Nummen i handflaten
|
Nummen i handflaten
#2678470
31/08/2021 14:17
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Kjøpte meg ny sykkel i vår og merkar at eg vert nummen i hendene, både på bortoversykling og oppover, samt nedover.
Verst er det når stien primært går relativt flatt.
Nedover rister det som ein moth** med ein gaffel som i liten grad evner å ta unna både smått og stort, sjølv med mindre (-20 psi) luft enn 'anbefalt' og ganske mykje sag. (RS Yari Rc MC). Usikker på om dette er relevant.
Eg har prøvd å justere litt vinkling på styret, og seteposisjon; framover/bakover, vinkel. Har ingenting å gå på stemmet oppover. Vil anta at å flytte stemmet lengre ned vil gjere det verre. Har skifta handtak to gonger, utan særleg effekt.
Aldri hatt slik nummenheit med diverse sykler før.
Tips?
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678475
31/08/2021 14:45
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Kan det være at det sammenfaller med armpump?
Jeg opplever ihvertfall større grad av armpump hvis et eller flere av følgende kriterier er tilstede: - For høyt dekktrykk - Gaffel som ikke er riktig innstilt. Treg retur? Høyt luftrykk? Mye kompresjonsdemping? - For lavt styre - For korte kjedestag som tvinger meg til å "kjøre på armene" - Svake bremser - Feil holker. - Dårlige dekk/ lite grep. - Høy kroppsvekt - Lav selvtillit (lav fart som medfører at man kjører i alle hull etc.)
Opplever nærmest ingen problemer med armpump lenger etter å ha fått en sykkel hvor nesten all kraften går gjennom beina også i utforkjøringene.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678476
31/08/2021 14:47
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
sindrer
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703 |
Jeg ville prøvd med et styre med mer rise.
Sindre R.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Supermann]
#2678478
31/08/2021 15:11
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Kan det være at det sammenfaller med armpump?
Jeg opplever ihvertfall større grad av armpump hvis et eller flere av følgende kriterier er tilstede: - For høyt dekktrykk - Gaffel som ikke er riktig innstilt. Treg retur? Høyt luftrykk? Mye kompresjonsdemping? - For lavt styre - For korte kjedestag som tvinger meg til å "kjøre på armene" - Svake bremser - Feil holker. - Dårlige dekk/ lite grep. - Høy kroppsvekt - Lav selvtillit (lav fart som medfører at man kjører i alle hull etc.)
Opplever nærmest ingen problemer med armpump lenger etter å ha fått en sykkel hvor nesten all kraften går gjennom beina også i utforkjøringene.
Armpump - check. Glømte å skrive det, men det er helst i lengre nedkjøringar og ikkje eigentleg eit stort problem Antar at høg vekt og kjip gaffel spelar inn her. Ang. gaffel er kompresjonen (har kun hsc) på "null" men den kjennes absolutt ikkje åpen ut. Det er nummenheita inne i henda som er ekte plagsomt (fordi eg ikkje skjønar kvifor), og det meldar seg gjerne tidleg og lenge før eg har sykla ein meter nedover.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678480
31/08/2021 15:16
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Setet tiltet litt for mye fremover? Jeg eksperimenterte med litt forskjellige posisjoner her for en stund siden, og da var det ikke mye forovertilt som skulle til før jeg fikk merkbart mer vekt på armene.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678506
31/08/2021 19:12
|
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826 |
Har en venn som har testa dette og sier at det funker bra.
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Handlebars,38/Fasst/Flexx-Enduro,24182
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678519
31/08/2021 20:16
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609 |
Min løsning på problemet var holker med større diameter. Bruker nå disse: https://bikeshop.no/sram/007915068020/sram-locking-grips-foam-holker-sort-r%c3%b8d-129-mm En annen fordel med holker med stiv hylse er at de kan brukes tiil å utvide stryrebredden et par cm.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Thomas-]
#2678537
31/08/2021 21:55
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Setet tiltet litt for mye fremover? Jeg eksperimenterte med litt forskjellige posisjoner her for en stund siden, og da var det ikke mye forovertilt som skulle til før jeg fikk merkbart mer vekt på armene. Det har eg ikkje eksperimentert med endå, nei. Takk, det må testes :-) Crazy opplegg, crazy dyrt. Og litt kult. Men fytti kor dyrt.. Min løsning på problemet var holker med større diameter. Bruker nå disse: sram foamholker En annen fordel med holker med stiv hylse er at de kan brukes tiil å utvide stryrebredden et par cm. Feitare holker har blitt vurdert. Var veldig glad i odi rogue på 00-talet, men vist seg vanskelege å gå tak i. Skumholker har eg aldri testa, så kanskje eg skal legge det på lista.. Takk for div svar. Skal teste ut litt, så får eg sjå om eg nærmar meg ei løysing snart.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678561
01/09/2021 06:48
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 10,225 |
Inni hånden, og/eller fingertuppene også? Hvis sistnevnte har jo dette med typisk nerver som får litt uheldig klem, type ulnaris nerve i klem som er kjent sak som gir sitring i fingre.
Styre/stem/stem posisjon er hva jeg leser du må utforske mer. Fokus på vekta henda får på styret og nakkeposisjon. Ikke fremovertiltet sete f.eks som er nevnt. Uten at jeg vet hva du har, så er kortere stem og mer rise hva som har hjulpet meg.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678577
01/09/2021 07:24
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Du har en Yari. Det er ikke den mest raffinerte demperen. Oppgradering til Charger 2.1 kan gjøre ting bedre. Alternativt Avalanche. Fast Suspension har muligens en YariUp som ka gjøre en del. Motion Control er langt fra min favoritt på demperfronten, med ganske kjip kompresjonsenhet. En YariUp fra Fast kan nok hjelpe, da returdemperen er bra nok.
Ellers er nok også aug11x sitt tips en mulighet. Tjukkere holker har virket mot sin hensikt hos meg
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Thomas-]
#2678583
01/09/2021 07:39
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422 |
En annen fordel med holker med stiv hylse er at de kan brukes tiil å utvide stryrebredden et par cm.
Ikke gjør dette ... Det er i hvert fall oppskriften på lite kontroll og potensielt farlige situasjoner i hårete nedkjøringer.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: aug11x]
#2678603
01/09/2021 08:06
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Setet tiltet litt for mye fremover? Jeg eksperimenterte med litt forskjellige posisjoner her for en stund siden, og da var det ikke mye forovertilt som skulle til før jeg fikk merkbart mer vekt på armene. Glemte å nevne dette. På flatmark så kan moderne sti og enduro-sykler med bratte setevinkler gi mye belastning på hendene som kan gi uønskede resultater. Dette er en grunn til at jeg selv kjører med moderate 76 grader og ikke 78 eller 80. Kanskje bare prøve å tilte setet litt bakover eller montere setet litt lenger bak på railsene.
Ut på tur!
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678607
01/09/2021 08:17
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Yari RC skal ikke være skyld i dette, selv i enkleste form. Har kjørt det i mange år (150mm), og min er rett og slett deilig når det er masse røtter og stein. Opplever den også glimrende på lange nedkjøringer (type 7-10 minutter) Oppgradert med debonair, men det er ikke noen massiv forskjell fra originalen. For å få den mer behagelig og snill kan du enkelt teste med volumspacere (eller tokens som det heter hos RS). Det er en veldig enkel jobb å bytte/teste, og tokens koster ikke mye. Med flere tokens kan du kjøre lavere trykk, og den blir veldig snill i første del av vandringa før den gir mer motstand, men det kan bli for mange tokens. I tillegg, om det er tilfelle, prøv å vri hendlene mer oppover så du får bedre vinkel på håndledd i nedkjøringene. Da kommer du også automatisk litt lenger bakpå. Jeg slet med det samme på min gravel-sykkel, aldri hatt problemet i større grad på stisykler. Prøvde først å heve styret, hansker med pads etc, men ingenting av det hjalp. Til slutt var det en kombo av å justere setevinkelen + *senke* styret som gjorde at vekta ble riktig, og problemet med at henda sovna forsvant. Bare å skru i vei og se 
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678671
01/09/2021 10:42
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114 |
Motorcrosskjørere smører varmesalve på underarmene, dette hjelper de mot pump iallefall.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678677
01/09/2021 11:00
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Ingen som har sagt det åpenbare?
Ny sykkel.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678681
01/09/2021 11:41
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172 |
Ny sykkel blir gjerne ny sittestilling. Dette gjelder også armene og hendene. Det virker for meg som demperne er feil innstilte siden det hopper og spretter
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: knutspeed]
#2678728
01/09/2021 14:16
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Inni hånden, og/eller fingertuppene også? (snip)
Uten at jeg vet hva du har, så er kortere stem og mer rise hva som har hjulpet meg. Kun inni handa, både innsida, mot tommel, og mot utsida (lillefingersida). Ikkje sjølve handflata eigentleg, altså. Kortare stem finnes vel knapt, då må det vere over gaffelrøret..
Glemte å nevne dette. På flatmark så kan moderne sti og enduro-sykler med bratte setevinkler gi mye belastning på hendene som kan gi uønskede resultater. Dette er en grunn til at jeg selv kjører med moderate 76 grader og ikke 78 eller 80. Kanskje bare prøve å tilte setet litt bakover eller montere setet litt lenger bak på railsene.
Seterørvinkel er rett under 75 grader. Sykkelen var levert med setet laangt (heilt)bak, utanfor max-merkene. Då vart sittestilling litt langt bak og reach sittande vart litt lang. Det verste var vel at setet slo låra mine blå då det sto slik, av ein eller annan grunn . Trur eg skal ta å fikle litt med seteposisjonering. Yari RC skal ikke være skyld i dette, (snip) Jeg slet med det samme på min gravel-sykkel, aldri hatt problemet i større grad på stisykler. Prøvde først å heve styret, hansker med pads etc, men ingenting av det hjalp. Til slutt var det en kombo av å justere setevinkelen + *senke* styret som gjorde at vekta ble riktig, og problemet med at henda sovna forsvant. Bare å skru i vei og se  Trur heller ikkje det er gaffelen sin skuld, sjølv om det antakeleg er den kjipaste gaffelen eg har hatt sidan. Lenge sidan. Den er satt opp med 25-30% sag, ca 20-30 psi under anbefalt trykk, 105 psi trur eg, eg er 120kg+med sekk på og 24kg sykkel) . Tatt ut alle (2) volumredusere. Ikkje i nærheita av å bruke all vandring, uansett kva eg kjører på. Sidan eg dovner i henda også på flatmark (og på grus og asfalt også), lar eg gaffelgreiene ligge. Kva meinte du med at du senka styret? Sette du det lavare på gaffelrøret? Ville i så fall tru presset skulle bli større på hendene, eller?...
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Garpen]
#2678768
01/09/2021 19:26
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609 |
En annen fordel med holker med stiv hylse er at de kan brukes tiil å utvide stryrebredden et par cm.
Ikke gjør dette ... Det er i hvert fall oppskriften på lite kontroll og potensielt farlige situasjoner i hårete nedkjøringer. OT - Kan du utdype?
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Thomas-]
#2678780
01/09/2021 20:12
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260 |
En annen fordel med holker med stiv hylse er at de kan brukes tiil å utvide stryrebredden et par cm.
Ikke gjør dette ... Det er i hvert fall oppskriften på lite kontroll og potensielt farlige situasjoner i hårete nedkjøringer. OT - Kan du utdype? Holker er ikke lagd for å være breddeutvidere på styret. Det er jo helt galskap. Skal du ha bredere styrer så kjøper du et bredere styre.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678782
01/09/2021 20:18
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260 |
Trur heller ikkje det er gaffelen sin skuld, sjølv om det antakeleg er den kjipaste gaffelen eg har hatt sidan. Lenge sidan. Den er satt opp med 25-30% sag, ca 20-30 psi under anbefalt trykk, 105 psi trur eg, eg er 120kg+med sekk på og 24kg sykkel) . Tatt ut alle (2) volumredusere. Ikkje i nærheita av å bruke all vandring, uansett kva eg kjører på.
Sidan eg dovner i henda også på flatmark (og på grus og asfalt også), lar eg gaffelgreiene ligge.
Kva meinte du med at du senka styret? Sette du det lavare på gaffelrøret? Ville i så fall tru presset skulle bli større på hendene, eller?...
Men da har du jo også for mye luft. Jeg kjørte på Yari RC i fjor, enkelt og greit. Kompresjonsbryteren kan være dårlig på disse så den ikke åpner fullt. Min var sånn uten at jeg merket noe mer til det enn at jeg kjørte halve sesongen før jeg gadd å sende den på service.. 
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: JoachimV]
#2678784
01/09/2021 20:30
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,609 |
En annen fordel med holker med stiv hylse er at de kan brukes tiil å utvide stryrebredden et par cm.
Ikke gjør dette ... Det er i hvert fall oppskriften på lite kontroll og potensielt farlige situasjoner i hårete nedkjøringer. OT - Kan du utdype? Holker er ikke lagd for å være breddeutvidere på styret. Det er jo helt galskap. Skal du ha bredere styrer så kjøper du et bredere styre. At man holder hendene én cm lenger ut og lar lillefingeren gripe rundt holken med kun en plasthylse denne ene centimeteren er selvfølgelig helt galskap. Jeg mangler bare et GoPro og en avtale med RedBull skjønner jeg.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: JoachimV]
#2678800
01/09/2021 22:06
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
Men da har du jo også for mye luft. Jeg kjørte på Yari RC i fjor, enkelt og greit. Kompresjonsbryteren kan være dårlig på disse så den ikke åpner fullt. Min var sånn uten at jeg merket noe mer til det enn at jeg kjørte halve sesongen før jeg gadd å sende den på service.. Den skjønte eg ikkje. Har eg for lite luft, korleis? Kompresjonsbryteren min har alle klikkene den skal ha. Kva var galt med din gaffel?
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678813
02/09/2021 05:59
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Yari RC skal ikke være skyld i dette, (snip) Jeg slet med det samme på min gravel-sykkel, aldri hatt problemet i større grad på stisykler. Prøvde først å heve styret, hansker med pads etc, men ingenting av det hjalp. Til slutt var det en kombo av å justere setevinkelen + *senke* styret som gjorde at vekta ble riktig, og problemet med at henda sovna forsvant. Bare å skru i vei og se  Trur heller ikkje det er gaffelen sin skuld, sjølv om det antakeleg er den kjipaste gaffelen eg har hatt sidan. Lenge sidan. Den er satt opp med 25-30% sag, ca 20-30 psi under anbefalt trykk, 105 psi trur eg, eg er 120kg+med sekk på og 24kg sykkel) . Tatt ut alle (2) volumredusere. Ikkje i nærheita av å bruke all vandring, uansett kva eg kjører på. Sidan eg dovner i henda også på flatmark (og på grus og asfalt også), lar eg gaffelgreiene ligge. Kva meinte du med at du senka styret? Sette du det lavare på gaffelrøret? Ville i så fall tru presset skulle bli større på hendene, eller?... Ja, fjernet spacere under stem, 2 stk a 5mm. Sier ikke at dette er løsningen for deg - bare at jeg ble veldig overrasket over resultatet jeg fikk. Som du sier så skulle man jo tro at man får "mer vekt" på styret. Er langt fra noen ekspert på bikefit, men for meg virker det mer som om hele kroppen er mer fornøyd nå, kanskje cockpit på denne sykkelen var så trang at jeg ubevisst "dyttet" på styret. Vet ikke, men legg det på lista over ting å prøve  Når det gjelder Yari høres det ut som den trenger service. Jeg kjører kanskje 15% sag, men det har jeg ikke kommet frem til ved å sette det statisk. Har justert på stien og testa til jeg var fornøyd. Med 1 token og ca 90psi får jeg brukt hele vandringa i Sarpsorg eller Kongsberg-alpene, med to tokens er jeg vel nede i 75. Det krever litt innsats å bruke all vandring, og noen skikkelig bunning har jeg kun fått til med tøyselavt trykk. Da jeg kjøpte denne Yari'en ny i 2017(ish) var det med fabrikkslevert feil. Det var innvendig lekkasje, så innerbeinet fylte seg med luft. Da kunne jeg slippe ut all luft og høkke fra 40-50 cm uten at den beveget seg nevneverdig, men stakk jeg en strips bak pakningen på venstre bein kom all lufta ut. Har du sjekket det på din?
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: knutspeed]
#2678816
02/09/2021 06:22
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 3,563 |
(snip)
Kva meinte du med at du senka styret? Sette du det lavare på gaffelrøret? Ville i så fall tru presset skulle bli større på hendene, eller?...
Ja, fjernet spacere under stem, 2 stk a 5mm. Sier ikke at dette er løsningen for deg - bare at jeg ble veldig overrasket over resultatet jeg fikk. Som du sier så skulle man jo tro at man får "mer vekt" på styret. Er langt fra noen ekspert på bikefit, men for meg virker det mer som om hele kroppen er mer fornøyd nå, kanskje cockpit på denne sykkelen var så trang at jeg ubevisst "dyttet" på styret. Vet ikke, men legg det på lista over ting å prøve  Interessant. Ikkje minst når fronten på denne sykkelen er høgare enn eg har hatt tidlegare, men er også første gongen eg har dette problemet.
Når det gjelder Yari høres det ut som den trenger service. Jeg kjører kanskje 15% sag, men det har jeg ikke kommet frem til ved å sette det statisk. Har justert på stien og testa til jeg var fornøyd. Med 1 token og ca 90psi får jeg brukt hele vandringa i Sarpsorg eller Kongsberg-alpene, med to tokens er jeg vel nede i 75. Det krever litt innsats å bruke all vandring, og noen skikkelig bunning har jeg kun fått til med tøyselavt trykk.
Da jeg kjøpte denne Yari'en ny i 2017(ish) var det med fabrikkslevert feil. Det var innvendig lekkasje, så innerbeinet fylte seg med luft. Da kunne jeg slippe ut all luft og høkke fra 40-50 cm uten at den beveget seg nevneverdig, men stakk jeg en strips bak pakningen på venstre bein kom all lufta ut. Har du sjekket det på din?
Eg begynte vel omtrent der rs anbefaler mtp trykk og retur. Prøvd litt forskjellig trykk og endt opp med å ta ut meir trykk og til slutt ta ut alle spacere., Framstår ikkje som funksjonen på gaffelen har endra seg sidan eg fekk sykkelen levert. Har liksom heile tida framstått "grei nok", men nokon hakk kjipere enn diverse fox 36 toppmodeller eg har hatt siste 10+ åra. Er jo sjølvsagt mogleg at det har vore noko galt, og/eller at det har vore behov for service heilt fra eg fekk den. Har ikkje sjekka om det er luft på innsida der, nei. Hadde ikkje tenkt at dette skulle bli ein gaffeldebatt eigentleg  Endar sikkert med å byte innmaten på den til ultimate + seal head" når eg tar service. Når/om eg får tak alle delene eg treng..
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678820
02/09/2021 06:41
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393 |
Det er vel ikke helt uvanlig at sykkeltilpassing av og til går mot det som anses som "rett frem" logikk.
Jeg er heller ingen spesialist, men det jeg sitter igjen med etter siste bikefit er at "vektbalanse" er viktig og der er det utrolig mange faktorer som virker inn.
Om jeg ikke husker helt feil så sa bikefittern noe sånt som " veldig mange som får vondt i rygg, skuldre og hender korter inn stem og vinkler den oppover og håper det skal løse problemet. I mange tilfeller så er det motsatte løsningen."
Det var det for meg. 10mm lenger stem, 10mm lavere styreposisjon og 6mm lavere sete og sete skjøvet 5mm frem i forhold til utgangspunktet.
Den nye sittestillingen satt som et skudd og jeg kunne plutselig rulle 100km på landeveien uten noen vondter eller kropsdeler som dovnet bort.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Gullars]
#2678857
02/09/2021 08:26
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 2,363 |
Det er vel ikke helt uvanlig at sykkeltilpassing av og til går mot det som anses som "rett frem" logikk.
Jeg er heller ingen spesialist, men det jeg sitter igjen med etter siste bikefit er at "vektbalanse" er viktig og der er det utrolig mange faktorer som virker inn.
Om jeg ikke husker helt feil så sa bikefittern noe sånt som " veldig mange som får vondt i rygg, skuldre og hender korter inn stem og vinkler den oppover og håper det skal løse problemet. I mange tilfeller så er det motsatte løsningen."
Det var det for meg. 10mm lenger stem, 10mm lavere styreposisjon og 6mm lavere sete og sete skjøvet 5mm frem i forhold til utgangspunktet.
Den nye sittestillingen satt som et skudd og jeg kunne plutselig rulle 100km på landeveien uten noen vondter eller kropsdeler som dovnet bort.
AG Identisk opplevelse på landeveissykkeltilpasning her. Gikk fra vonde skuldre og numne hender. Justerte 5mm her og 10mm der og jeg mener kneet kom 5-7 cm lengre fram jeg. Bytta også til 10mm lengre stem. Alle problemer forsvant på et blunk tross at jeg satt i det jeg oppfattet som en mer aggresiv posisjon. Prøvde for morro skyld å bytte tilbake til gamle stemmet og da kom smerter i skuldre igjen. Stikk i strid med hva jeg forventa.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2678892
02/09/2021 11:06
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Det kan være at det nye styret ditt har feil backsweep for deg også? Kan måles sånn: https://youtu.be/HSD7AkY4Ycc?t=310
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2679123
03/09/2021 15:03
|
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 167
Lømo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2015
Innlegg: 167 |
Fiks teknikken før du fikser sykkelen  Ikke at jeg påstår at du har dårlig teknikk , men en enkel måte å få armpump er å holde for hardt i styret .
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2679179
04/09/2021 07:52
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Prøv å låne ett styre med annen backsweep som vids er inne på. Selv slet jeg litt med dette de sesongene jeg kjørte Megavalanche/lengre enduro ritt. Da fikk hendene kjørt seg + armpump. Løsningen for meg var da andre holker. Ergon sine GA2 holker fungerte fint for meg, men kan være verdt å teste holker med mer "vinge" på også slik at du får spredd trykket fra holken over ett større området i hånden. Feks https://www.ergonbike.com/en/product-details.html?anr=42410088&s=ga&a=griffe#info
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
#2679261
05/09/2021 11:01
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Oppover og bortover er det nok sykkelen sin feil. Det er nok ikke til å unngå å bli nummen så lenge du må legge en del kroppsvekt over styret. Det går an å gjøre det mer levelig. For meg ble rogue-holker en forbedring. Men holker alene løser ikke problemet helt for meg. Hos meg er det verst på landeveissykkelen og ripleyen, mens på pole evolink er det egentlig ikke noe problem.
|
|
|
|
|