Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 13 1 2 8 9 10 11 12 13

Hva skal man stemme?

Re: Hva skal man stemme? [Re: magnusc] #2678050 28/08/2021 09:40
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: magnusc

Når noen partier velger å gi skattelette til Stein Erik Hagen samtidig som de fjerner brillestøtte for barn, så er vel ikke dette noe som nødvendigvis må diskuteres separat. At barnefattigdommen er overrepresentert hos innvandrere derimot har jo veldig lite med saken å gjøre.
Pengene man får inn på skatt trenger ikke å gå til mer lønn, det kan f.eks gå til billigere fritidsaktiviteter til barna, brillestøtte, tannhelse +++. Det er masse man kan gjøre for disse barna uten at foreldrene nødvendigvis må tjene mer. Om innvandrerbarn nå ikke får briller så de kan gjøre det bra på skolen, hvordan skal det gå med utdanningen deres?

Brillestøtte til barn ble ikke fjernet ( https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/barn-skal-fortsatt-fa-briller/id2675127/ )
Det du foreslår er økte stønader. Mens problemet er mht barnefattigdommen er arbeidsledighet/ lav sysselsetting i innvandrergrupper. Kanskje bedre å gjøre noe med det ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Hva skal man stemme? [Re: Ugla] #2678100 28/08/2021 22:45
F
FormannMjao Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Sitat: Ugla

Av de fire partiene som fremheves ift. klima er det slik jeg ser det følgelig lite realisme å spore. Synes for øvrig denne var litt fornøyelig å lese: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/klimaposorenes-tid/o/5-95-282205

Er det sånn å forstå at du mener Venstres politikk er prega av manglende realisme? Virkelig? Jeg har sett mye rar kritikk av Venstre, men at de vil bruke penger de ikke har, den var ny.

Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678463 31/08/2021 13:45
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg må si at det er bedrøvelig å oppleve hvor enkelt politikerne slipper unna med svadaen som spinndoktorene har latt dem pugge. Sløve, kunnskapsløse journalister synes mer opptatt av terningkast enn å stille kunnskapsbaserte, inkvisatoriske spørsmål. Jeg synes det er en hån mot velgerne, men på den andre siden, jeg får inntrykk av at velgerne synes svadagyteriet er ok, så da så.

Men kommer jeg til å stemme ? Tja .. kanskje ..

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678524 31/08/2021 20:36
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ha ha. Har lederen i MDG vært utenfor Oslo? Når hun drar frem Lillestrøm som en av byene med mye luftforurensning, lite grøntarealer, mye folk i trange boliger og lite lekeplasser da blir det useriøst. Evnt så snakker hun om et Lillestrøm et helt annet sted enn her jeg bor :-P

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678525 31/08/2021 20:46
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: olechr
Ha ha. Har lederen i MDG vært utenfor Oslo? Når hun drar frem Lillestrøm som en av byene med mye luftforurensning, lite grøntarealer, mye folk i trange boliger og lite lekeplasser da blir det useriøst. Evnt så snakker hun om et Lillestrøm et helt annet sted enn her jeg bor :-P

Une er trønder så jeg er ganske sikker på at hu har vært utenfor Oslo. ICON_SMILE Fra hvor har du tatt dette?

Re: Hva skal man stemme? [Re: JoachimV] #2678530 31/08/2021 20:57
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: JoachimV

Une er trønder så jeg er ganske sikker på at hu har vært utenfor Oslo. ICON_SMILE Fra hvor har du tatt dette?

På debatten som nå går på tv2. Der blir byer som Lillestrøm, Sarpsborg, fredrikstad og drammen brukt som eksempler. Der bor vist fattige barn (familier) med lav inntekt typisk i trange boliger i områder med stor forurensning, lite grøntområder og parker. Hvordan man får til det i Lillestrøm er godt gjort. Hele byen ligger ved siden av et grøntområde (flomvollen).

Hvis man i hele tatt klarer å måle forskjeller på forurensning i en så liten by som Lillestrøm, så er det der det er mest biler de dyreste leilighetene ligger.

Redigert av olechr; 31/08/2021 21:02.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678536 31/08/2021 21:35
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678563 01/09/2021 06:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Fra lufta ser det ikke umiddelbart ut som en dårlig beskrivelse.
[Linket bilde]

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678598 01/09/2021 08:00
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser ut som en fin, grønn hageby …

Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678622 01/09/2021 08:48
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lan Marie Berg og MDG tar i bruk klassisk hersketeknikk når hun karakteriserer Rystad-rapporten om effektene på klimaet hvis/når Norge stenger olje og gasskranene, som bestillingsverk av oljelobbyen. Og altså vil forsøke å delegitimere det faglige innholdet. Klassisk ta mannen , ikke ballen. Fakta passer ikke inn i hennes hode, så da tar vi mannen.

Og her får hun klar tale tilbake fra Rystad : https://www.nettavisen.no/okonomi/r...Dp8HnjkkmMnbruGRxnjW0#Echobox=1630474585

Re: Hva skal man stemme? [Re: HeavyDude] #2678633 01/09/2021 09:25
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: HeavyDude
Lan Marie Berg og MDG tar i bruk klassisk hersketeknikk når hun karakteriserer Rystad-rapporten om effektene på klimaet hvis/når Norge stenger olje og gasskranene, som bestillingsverk av oljelobbyen. Og altså vil forsøke å delegitimere det faglige innholdet. Klassisk ta mannen , ikke ballen. Fakta passer ikke inn i hennes hode, så da tar vi mannen.

Og her får hun klar tale tilbake fra Rystad : https://www.nettavisen.no/okonomi/r...Dp8HnjkkmMnbruGRxnjW0#Echobox=1630474585

Det ironiske er vel at den mye omtalte SSB rapporten er bestilt av Fremtiden i våre hender. Er vel tilsvarende like objektiv som Rystad rapporten.

Re: Hva skal man stemme? [Re: HeavyDude] #2678656 01/09/2021 10:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: HeavyDude
Ser ut som en fin, grønn hageby …

Om det ser ut som en grønn hageby betyr ikke nødvendigvis at det er bra med lekeplass og offentlig grøntareal. Når det grønne er innlemmet i private hager hjelper det lite for barna som skal leke ute (er det noen barn som gjør det i det hele tatt?). Jeg ser heller ikke konflikt mellom å være hageby og ha luftforurensning.

Når det er sagt, jeg har ikke sjekket tilgang til offentlig grøntareal eller luftkvalitet.

Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678659 01/09/2021 10:16
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Synes man skal stemme for Sv/mdg/rødt-kommunisme. Da kan vi til slutt få det like bra som i sovjet. Gratis penger til alle!

Re: Hva skal man stemme? [Re: Dexter] #2678672 01/09/2021 10:47
ileirtro Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Dexter

Det ironiske er vel at den mye omtalte SSB rapporten er bestilt av Fremtiden i våre hender. Er vel tilsvarende like objektiv som Rystad rapporten.

Det er 3 SSB rapporter en fra 2013 som er bestilt av Framtiden i våre hender, en fra i fjor er finansiert av Naturvernforbundet også har vi rapporten Une Bastholm (MDG) refererer til en fagfellevurdert rapport finansiert og utgitt av SSB. https://www.ssb.no/forskning/discussion-papers/_attachment/123895?_ts=13f51e5e7c8
Denne rapporten er også fra 2013, men en av forfatterne Knut Einar Rosendahl mener at konklusjonen fremdeles står seg.

Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678688 01/09/2021 12:19
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
En "kriger" på Facebook skriver;

Konklusjon: Politikken til MDG og SV - Sosialistisk Venstreparti vil øke utslippene, mens de de tror de vil redusere dem. 

"I lys av @₩¥€_^#=;* og %$@$¥_;$=& beskyldninger fra Miljøpartiet De Grønne - MDG mot Rystad Energy om å være «kjøpt og betalt», som vi nå er vitne til, minner jeg om denne. 

Det er plenty med olje i verden og slik har det vært siden 2014. Så mye at Opec+ og Russland holder igjen et volum større enn norsk produksjon for å stabilisere og optimalisere prisen basert på priselastisiteten. 

Skal man uttale seg om hva som mest trolig vil skje dersom Norge struper ned sin produksjon, bør en forvente at de som uttaler seg i det minste har satt seg inn i verdens produksjonsmiks og reserver, samt hvordan produksjonen i verden foregår sammenlignet med i Norge. Det har øyensynlig ingen i MDG, SV eller Rødt gjort. I verden i gjennomsnitt, brennes det 22 ganger så mye gass pr. enhet produsert olje som i Norge, nærmere bestemt 35,7 kubikkmeter pr. tonn mot Norges 1,6 kubikkmeter pr. tonn i 2020. Da er det gitt at utslippene øker når bortfall av norsk produksjon selvsagt blir erstattet av olje fra Opec+, Russland og andre produsenter. Konklusjon: Politikken til MDG og SV - Sosialistisk Venstreparti vil øke utslippene, mens de de tror de vil redusere dem."

Jeg velger for egen del denne gang å ikke kommentere kostnadene, men
se begge linkene:

https://www.facebook.com/1784332137/posts/10216693469687512/?d=n

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10216758208825950&id=1784332137&sfnsn=mo

Redigert av Duck; 01/09/2021 12:20.
Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678694 01/09/2021 12:58
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Interessant diskusjon om Rystad-rapporten er et bestillingsverk med påholden penn, eller om den faktisk er uavhengig. Jeg har ikke lest den selv, men jeg har lest andre rapporter fra Rystad som har vært utrolig gode, både kvalitetsmessig og som har truffet veldig godt. Det å avfeie den fordi den er bestilt av en bestemt oppdragiver er svært lite tillitsvekkende fra de som gjør det, da virker det for meg som om man ikke har andre argumenter å komme med, og at rapporten faktisk har gode poenger som man ikke liker.

Lars-Erik
Re: Hva skal man stemme? [Re: Ugla] #2678697 01/09/2021 13:00
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
+1

Re: Hva skal man stemme? [Re: Ugla] #2678698 01/09/2021 13:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
+2

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva skal man stemme? [Re: Ugla] #2678704 01/09/2021 13:16
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Liker ikke alltid denne form for "support", men likevel:
+3

Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678712 01/09/2021 13:39
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Heisenberg (Walter White) ville vært stolt av Norge. Hvorfor slutte å lage metamfetamin, markedet vil jo uansett blir fylt av noen andre som lager mindre ren metamfetamin. Samvittighet er for svake sjeler.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678720 01/09/2021 13:52
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Folk her inne som er så opptatt av å redde miljøet får slutte å kjøpe noe nytt hele tiden da, spesielt carbon-sykkel. Det som sparer miljøet er å vedlikeholde det man har.

Re: Hva skal man stemme? [Re: magnusc] #2678725 01/09/2021 14:01
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: magnusc
Heisenberg (Walter White) ville vært stolt av Norge. Hvorfor slutte å lage metamfetamin, markedet vil jo uansett blir fylt av noen andre som lager mindre ren metamfetamin. Samvittighet er for svake sjeler.

Og det er helt på linje av slakten av Rystad-rapporten uten å peke på hva som faktisk er galt med den. Huff av meg, det skulle ta seg ut om de faktisk har rett, at vi må bli kvitt etterspørselen framfor tilbudet?

Lars-Erik
Re: Hva skal man stemme? [Re: Alpers] #2678731 01/09/2021 14:51
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Alpers

Når det gjelder sykkelveier og symbolpolitikk: Sykkelveier er i de flestes øyne ren infrastruktur, men sykkelveier og færre parkeringsplasser er en av de mest sosialt omfordelene måtene å drive politikk i en by på. Å frigi offentlig areal fra parkering og (bil)vei til sykkelveier og parker/lekeplasser/uteareal - gir også de som ikke har råd/ mulighet til bil et sted å være. Det gjør at også studenter, lavtlønnede og ikke minst alle under 18 år kan komme seg enkelt og greit fra a til b. Det er ikke bare symbolpolitikk, det er omfordeling i praksis. Legg også til hvor kostbart det etterhvert er blitt å bo i Oslo - det er ikke videre gitt at alle kommer til å ha økonomi til bilhold heller.
Som beboer, bileier, kollektivbruker og syklist boende innenfor Ring 2: en del av de anlagte sykkelfeltene virker idelogisk drevet. Det er ikke nødvendigvis behov for rød asfalt i smågater med nedoverbakke. Mange av oss som bor i sånne strøk har bil (til og med elbil) og bruker dem lite (men trenger dem for å komme til hytta eller til fjells). Men ett eller annet sted må de stå.

Når Lan roper "jeg elsker bomringen" viser det en litt umoden politiker som er på jakt etter privatbilen. Eller at hun mener alle skal over på bilkollektiv. Det virker bare provoserende, polarisernde og arrogant. Så sorry, MDG må vise fram mer moden politikere før de kommer i betraktning hos meg.

Man finner ikke noe parti man er enig i alt med. Man må jo også tenke litt taktisk. MDG, SV, Sp og Rødt kommer til å gjøre det sterkt. Utmelding av EØS og NATO, og nei til kraftkabler over Nordsjøen er ikke nødvendigvis den beste veien til det grønne skiftet. Så kanskje ikke så dumt om Støre får nok tyngde til å motstå de mest rabiate forslagene.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Hva skal man stemme? [Re: olechr] #2678732 01/09/2021 14:57
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Høres ut som om noen har lest seg litt opp på Walras' lov "Alt som blir tilbudt, vil bli solgt."

Dette er faktisk litt spennende, for denne diskusjonen viser skillelinjene mellom økonomisk liberalistisk tenkning om "naturlig" likevekt i markeder og en mer Keynesiansk tilnærming som krever innblanding fra staten eller en annen part for å finne likevekt.

Må lese rapporten når jeg får tid. Jeg har sett noe kritikk av målemetoder m.v. i rapporten, men ikke satt meg veldig inn i det.

Rystad har mange gode analyser og er en av de sterkeste norske miljøene på dette markedet, det er vel verdt å høre på de uansett om du stemmer rødt, grønt eller blått. Jeg synes imidlertid at rapporten kommer lovlig tett innpå 13. september og skulle ønske at den hadde blitt publisert før sommeren ... Men nå er jo jeg bare en akademikerbyråkrat og funker sannsynligvis veldig dårlig som politiker.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hva skal man stemme? [Re: front biker] #2678743 01/09/2021 16:20
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: front biker
[
Man finner ikke noe parti man er enig i alt med. Man må jo også tenke litt taktisk. MDG, SV, Sp og Rødt kommer til å gjøre det sterkt. Utmelding av EØS og NATO, og nei til kraftkabler over Nordsjøen er ikke nødvendigvis den beste veien til det grønne skiftet. Så kanskje ikke så dumt om Støre får nok tyngde til å motstå de mest rabiate forslagene.

Eller rett og slett ikke gå for et slikt eksperiment med et historisk svekket (?) AP som "spydspiss" i ny regjering. Ikke veldig imponert av Erna heller, men kanskje det minst vonde....

Re: Hva skal man stemme? [Re: front biker] #2678745 01/09/2021 16:48
ileirtro Offline
Entusiast
Entusiast

Du burde ikke ha tatt med MDG her, for de er for Nato, EØS og kraftkabler.

Re: Hva skal man stemme? [Re: gutt45kg] #2678758 01/09/2021 18:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gutt45kg
Synes man skal stemme for Sv/mdg/rødt-kommunisme. Da kan vi til slutt få det like bra som i sovjet. Gratis penger til alle!

Sitat: gutt45kg
Folk her inne som er så opptatt av å redde miljøet får slutte å kjøpe noe nytt hele tiden da, spesielt carbon-sykkel. Det som sparer miljøet er å vedlikeholde det man har.

Der er kvoten for antall stråmannsargumenter på én dag overskredet med god margin.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva skal man stemme? [Re: front biker] #2678765 01/09/2021 18:50
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
[quote=Alpers]

Når Lan roper "jeg elsker bomringen" viser det en litt umoden politiker som er på jakt etter privatbilen. Eller at hun mener alle skal over på bilkollektiv. Det virker bare provoserende, polarisernde og arrogant. Så sorry, MDG må vise fram mer moden politikere før de kommer i betraktning hos meg.

Når du går rundt og husker et utsagn fra forrige valgvake å bruker det for alt det er verdt for sverting i neste valgkamp da må Lan ha gjort noe riktig. ICON_LAUGH

Re: Hva skal man stemme? [Re: JoachimV] #2678806 02/09/2021 04:30
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
[quote=Alpers]

Når du går rundt og husker et utsagn fra forrige valgvake å bruker det for alt det er verdt for sverting i neste valgkamp da må Lan ha gjort noe riktig. ICON_LAUGH

Som «morna Jens» mener du? Noen utsagn viser vel bare hvor lite sympatiske noen politikere er, og blir en merkelapp på politikerene i lang tid

Re: Hva skal man stemme? [Re: johannessen] #2678807 02/09/2021 04:36
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: johannessen
[quote=Alpers]

Som «morna Jens» mener du? Noen utsagn viser vel bare hvor lite sympatiske noen politikere er, og blir en merkelapp på politikerene i lang tid

Pussig at jeg ikke går rundt og husker tante grusom sine konkrete utsagn flere år tilbake..

Men jada om det der er det du har å henge deg opp i så ok. Nå gjaldt det utsagnet lokalpolitikk i en kommune hvor flertallet faktisk ønsker mindre bil i sentrum. Om du mener det er lite sympatisk så er det vel det nærmeste vi kommer demokrati.

Redigert av JoachimV; 02/09/2021 04:37.

Side 10 av 13 1 2 8 9 10 11 12 13

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå