Nok en tråd/spørsmål om kramper :)
|
Nok en tråd/spørsmål om kramper :)
29/08/2021 15:32
|
Filipollas
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Syklet Birken i går, og kjente krampene begynt å banke på døra ved Kvarstad. Det er ikke første gang dette skjer under ritt, og hadde tatt med 1 liter ekstra med drikke (totalt 1 liter vann og 2 x 0,75 liter sportsdrikke). Var svært bevisst på å få i meg nok væske underveis, og hadde bare 0,5 liter sportsdrikke igjen ved Kvarstad, som jeg tømte for å stoppe de tiltagende krampene. Resten av rittet handlet da om å unngå å stivne helt naturligvis, som igjen fører til at jeg måtte kjøre med det i bakhodet. Det som skiller seg fra denne gangen, er at både hodet og bein kjentes forholdsvis friske (samtidig som jeg holdt på å få krampe). Tidligere når jeg har fått kramper, så har jeg vært nesten helt på felgen og hatt relativt høy puls. I går hadde jeg ca. 1 time i sone 4 til toppen av Djuposet og i gåpartiet, mens derfra og fram til Kvarstad lå jeg i tempofart i sone 3 (og nærmere sone 2 enn 4). Gels og næring ble også inntatt "etter boka", ca. hver halvtime/45 minutt. Basert på det jeg har lest tidligere, så er kramper gjerne et tegn på at man "kjører over evne". Fra Kvarstad og i mål (veldig rar følelse), så kjentes beina fortsatt veldig pigge, men krampene stoppet meg. Jeg hadde samlet opp overskudd og "kun" ligget i sone 4 i maks 1 time under rittet altså, og mer drikke enn tidligere. Jeg konkluderte etter rittet med at det er sånn kroppen min fungerer, og kjente på at jeg etter å ha gått av sykkelen i målgang, "enkelt" kunne syklet en time eller to til i tempofart. I dag skulle jeg ta en rolig spinning økt med høy kadens, og etter oppvarming i sone 1 i 30 minutter, så kan jeg neste ikke kjenne gårsdagens ritt i beina. Prøvde med på et par sprinter og det gikk helt fint, veldig lite merkbart at jeg syklet ritt i går. Litt mye lesing her, men jeg forstår ikke helt hva jeg gjorde feil. Fikk en fin tid i går, men sitter samtidig med følelsen at jeg kunne kommet meg i mål 10--20 minutter raskere, hvis jeg hadde hatt mer..... drikke? Jeg vet da søren. Istedenfor å spørre om crampfix fungerer; er det noen som har tatt crampfix og allikevel fått kramper? Er det noen som har erfart noe liknende som meg, eller om det er noen som har god peil på ernæring som kan gi noen gode råd? 
|
|
|
Re: Nok en tråd/spørsmål om kramper :)
[Re: Filipollas]
29/08/2021 15:46
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Drakk du nok dagen før? Hvis du ikke har godt væskeoverskudd ved start, så kommer du hvertfall fort i underskudd. Personlig avstår jeg fra kaffe i størst mulig grad dagen før ritt. Drikker heller Farris eller vann. Pøs ikke nedpå med vann rett før start. Noen har også god erfaring med ringer. Jeg tror også at det er noen som får krampe uansett, og noen som ikke får krampe (jeg tror jeg er blant de).
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
29/08/2021 15:54
|
Filipollas
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tja, jeg vil tro jeg drakk nok:) Men det henger vel sammen med tap av væske også? Hva er egentlig nok? Jeg begynte å ta magnesium tabletter 2 stykk pr dag, de siste 5 dagene før rittet, og få i meg nok salt uka før rittet. Jeg drikker vanligvis 2-3 liter vann i løpet av en dag uten noen form for trening. Det gjorde jeg også dagen før, men slengte oppi en teskje salt i vannet. Jeg tenkte jeg skulle gjøre "alt" for å hindre kramper, men selv med "lav" rittpuls så meldte krampene seg. Så på en måte er det ganske irriterende å tenke på, samtidig så er det jo litt interessant å "forske" litt på slike ting 
Redigert av Filipollas; 29/08/2021 15:56.
|
|
|
29/08/2021 16:00
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Har ikke prøvd Crampfix. Men har slitt noe med kramper og hatt god effekt av ZMA tilskudd (sink, magnesium og B-vit). Krampene har stort sett blitt helt borte når jeg har brukt ZMA, og søvnen har blitt bedre. I tillegg markedsføres dette som noe som skal booste testosteron-produksjonen i kroppen og ofte er det også tilsatt noe lurium-stoff som skal øke effekten av tilskudden med 3,14 eller noe slikt. Bare tull, men for kramper og søvn har ZMA effekt for meg.
|
|
|
29/08/2021 16:01
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Har du hatt mange langturer i sommer (lenger treningstid enn konkurransetiden i Birken)?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
29/08/2021 16:51
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Har du hatt mange langturer i sommer (lenger treningstid enn konkurransetiden i Birken)? I år har jeg kun hatt 6-7 treningsturer over Birken tid/lengde. Men erfaringene fra tidligere er at magnesium/ZMA fungerer for meg, men kanskje best på kramper på natt og ellers etter trening. Under trening og ritt er er nok trening og tilskuddsregime før og under like viktig. Bruker stort sett nå bestandig elektrolytt tabletter i drikkeflaskene (SIS, High5) og opplever minimalt med krampeproblemer mens jeg sykler. Men her er det sikkert individuelle forskjeller og jeg tror en må prøve seg litt frem hva som fungerer for deg.
|
|
|
29/08/2021 17:51
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Birken er jo det letteste rittet å sykle på seg krampe da. Selvsagt vil drikke/næring påvirke, men det er nesten uunngåelig å ikke få krampe på birken da det er ingen ritt som starter hardere, men også ingen ritt hvor det er lettere å henge med for lenge. Jeg har Everestet i år, mange 20-milsturer (racer og gravel), syklet 4 terrengritt de 2 helgene før Birken, hvilt bra siste uker mellom rittene, bra med næring/drikke etc. Kunne sikkert drukket mer underveis i rittet men greit nok tror jeg. Har ikke hatt krampe i år. På birken kom krampa, klarte å holde den i sjakk uten låsing, men måtte justere tempo for å å slippe låsing.
Hovedgrunnen til krampe er at du sykler over evne, og ingen ritt er enklere en Birken til å klare det. Mange som sykler Elite, pulje 1 etc får også krampe. Så justere tempo underveis, og tidlig nok er vel den beste måten å unngå krampe. Gåpartiet er nok også med å gjøre birken til krampefest. Først sykler vi opp til Skramstad i rød sone, så ned Djupset med kroppen i helspenn og dødsangst, og så snuble opp den løse steinura i Djuposet, før en etterhvert skal sykle 5 minutter på sti med ødelagte bein og dekk satt opp med 45 psi. Mao, dette er noe kun de som bor på Rena som trener på. De får også krampe på Birken.
|
|
|
[Re: Oddefa]
29/08/2021 18:56
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Birken er jo det letteste rittet å sykle på seg krampe da. Selvsagt vil drikke/næring påvirke, men det er nesten uunngåelig å ikke få krampe på birken da det er ingen ritt som starter hardere, men også ingen ritt hvor det er lettere å henge med for lenge. Jeg har Everestet i år, mange 20-milsturer (racer og gravel), syklet 4 terrengritt de 2 helgene før Birken, hvilt bra siste uker mellom rittene, bra med næring/drikke etc. Kunne sikkert drukket mer underveis i rittet men greit nok tror jeg. Har ikke hatt krampe i år. På birken kom krampa, klarte å holde den i sjakk uten låsing, men måtte justere tempo for å å slippe låsing.
Hovedgrunnen til krampe er at du sykler over evne, og ingen ritt er enklere en Birken til å klare det. Mange som sykler Elite, pulje 1 etc får også krampe. Så justere tempo underveis, og tidlig nok er vel den beste måten å unngå krampe. Gåpartiet er nok også med å gjøre birken til krampefest. Først sykler vi opp til Skramstad i rød sone, så ned Djupset med kroppen i helspenn og dødsangst, og så snuble opp den løse steinura i Djuposet, før en etterhvert skal sykle 5 minutter på sti med ødelagte bein og dekk satt opp med 45 psi. Mao, dette er noe kun de som bor på Rena som trener på. De får også krampe på Birken. Fasiten dette vil jeg tro. Opplevde det samme som deg i går. «Fikk det» etter 2 timer. Holdt det i sjakk til mål uten låsing. Justerte vinkel på hæl i tråkket og litt på intensiteten. Det smalt aldri. (Heldig med den). Kristiansand-Hovden forrige helg kom krampa etter 19 mil. Innsiden av begge lår. 4t20 min ca. Det smalt der og da, men også der var en justering mulig. Brukte crampfix forrige helg uten suksess. Ikke i går. Tror personlig at crampfix er svada og bortkastede penger… Nok drikke. Gjerne med litt salt er kanskje alt man trenger. Har for øvrig sjeldent kramper, men 2 uker på rad får meg til å lure litt. Intensitet vil til syvende og sist være utslaget.
|
|
|
[Re: stosu]
29/08/2021 19:24
|
Filipollas
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har du hatt mange langturer i sommer (lenger treningstid enn konkurransetiden i Birken)? Ja, har vært veldig bevisst på dette. Har som regel fått kramper da også (når jeg ligger i sone 3/4) over 2-3-4 timer, men på "trening" slurver jeg med væskeinntak. Kjørte Kongerittet tidligere i august, og hadde to langturer med rittpuls også før Birken, nettopp for å forberede beina på kramper. Da fikk jeg riktignok også kramper, men kjørte med vesentlig høyere puls enn jeg hadde da krampene kom i går.
|
|
|
[Re: Skogsmann]
29/08/2021 19:33
|
Filipollas
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hovedgrunnen til krampe er at du sykler over evne, og ingen ritt er enklere en Birken til å klare det. Mange som sykler Elite, pulje 1 etc får også krampe. Så justere tempo underveis, og tidlig nok er vel den beste måten å unngå krampe. Gåpartiet er nok også med å gjøre birken til krampefest. Først sykler vi opp til Skramstad i rød sone, så ned Djupset med kroppen i helspenn og dødsangst, og så snuble opp den løse steinura i Djuposet, før en etterhvert skal sykle 5 minutter på sti med ødelagte bein og dekk satt opp med 45 psi. Mao, dette er noe kun de som bor på Rena som trener på. De får også krampe på Birken. Fasiten dette vil jeg tro. Opplevde det samme som deg i går. «Fikk det» etter 2 timer. Holdt det i sjakk til mål uten låsing. Justerte vinkel på hæl i tråkket og litt på intensiteten. Det smalt aldri. (Heldig med den). Kristiansand-Hovden forrige helg kom krampa etter 19 mil. Innsiden av begge lår. 4t20 min ca. Det smalt der og da, men også der var en justering mulig. Brukte crampfix forrige helg uten suksess. Ikke i går. Tror personlig at crampfix er svada og bortkastede penger… Nok drikke. Gjerne med litt salt er kanskje alt man trenger. Har for øvrig sjeldent kramper, men 2 uker på rad får meg til å lure litt. Intensitet vil til syvende og sist være utslaget. Interessant med erfaringsutveksling! Jeg har syklet med høyere puls over lengre tid enn i gårsdagens Birken (både trening og ritt), uten å ha noen kjennskap til krampe. Men som du påpeker, kanskje fastspente bein ned Djuposet med høy puls og gåpartiet gjør sitt med beina. Allikevel er det kanskje litt rart at det tar såpass lang tid før krampene melder seg? (Ville trodde jeg hadde da burde merket det lenge før Kvarstad). Takk for crampfix innspillet, det er også interessant hvordan jeg hører erfarne syklister sverge til produktet, mens andre mener det er bull**** 
|
|
|
29/08/2021 20:07
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
For meg så har den beste løsningen mot kramper vært å trene mer og kjøre en del max intervaller. Så har jeg funnet ut at det er lurt å ligge unna sone fem i ritt og heller kjøre høy sone fire, ett par slag unna sone fem. Hvis jeg ligger lenge høyt i sone fire så kjenner jeg at noe er på gang og at det kan være veldig lurt å skru ned tempoet bittelittegrann
Crampfix, magnesium, salter, sportsdrikk eller geler hjelper nada. Gødt øl etter rittet er en sikker vinner
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
29/08/2021 20:19
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter noen år med sykling og ritt, så er min fasit akkurat den samme som Flamini sin. Det er bare en ting som virkelig hjelper. Trene nok. Det er sikkert lurt å drikke godt og få inn jevnlig med ernæring og salter m.m., men in the end så er det jo bare musklene som melder om dette var særdeles uvant belastning. Give me a break! Siste eksempel: Dag 2 av TransØsterdalen. Jeg bet meg fest i ei sterk gruppe med blant annet Oddefa. Jeg visste at dette var på grensa og antagelig litt over, men ga meg ikke for det er uansett så mye å tjene på å ligge i felt ettersom det er mye grus. Etter to timer og snart over en time på sti, så jeg innså at jeg måtte finne mitt eget tempo. Etter et langt og bratt stiparti kom naturligvis krampene. Det var bare noen snille varianter, som forsiktig sa fra at nå var det lurt å spinne raskt og senke farten noe. Kom meg greit gjennom og totaltida ble så bra som denne kunne forblitt gitt betingelsene tror jeg. Etter en halv time i baksetet på bilen uten å kunne strekke ut beina og med sterkt nedkjølt kropp kom krampene med et voldsomt angrep når jeg steg ut av bilen. Familien skrek av glede, jeg av smerte Det finnes ikke noe virkestoff i verden som ville hindret det der tror jeg. Med unntak av enda bedre treningsgrunnlag.
|
|
|
29/08/2021 21:06
|
Filipollas
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det er dette som for meg gjør gårsdagens erfaringer litt spesiell, jeg var aldri i nærheten av sone 5, men lå i sone 4 opp til Skramstad, og i gåpartiet. Ettet dette var jeg i sone 3 fram til Kvarstad. Ble ganske overrasket over reaksjonen i beina da (ettersom jeg i tidligere ritt og lengre treningsøkter har kunne komme meg opp i sone 4 igjen flere ganger, uten at krampene har meldt seg).
|
|
|
30/08/2021 07:52
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Nå er det jo også masse "pådrag" i Birken som man ikke får på treningstur der man styrer intensiteten selv. Det hjelper ikke med snittpuls i sone fire om man stadig må opp i wattsone seks og sju for å tette luker i gruppa. De færreste av oss kjører lange treningsturer på den måten. Det er nok den delen av rittet som bringer fram krampene hos mange.
LarsB
Redigert av larsb; 30/08/2021 07:53.
|
|
|
30/08/2021 08:03
|
eSkåra
Entusiast
|
Entusiast
https://bikeshop.no/crampfix/fn3000...U1qL-Z-HASWDPJbjO4Od1S3lsmQaAu7nEALw_wcBBruk: Dagen før: Drikk 1-2 strøken måleskje (1-2g) blandet i væske eller i mat. Konkurransedag: Drikk 1-2 strøken måleskje (1-2g) 2-3 timer før start. 1 strøken måleskje (1g) pr time gjennom konkurranse/trening. Bland med sportsdrikk eller vann. Etter trening/konkurranse: 1-2 strøken måleskje CRAMPFIX er et mineralkompleks utviklet for å sikre optimal signaloverføring mellom cellene i kroppen. CRAMPFIX er et effektivt produkt som brukes av en rekke topputøvere i inn- og utland, samt av et stort antall mosjonister. Det anbefales å bruke CRAMPFIX i forbindelse med hard kraftanstrengelse / utholdenhetskonkurranser for å redusere risikoen for muskelkramper og bedre muskelfunksjonen. CRAMPFIX bidrar også til effektivt næringsopptak og god energiomsetning i cellene. CRAMPFIX inneholder en nøye uttestet blanding av Kalium, Kalsium, Magnesium og Natrium. Jeg bruker jevnlig ved trening også har ikke hatt kramper siden, bruker kun crampfix i vannet utenom ritt da blandes det med sportsdrikk. Bruker superwarm året rundt jeg
|
|
|
[Re: eSkåra]
30/08/2021 08:14
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg slet også med kramper før, og prøvde både Ringer, ZMA og Farris (og andre gode (men dyre) råd fra produsenter av kosttilskudd). Krampene tok slutt de, men jeg mistenker at det i hovedsak skyldtes at jeg la om treninga. Den mistanken styrkes av at krampene ikke kom tilbake da jeg slutta med tilskudd. Tror larsb er inne på noe veldig viktig: Nå er det jo også masse "pådrag" i Birken som man ikke får på treningstur der man styrer intensiteten selv. Det hjelper ikke med snittpuls i sone fire om man stadig må opp i wattsone seks og sju for å tette luker i gruppa. De færreste av oss kjører lange treningsturer på den måten. Det er nok den delen av rittet som bringer fram krampene hos mange. Får man kramper av slike "pådrag", er det nettopp det man må trene på! Om man aldri trener på denne måten bør man ikke bli overrasket over krampetendenser på ritt.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
30/08/2021 08:41
|
Skogsmann
Avhengig
|
Avhengig
Jeg slet også med kramper før, og prøvde både Ringer, ZMA og Farris (og andre gode (men dyre) råd fra produsenter av kosttilskudd). Krampene tok slutt de, men jeg mistenker at det i hovedsak skyldtes at jeg la om treninga. Den mistanken styrkes av at krampene ikke kom tilbake da jeg slutta med tilskudd. Tror larsb er inne på noe veldig viktig: Nå er det jo også masse "pådrag" i Birken som man ikke får på treningstur der man styrer intensiteten selv. Det hjelper ikke med snittpuls i sone fire om man stadig må opp i wattsone seks og sju for å tette luker i gruppa. De færreste av oss kjører lange treningsturer på den måten. Det er nok den delen av rittet som bringer fram krampene hos mange. Får man kramper av slike "pådrag", er det nettopp det man må trene på! Om man aldri trener på denne måten bør man ikke bli overrasket over krampetendenser på ritt. Støttes. Det at jeg merket krampetendenser i begge leggene tolker jeg dithen at 25 km på terrengsykkel før birken ga en annen påkjenning på leggene i forbindelse med sittestilling og lengde på krankarmer.
|
|
|
[Re: Skogsmann]
30/08/2021 10:18
|
Filipollas
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg slet også med kramper før, og prøvde både Ringer, ZMA og Farris (og andre gode (men dyre) råd fra produsenter av kosttilskudd). Krampene tok slutt de, men jeg mistenker at det i hovedsak skyldtes at jeg la om treninga. Den mistanken styrkes av at krampene ikke kom tilbake da jeg slutta med tilskudd. Tror larsb er inne på noe veldig viktig: Nå er det jo også masse "pådrag" i Birken som man ikke får på treningstur der man styrer intensiteten selv. Det hjelper ikke med snittpuls i sone fire om man stadig må opp i wattsone seks og sju for å tette luker i gruppa. De færreste av oss kjører lange treningsturer på den måten. Det er nok den delen av rittet som bringer fram krampene hos mange. Får man kramper av slike "pådrag", er det nettopp det man må trene på! Om man aldri trener på denne måten bør man ikke bli overrasket over krampetendenser på ritt. Støttes. Det at jeg merket krampetendenser i begge leggene tolker jeg dithen at 25 km på terrengsykkel før birken ga en annen påkjenning på leggene i forbindelse med sittestilling og lengde på krankarmer. Det er et godt poeng jeg ikke har tenkt på, jeg syklet mye solo fra slutt av gåpartiet og i mål, hvor jeg rykket framover til forskjellige rygger (og derav vekslet mellom høye wattsoner). Det forklarer det nok, og virker logisk. Så skal jeg prøve crampfix i tillegg og gjøre opp egen erfaring med det. Veldig takknemlig for innspillene her, lærer alltid noe! 
|
|
|
15/09/2021 13:54
|
ekken
Entusiast
|
Entusiast
|