Re: Hva skal man stemme?
[Re: olechr]
18/08/2021 07:56
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Derfor sparer jeg selv. 
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
18/08/2021 07:59
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
https://www.regjeringen.no/no/tema/...-av-oljepenger-/hollandsk-syke/id449284/Begrepet "hollandsk syke" er brukt om de negative virkningene som en for stor bruk av inntekter fra en ikke-fornybar naturressurs kan ha for konkurranseutsatt sektor, dvs. næringer som eksporterer eller produserer i konkurranse med utenlandske produsenter.
De store inntektene som Nederland fikk fra gassforekomstene på Groningen-feltet fra slutten av 1960-tallet, finansierte en sterk vekst i offentlige utgifter. Utgiftsveksten førte til tap av konkurranseevne og nedleggelse av arbeidsplasser i konkurranseutsatt sektor. I noen grad er det nødvendig å flytte arbeidskraft og kapital fra konkurranseutsatt til skjermet virksomhet for å få glede av naturressursinntektene. Utviklingen gikk imidlertid for langt, og store underskudd i utenriksøkonomien og statsfinansene gjorde det etter hvert nødvendig å stramme inn. Dette bidro til at arbeidsledigheten steg sterkt i første halvdel av 1980-tallet. Først i andre halvdel av 1990-tallet kunne en noenlunde sikkert si at den nederlandske økonomien var kommet over problemene som fulgte av den store bruken av gassinntekter på 1970-tallet.
Redigert av GGG; 18/08/2021 08:00.
|
|
|
18/08/2021 10:31
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har aldri stemt MDG før i år, og skulle egentlig ønske de store partiene kjørte vitenskapelig basert klimapolitikk og gjorde MDG overflødig, men det har de vist i flere tiår at de ikke gjør. Det provoserer meg at seriøse partier neglisjerer vitenskapen fram til det er for sent. Jeg merker også at jeg provoseres såpass av hersketeknikken som ofte bruker mot MDG og deres (ofte) unge, urbane velgere, spesielt fra høyresiden, samt den ufattelige hetsen partiets ledelse er gjenstand for i sosiale medier, at en sympatistemme i deres retning er et voksende argument for å vise at ikke alle middelaldrende menn er ravende gale klimafornektere som går helt i fistel bare de ser bilde av Lan Marie Nguyen Berg. Uansett hva man måtte mene om MDGs politikk, symbolpolitikk eller ei, er det et ubestridelig faktum at MDG har fått til så mye av det de lovte Oslo-velgerne, at vi vel knapt har sett maken til politisk handlekraft i min tid. Plutselig går det an å puste i Oslo om vinteren, uten å føle man inhalerer eksos, reduksjonen av biler i bybildet er merkbar, og som syklist er det en fryd sammenlignet med for noen år siden. Oslo har rett og slett blitt en veldig hyggelig by med grønne, bilfri områder, og mer (av noe i hvert fall jeg anser som utelukkende positivt, enten vi tenker klima eller miljø) vil det trolig bli. Der et parti som SV går stillere i dørere enn de mer radikale klimaforkjemperne i MDG, forteller partiets Oslo-politikk meg derfor at MDG ikke kommer til å selge sjela si for å inngå kompromisser med noen. Tvert imot kommer de til å lage et helvetes klimastøy ved minste anledning, og et MDG over sperregrensa vil ikke bare ha reell makt, men et stort MDG vil også flytte klimapolitikken i de andre partiene i riktig retning. Med min stemme er jeg tross alt med på å vise de andre partiene at velgerne mener klima er viktig (og samtidig protestere mot deres årelange unnfallenhet). Alt tullballet om symbolpolitikk, for ikke å glemme den rørende omtanken høyresiden plutselig har for de med minst penger når det er bil, drivstoff og bompenger som står på spill, kjøper jeg ikke. MDG gjør i hvert fall noe, og de fører en svært lite populistisk politikk som på mange områder vil koste oss alle i både endret livsstil og penger, men den siste klimarapporten er langt mer skremmende enn tanken på at jeg må fly mindre, spise mindre kjøtt og ta beina fatt i stedet for å kjøre et par kilometer til butikken selv når det regner. Et hvert tiltak som bidrar til gange, sykling og økt bruk av kollektivtrafikk (ja, dette må bygges ut, spesielt i distriktene), i stedet for bruk av bil, er bra. Og ja til vindkraft og vindmøller også, mens jeg først er i gang.  Ja, Norge er små og vi kan ikke redde verden, våre utslipp er ubetydelige sammenlignet med mange andre nasjoners, osv, osv, osv, men vi sender noen helvetes signaler dersom vi som styrtrik oljenasjon overlater problemet til andre, mens vi på toppen av kransekaka fortsetter å fly billig til land som snart synker i havet for å spise druer. Og i klimasaken er signaler viktig. Så! For min del har jeg aldri avgitt en enklere stemme enn forhåndsstemmen jeg puttet i valgurnen på fredag. Det vil bli mye politisk bråk med et stort, blokkuavhengig MDG, men det bråket er tvingende nødvendig.
|
|
|
[Re: torbus]
18/08/2021 11:02
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg har aldri stemt MDG før i år, og skulle egentlig ønske de store partiene kjørte vitenskapelig basert klimapolitikk og gjorde MDG overflødig, men det har de vist i flere tiår at de ikke gjør. Det provoserer meg at seriøse partier neglisjerer vitenskapen fram til det er for sent. Jeg merker også at jeg provoseres såpass av hersketeknikken som ofte bruker mot MDG og deres (ofte) unge, urbane velgere, spesielt fra høyresiden, samt den ufattelige hetsen partiets ledelse er gjenstand for i sosiale medier, at en sympatistemme i deres retning er et voksende argument for å vise at ikke alle middelaldrende menn er ravende gale klimafornektere som går helt i fistel bare de ser bilde av Lan Marie Nguyen Berg. Uansett hva man måtte mene om MDGs politikk, symbolpolitikk eller ei, er det et ubestridelig faktum at MDG har fått til så mye av det de lovte Oslo-velgerne, at vi vel knapt har sett maken til politisk handlekraft i min tid. Plutselig går det an å puste i Oslo om vinteren, uten å føle man inhalerer eksos, reduksjonen av biler i bybildet er merkbar, og som syklist er det en fryd sammenlignet med for noen år siden. Oslo har rett og slett blitt en veldig hyggelig by med grønne, bilfri områder, og mer (av noe i hvert fall jeg anser som utelukkende positivt, enten vi tenker klima eller miljø) vil det trolig bli. Der et parti som SV går stillere i dørere enn de mer radikale klimaforkjemperne i MDG, forteller partiets Oslo-politikk meg derfor at MDG ikke kommer til å selge sjela si for å inngå kompromisser med noen. Tvert imot kommer de til å lage et helvetes klimastøy ved minste anledning, og et MDG over sperregrensa vil ikke bare ha reell makt, men et stort MDG vil også flytte klimapolitikken i de andre partiene i riktig retning. Med min stemme er jeg tross alt med på å vise de andre partiene at velgerne mener klima er viktig (og samtidig protestere mot deres årelange unnfallenhet). Alt tullballet om symbolpolitikk, for ikke å glemme den rørende omtanken høyresiden plutselig har for de med minst penger når det er bil, drivstoff og bompenger som står på spill, kjøper jeg ikke. MDG gjør i hvert fall noe, og de fører en svært lite populistisk politikk som på mange områder vil koste oss alle i både endret livsstil og penger, men den siste klimarapporten er langt mer skremmende enn tanken på at jeg må fly mindre, spise mindre kjøtt og ta beina fatt i stedet for å kjøre et par kilometer til butikken selv når det regner. Et hvert tiltak som bidrar til gange, sykling og økt bruk av kollektivtrafikk (ja, dette må bygges ut, spesielt i distriktene), i stedet for bruk av bil, er bra. Og ja til vindkraft og vindmøller også, mens jeg først er i gang.  Ja, Norge er små og vi kan ikke redde verden, våre utslipp er ubetydelige sammenlignet med mange andre nasjoners, osv, osv, osv, men vi sender noen helvetes signaler dersom vi som styrtrik oljenasjon overlater problemet til andre, mens vi på toppen av kransekaka fortsetter å fly billig til land som snart synker i havet for å spise druer. Og i klimasaken er signaler viktig. Så! For min del har jeg aldri avgitt en enklere stemme enn forhåndsstemmen jeg puttet i valgurnen på fredag. Det vil bli mye politisk bråk med et stort, blokkuavhengig MDG, men det bråket er tvingende nødvendig. Bra skrevet, dette hadde fortjent en "liker" herfra. Har stemt MDG i mange år, tenkt mye likt og kommer til å fortsette med det. Smålei av at man skal sitte på gjerdet å dingle med beina og vente på en enkelt løsning som skal løse alt uten at vi må hverken løfte en finger eller ofre en tanke på egen atferd og hvordan vi fremstår internajsonalt. Hvis det bare skal være en eneste enkel løsning så må det være en holdningsendring.
|
|
|
18/08/2021 11:09
|
Saxen
Fersking
|
Fersking
Bra skrevet torbus. Blir MDG her også. Er ikke enig med absolutt alt de mener og gjør, men ser klimasaken som det desidert viktigste om dagen. De vil jo ikke få rent flertall, så det blir jo ikke en ren MDG-politikk vi ender opp med. Men jeg ønsker å styrke deres stemme på tinget.
|
|
|
18/08/2021 11:12
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tommel opp!
Er usikker på hva jeg skal stemme i år, men det går mer og mer i retning av å gi en stemme til de som bruker utestemme i klima- og miljøspørsmål. Om ikke annet så for å signalisere til de mer "ansvarlige partiene" (som de voksne sier om Ap og H) at det er på tide å fokusere på dette nå.
|
|
|
18/08/2021 11:16
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ahh jeg har ikke norsk pass og må stå over. Sto å ventet på Nesoddbåten på morgenkvisten og en stakkar fra Arbeiderpartiet som delte ut brosjyrer fikk en god gammeldags skyllebøtte av en tilfeldig pendler fordi de iflg hissigproppen har et elendig miljøprogram. Jeg er imponert over at noen klarer å ha så mye energi kl 0715 på morgenkvisten. Gjetter på to doble espresso og mye sukker i frokostblandingen :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
18/08/2021 11:44
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan tenke meg å stemme for det partiet som vil ha en effektiv karbonprising og en rettferdig fordeling av ( de "grønne" ) byrdene. Det partiet skulle man tro var enkelt å finne ..... les : https://www.civita.no/okonomisk-fri...le-bort-det-mest-effektive-klimatiltaket Og jeg håper jo at i disse to perspektivene evner å tenke Norges bidrag i et globalt kost/nytte perspektiv mht tiltak som gir mest co2 reduksjon pr krone.
Redigert av HeavyDude; 18/08/2021 11:46.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
18/08/2021 12:12
|
Closeup
Fersking
|
Fersking
Godt skrevet, torbus! Må si meg enig i det meste av det du skriver.
Er ikke enig med kravene om at alle mindre partier skal ha sterke meninger og tunge partiprogram som omhandler alle tema. Dynamikken med styringspartier flankert av mindre partier med evne til å trekke politikken i en retning virker godt.
|
|
|
18/08/2021 12:31
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har aldri stemt MDG før i år, og skulle egentlig ønske de store partiene kjørte vitenskapelig basert klimapolitikk og gjorde MDG overflødig, men det har de vist i flere tiår at de ikke gjør. Det provoserer meg at seriøse partier neglisjerer vitenskapen fram til det er for sent. Jeg merker også at jeg provoseres såpass av hersketeknikken som ofte bruker mot MDG og deres (ofte) unge, urbane velgere, spesielt fra høyresiden, samt den ufattelige hetsen partiets ledelse er gjenstand for i sosiale medier, at en sympatistemme i deres retning er et voksende argument for å vise at ikke alle middelaldrende menn er ravende gale klimafornektere som går helt i fistel bare de ser bilde av Lan Marie Nguyen Berg. Uansett hva man måtte mene om MDGs politikk, symbolpolitikk eller ei, er det et ubestridelig faktum at MDG har fått til så mye av det de lovte Oslo-velgerne, at vi vel knapt har sett maken til politisk handlekraft i min tid. Plutselig går det an å puste i Oslo om vinteren, uten å føle man inhalerer eksos, reduksjonen av biler i bybildet er merkbar, og som syklist er det en fryd sammenlignet med for noen år siden. Oslo har rett og slett blitt en veldig hyggelig by med grønne, bilfri områder, og mer (av noe i hvert fall jeg anser som utelukkende positivt, enten vi tenker klima eller miljø) vil det trolig bli. Der et parti som SV går stillere i dørere enn de mer radikale klimaforkjemperne i MDG, forteller partiets Oslo-politikk meg derfor at MDG ikke kommer til å selge sjela si for å inngå kompromisser med noen. Tvert imot kommer de til å lage et helvetes klimastøy ved minste anledning, og et MDG over sperregrensa vil ikke bare ha reell makt, men et stort MDG vil også flytte klimapolitikken i de andre partiene i riktig retning. Med min stemme er jeg tross alt med på å vise de andre partiene at velgerne mener klima er viktig (og samtidig protestere mot deres årelange unnfallenhet). Alt tullballet om symbolpolitikk, for ikke å glemme den rørende omtanken høyresiden plutselig har for de med minst penger når det er bil, drivstoff og bompenger som står på spill, kjøper jeg ikke. MDG gjør i hvert fall noe, og de fører en svært lite populistisk politikk som på mange områder vil koste oss alle i både endret livsstil og penger, men den siste klimarapporten er langt mer skremmende enn tanken på at jeg må fly mindre, spise mindre kjøtt og ta beina fatt i stedet for å kjøre et par kilometer til butikken selv når det regner. Et hvert tiltak som bidrar til gange, sykling og økt bruk av kollektivtrafikk (ja, dette må bygges ut, spesielt i distriktene), i stedet for bruk av bil, er bra. Og ja til vindkraft og vindmøller også, mens jeg først er i gang.  Ja, Norge er små og vi kan ikke redde verden, våre utslipp er ubetydelige sammenlignet med mange andre nasjoners, osv, osv, osv, men vi sender noen helvetes signaler dersom vi som styrtrik oljenasjon overlater problemet til andre, mens vi på toppen av kransekaka fortsetter å fly billig til land som snart synker i havet for å spise druer. Og i klimasaken er signaler viktig. Så! For min del har jeg aldri avgitt en enklere stemme enn forhåndsstemmen jeg puttet i valgurnen på fredag. Det vil bli mye politisk bråk med et stort, blokkuavhengig MDG, men det bråket er tvingende nødvendig. Godt sagt torbus. Det fortjener å bli med over på neste side. Jeg tenker på samme måte selv. Jeg stemte AP en gang for ca. 20 år siden(2004?) fordi jeg var enig med partiet i mye den gangen men jeg ble så skuffet over miljøpolitikken og brutte klimaløfter fra Stoltenberg regjeringen som ble resultatet av det valget at jeg har stemt 90% for miljøet siden. Og ettersom MDG også er et solidarisk parti så blir valget enkelt.
|
|
|
18/08/2021 12:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kan bare slutte meg til de andre. Godt skrevet.
|
|
|
[Re: Closeup]
18/08/2021 13:10
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Dynamikken med styringspartier flankert av mindre partier med evne til å trekke politikken i en retning virker godt. Vet ikke om jeg er helt enig med deg. De mindre partiene har etter min oppfatning en evne til å innføre "unødvendige" avgifter som f.eks poseavgift eller flyseteavgift som en del av en hestehandel i andre saker. I en del tilfeller ødelegger disse avgiftene ganske mye. Jeg kunne ønske meg en ett-parti regjering, gjerne med flertall på Stortinget. Mest fordi det hadde vært interessant å sett om det ble mer helhetlige beslutninger gjennom 4 år, eller om de lar meningsmålinger og kommentarfelt i sosiale medier bestemme de store beslutningene
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
18/08/2021 13:48
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg skal være så uoriginal og stemme på det partiet som bremser privatiseringen rasering/fragmentisering av helsevesen, skole osv. Er rimelig lei av at om man trenger helsetjenester fort eller ønsker en bra skole for kidsa må man velge privat. Når familien har stått litt oppe i hva privatiseringen gjør med velferden er det ikke vanskelig å bli passe adrenalinsint.
Ditto gjelder miljø og klima. Det hjelper ikke om den lokale bypakka har ørten millioner til disposisjon for sykkelveier når de i praksis er bundet på hendene og kneblet. Vogons, alle/alt sammen.
/rant
Så var det å bestemme seg for hvilket parti det er.
|
|
|
[Re: knutspeed]
18/08/2021 14:00
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Jeg skal være så uoriginal og stemme på det partiet som bremser privatiseringen rasering/fragmentisering av helsevesen, skole osv. Er rimelig lei av at om man trenger helsetjenester fort eller ønsker en bra skole for kidsa må man velge privat. Når familien har stått litt oppe i hva privatiseringen gjør med velferden er det ikke vanskelig å bli passe adrenalinsint.
Ditto gjelder miljø og klima. Det hjelper ikke om den lokale bypakka har ørten millioner til disposisjon for sykkelveier når de i praksis er bundet på hendene og kneblet. Vogons, alle/alt sammen.
/rant
Så var det å bestemme seg for hvilket parti det er. Jeg tror du skal stemme Liberalistene.
|
|
|
18/08/2021 14:19
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og ja til vindkraft og vindmøller også, mens jeg først er i gang.  Når vi skal redde klima på bekostning av natur og dyreliv synes jeg galskapen er komplett
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
18/08/2021 14:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når vi skal redde klima på bekostning av natur og dyreliv synes jeg galskapen er komplett
Det er et oksymoron siden klimaendringene ødelegger for natur og dyreliv.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/08/2021 14:38
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Og ja til vindkraft og vindmøller også, mens jeg først er i gang.  Når vi skal redde klima på bekostning av natur og dyreliv synes jeg galskapen er komplett Og klima, ikke minst: https://www.nrk.no/klima/xl/vindkraft---ikke-sa-bra-for-klima-som-vi-tror_-1.15157461Er myra dypere enn to meter, vil tilbakebetalingstiden i mange tilfeller være lenger enn vindkraftverkets levetid, forteller Smith.
|
|
|
[Re: GeirK]
18/08/2021 15:11
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Når vi skal redde klima på bekostning av natur og dyreliv synes jeg galskapen er komplett
Det er et oksymoron siden klimaendringene ødelegger for natur og dyreliv. Men kan man konkludere med at klimaendringer ødelegger for natur og dyreliv? Endringer ja, men ødelegger...? Her hvor jeg bor kommer det nye planter og vekster, nye type dyr og fisk i sjøen. Andre plasser arter som klarer seg med mindre vann. Noen arter forsvinner på enkelte plasser mens andre dukker opp. Så man kan si at det ødelegger i den forstand at noen arter kan fortrenges, men naturen er jo rimelig tilpasningsdyktig.
|
|
|
[Re: Marøder]
18/08/2021 15:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men kan man konkludere med at klimaendringer ødelegger for natur og dyreliv? Endringer ja, men ødelegger...? Her hvor jeg bor kommer det nye planter og vekster, nye type dyr og fisk i sjøen. Andre plasser arter som klarer seg med mindre vann. Noen arter forsvinner på enkelte plasser mens andre dukker opp. Så man kan si at det ødelegger i den forstand at noen arter kan fortrenges, men naturen er jo rimelig tilpasningsdyktig.
Ja - naturen er tilpasningsdyktig når endringene skjer sakte. En temperaturstigning på 3 grader er uproblematisk når det skjer over 4000 år. Men når det skjer over 250-300 år, klarer ikke naturen å tilpasse seg like godt. Tilpasning skjer gjennom evolusjon og det er en mekanisme som går sakte. Du kan ikke sende snøspurven på kurs og lære den å fange mat utenfor snøflekkene. Klimakrisen forårsakes ikke av størrelsen på endringene - det mest forslitte argumentet til klimaklovnene er at "klimaet har endret seg til alle tider". Og det argumentet er helt ubrukelig siden det er HASTIGHETEN som er problemet. "106 arter i Norge trues hovedsakelig av klimaendringer.
Hare, rype og fjellrev er blant dem, men det er flest planter, moser og lav som er negativt påvirket av klimaendringer i Norge.
De fleste, 57 arter, er knyttet til fjellet."https://www.sabima.no/hva-truer-naturen/klimaendringer/#:~:text=106%20arter%20i%20Norge%20trues,vil%20naturen%20bli%20mindre%20robust. https://naturvernforbundet.no/fjell/category4360.html
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/08/2021 15:32
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det er et oksymoron siden klimaendringene ødelegger for natur og dyreliv. Men kan man konkludere med at klimaendringer ødelegger for natur og dyreliv? Endringer ja, men ødelegger...? Her hvor jeg bor kommer det nye planter og vekster, nye type dyr og fisk i sjøen. Andre plasser arter som klarer seg med mindre vann. Noen arter forsvinner på enkelte plasser mens andre dukker opp. Så man kan si at det ødelegger i den forstand at noen arter kan fortrenges, men naturen er jo rimelig tilpasningsdyktig. Eksempler på "nye" plante og dyrearter som ikke er destruktivt?
|
|
|
18/08/2021 15:33
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Det er et oksymoron siden klimaendringene ødelegger for natur og dyreliv. Men kan man konkludere med at klimaendringer ødelegger for natur og dyreliv? Endringer ja, men ødelegger...? Her hvor jeg bor kommer det nye planter og vekster, nye type dyr og fisk i sjøen. Andre plasser arter som klarer seg med mindre vann. Noen arter forsvinner på enkelte plasser mens andre dukker opp. Så man kan si at det ødelegger i den forstand at noen arter kan fortrenges, men naturen er jo rimelig tilpasningsdyktig. De endringene du nevner der er faktisk ekstremt farlige for mangfoldet.
|
|
|
18/08/2021 15:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er tragisk om det skal være en enten eller løsning, å bygge vindmøller over en lav sko har jeg lite til ingen tro på. Det ser fælt ut, opptar svært mye plass og knerter mye fugl.
Da har jeg mer tro på at man finner en god løsning/modernisering med atomkraft.
|
|
|
18/08/2021 15:54
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Men mangfoldet vil nok ikke forandres til det verre over hele kloden, det vil fortsatt være områder som faktisk kan få økt mangfold ved økning i temperatur og nedbør. Tenker derfor at man ikke kan konkludere ensidig om dette.
|
|
|
18/08/2021 15:58
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er tragisk om det skal være en enten eller løsning, å bygge vindmøller over en lav sko har jeg lite til ingen tro på. Det ser fælt ut, opptar svært mye plass og knerter mye fugl.
Da har jeg mer tro på at man finner en god løsning/modernisering med atomkraft. Vi har ikke tid til å vente på en massiv utbygging av atomkraft. Og det er også for mye motstand i befolkningen og politisk. Og er det bevist at vindmøller går utover fuglebestanden? Jeg er mere bekymret for insektene men det er uansett andre ting enn vindmøller som knerter langt flere. Jeg tor allikevel at den massive utbyggingen av vindparker på land er over, i hvert fall midlertidig.
|
|
|
18/08/2021 16:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Subjektivt. Jeg er uenig Nei. Vindkraft er den mest arealeffektive kraftproduksjonen som finnes. Folk glemmer hva vannkraft innebærer av areal og naturinngrep: ![[Linket bilde fra i.ibb.co]](https://i.ibb.co/C52qrtL/Vannkraft.jpg) Minimalt sammenlignet med katter og vinduer. Da har jeg mer tro på at man finner en god løsning/modernisering med atomkraft.
Hvor mener du er et godt sted for atomkraft i Norge og hvor lang tid tror du det er fra nå til første produksjonsdag?
|
|
|
18/08/2021 16:48
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Nei. Vindkraft er den mest arealeffektive kraftproduksjonen som finnes. Folk glemmer hva vannkraft innebærer av areal og naturinngrep: Nå sauser du sammen og sammenligner epler og pærer. Arealet som vannkraft hovedsakelig beslaglegger er jo ikke relatert til kraftproduksjon.
|
|
|
18/08/2021 16:52
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Minimalt sammenlignet med katter og vinduer. Tar katter mange havørn og kongeørn i året?
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
18/08/2021 16:55
|
FormannMjao
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men mangfoldet vil nok ikke forandres til det verre over hele kloden, det vil fortsatt være områder som faktisk kan få økt mangfold ved økning i temperatur og nedbør. Tenker derfor at man ikke kan konkludere ensidig om dette.
Ifølge FN kan man konkludere svært entydig om dette: "på grunn av menneskers påvirkning blir arter utryddet mellom ti og hundre tusen ganger fortere i dag enn tidligere i historien." https://www.fn.no/tema/klima-og-miljoe/naturmangfold
Redigert av FormannMjao; 18/08/2021 17:27. Rediger grunn: trykkleif
|
|
|
18/08/2021 16:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Subjektivt. Jeg er uenig Nei. Vindkraft er den mest arealeffektive kraftproduksjonen som finnes. Folk glemmer hva vannkraft innebærer av areal og naturinngrep: ![[Linket bilde fra i.ibb.co]](https://i.ibb.co/C52qrtL/Vannkraft.jpg) Minimalt sammenlignet med katter og vinduer. Da har jeg mer tro på at man finner en god løsning/modernisering med atomkraft.
Hvor mener du er et godt sted for atomkraft i Norge og hvor lang tid tror du det er fra nå til første produksjonsdag? Så klart er det subjektivt, å skue utover en svær vindmøllepark er sikkert veldig eksotisk for noen, ikke for meg. Det ødelegger det som ellers ville vært et nydelig skue utover vakker natur. Klarer ikke helt å se at en flat dam er særlig sammenlignbart med noe som rager høyt i terrenget. Du kan ikke lage en demning på en fjelltopp. Hva slags argument er det? Så fordi en katt dreper fugl for moro er det ok at vi også gjør det? Angående atomkraft så har jeg ikke snøring, hva med samme sted som tenkt vindmøllepark? Tenker du vindmøllepark er bra fordi det kan levere strøm på relativt kort tid? Hele poenget er vel at jeg mener det er meningsløst å redde klima og vi skal rasere naturen. Det må finnes løsninger som redder begge. Men det regner jeg med du skjønte.
|
|
|
|
|