Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser)

Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) #2676086 16/08/2021 20:00
E
Esc Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hvis man følger instruksjonsvideoene når man lufter Code R, så skal man koble fra sprøyten ved bremsehendelen til slutt, og så forte seg å skru inn skruen som stenger åpningen.
Når jeg prøvde det, så rant bremsevæsken raskt ut, og bremsen tok først tak ganske nærme styret, noe som ikke funker for min del ihvertfall.
Prøvde å lufte de en gang til, men da lot jeg sprøyten på selve bakbremsen stå igjen til slutt, trykket litt ekstra bremsevæske inn i systemet og lukket låsemekanismen enkelt med selve koblingen på sprøyten. Da ble resultatet ca 95% bra, noe som holder for meg.

Jeg lurer på om dette er feil måte å gjøre det på, selv om resultatet foreløpig virker bra?
Hva gjør i såfall dere andre for å hindre at bremsevæsken renner ut før dere får skrudd inn skruen ved bremsehendelen?

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2676124 17/08/2021 06:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det renner ut fordi du har overtrykk i systemet. Hvis det tar helt inne rett etter lufting, har du ikke fått ut all luften, høres det ut som.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2676131 17/08/2021 07:21
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hei.
Artig at du tar opp. Gjorde 4 lufteforsøk i går kveld på en Code RSC. 1 av 4 forsøk ble bra, dvs kun 1 av 2 bremser ble jeg happy med.

Når du skriver "lot jeg sprøyten på selve bakbremsen stå igjen til slutt". Mener du at sprøyten/systemet var åpent (har du edge bleed port?).

Jeg kikket på både SRAM sin video i går og andre.
Metoden viser at man ved edge bleed port skrur igjen ved kaliper først, deretter litt vakum og trykk på hendel, gir litt press med olje og så skrur av sprøyte ved hendel. Ja, da renner det ut olje. I enkelte itlfeller mye om man har satt på mye press.

Mitt problem med lufting: jeg får god bremsekraft og fast hendel, men den tar altfor langt inn mot styret. Og jeg skjønner ikke hvorfor.
Metoden SRAM beskriver at justeringsskruen (contact point) skal stilles motsatt av pilen er for meg ulogisk og har en flere tilfeller fått bedre resultat av å gjøre det motsatt. Slik at man har mer å justere på når bremseklosser blir slitt.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: baronKanon] #2676143 17/08/2021 08:03
E
Esc Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: baronKanon
Det renner ut fordi du har overtrykk i systemet. Hvis det tar helt inne rett etter lufting, har du ikke fått ut all luften, høres det ut som.

Er temmelig sikker på at jeg fikk ut all luften første gang, for da jeg luftet andre gang var det ikke noen bobler heller.
Det var jo sikkert overtrykk, men bremsen ble veldig dårlig tvert bremsevæsken rant ut.

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: hbakken] #2676144 17/08/2021 08:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: hbakken
. Slik at man har mer å justere på når bremseklosser blir slitt.

Det er ikke at bremseklossene blir slitt som gjør at du må justere, for bremsene er selvjusterende.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: hbakken] #2676146 17/08/2021 08:10
E
Esc Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Hei.
...

Når du skriver "lot jeg sprøyten på selve bakbremsen stå igjen til slutt". Mener du at sprøyten/systemet var åpent (har du edge bleed port?).

Jeg kikket på både SRAM sin video i går og andre.
Metoden viser at man ved edge bleed port skrur igjen ved kaliper først, deretter litt vakum og trykk på hendel, gir litt press med olje og så skrur av sprøyte ved hendel. Ja, da renner det ut olje. I enkelte itlfeller mye om man har satt på mye press.

...

Har edge bleed port, og hadde vel skrudd igjen skruen på caliperen (tror jeg) og ihvertfall satt på den klypen på plastslangen på sprøyten bak.
Når jeg hadde koblet av foran (og mistet bremsevæske), så åpnet jeg sprøyten ved caliperen og sprøytet inn litt mer bremsevæske og lukket skruen.

Veldig rart de ikke har edge bleed port ved hendelen også, for da hadde det vært veldig enkelt å lufte bremsene tror jeg.

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: baronKanon] #2676157 17/08/2021 08:52
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!

Det er ikke at bremseklossene blir slitt som gjør at du må justere, for bremsene er selvjusterende.

Nei sant nok.
Men jeg mener det er ulogisk at man skal skru den skruen i motsatt retning av pilen når man lufter, da min opplevelse er at jeg "aldri" får det fast nok, dvs at hendel tar så langt ut at jeg må bruke contact point for å justere punktet nærmere styret. Det er alltid motsatt. Jeg må skru masse for å få det fastes mulig.

Er svaret dessverre slik at deres om jeg ikke får det til å gripe langt nok ut at det trolig fortsatt er luft?

Fant igjen innlegg fra 2019... jeg sleit med akkurat det samme... https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2548077

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: hbakken] #2676163 17/08/2021 09:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Nei sant nok.
Men jeg mener det er ulogisk at man skal skru den skruen i motsatt retning av pilen når man lufter, da min opplevelse er at jeg "aldri" får det fast nok, dvs at hendel tar så langt ut at jeg må bruke contact point for å justere punktet nærmere styret. Det er alltid motsatt. Jeg må skru masse for å få det fastes mulig.

Er svaret dessverre slik at deres om jeg ikke får det til å gripe langt nok ut at det trolig fortsatt er luft?

Fant igjen innlegg fra 2019... jeg sleit med akkurat det samme... https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2548077

Lufter du med klosser eller med blokk? Kan være det kan være en idé å lufte kun hendelen med klossene og skiva montert.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: baronKanon] #2676248 17/08/2021 14:03
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Blokk.
Når blokk var i og jeg hadde lukket ved kaliper, så kjentes hendelen veldig hard og fin ut, mens når den var ute (da satt i klosser og skive) så tok den altfor langt inn. Dermed kommer kom tankene om å "presse inn" mer olje.

Var innom lokal sjappe i dag. Hans tips for disse bremsene, var å avslutte med å lufte kaliper og sette trykk på fra bunn og skru igjen edge porten. Får teste det.

#NBNL -

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: hbakken] #2676263 17/08/2021 14:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Blokk.
Når blokk var i og jeg hadde lukket ved kaliper, så kjentes hendelen veldig hard og fin ut, mens når den var ute (da satt i klosser og skive) så tok den altfor langt inn. Dermed kommer kom tankene om å "presse inn" mer olje.

Var innom lokal sjappe i dag. Hans tips for disse bremsene, var å avslutte med å lufte kaliper og sette trykk på fra bunn og skru igjen edge porten. Får teste det.

Den var også fin, ja!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2676264 17/08/2021 14:51
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har gitt opp sram, men for at bremsene skulle være brukanes måtte jeg trøkke inn ekstra væske i bunn. Jeg filte av litt av blokka sånn at jeg kunne fylle opp litt ekstra. Hvis du gjør det må du være forsiktig ved bytte av bremseklosser.

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2676272 17/08/2021 15:41
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg hadde en runde med mine Guide R/RE bremser i går. Lufta de ikke men pressa ut stemplene på R bremsen, rengjorde rundt og smurte opp med DOT væske. Underveis så fant jeg først at 2 av stemplene på R bremsen ikke rørte seg. Kun stemplene på ene siden som gikk ut/inn. Etter rens og smøring samt litt jukking inn/ut for å få alle 4 stemplene til å gå noenlunde likt så ble svampfølelsen borte og bremsen er som ny. Har gjort dette flere ganger før men ikke med så bra resultat som i går. Virker som Guide bremsene fungerer bare 50% om man ikke får alle 4 stemplene til å gli noenlunde fint og parallellt.

Begynte med tips i denne videoen fra denne videoen fra en annen tråd Guide tips uten lufting

Kjørte også reset av high/low pressure tipset men fant ikke at det hjalp noe særlig.

For Guide RE bremsen (som er ny) så hjalp ikke reset high/low. Heller ikke jukking på stemplene. Skal kjøre en rens/smøre runde på stemplene på den en av de nærmeste dagene og se om det gjør den bedre.

Etter jobben i går så er Guide R bremsen helt super, begynner å ta godt ute (slik som gamle Guide gjorde). RE bremsen tar litt lenger inn, men ingen krise. Den er fortsatt 90%.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2676327 17/08/2021 20:50
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Jeg har samme issue med min Code RSC framme spesielt, stemplene på ene sida er "altid" ganske langt ute, og de andre ligger klint inntil skiva. Følelsen er bra og bremsinga er bra, men det er litt irri likevel.

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Ndreas] #2676350 18/08/2021 06:17
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Ndreas
Jeg har samme issue med min Code RSC framme spesielt, stemplene på ene sida er "altid" ganske langt ute, og de andre ligger klint inntil skiva. Følelsen er bra og bremsinga er bra, men det er litt irri likevel.

Og da virker de ikke optimalt.
Enkel fiks og 20 min en gang i halvåret.

https://youtu.be/ys9bUOJ0qg0

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2676696 20/08/2021 07:46
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da jeg luftet mine nye Code RSC etter installasjon gikk alt heldigvis supergreit ved å følge SRAMs video. Jeg har tidligere måtte gi opp å få et par Guide toppmodell (mulig RE), så jeg kan forstå frustrasjonen. Men etter mine erfaringer med forskjellige SRAM-bremser (Juicy/Level/Guide/Code) så er suksess avhengig av

a) justere ut reach adjustment
b) start med lufting av kaliper og få den tom for luft først. Uten dette blir resten bare tull (da luften enten blir sittende i kaliper eller stige opp mot bremsepumpa og så sette seg fast et eller annet sted på veien)
c) masse spretting av hendelen for å få ut all luften, så suging ut og inn ved bremsepumpa i flere omganger.

Men da blir det stort sett også bra. Jeg har aldri følt resultatet har vært avhengig av å toppe opp reservoaret, selv om jeg seff gjør det. På den annen side: lufting av bremser er litt "black magic" og noe man bare må belage seg på at må gjøres noen ganger hver sesong.

Mine 2 øre: DOT5.1-bremsevæske trekker til seg fuktighet og blir dårligere ved bruk (varme), så det er avgjørende å få spylt gjennom og byttet ut all den gamle gørra hvert år.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: simenf] #2676795 21/08/2021 06:30
H
hcb Offline
Entusiast
Entusiast
H
Kranglet lenge med mine Code R bremser før eg fant en metode som funket for meg.
Kjøpte et såkalt "pro kit" med litt bedre sprøyter og holde i, og lufter i 3 steg.
Slange (med reach skrudd helt ut)
Hendel
Kaliper

Har også gått over til dot4 væske etter og ha lest at Dot5.1 kunne få pakninger til og svelle opp. Dette skjedde i den ene hendelen min også forsåvidt, om det stemmer vet eg ikkje, men har ikkje vært problem siden.
Skal tåle litt mindre temperatur en Dot5.1, men funker ned Ulriken på dh sykkelen uten og miste bremse effekt.
Bremsevæske trekker til seg fuktighet over tid, så kjøper de minste flaskene når eg handler. Og ikkje den største 5l dunken på biltema etc.

Lufter en gang før sesongen starter vanligvis.
Har 2 sett, et på stihardtail og et på DH sykkelen.

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2677405 24/08/2021 19:01
K
Kjetil S Offline
Fersking
Fersking
K
Det som jeg synes funker bra på mine code r, re og rsc dersom contactpoint tar for langt inn: ta ut bremseklossene, pump 2-3 ganger på hendelen for så å sette klossene på plass igjen. Da flytter du gripepunktet på hendelen. Kommer du for langt ut må du dytte stempel inn igjen før du gjentar.

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Kjetil S] #2677442 25/08/2021 06:45
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Kjetil S
Det som jeg synes funker bra på mine code r, re og rsc dersom contactpoint tar for langt inn: ta ut bremseklossene, pump 2-3 ganger på hendelen for så å sette klossene på plass igjen. Da flytter du gripepunktet på hendelen. Kommer du for langt ut må du dytte stempel inn igjen før du gjentar.

Godt forklart.
Sånn har "vi" justert bremser siden tidlig 2000-tall :-D

Man kan gjøre dette med klossene og skivene i også, og et tynt og bredt skrujern man lirker bak klossen for finjustering av stemplene.

Redigert av RazeFaze; 25/08/2021 06:45.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: RazeFaze] #2677509 25/08/2021 09:25
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: RazeFaze

Godt forklart.

Man kan gjøre dette med klossene og skivene i også, og et tynt og bredt skrujern man lirker bak klossen for finjustering av stemplene.

Den skjønte jeg ikke helt. Bruke skrujernet til å holde igjen stemplene eller presse mot klosser og skive?
Skjønner ikke helt at dette endrer gripepunkt, bare at de vil subbe mer?? Bremsene skal jo justere seg automatisk til å trekke seg nok tilbake fra bremseskiva. Men jeg prøver gjerne, trenger ikke forstå logikken, om det funker så er jeg happy ICON_SMILE

#NBNL -

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: hbakken] #2677521 25/08/2021 09:56
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze

Godt forklart.

Den skjønte jeg ikke helt. Bruke skrujernet til å holde igjen stemplene eller presse mot klosser og skive?
Skjønner ikke helt at dette endrer gripepunkt, bare at de vil subbe mer?? Bremsene skal jo justere seg automatisk til å trekke seg nok tilbake fra bremseskiva. Men jeg prøver gjerne, trenger ikke forstå logikken, om det funker så er jeg happy ICON_SMILE

Ved å vri litt på skrujernet så klemmer du et og et stempel litt inn, slik at de tar helt jevnt og samtidig. Du kan også holde igjen ett for å la det andre beveget seg ltit mer ut.

Det subber jo bare hvis du lar klossen ta borti.
Selvjustering er aller mest noe de sier er der... funker ikke i praksis.
Noen liker også trykkpunkt annerledes enn andre, noen 3mm fra holken, andre 2-3cm ut... det er begrensa hva justeringer med knotter på RSC gjør, og du har ikke samme på R.
I tillegg påstår jo både Shimano og SRAM at avstandsjustering av hendel ikke påvirker trykkpunktet, noe som også er en sånn passe nøyaktig sannhet.

Poenget er at man MÅ ikke gjøre dette, men med litt triks og fiks så får man bremsene enda bedre ;-)

Igjen, Henry har skrudd WC-utforsykler... er noen tips å hente, selv reklamen sier du ikke trenger gjøre noe.
https://youtu.be/ys9bUOJ0qg0

Redigert av RazeFaze; 25/08/2021 09:57.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2677693 25/08/2021 22:45
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Eg skifta nettopp bremseslanger (og klosser) på guide re, og måtte jo då fylle systemet igjen, samt vere grundig.

Sykkelen i stativ, ca 45 grader helling, framhjulet høgst.

Eg endte opp med å fylle temmeleg mykje bremsevæske i sprøytene. (måtte også ta eine sprøyta av i prosessen for å tømme den for luft og fylle på meir olje)

Starta med å pumpe bremsevæske fram og tilbake ørten gonger. Stengte eine sprøyta, lage undertrykk med den andre. Masse gonger. Pumpe olje fram og tilbake ørten gonger. Stengte motsett sprøyte av sist og laga undertrykk med den andre. Pumpa så bremsevæske fram og tilbake endå meir.

Dette gjorde mange gonger, antakeleg minst fire runder,heilt til eg ikkje klarte å framprovosere luftbobler ved undertrykk.

Avslutta med å lufte hendel ved å trykke inn hendel og sleppe medan eg pressa og saug med sprøyta, ca ihht sram instruksjoner. Ørten gonger her også, til eg ikkje fann luft.

Aldri har eg hatt ein så kontant bakbremse, kunne stille hendel masse hakk nærare styret. Aldri hatt så masse bremsekraft tilgjengeleg for så lite hendelkraft.

Sjølvsagt gjorde eg tre ting på ein gong (lufte, slangebytte,(ny type/merke) nye (ny type/merke) klosser), så det er vanskeleg å vite sikkert kva som var mest avgjerande.

TL:DR: Kjør masse runder med lufting, - mykje meir enn manualen sei.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Arnebv] #2677700 26/08/2021 06:10
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Er det rart jeg liker lufting av Shimano bedre sier jeg bare.... ICON_WINK
Ja, må lufte oftere på Shimano, men det tar jo mye mindre tid og resultatet blir som oftest bra på første forsøk.

ps; med så mye undertrykk er å jo det lett å få "falsk luft" så aldri tar slutt å komme når man drar for hardt i sprøytene.

Jeg fikk bremsen min bra nok ved å avslutte ved kaliper og legg på en del trykk der, etter å ha fulgt prosedyren som ble linket til over for eldre bremser.

#NBNL -

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: hbakken] #2677902 26/08/2021 23:21
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Er det rart jeg liker lufting av Shimano bedre sier jeg bare.... ICON_WINK
Ja, må lufte oftere på Shimano, men det tar jo mye mindre tid og resultatet blir som oftest bra på første forsøk.

ps; med så mye undertrykk er å jo det lett å få "falsk luft" så aldri tar slutt å komme når man drar for hardt i sprøytene.

Jeg fikk bremsen min bra nok ved å avslutte ved kaliper og legg på en del trykk der, etter å ha fulgt prosedyren som ble linket til over for eldre bremser.

Lufta shimano 2 gonger (for andre), inkludert dine ein gong. Superenkelt.

Det er ikkje mengden undertrykk, men antal gonger som blir avgjerande.

Eg la ingen overtrykk i systemet, men likevel den beste bakbremsa eg nokon gong har kjørt med.

Edit
(det var seint og eg lot ein muligheit gå frå meg, beklager. Rettes til) :

Det er ikkje kor hardt du sug som er det viktigste. Det er viktigare kor mange gonger du sug

Redigert av Arnebv; 27/08/2021 06:26. Rediger grunn: Sug

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Arnebv] #2677944 27/08/2021 08:39
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Arnebv

Det er ikkje kor hardt du sug som er det viktigste. Det er viktigare kor mange gonger du sug

.

#NBNL -

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2678508 31/08/2021 19:18
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Erfaringene mine mine tilsier at DOT-bremsevæske aldri blir tom for luft. Så de "20-30" trekkene som skal gjøres i følge Sram sin instruksjon kan gjerne 10-dobles uten at det nødvendigvis blir tomt for luft... Når du har fått tømt sprøyta/bremsevæska for luft så må du være varsom og sørge for å ikke tilføre for stort trykk når du får væska inn i systemet. Sram sine kalippere har også litt interessante former. Så jeg har pleid å vri og vende en del på selve kalipperen når den luftes. Det er alltid ei lita luftboble inni der en plass. Spesielt på 4-stempel kalippere.

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: hbakken] #2733121 06/05/2023 19:57
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Arnebv

.

Bump! faen altså, nytt år, samme problem med lufting! Sett 17 videoer igjen, de samme som sist og lest tråden her igjen. Code RSC lufting + meg er dårlig kombo.
Som "vanlig" fått en brems bra mens nå, nekter bakbremsen å bli bra. En del forsøk og sugd mye men da ikke så hardt, som Arne påpekte var viktigst...

Ja, er det noe nytt i denne sværen? Bare prøve igen.. og igjen, og igjen til det magisk blir bra??

#NBNL -

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2733135 07/05/2023 08:01
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du satt sykkelen med forhjulet høyt opp en ti minutters tid? Ofte gjør det trikset med å få luft fanget i en bøy på bremseslangen til å boble opp til hendelen/pumpa.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2733136 07/05/2023 08:29
E
Esc Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Jeg luftet mine for et par uker siden, og de ble helt perfekte.
Jeg gjorde det på denne måten:

*Skrudde av bremseklossene og vasket veldig nøye rundt stemplene med en liten børste (for å vaske sugerør) og isopropanol.
*Smurte litt bremsevæske rundt kanten av stemplene
*Presset inn bleed blocken med litt papp på siden, slik at stemplene gikk helt tilbake.
*Lot bremsene stå med bleed blocken et døgn.
*Luftet på vanlig måte.
*Avsluttet med å presse inn litt ekstra bremsevæske i caliperen.
*Bakbremsen subbet littegrann og det justerte jeg med å slippe ut litt bremsevæske ved hjelp skruen på hendelen.

Noe av dette er kanskje overtro, men det funket ihvertfall.
(SRAM har forresten kommet med justerbar bleed block som sikkert fungerer bra.)

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: simenf] #2733138 07/05/2023 09:50
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: simenf
Har du satt sykkelen med forhjulet høyt opp en ti minutters tid? Ofte gjør det trikset med å få luft fanget i en bøy på bremseslangen til å boble opp til hendelen/pumpa.

Stod over natta med forhjulet høyt og bremsehendel klemt inn faktisk.
Får bare prøve igjen i dag...
Artig å se ta jeg klager (og sliter) med dette med jevne mellomrom. Finner tråd fra 2019 med Guide RSC og 2021 med Code RSC...
Sram er digg i form av bleed port og lite søl sånn sett, og lufteprosedyren er jo enkel. Resultatet er dessverre mildt sagt varierende.

Noen som vil bytte ut sine Shimano XT med Code RSC, du kan få med luftesett, ny olje og nye klosser?!? ICON_LAUGH

#NBNL -

Re: Lufting av Code R (og sikkert andre SRAM bremser) [Re: Esc] #2733140 07/05/2023 10:19
Jøllsrud Offline
Fersking
Fersking
Spørsmål og tanker rundt det å skape undertrykk i systemet for å få ut luft.
Vil ikke kokepunktet på bremsevæsken bli så lavt at det vil boble pga vakuum hvis man drar for mye i sprøyta?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå