Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jeg sykler hardtail i Bergen, men har et problem

Jeg sykler hardtail i Bergen, men har et problem #2676826 21/08/2021 14:38
H
HardtailSteve Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
H
Saken er det at jeg har en fulldemper på hytten til far i Trysil som jeg ikke ønsker å måtte frakte frem og tilbake mellom Bergen og Trysil så jeg kjøpte meg en Kona Honzo i fjor sommer som jeg har oppgradert en god del, skamknall sykkel!

Men jeg tok ikke i betraktning hvor sinnsyke stiene er her i Bergen😅 Er det egentlig noen gøye og lekne stier i området jeg kan sykle på en hardtail? Har prøvd meg på Moltekremstien, men satan det var en rimelig spesiell opplevelse på en hardtail. Pumpestien var litt mindre krevende og artig, men etterhvert så skjønte jeg at jeg ville hatt det betraktelig gøyere på en fulldemper også er ikke den stien særlig lang.

Jeg sliter rett og slett med å finne noe gøy og lekent. Jeg ble introdusert for MTB da jeg bodde i Oslo i 7 år og har for det meste syklet i Oslo marka, Trysil og veldig mye i Nesbyen der det finnes enormt mye preparerte stier, men Bergen har lite til tross for ildsjeler som jobber og står på (takk for at dere eksisterer), mens Bergen kommune sitter på bakbeina og virker ikke å bry seg om å ha noe flotte preparerte stier.

Håper noen har noen perler å dele

Redigert av HardtailSteve; 21/08/2021 14:45.
Re: Jeg sykler hardtail i Bergen, men har et problem [Re: HardtailSteve] #2676870 21/08/2021 21:38
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg synes du skal bytte om, dvs sette fulldemperen i Friele-land og hardtailen i Trysil ICON_SMILE

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Jeg sykler hardtail i Bergen, men har et problem [Re: HardtailSteve] #2676927 22/08/2021 15:12
H
hcb Offline
Entusiast
Entusiast
H
Eidsvåg/munkebotn er det et bra stinett som funker fint på min grove stihardtail.
Hetlebakksåta på Breistein eg også en bra kandidat på hardtail.
Stendafjellet er det også flust av stier, noen grovere enn andre dog.

De fleste sentrumsnære stiene er gjerne noe grove.
Så må ofte en liten biltur for og finne litt enklere stier.

Det aller meste ligger på trailguide.net

Re: Jeg sykler hardtail i Bergen, men har et problem [Re: HardtailSteve] #2676948 22/08/2021 19:41
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Advarsel. Personlig mening følger:

Uten å klatre opp på en alt for høy hest mener jeg det aller meste i Bergen kan sykles greit på en (riktig type) hardtail. Inkludert Moltekremstien, #endurobaby og Toro. Det er naturligvis mer fysisk og teknisk krevende, og farten går noe ned sammenlignet med en fulldemper der det går fort. Der det er bratt og teknisk er det ikke nødvendigvis så stor forskjell.

Fordelen er at du stort sett har tyngdekraften til å opprettholde og gi ny fart. Hardtailsykling er betydelig mer krevende når der er flatt og teknisk, og du må jobbe for fremdrift samtidig som du skal tråkle sykkelen med deg.

Jeg sykler egentlig ikke så veldig annerledes på HT enn FS. Blir kanskje hengende litt mer på gaffelen og må jo jobbe mer med sykkelen og beina. I tillegg blir det kanskje lagt litt mer tanke bak enkelte linjevalg. Tror nøkkelen til å sykle teknisk på HT er å ikke tenke så altfor mye på at man nettopp sykler HT og skal sykle annerledes bare av den grunn.

Re: Jeg sykler hardtail i Bergen, men har et problem [Re: HardtailSteve] #2677012 23/08/2021 07:24
T
TomH Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Nedre del av Hardbakke på begge sider av grusveien bør være overkommelig på HT. Så er det bare å trekke videre oppover når du føler deg klar for det.

Re: Jeg sykler hardtail i Bergen, men har et problem [Re: HardtailSteve] #2677088 23/08/2021 11:30
mogens Offline
Besatt
Besatt
Har du prøvd Munkebusiness (Munkebotn/Eidsvåg) som vi bygget i vinter/vår/sommer? https://trailguide.net/7784
Den er minst like morsom på HT som på fulldemper.

Som andre nevner over er det også mange andre stier i området der som skal være overkommelig.
Er også noen stier i Storetveitåsen og i skogen rundt Fantoft Stavkirke som er grei med HT, og i samme område også Pitteskogen og Rambjøra.

Livarden og Totlandsfjellet bør også være overkommelig. Arnanipa også, det er grovest i toppen, men når en har passert første grind, er det ganske bra flyt i Bergensmålestokk. Betraktelig enklere enn Moltekremstien.

Jeg har forsåvidt syklet en god del på HT på mange av stiene i Hardbakka-området også.

Re: Jeg sykler hardtail i Bergen, men har et problem [Re: mogens] #2677209 24/08/2021 07:23
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg sykler da hardtail i Hardbakka-området hver eneste uke, og det går ikke mye saktere enn det gjorde på fulldemperen, mener jeg bestemt. Kan være 26 vs 29 tommer som spiller inn.

Nye kjærlighetsstien (?) fra demningen og nedover på Blåmann-siden funker da fint på HT hvis du først er i området.

move 'zig'

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå