Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Dura Ace 12 delt - trådløst eller ei?

Re: Dura Ace 12 delt - trådløst eller ei? [Re: DuffMcShank] #2678847 02/09/2021 07:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: DuffMcShank
Oppfatter jeg det riktig når jeg leser at man får dobbel batteritid på girene dersom man går over fra trådløs til kablet hendeltilkobling? Kan ikke helt se for meg hvorfor jeg skulle velge trådløst oppsett i så fall - dette er jo bare noe som gjør at man sparer en time på monteringen/betaler en tusenlapp eller to ekstra til verksted/produsent?

Batteritiden er jo uansett nok til mange, lange turer/flere ukers daglig sykling. Om man må lade annen hver måned eller en gang hver tredje uke føler jeg egentlig betyr veldig lite. Men det er så klart avhengig av hvor lett man kommer til en kontakt med hele sykkelen.
SRAMs batterier er jo ekstremt enkle å lade på kjøkkenbenken, men de varer ikke mer enn et par-tre uker med daglig, lang sykling.
Om så batteritiden var på 50 timer så hadde jeg foretrukket dette fremfor ekstra kabel-strekk mellom hendler og ramme nettopp av de grunnene LarsB skisserer her. Pakking, kabler som ryker, kommer i klem, løsner, blir vanskelig å tre gjennom stem og styrelager osv.
Hvis nå bare bransjen kunne komme opp med en enkel måte å koble av og på hydrauliske bremseslanger uten at systemet må luftes etterpå.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dura Ace 12 delt - trådløst eller ei? [Re: Loki] #2678882 02/09/2021 10:33
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Er det ikke lite rasjonelt å legge opp til et system som skal fungere både med og uten kabling (til hendlene)? Må da bli unødvendig fordyring og komplisering?

Re: Dura Ace 12 delt - trådløst eller ei? [Re: sykkeloyvind] #2678895 02/09/2021 11:15
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: DuffMcShank
Oppfatter jeg det riktig når jeg leser at man får dobbel batteritid på girene dersom man går over fra trådløs til kablet hendeltilkobling? Kan ikke helt se for meg hvorfor jeg skulle velge trådløst oppsett i så fall - dette er jo bare noe som gjør at man sparer en time på monteringen/betaler en tusenlapp eller to ekstra til verksted/produsent?

Batteritiden er jo uansett nok til mange, lange turer/flere ukers daglig sykling. Om man må lade annen hver måned eller en gang hver tredje uke føler jeg egentlig betyr veldig lite. Men det er så klart avhengig av hvor lett man kommer til en kontakt med hele sykkelen.
SRAMs batterier er jo ekstremt enkle å lade på kjøkkenbenken, men de varer ikke mer enn et par-tre uker med daglig, lang sykling.
Om så batteritiden var på 50 timer så hadde jeg foretrukket dette fremfor ekstra kabel-strekk mellom hendler og ramme nettopp av de grunnene LarsB skisserer her. Pakking, kabler som ryker, kommer i klem, løsner, blir vanskelig å tre gjennom stem og styrelager osv.
Hvis nå bare bransjen kunne komme opp med en enkel måte å koble av og på hydrauliske bremseslanger uten at systemet må luftes etterpå.

Her er jeg uenig, estimert batteritid er 100 mil per lading, og du ønsker jo gjerne ikke å dra ut på tur med under 20 mil igjen på tanken (den låser vel fortsatt fremgiret på minsteklinga under en viss batteriprosent, har syklet Sande-Oslo på "1x" én gang, og det holdt). Så i praksis ville dette blitt én gang i måneden for meg i en aktiv sesong, i motsetning til 2 ganger i året med mitt nåværende oppsett. Og man måtte begynne å huske på lader på lengre utenlandsopphold. Når de mye tykkere og stivere bremsekablene likevel må føres og i hovedsak er de som gjør pakking/demontering vanskeligere, ser jeg ikke noe stort poeng i å suboptimalisere rundt den tynnere og mer fleksible elektriske kabelen.
Alt jeg kan slippe å bekymre meg over av batterisjekker på gir, wattmåler, GPS, pulsbelte og lys er kjærkomment.

Uansett, det hadde vært kult om dere kunne avklart med produsent/importør om det refereres til batteritiden til girene eller hendlene mtp. effekten av kabling og oppdatert artikkelen.

Jeg vet at jeg kommer til å kable det hvis det gjelder girene i hvert fall!

Det har forresten gått meg hus forbi, men de mekaniske gruppene i 6800, 8000 og 9100-serien har faktisk hatt servo wave-teknologien med bedre modulasjon hele tiden, mens det først nå kommer på di2-hendlene. Det kan forklare litt av hvorfor brukere på forumet tilsynelatende har så forskjellige oppfatninger av hvor bra Shimano sine hydrauliske landeveisbremser fungerer.

Redigert av DuffMcShank; 02/09/2021 11:25.

Create the problem and sell the solution
Re: Dura Ace 12 delt - trådløst eller ei? [Re: Loki] #2678902 02/09/2021 11:42
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Forsvinner forresten da utgående gruppene helt eller blir de værende i mekaniske utgaver en periode?

Re: Dura Ace 12 delt - trådløst eller ei? [Re: Loki] #2678938 02/09/2021 14:03
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
De blir borte, så er det noe du vil ha er det bare å sette i gang.

LarsB

Re: Dura Ace 12 delt - trådløst eller ei? [Re: Loki] #2678983 02/09/2021 19:44
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Er det ikke massiv manko på deler allerede?

Men ja, ser at prisen på R8100 Di2 ser ut til å være nesten dobbelt så høy som jeg betalte for min R8000 Di2, er nok en kombinasjon av alt som skjer i verden for tiden. Så er bare å passe på delene vi har og vedlikeholde godt, jeg har ikke råd til å oppgradere med det første.

// Too many roads, too little time
Re: Dura Ace 12 delt - trådløst eller ei? [Re: Loki] #2679141 03/09/2021 17:19
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hvor lenge skal vi bli ved å skylde på covid-19? frown

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino