Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Coronavaksine og trening?

Re: Coronavaksine og trening? [Re: boltzmann] #2684465 11/10/2021 12:47
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: boltzmann
Tok andre dose moderna 13. september, og må si jeg sliter fortsatt. Fikk kraftig feber og influensasymptomer i dagene etter, men har vært veldig sliten etter at det gikk over. Har tilgjengelig måleutstyr for CRP på jobb og verdiene ligger på 3-5 mg/L mot 0-1.5 til vanlig. Har begynt å trene rolig, men blir veldig sliten om jeg pusher. Ingen andre symptom som tyder på perikarditt eller myokarditt. Bør jeg gå til legen?

CRP på 3-5 er fortsatt ganske lavt.
Men uavhengig av det: når du er sliten i flere uker sammenhengende, ville jeg tatt turen til legen, for å sjekke andre mulige forklaringer (eventuell jernmangel, kostholdsutfordringer, overtrening, etc), og ev. bidra til innsikt i langtidseffekter av vaksinen.

Re: Coronavaksine og trening? [Re: eOpseth] #2689840 27/11/2021 16:54
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg har fått mine to doser og siste sent i juni. En ting jeg har lagt merke til utover høsten er at jeg ligger en del høyere i puls på mine vanlige turer en jeg har registrert tidligere. Dette kan selvfølgelig være en tilfeldighet og at jeg har fått en større formdupp denne høsten en tidligere år. Føler meg ikke veldig mye mer sliten eller må puste mer der jeg tidligere lå på 125 slag hvor jeg nå ligger på 135 slag. Dette er typisk sone en for meg. Dette er noe jeg ikke tror vanlige utrente folk vil legge merke til, men som gjennomsnittlig godt trent og bruk av pulsbelte kommer dette relativt godt fram. Når pulsen nå ligger på 5-10 slag høyere en den gjorde tidligere på f.eks et stisegment hvor jeg bruker samme tid, er det klart men ligger på høyere kroppslig belastning. Ser også at jeg fyker lettere opp i sone fem en tidligere. Mao typiske tegn på dårligere form. For makspulsen har jo selvfølgelig ikke økt (uten at jeg har testet dette) noen som har opplevd noe liknende?

Redigert av neistein; 27/11/2021 16:56.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Coronavaksine og trening? [Re: eOpseth] #2689842 27/11/2021 18:00
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Fikk 3. dose på torsdag kl 1000. Ble dårlig på kvelden og er fremdeles rimelig uggen, men regner med at det går over rimelig snart. Var dårlig dagen etter 2. dose, ingen bivirkninger etter 1. dose. Alle Pfizer. Har ikke merket noen langvarige bivirkninger etter de to første dosene, heller ikke på trening. Og alternativet er mye verre. Har behandlet flere covid pasienter som er langt yngre enn meg og som er uvaksinerte og de de har mildt sagt vært dritdårlige.

Re: Coronavaksine og trening? [Re: eOpseth] #2689870 28/11/2021 16:28
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fikk 3.dose på torsdag (Moderna). litt øm i armen neste dag, men ikke verre enn at jeg fikk kjørt to bra økter fredag, og mine daglige økter lørdag og i dag.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Coronavaksine og trening? [Re: neistein] #2689951 29/11/2021 11:33
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: neistein
Jeg har fått mine to doser og siste sent i juni. En ting jeg har lagt merke til utover høsten er at jeg ligger en del høyere i puls på mine vanlige turer en jeg har registrert tidligere. Dette kan selvfølgelig være en tilfeldighet og at jeg har fått en større formdupp denne høsten en tidligere år. Føler meg ikke veldig mye mer sliten eller må puste mer der jeg tidligere lå på 125 slag hvor jeg nå ligger på 135 slag. Dette er typisk sone en for meg. Dette er noe jeg ikke tror vanlige utrente folk vil legge merke til, men som gjennomsnittlig godt trent og bruk av pulsbelte kommer dette relativt godt fram. Når pulsen nå ligger på 5-10 slag høyere en den gjorde tidligere på f.eks et stisegment hvor jeg bruker samme tid, er det klart men ligger på høyere kroppslig belastning. Ser også at jeg fyker lettere opp i sone fem en tidligere. Mao typiske tegn på dårligere form. For makspulsen har jo selvfølgelig ikke økt (uten at jeg har testet dette) noen som har opplevd noe liknende?
Jeg har tenkt det samme selv. Etter min andre dose i midten av september, ble jeg litt redusert over ganske mange uker, og først nå føler jeg meg helt fin igjen. Til vanlig på kontoret merket jeg lite/ingenting til det, og hvis jeg ikke hadde hatt klare referanser på trening hadde jeg nok aldri tenkt over det. Det kan selvsagt ha vært forskjellige årsaker til denne reduksjonen i prestasjon og treningsrespons, men det startet i hvert fall da jeg tok vaksinen. Jeg registrerer også at en del topputøvere melder om det samme.

https://www.nrk.no/sport/riiber-tro...rene-alternativt-i-to-maneder-1.15657624
https://www.vg.no/sport/friidrett/i/nWmbzm/reaksjoner-paa-vaksinen-oedela-sesongen-for-ingebrigtsen
https://cyclingtips.com/2021/09/greg-van-avermaet-blames-lack-of-form-on-covid-vaccination/
https://www.cyclingnews.com/news/ol...wrecked-my-tour-de-france-says-fuglsang/

Re: Coronavaksine og trening? [Re: neistein] #2689976 29/11/2021 15:45
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Har hvilepulsen økt sammenlignet med tidligere da? I så fall så kan det jo være en liten betennelse av noe slag som sitter i kroppen og gir høyere puls?

BTW. Når du får vaksine (eller ekte sykdom), så reagerer kroppen og immunforsvaret med betennelse og gjerne feber. Betennelse er et av immunforsvarets våpen mot sykdom. Men så vidt jeg har forstått, og her må nok tyngre fagfolk på banen, så kan det en sjelden gang skje noe utilsiktet.

Ingenting jeg personlig vet skulle tilsi at det varer i månedsvis, en uke burde holde. Men for alt jeg vet, igjen på gyngende grunnlag, kan en annen betennelse i kroppen ha fått gode arbeidsvilkår og dermed sitte igjen?

Personlig har jeg en kronisk betennelse i halsen, men det har ingenting med vaksiner å gjøre, mulig det er noe irritasjon over magesyre på villveier. Og er for ubetydelig til at jeg orker å gjøre så mye med det...

..Megatower v2..
::Vidar::
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support