Tesla på en slik lader vil by på akkurat det samme problemet som en bil med luka foran førerdøra, den må rygges tett inn til laderen for at kabelen skal rekke fram til luka på siden bak. Det er ikke så gjennomtenkt for å kunne fungere bra på mange merker, mens Tesla sitt opplegg er mer gjennomtenkt for sine biler.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
|
|