Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: ventle]
23/09/2021 12:09
|
jaronsen
Entusiast
|
Entusiast
Aha, takk for info - så kult! 
|
|
|
[Re: DeepFu]
23/09/2021 12:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er blinklyset PÅ, og man flytter på spaken en gang (uansett retning) slår man blinklyset AV. Så blinker man til venstre og skal legge rett over i høyreblink må man ta spaken mot høyre to ganger for å blinklys til høyre.
Sånn er ikke TMS.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
23/09/2021 12:37
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Er blinklyset PÅ, og man flytter på spaken en gang (uansett retning) slår man blinklyset AV. Så blinker man til venstre og skal legge rett over i høyreblink må man ta spaken mot høyre to ganger for å blinklys til høyre.
Sånn er ikke TMS. Nei, men det var TM3 det var snakk om.
|
|
|
23/09/2021 13:02
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Sånn er ikke TMS. Nei, men det var TM3 det var snakk om. Nja, det var dette fra Dan jeg stussa på: "(i hvert med Model 3, men jeg går ut fra at det er det samme med de andre modellene)" Så da er det vel TM3 og kanskje TMY dette gjelder for, ikke S og X.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
23/09/2021 15:07
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
For å gå tilbake til trådstarters spørsmål, så er det vil ikke like åpenbart lenger at Tesla er kongen på haugen over elbil. Model 3 har vært i siget en stund, men jeg vil tro at Model Y kommer til å bli storselgeren framover.
S og X begynner både å bli litt for gamle for å vekke nyhetens interesse samt at at de også framstår som overpriset ift. konkurrentene. Nå kommer de med en interiør-makeover, men det trigger neppe mange eksisterende eiere over på ny, og salget har de slitt med lenge på disse to, selv om vi sikkert får en kortsiktig boost nå.
Felles for hele Tesla-lineupen er at serviceorganisasjonen ikke er i nærheten av det en med rimelighet kan forvente, og som eier av en S ser jeg dessverre heller ikke nok bedring, så jeg prøver å bruke dem så lite som mulig, noe som ikke alltid er like lett. En ting er lang ventetid, det er ikke ukjent fra andre merker heller, men det går ikke akkurat fort når den først kommer inn heller. Så har de noen positive ting ved seg som Ranger-tjenesten hvor de kommer dit bilen er og skrur, men det er bare på ganske elementære reparasjoner. Eksempelvis skal min inn nå, og da er det 4-5 virkedager for å fikse ganske enkle ting (i hovedsak recall på MCU), eller for å si det slik, aldri har jeg hatt bil før som har vært så lenge på verksted for så lite. Tok en rask kalkulasjon og fant ut at min etter det besøket den skal på nå har vært inne ca. 20 dager på under tre år, mesteparten av den tiden har den stått parkert i et p-hus uten at noe som helst har skjedd. Dette da på en bil som ikke har hatt noen vesentlige defekter som krever større reparasjoner, vi snakker småplukk og vanlige servicer.
Vi har bare en bil i husholdningen, så dette påvirker helt klart vårt valg av neste bil som for vår del blir en iX50 - det artige er at den ender opp rimeligere enn en X selv om den er lastet opp med utstyr, bedre rekkevidde har den også. Så nei Tesla er nå en av flere mulige, når de også åpner ladenettverket så forsvinner også et vesentlig konkurransefortrinn, spiller nesten ingen rolle hvor dyrt det blir for andre merker.
Lars-Erik
|
|
|
23/09/2021 15:11
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Super-Skodaen (en Fabia fra 2001) er hjemme på Norgesferie så nå har vi to biler i en periode. I dag benyttet jeg meg av det da kona dro på trening med Teslaen og jeg skulle i butikken. Da ble jeg minnet om hva som er så utrolig dritt med Tesla (i hvert med Model 3, men jeg går ut fra at det er det samme med de andre modellene). Blinklyset! Så deilig med blinklysspaker som faktisk funker og gjør det man forventer når man skal gå fra ventstreblink direkte til høyre blink i en rundkjøring. Hvorfor må blinklysprogrammeringen på Tesla suge så vanvittig? Hmmm? Dette må du forklare, funker ikke blinklysene i TM3? I X fungerer de som på de fleste andre nyere biler, aldri savna noe der. Er blinklyset PÅ, og man flytter på spaken en gang (uansett retning) slår man blinklyset AV. Så blinker man til venstre og skal legge rett over i høyreblink må man ta spaken mot høyre to ganger for å blinklys til høyre. Takk for forklaring. Og nå husker jeg også at jeg syns det var rart i fjor da vi fikk bilen. Men det har jeg tydeligvis vent meg til såpass at det går automatisk her nå.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: Ugla]
23/09/2021 15:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tok en rask kalkulasjon og fant ut at min etter det besøket den skal på nå har vært inne ca. 20 dager på under tre år, Mens jeg har vært på verksted fire ganger på tre år - for ting som ikke har vært service eller min egen skyld (slark i ladeport, 2x skifte frunk-aktuator, 1 skifte av hjullager) og alt har tatt fra 2-4 timer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/09/2021 21:55
|
Dan
More than words
|
More than words
Hmmm? Dette må du forklare, funker ikke blinklysene i TM3? I X fungerer de som på de fleste andre nyere biler, aldri savna noe der. De funker slik: - Hvis blinklyset er av og man drar spaken halvveis så får man tre blink. Greit. - Hvis blinklyset er av og man drar spaken helt opp/ned så slår man på blinklyset. Greit. - Hvis blinklyset er på og man drar spaken halvveis så slås det av. Greit. - Hvis blinklyset er på og man drar spaken helt opp/ned uten å pause bevegelsen halvveis akkurat lenge nok så slår man av blinklyset uten å slå det på igjen i slutten av bevegelsen. Ikke greit. Min løsning i rundkjøringer er å slå på venstreblink ved å dra spaken helt ned, så tar jeg spaken halvveis ned igjen for å slå av venstreblink og så halvveis opp for å få tre høyreblink. Det funker fint i lav fart, men i litt høyere fart blir det stress. Jeg ønsker å kunne dra spaken helt opp i én kjapp bevegelse for å gå fra venstre- til høyreblink. Det funker selvfølgelig helt perfekt, med tydelige mekaniske klikk i spaken, i gamle biler.
|
|
|
23/09/2021 22:05
|
Dan
More than words
|
More than words
Er det noen som har funnet en enkel måte å låse opp ladekabelen med den nye appen? I den gamle appen gikk man inn på Lader og klikket «stopp lading» fulgt av «lås opp ladeport». I den nye appen har jeg ikke funnet noen annen måte å gjøre det på enn å stoppe ladingen fra hovedsiden og så gå inn på Kontroller og klikke på ladeporten for å låse opp. Det blir selvfølgelig samme antall klikk, men finnes det en enda enklere måte?
|
|
|
[Re: Dan]
24/09/2021 06:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det noen som har funnet en enkel måte å låse opp ladekabelen med den nye appen? I den gamle appen gikk man inn på Lader og klikket «stopp lading» fulgt av «lås opp ladeport». I den nye appen har jeg ikke funnet noen annen måte å gjøre det på enn å stoppe ladingen fra hovedsiden og så gå inn på Kontroller og klikke på ladeporten for å låse opp. Det blir selvfølgelig samme antall klikk, men finnes det en enda enklere måte? Har ikke TM3 en knapp i ladeporten du kan trykke på?
|
|
|
[Re: GeirK]
24/09/2021 06:57
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Tok en rask kalkulasjon og fant ut at min etter det besøket den skal på nå har vært inne ca. 20 dager på under tre år, Mens jeg har vært på verksted fire ganger på tre år - for ting som ikke har vært service eller min egen skyld (slark i ladeport, 2x skifte frunk-aktuator, 1 skifte av hjullager) og alt har tatt fra 2-4 timer. Og det viser jo uforutsigbarheten med Tesla, du kan ha flaks eller uflaks eller noe midt i mellom, og det har de blitt for etablert i det norske markedet til at er akseptabelt. Som jeg skrev så har jeg aldri vært så mye på verksted for så lite, jeg har hatt færre feil enn deg, men også gjort litt service siden jeg har forhåndsbetalt for det. Og det er ikke feilene som tar tid, det er dårlig organisering som spiser tiden.
Lars-Erik
|
|
|
24/09/2021 08:18
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen som har funnet en enkel måte å låse opp ladekabelen med den nye appen? I den gamle appen gikk man inn på Lader og klikket «stopp lading» fulgt av «lås opp ladeport». I den nye appen har jeg ikke funnet noen annen måte å gjøre det på enn å stoppe ladingen fra hovedsiden og så gå inn på Kontroller og klikke på ladeporten for å låse opp. Det blir selvfølgelig samme antall klikk, men finnes det en enda enklere måte? Om jeg trykker på ladesymbolet fra forsiden får jeg etter hvert opp (når appen kobler til bilen) alternativene "stopp lading" og deretter "lås opp ladeport" under ladegrenselinjen. Om bilen er ferdigladet har jeg registrert at den automatisk låser opp ladeporten når jeg trykker på ladesymbolet.
|
|
|
[Re: Ugla]
24/09/2021 08:31
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
For å gå tilbake til trådstarters spørsmål, så er det vil ikke like åpenbart lenger at Tesla er kongen på haugen over elbil. Model 3 har vært i siget en stund, men jeg vil tro at Model Y kommer til å bli storselgeren framover.
S og X begynner både å bli litt for gamle for å vekke nyhetens interesse samt at at de også framstår som overpriset ift. konkurrentene. Nå kommer de med en interiør-makeover, men det trigger neppe mange eksisterende eiere over på ny, og salget har de slitt med lenge på disse to, selv om vi sikkert får en kortsiktig boost nå.
Felles for hele Tesla-lineupen er at serviceorganisasjonen ikke er i nærheten av det en med rimelighet kan forvente, og som eier av en S ser jeg dessverre heller ikke nok bedring, så jeg prøver å bruke dem så lite som mulig, noe som ikke alltid er like lett. En ting er lang ventetid, det er ikke ukjent fra andre merker heller, men det går ikke akkurat fort når den først kommer inn heller. Så har de noen positive ting ved seg som Ranger-tjenesten hvor de kommer dit bilen er og skrur, men det er bare på ganske elementære reparasjoner. Eksempelvis skal min inn nå, og da er det 4-5 virkedager for å fikse ganske enkle ting (i hovedsak recall på MCU), eller for å si det slik, aldri har jeg hatt bil før som har vært så lenge på verksted for så lite. Tok en rask kalkulasjon og fant ut at min etter det besøket den skal på nå har vært inne ca. 20 dager på under tre år, mesteparten av den tiden har den stått parkert i et p-hus uten at noe som helst har skjedd. Dette da på en bil som ikke har hatt noen vesentlige defekter som krever større reparasjoner, vi snakker småplukk og vanlige servicer.
Vi har bare en bil i husholdningen, så dette påvirker helt klart vårt valg av neste bil som for vår del blir en iX50 - det artige er at den ender opp rimeligere enn en X selv om den er lastet opp med utstyr, bedre rekkevidde har den også. Så nei Tesla er nå en av flere mulige, når de også åpner ladenettverket så forsvinner også et vesentlig konkurransefortrinn, spiller nesten ingen rolle hvor dyrt det blir for andre merker. Tja.. Min X oppleves fortsatt som det beste valget for meg, klarer ikke å se hvilken bil som har samme pakken med plass, komfort, ladenettverk, rekkevidde, hengervekt, nyttelast osv. Selv om X kom i 2016 og min er en 2019 så er den fortsatt en moderne bil som er helt der framme, om ikke utenpå så i alle fall inni og funksjonsmessig. De andre kommer diltende etter og ingen har passert ennå etter min mening. Servicekapasiteten har jeg ikke så mye grunnlag til å uttale meg om, hadde den på verksted en halv virkedag pga en vindusheis som streika når bilen var en uke gammel, 2,5 år etter har jeg kun vært innom og fått byttet batterier i nøklene og en ladekladd som begynte å tulle litt. Men jeg har nok vært heldig og har uansett ikke lange biten til nærmeste Tesla servicesenter. Du skriver "når" de åpner for lading av andre merker. Det vil jeg se først, både når det skjer og hvordan det skjer. Jeg tror ikke det blir veldig plagsomt, det er neppe sånn at alle stolpene blir fritt vilt med det første. Og om noe så bringer det kanskje med seg enda mer utbygging av Tesla Superladere og vi får enda mer å velge mellom ute på tur. Jeg kikker på andre merker også, følger med på hva som kommer. For all del, det er ting ved bilen min jeg kunne tenkt meg at var litt annerledes. Hadde den nye Xen kostet rundt 900k hadde jeg bestilt en i dag og ikke tenkt to ganger på et annet merke, men når man bikker 1 mill med grei margin så sliter jeg med matematikken. Skal prøvekjøre Y også etter hvert men tenker at plassen og nyttelasten blir litt snau for oss, så alternativet som er å beholde den gamle og stygge kjerra virker bedre. Får ta en titt på iX50 også da, så får vi se om den kan friste.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
24/09/2021 10:23
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Er det noen som har funnet en enkel måte å låse opp ladekabelen med den nye appen? I den gamle appen gikk man inn på Lader og klikket «stopp lading» fulgt av «lås opp ladeport». I den nye appen har jeg ikke funnet noen annen måte å gjøre det på enn å stoppe ladingen fra hovedsiden og så gå inn på Kontroller og klikke på ladeporten for å låse opp. Det blir selvfølgelig samme antall klikk, men finnes det en enda enklere måte? App-ropos - Er det sånn at oversikten over nærliggende superladere er borte i den nye app-en? De dukker i hvert fall ikke opp i en liste slik de gjorde før. Etter flere langturer med Y parallelt med at XC40 Recharge har blitt brukt i ny og ne, må jeg si at jeg kommer til å savne Volvoen på en del områder når abonnementet går ut om 2 uker, samtidig som Y så klart løser mange av XC40s utfordringer. En ting som irriterer ganske mye i Y er at det ikke går an å skru av regenereringen helt. Når man slipper gasspedalen bremser bilen ganske brått, selv om man har den på Rull-modus. Dette gjør kjøringen mindre komfortabel og mer nøkkete. Barn og passasjerer blir lettere bilsyke av sånt - det er også digg å kunne trille fritt i nedoverbakker og inn mot kryss. Fantombremsingen når man har på piloten og møter en lastebil på en vanlig landevei er jo også ganske ubehagelig. Hardheten på fartsdumper i forhold til i XC40 er også et minus føler jeg - den korte lårputa likeså. Fordelene over XC40 er veldig mye større plass, både til bagasje og i baksetet. Vesentlig bedre rekkevidde og ladenettverk. Samt et underholdningssystem/datasystem som ikke skrur seg av i tide og utide.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
24/09/2021 10:33
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi har jo vært inne på utseendet på biler tidligere og det er mange som slakter Tesal, kanskje særlig model X får tyn. Men sånn apropos det.. Jeg tror jeg må la BMW iX50 vokse på meg gitt. Jeg har jo sett den før men når jeg ser på den nå så må jeg si at den er ikke særlig pen. Faktisk så dukker ordet "heslig" opp i hodet når jeg ser på fronten, men det er vel kanskje bare min smak som ikke er bra.
Nå er den jo uansett ikke et alternativ for oss, 500l bagasjerom har vi ikke klart oss med på en stund. Forstår ikke hvorfor de ikke lager større bagasjerom i store premium SUVer.
Roy
|
|
|
24/09/2021 11:12
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har jo vært inne på utseendet på biler tidligere og det er mange som slakter Tesal, kanskje særlig model X får tyn. Men sånn apropos det.. Jeg tror jeg må la BMW iX50 vokse på meg gitt. Jeg har jo sett den før men når jeg ser på den nå så må jeg si at den er ikke særlig pen. Faktisk så dukker ordet "heslig" opp i hodet når jeg ser på fronten, men det er vel kanskje bare min smak som ikke er bra.
Nå er den jo uansett ikke et alternativ for oss, 500l bagasjerom har vi ikke klart oss med på en stund. Forstår ikke hvorfor de ikke lager større bagasjerom i store premium SUVer. Akkurat det samme tenker jeg om Y. Har møtt en del av de på veien nå og studert de litt i levende live på parkeringsplasser. Jeg tror ikke jeg klarer å få den til å vokse på meg. 3ern klarte det såvidt, men på Y er det ikke håp. Når man møter den på veien ser det nesten ut som det kommer en Fiat Multipla i mot, sportsbil opp til vinduet, så har de plassert et styrhus oppå der igjen. Halvbred nede, smal oppå..ja, nei.. Ellers ikke uenig i vurderingene rundt iX50, den grillen ser ikke bra ut..
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
24/09/2021 11:18
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
En ting som irriterer ganske mye i Y er at det ikke går an å skru av regenereringen helt. Når man slipper gasspedalen bremser bilen ganske brått, selv om man har den på Rull-modus. Dette gjør kjøringen mindre komfortabel og mer nøkkete. Barn og passasjerer blir lettere bilsyke av sånt - det er også digg å kunne trille fritt i nedoverbakker og inn mot kryss.
Nå har ikke jeg kjørt Y, men det høres jo rart ut om det ikke er mulig å gå av gassen litt rolig for å unngå nykking? Jeg kjører selv en Polestar 2, og jeg kan kjøre kattemykt uansett hva jeg har satt regenereringen til. Jeg foretrekker enpedal/standard, hvor den regenererer kraftig ved gassoppslipp, men det blir jo ikke antydning til nykking om man bare bruker foten litt nennsomt. Hvis det ikke er mulig på Y, så vil jeg påstå at implementeringen deres er elendig. Siden du kommer fra XC40, som jo er samme underliggende komponenter som Polestar 2, så vet du hva jeg mener. Hadde du samme problem der om du hadde XC40 stilt inn på enpedalmodus?
|
|
|
[Re: mroek]
24/09/2021 11:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
[quote=sykkeloyvind]
Hvis det ikke er mulig på Y, så vil jeg påstå at implementeringen deres er elendig. Siden du kommer fra XC40, som jo er samme underliggende komponenter som Polestar 2, så vet du hva jeg mener. Hadde du samme problem der om du hadde XC40 stilt inn på enpedalmodus? Ja, jeg synes også det er vanskelig å kjøre smooth med enpedalmodus i Volvoen. Skjønner at det handler om øvelse, men jeg kunne godt tenkt meg at det gikk an å skru av hele greia slik at jeg kunne ha trilla i nedoverbakker uten foten på gasspedalen og uten autopiloten på. Det er jo også et poeng å bruke bremsene for å unngå rustne skiver/klosser, er det ikke?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Hoaas]
24/09/2021 11:47
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå er den jo uansett ikke et alternativ for oss, 500l bagasjerom har vi ikke klart oss med på en stund. Forstår ikke hvorfor de ikke lager større bagasjerom i store premium SUVer. Akkurat det samme tenker jeg om Y. Har møtt en del av de på veien nå og studert de litt i levende live på parkeringsplasser. Jeg tror ikke jeg klarer å få den til å vokse på meg. 3ern klarte det såvidt, men på Y er det ikke håp. Når man møter den på veien ser det nesten ut som det kommer en Fiat Multipla i mot, sportsbil opp til vinduet, så har de plassert et styrhus oppå der igjen. Halvbred nede, smal oppå..ja, nei.. Ellers ikke uenig i vurderingene rundt iX50, den grillen ser ikke bra ut.. Er selv litt ambivalent til utseendet på Y men synes ikke den er så ille, ikke etter at jeg fikk se den på veien og på en parkeringsplass. Men nå kjører jeg X da, så jeg må vel inn og få sjekka gangsynet uansett. Og kanskje jeg ser den i et annet lys igjen etter å ha lest din kommentar. Hardt babord!! Men jeg er vel ikke akkurat autofil heller, forrige familietralle var en Passat, og bilen før der en Ford Galaxy, så du kan si at her er i gården trumfer funksjonen estetikken.
Roy
|
|
|
24/09/2021 12:18
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er den jo uansett ikke et alternativ for oss, 500l bagasjerom har vi ikke klart oss med på en stund. Forstår ikke hvorfor de ikke lager større bagasjerom i store premium SUVer. Akkurat det samme tenker jeg om Y. Har møtt en del av de på veien nå og studert de litt i levende live på parkeringsplasser. Jeg tror ikke jeg klarer å få den til å vokse på meg. 3ern klarte det såvidt, men på Y er det ikke håp. Når man møter den på veien ser det nesten ut som det kommer en Fiat Multipla i mot, sportsbil opp til vinduet, så har de plassert et styrhus oppå der igjen. Halvbred nede, smal oppå..ja, nei.. Ellers ikke uenig i vurderingene rundt iX50, den grillen ser ikke bra ut.. Er selv litt ambivalent til utseendet på Y men synes ikke den er så ille, ikke etter at jeg fikk se den på veien og på en parkeringsplass. Men nå kjører jeg X da, så jeg må vel inn og få sjekka gangsynet uansett. Og kanskje jeg ser den i et annet lys igjen etter å ha lest din kommentar. Hardt babord!! Men jeg er vel ikke akkurat autofil heller, forrige familietralle var en Passat, og bilen før der en Ford Galaxy, så du kan si at her er i gården trumfer funksjonen estetikken. Ja du, bare vent, nå er det like før rattene blir firkantet og i 2025 kommer skipsrattet. X er ikke gæren da, noen av de med chrome delete og litt fjonge felger ser veldig bra ut. Jeg skjønner at Y er laget som den er for å spare utgifter, gjenbruk av detaljer på 3 gjør nok også at produksjonen går betydelig raskere. Som familiefar er det klart at funksjon trumfer fars ønske om en bråkete V6/8/12er ungkarsbil med 2 dører og frieksos, vi har hatt Touran, Octavia, Mondeo og V70 de siste årene, ikke veldig sprekt.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: kjasmas]
24/09/2021 12:57
|
Dan
More than words
|
More than words
Har ikke TM3 en knapp i ladeporten du kan trykke på? Niks. Man må kjøpe seg kabel med knapp på håndtaket hvis man skal få løsnet den uten å bruke appen eller skjermen i bilen. Om jeg trykker på ladesymbolet fra forsiden får jeg etter hvert opp (når appen kobler til bilen) alternativene "stopp lading" og deretter "lås opp ladeport" under ladegrenselinjen. Om bilen er ferdigladet har jeg registrert at den automatisk låser opp ladeporten når jeg trykker på ladesymbolet. Åååh... Selvfølgelig. Det er ikke to knapper som tidligere. Det er det samme stedet i appen som skifter tekst slik at man skal trykke to ganger på samme sted. Da er det jo faktisk en forbedring, siden man slipper å klikke seg inn på Lader-siden.
|
|
|
24/09/2021 21:20
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
[quote=sykkeloyvind]
Hvis det ikke er mulig på Y, så vil jeg påstå at implementeringen deres er elendig. Siden du kommer fra XC40, som jo er samme underliggende komponenter som Polestar 2, så vet du hva jeg mener. Hadde du samme problem der om du hadde XC40 stilt inn på enpedalmodus? Ja, jeg synes også det er vanskelig å kjøre smooth med enpedalmodus i Volvoen. Skjønner at det handler om øvelse, men jeg kunne godt tenkt meg at det gikk an å skru av hele greia slik at jeg kunne ha trilla i nedoverbakker uten foten på gasspedalen og uten autopiloten på. Det er jo også et poeng å bruke bremsene for å unngå rustne skiver/klosser, er det ikke? Det tror jeg du blir fort vant til. Jeg foretrekker hvertfall mest mulig regenerering, og det hjelper også en del på rekkevidden. Sånn småbremsing inn mot kryss hjelper uansett lite for å unngå rustne skiver, hvertfall bak. Ta noen kraftige nedbremsinger innimellom, så slipper du det.
|
|
|
25/09/2021 12:20
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det ikke er mulig på Y, så vil jeg påstå at implementeringen deres er elendig. Siden du kommer fra XC40, som jo er samme underliggende komponenter som Polestar 2, så vet du hva jeg mener. Hadde du samme problem der om du hadde XC40 stilt inn på enpedalmodus?
Ja, jeg synes også det er vanskelig å kjøre smooth med enpedalmodus i Volvoen. Skjønner at det handler om øvelse, men jeg kunne godt tenkt meg at det gikk an å skru av hele greia slik at jeg kunne ha trilla i nedoverbakker uten foten på gasspedalen og uten autopiloten på. Det er jo også et poeng å bruke bremsene for å unngå rustne skiver/klosser, er det ikke? Til det siste så er svaret et betinget nei. De mekaniske bremsene brukes ikke før du trenger mer bremsekraft enn det bilen kan greie gjennom regenerering. Altså, når du tråkker på bremsepedalen så får du først regenerering og hvis du tråkker hardt nok så får du i tillegg mekaniske bremser. Bremsepedalen gir deg altså en miks av regenerering og mekanisk brems, men den prioriterer regenerering. Bremser du hardt så får du filt skivene litt, men du kan også sette bilen i N (gjerne i nedoverbakke) og bruke bremsen, da får du utelukkende mekanisk brems (det er i hvert fall slik på Polestar 2). Som nevnt, med Polestar 2 er det enkelt å kjøre silkemykt i enpedalmodus, men det kan jo tenkes at XC40 er tunet litt annerledes som gjør det vanskeligere, men jeg har litt vondt for å tro det, så da er det i så fall øvelse som må til. Hvis man er vant til moderne fossilbiler så har de som regel så lite motorbrems at selv om man bråslipper gasspedalen så blir det ikke noe nykk i bilen, så den vanen må man eventuelt legge av. Jevne bevegelser både inn og ut med gasspedalen er nøkkelen. Ingen brå bevegelse (om man ikke må nødbremse, da).
|
|
|
25/09/2021 17:59
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Nå er den jo uansett ikke et alternativ for oss, 500l bagasjerom har vi ikke klart oss med på en stund. Forstår ikke hvorfor de ikke lager større bagasjerom i store premium SUVer. Designet er utvilsomt noe annet ja, og folk tar stilling det synes jeg er litt kult. Det sies at den er ganske fin i levende live, men det har jeg aldri sett, så time will show. Ellers er jo ikke akkurat Tesla heller kjent for å levere pene biler, med unntak av S og ny roadster. De 500 literne tror jeg ikke du skal feste så stor lit til, i følge TeslaBjørn sin video sier han at den er enormt stor, han sammenligner med X, så vi får se. Ang. nærhet til servicesenter og Tesla er jeg redd det ikke hjelper det døyt, når de ikke gjør noe som helt med bilen etter at du har levert den inn. Tror jeg bor ca. 10 min fra ikke mindre enn 4 forskjellige, har ikke hjulpet meg noe når bilen bare står der. Det å unngå å levere den inn høres ut som en god strategi, men den trenger vedlikehold, så da er jo spørsmålet hvordan du fikser det? F.eks smøring av kalippere, skifte av bremsevæske, filtere osv, osv. det er faktisk en vedlikeholdsplan på bilen.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: espenta]
26/09/2021 07:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det tror jeg du blir fort vant til. Jeg foretrekker hvertfall mest mulig regenerering, og det hjelper også en del på rekkevidden. Sånn småbremsing inn mot kryss hjelper uansett lite for å unngå rustne skiver, hvertfall bak. Ta noen kraftige nedbremsinger innimellom, så slipper du det. Dette løser seg selv, mener jeg. Om vinteren får du så lite regenerering at du må bruke bremsene uansett.
|
|
|
27/09/2021 09:34
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Har Tesla justert ned regenereringen på TM3 og TMY? Tidligere har jo Teslabjørn "klaget" på for høy regenerering om vinteren og at dette kunne skape farlige situasjoner på glatte veier. Etterlyste en "winter-mode". I siste video på autobahn klager han derimot på at det er for lite regen på TMY i forhold til tyske elbiler...
|
|
|
[Re: Marøder]
27/09/2021 11:24
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Har Tesla justert ned regenereringen på TM3 og TMY? Tidligere har jo Teslabjørn "klaget" på for høy regenerering om vinteren og at dette kunne skape farlige situasjoner på glatte veier. Etterlyste en "winter-mode". I siste video på autobahn klager han derimot på at det er for lite regen på TMY i forhold til tyske elbiler... Har både TM3 og TMY. Min opplevelse er at det er mye svakere regen på TMY enn TM3. Det er flere ganger nå det har tatt meg litt på senga på vei inn i kryss eller når jeg tar igjen stillestående trafikk.
|
|
|
01/10/2021 05:42
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Prøvekjørte en TM3 og ble skuffet over støy. Den støyer mer enn min gamle suv - Santa fe fra 2007.
For øvrig er det en morsom bil å kjøre, kanskje litt for morsom. Føles som altfor kraftig ift norske fartsgrenser og veier. Autopilot ble jeg ikke imponert over (stod Beta på display)
|
|
|
[Re: gutt45kg]
01/10/2021 08:12
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Prøvekjørte en TM3 og ble skuffet over støy. Den støyer mer enn min gamle suv - Santa fe fra 2007.
For øvrig er det en morsom bil å kjøre, kanskje litt for morsom. Føles som altfor kraftig ift norske fartsgrenser og veier. Autopilot ble jeg ikke imponert over (stod Beta på display) Du blir fort vant til det, og det er tross alt du som styrer gasspedalen. Det går helt fint å følge fartsgrensene og kjøre rolig i en elbil med masse ressurser, jeg kan være ditt sannhetsvitne. Har hverken kjørt ut eller fått fartsbot etter drøyt 2,5 år i min elbil. Nå er jeg modig som skriver det høyt men jeg føler meg trygg på at jeg har førerkortet en stund til. *banker i bordet* Faktisk er det skikkelig teit å kjøre disse bilene aggressivt, de er relativt tunge og man får greie utgifter på dekk om man er racerbilfører. Ikke er det gøy med unger som spyr i baksetet heller.
Roy
|
|
|
|
|