Oppfatter jeg det riktig når jeg leser at man får dobbel batteritid på girene dersom man går over fra trådløs til kablet hendeltilkobling? Kan ikke helt se for meg hvorfor jeg skulle velge trådløst oppsett i så fall - dette er jo bare noe som gjør at man sparer en time på monteringen/betaler en tusenlapp eller to ekstra til verksted/produsent?
Batteritiden er jo uansett nok til mange, lange turer/flere ukers daglig sykling. Om man må lade annen hver måned eller en gang hver tredje uke føler jeg egentlig betyr veldig lite. Men det er så klart avhengig av hvor lett man kommer til en kontakt med hele sykkelen.
SRAMs batterier er jo ekstremt enkle å lade på kjøkkenbenken, men de varer ikke mer enn et par-tre uker med daglig, lang sykling.
Om så batteritiden var på 50 timer så hadde jeg foretrukket dette fremfor ekstra kabel-strekk mellom hendler og ramme nettopp av de grunnene LarsB skisserer her. Pakking, kabler som ryker, kommer i klem, løsner, blir vanskelig å tre gjennom stem og styrelager osv.
Hvis nå bare bransjen kunne komme opp med en enkel måte å koble av og på hydrauliske bremseslanger uten at systemet må luftes etterpå.
Her er jeg uenig, estimert batteritid er 100 mil per lading, og du ønsker jo gjerne ikke å dra ut på tur med under 20 mil igjen på tanken (den låser vel fortsatt fremgiret på minsteklinga under en viss batteriprosent, har syklet Sande-Oslo på "1x" én gang, og det holdt). Så i praksis ville dette blitt én gang i måneden for meg i en aktiv sesong, i motsetning til 2 ganger i året med mitt nåværende oppsett. Og man måtte begynne å huske på lader på lengre utenlandsopphold. Når de mye tykkere og stivere bremsekablene likevel må føres og i hovedsak er de som gjør pakking/demontering vanskeligere, ser jeg ikke noe stort poeng i å suboptimalisere rundt den tynnere og mer fleksible elektriske kabelen.
Alt jeg kan slippe å bekymre meg over av batterisjekker på gir, wattmåler, GPS, pulsbelte og lys er kjærkomment.
Uansett, det hadde vært kult om dere kunne avklart med produsent/importør om det refereres til batteritiden til girene eller hendlene mtp. effekten av kabling og oppdatert artikkelen.
Jeg vet at jeg kommer til å kable det hvis det gjelder girene i hvert fall!
Det har forresten gått meg hus forbi, men de mekaniske gruppene i 6800, 8000 og 9100-serien har faktisk hatt servo wave-teknologien med bedre modulasjon hele tiden, mens det først nå kommer på di2-hendlene. Det kan forklare litt av hvorfor brukere på forumet tilsynelatende har så forskjellige oppfatninger av hvor bra Shimano sine hydrauliske landeveisbremser fungerer.