Hva skal man stemme?
|
Re: Hva skal man stemme?
[Re: olechr]
17/08/2021 14:57
|
TorbjornJ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis du ikke vet hva du skal stemme 2 måneder før valget, stem blankt. Det er ikke tiden for å bestemme seg. Det er NM i juging akkurat nå, dårlig utgangspunkt for å ta et valg.
|
|
|
[Re: Alpers]
17/08/2021 15:05
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
MDG er på en ingen måte rødt, de er jo det eneste partiet som ikke forholder seg til fløyer. De samarbeider med FNB i Stavanger og Rødt i Oslo, så en kan vel trygt si de er over absolutt hele det politiske spekteret. Deres viktigste fokus er å få gjennomført sin politiske agenda - ikke hvem de gjennomfører den med.
Når det gjelder sykkelveier og symbolpolitikk: Sykkelveier er i de flestes øyne ren infrastruktur, men sykkelveier og færre parkeringsplasser er en av de mest sosialt omfordelene måtene å drive politikk i en by på. Å frigi offentlig areal fra parkering og (bil)vei til sykkelveier og parker/lekeplasser/uteareal - gir også de som ikke har råd/ mulighet til bil et sted å være. Det gjør at også studenter, lavtlønnede og ikke minst alle under 18 år kan komme seg enkelt og greit fra a til b. Det er ikke bare symbolpolitikk, det er omfordeling i praksis. Legg også til hvor kostbart det etterhvert er blitt å bo i Oslo - det er ikke videre gitt at alle kommer til å ha økonomi til bilhold heller. Har du en tilhørighet til MDG siden du har så mye partikunnskap.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: GeirK]
17/08/2021 15:42
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
jeg er helt enige med dem om at hva de gjør i andre land ikke er så viktig, så lenge vi kan bidra med å redusere klodens co2 utslipp med ett par mikropromille
Du burde kanskje finne det partiet som fritar deg for å betale skatt siden ditt bidrag ikke utgjør noen forskjell på statsbudsjettet. eller finne ett som har noe fornuftig å komme med
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: skubisan]
17/08/2021 16:06
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du må flytte inn sammen med et parti, hvilket parti tror du gir deg jobb, skole, vedlikholder huset og sørger for at dere ikke bruker opp alle sparepengene? Goder må skapes før de kan deles.
Personlig mener jeg sykkelveier etc er uvesentlig og dårlige argumenter ved et stortingsvalg. Må se på litt større linjer. Små saker kan dere legge vekt på ved kommunevalget. Jeg mener kjøpekraft og personlig økonomi er jævlig dårlige argumenter ved valg. Man må se på litt større saker. Nå snakket jeg ikke om personligøkonomi. Det var ment som en metafor. Hvordan staten bruker penger er i prinsippet det samme som du gjør. Utgiftene må overtid matche inntektene. Du må betale skoleutgifter og sykehusregninger etc. Stem på det partiet som du tror klarer å holde det norske hus i orden.
|
|
|
17/08/2021 18:22
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Skulle ønske partiene brukte mer tid på å snakke om egen politikk, framfor hva som er galt med andres. Det er f.eks. mye fokus på at noen skal skattes hardere, framfor hvilke konkrete tiltak som skal løfte barn ut av fartigdom. Det er vanskelig å stemme på noen som ikke ser forskjellen på beskatning av arbeidende kapital og en sekundærbolig for utleie. Det er også vanskelig å stemme på noen som primært snakker om forbud, framfor løsninger. Det er vanskelig å stemme på en velstående karrierepolitiker hvis høyeste ønske er å bli statsminister. Det er vanskelig å stemme på noen som ikke setter miljø høyt nok. Det er vanskelig å stemme på noen som man er usikker på vil få tilstrekkelig gjennomslagskraft.
Som vanlig et valg mellom de man misliker minst.
|
|
|
[Re: eirikbk]
17/08/2021 18:25
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Skulle ønske partiene brukte mer tid på å snakke om egen politikk, framfor hva som er galt med andres. Det er f.eks. mye fokus på at noen skal skattes hardere, framfor hvilke konkrete tiltak som skal løfte barn ut av fartigdom. Det er vanskelig å stemme på noen som ikke ser forskjellen på beskatning av arbeidende kapital og en sekundærbolig for utleie. Det er også vanskelig å stemme på noen som primært snakker om forbud, framfor løsninger. Det er vanskelig å stemme på en velstående karrierepolitiker hvis høyeste ønske er å bli statsminister. Det er vanskelig å stemme på noen som ikke setter miljø høyt nok. Det er vanskelig å stemme på noen som man er usikker på vil få tilstrekkelig gjennomslagskraft.
Som vanlig et valg mellom de man misliker minst. He he. Ja er ganske så riktig for min del det der. :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
17/08/2021 18:37
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Som vanlig et valg mellom de man misliker minst. Eventuelt kan du stemme Liberalistene og ta tilbake makten fra de politiske broilerne.
|
|
|
17/08/2021 18:40
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Som vanlig et valg mellom de man misliker minst. Personlig så savner jeg et parti som fokuserer på å redusere kostnader fremfor å øke skatteprovenyet.
|
|
|
[Re: Dexter]
17/08/2021 19:32
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Som vanlig et valg mellom de man misliker minst. Personlig så savner jeg et parti som fokuserer på å redusere kostnader fremfor å øke skatteprovenyet. Slik som f.eks. Liberalistene?
|
|
|
17/08/2021 20:00
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
MDG er kanskje det mest naive partiet vi har. Enten det, eller så skjuler de for velgerne at det samfunnet vi får om de kunne bestemme er radikalt forskjellig fra det samfunnet vi har i dag. Hvis vi skal bråslutte med alt de de vil vi skal, så har vi jo ikke en gang økonomi til å drifte det grønne skiftet. I tillegg skjønner de jo ikke at det finnes et land utenfor Oslogryta. I likhet med kommunistene i Rødt og wannabe-kommunistene i SV så er dette det minst aktuelle partiet av dem alle. Dessverre er det litt for mange som er uenige med meg. :-)
Hva er det MDG vil bråslutte med? Og hva er bråslutt? Olje, f.eks. Og bråslutt er i denne sammenheng noen få år. Vi må jo slutte med olje en gang, det tror jeg det er ganske bred enighet om, men at bare Norge skal gjøre det, og på kort tid, det fungerer ikke.
|
|
|
[Re: mroek]
17/08/2021 20:31
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Olje, f.eks. Og bråslutt er i denne sammenheng noen få år. Vi må jo slutte med olje en gang, det tror jeg det er ganske bred enighet om, men at bare Norge skal gjøre det, og på kort tid, det fungerer ikke.
Nei det fungerer ikke så vi fortsetter som før. Tipp topp. No worries bare å gønne på. MDG ønsker en bråslutt på oljeleting. Og det er ikke bare Norge, USA har gjort det. Leting betalt av den norske stat. Helt absurd at vi skal fortsette å subsidiere leting etter beskjedne oljeskvetter flere tiår etter at festen begynte å dabbe av. Videre er det i programmet en kontrollert avvikling av petroleumsvirksomhet innen 2035.
|
|
|
[Re: JoachimV]
17/08/2021 20:35
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Olje, f.eks. Og bråslutt er i denne sammenheng noen få år. Vi må jo slutte med olje en gang, det tror jeg det er ganske bred enighet om, men at bare Norge skal gjøre det, og på kort tid, det fungerer ikke.
Nei det fungerer ikke så vi fortsetter som før. Tipp topp. No worries bare å gønne på. MDG ønsker en bråslutt på oljeleting. Og det er ikke bare Norge, USA har gjort det. Leting betalt av den norske stat. Helt absurd at vi skal fortsette å subsidiere leting etter beskjedne oljeskvetter flere tiår etter at festen begynte å dabbe av. Videre er det i programmet en kontrollert avvikling av petroleumsvirksomhet innen 2035. Vet du hvordan petroleumsskatten og refusjonsordningen fungerer?
|
|
|
[Re: GGG]
17/08/2021 20:36
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Nei det fungerer ikke så vi fortsetter som før. Tipp topp. No worries bare å gønne på. MDG ønsker en bråslutt på oljeleting. Og det er ikke bare Norge, USA har gjort det. Leting betalt av den norske stat. Helt absurd at vi skal fortsette å subsidiere leting etter beskjedne oljeskvetter flere tiår etter at festen begynte å dabbe av. Videre er det i programmet en kontrollert avvikling av petroleumsvirksomhet innen 2035. Vet du hvordan petroleumsskatten og refusjonsordningen fungerer? Skal du og begynne nå...
|
|
|
17/08/2021 20:37
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Nei det fungerer ikke så vi fortsetter som før. Tipp topp. No worries bare å gønne på. MDG ønsker en bråslutt på oljeleting. Og det er ikke bare Norge, USA har gjort det. Leting betalt av den norske stat. Helt absurd at vi skal fortsette å subsidiere leting etter beskjedne oljeskvetter flere tiår etter at festen begynte å dabbe av. Videre er det i programmet en kontrollert avvikling av petroleumsvirksomhet innen 2035. Vet du hvordan petroleumsskatten og refusjonsordningen fungerer? Skal du og begynne nå... Tar det som et nei.
|
|
|
17/08/2021 20:55
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Kos. Antar du sikter til leterefusjonsordningen siden det er den jeg ble sitert på. Staten refunderer 78% av utgifter til leting. Subsidier er et annet ord for dette i praksis. Det er et stusselig argument at dette kan dekkes inn i fremtidig skatt hvis alt går vel. Dette har fungert ja men det er en gammel og utdatert avtale som har fått så mye kritikk at det burde være unødvendig å fortsatt sitte å kverrulere på om man kaller det subsisier eller refusjon.
Redigert av JoachimV; 17/08/2021 20:56. Rediger grunn: Quotes
|
|
|
17/08/2021 21:00
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Kos. Antar du sikter til leterefusjonsordningen siden det er den jeg ble sitert på. Staten refunderer 78% av utgifter til leting. Subsidier er et annet ord for dette i praksis. Det er et stusselig argument at dette kan dekkes inn i fremtidig skatt hvis alt går vel. Dette har fungert ja men det er en gammel og utdatert avtale som har fått så mye kritikk at det burde være unødvendig å fortsatt sitte å kverrulere på om man kaller det subsisier eller refusjon. Jeg tror AS Norge har gått ganske greit i pluss med den ordningen, kontra ordinær selskapsbeskatning, men mulig jeg tar feil?
|
|
|
17/08/2021 21:08
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Kos. Antar du sikter til leterefusjonsordningen siden det er den jeg ble sitert på. Staten refunderer 78% av utgifter til leting. Subsidier er et annet ord for dette i praksis. Det er et stusselig argument at dette kan dekkes inn i fremtidig skatt hvis alt går vel. Dette har fungert ja men det er en gammel og utdatert avtale som har fått så mye kritikk at det burde være unødvendig å fortsatt sitte å kverrulere på om man kaller det subsisier eller refusjon. Jeg tror AS Norge har gått ganske greit i pluss med den ordningen, kontra ordinær selskapsbeskatning, men mulig jeg tar feil? Har ja. Det har jeg vel heller ikke sagt noe på har jeg? Les "dette har fungert". Stikkord her er altså "har".
|
|
|
17/08/2021 21:21
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror AS Norge har gått ganske greit i pluss med den ordningen, kontra ordinær selskapsbeskatning, men mulig jeg tar feil?
Du tar nok ikke feil i det, men det er jo ikke ikke et argument for at vi bør fortsette med den. Det er jo slett ikke gitt at vi kommer til å gå i pluss på den i fremtiden. Så vidt jeg kan forstå kan vi vel beholde beskatningen på olje og avslutte/kutte i leterefusjonsordningen. Da kan det jo være at letingen slutter av seg selv nå staten ikke er villig til å ta nesten 80% av risikoen for videre leting. Ang det siste så skal jeg forsåvidt innrømme at det kan være ting jeg ikke forstår eller bindinger jeg ikke vet om, så jeg er åpen for konstruktiv beløring.
|
|
|
17/08/2021 21:23
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Har ja. Det har jeg vel heller ikke sagt noe på har jeg? Les "dette har fungert". Stikkord her er altså "har".
Du er vist litt raskere enn meg :-)
|
|
|
[Re: Bøygen]
18/08/2021 04:56
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror AS Norge har gått ganske greit i pluss med den ordningen, kontra ordinær selskapsbeskatning, men mulig jeg tar feil?
Du tar nok ikke feil i det, men det er jo ikke ikke et argument for at vi bør fortsette med den. Det er jo slett ikke gitt at vi kommer til å gå i pluss på den i fremtiden. Så vidt jeg kan forstå kan vi vel beholde beskatningen på olje og avslutte/kutte i leterefusjonsordningen. Da kan det jo være at letingen slutter av seg selv nå staten ikke er villig til å ta nesten 80% av risikoen for videre leting. Ang det siste så skal jeg forsåvidt innrømme at det kan være ting jeg ikke forstår eller bindinger jeg ikke vet om, så jeg er åpen for konstruktiv beløring. Gode poeng, selvsagt. Men dersom ordningen har ført til et høyere proveny, har vi da subsidiert letingen? I sum vil jeg si nei, ergo kan vi ikke fortsette å subsidiere leting. Isolert sett kan vi selvsagt si at vi har subsidiert oljeleting, men alt henger sammen med alt. Jeg er åpen for at andre kan mene noe annet enn meg.
|
|
|
18/08/2021 05:15
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Du tar nok ikke feil i det, men det er jo ikke ikke et argument for at vi bør fortsette med den. Det er jo slett ikke gitt at vi kommer til å gå i pluss på den i fremtiden. Så vidt jeg kan forstå kan vi vel beholde beskatningen på olje og avslutte/kutte i leterefusjonsordningen. Da kan det jo være at letingen slutter av seg selv nå staten ikke er villig til å ta nesten 80% av risikoen for videre leting. Ang det siste så skal jeg forsåvidt innrømme at det kan være ting jeg ikke forstår eller bindinger jeg ikke vet om, så jeg er åpen for konstruktiv beløring. Gode poeng, selvsagt. Men dersom ordningen har ført til et høyere proveny, har vi da subsidiert letingen? I sum vil jeg si nei, ergo kan vi ikke fortsette å subsidiere leting. Isolert sett kan vi selvsagt si at vi har subsidiert oljeleting, men alt henger sammen med alt. Jeg er åpen for at andre kan mene noe annet enn meg. ESA (EØS) har kommet frem til at leterefusjonsordningen ikke er statsstøtte. https://e24.no/olje-og-energi/i/ng3kkd/esa-freder-leterefusjonsordningen-utgjoer-ikke-statsstoetteDet forandrer likevel ikke saken noe særlig og rettferdiggjør ikke fortsatt fremtidig refusjon til bransjen når det som blir lett etter og eventuelt funnet nå aldri kommer til å bli noe butikk. Det tar hauer av år fra funn til produksjon.
|
|
|
18/08/2021 05:55
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hvis du må flytte inn sammen med et parti, hvilket parti tror du gir deg jobb, skole, vedlikholder huset og sørger for at dere ikke bruker opp alle sparepengene? Goder må skapes før de kan deles.
Personlig mener jeg sykkelveier etc er uvesentlig og dårlige argumenter ved et stortingsvalg. Må se på litt større linjer. Små saker kan dere legge vekt på ved kommunevalget. Jeg mener kjøpekraft og personlig økonomi er jævlig dårlige argumenter ved valg. Man må se på litt større saker. Nå snakket jeg ikke om personligøkonomi. Det var ment som en metafor. Hvordan staten bruker penger er i prinsippet det samme som du gjør. Utgiftene må overtid matche inntektene. Du må betale skoleutgifter og sykehusregninger etc. Stem på det partiet som du tror klarer å holde det norske hus i orden. De økonomiske betraktningene dine er fornuftige, men ikke nødvendigvis "rett" Min økonomiske plan for meg selv var å slette all gjeld og ha ett meget solid pensjonsfond når jeg ble 62år slik at jeg kunne leve økonomisk sikkert. Mine barn kunne da arve huset senere. Nå ser jeg en bedre løsning, når jeg blir pensjonist så maxer jeg alt av lån (huslån, kredittkort - alt som er mulig) så stikker jeg til Spania og nyter livet der. De private sykehusene og legene der er vel så bra som de norske. For meg er det en bedre løsning, og slik tror jeg politikerene også tenker om sitt politiske liv. De gir blanke f i samfunnet bare de får gjenvalg. Når det gjelder dine argumenter om at man må betale regningene, så var det lenge ikke slik - fordi det kostet mer å drive inn pengene enn det man satt igjen med tilslutt. Av den grunn så var det mange håndverkere som skydde oslo vestkant, de fikk aldri betalt. Se forøvrig planen over, ikke betal regningene når du er gammel for du skal dø snart allikevel. Ingen plass til regninger i kisten  Men, stem på det partiet som du tror klarer å holde det norske hus i orden. Hvilket parti er det som står på barrikadene for minstepensjonistene, de syke, bedre helsevesen, som ønsker å bekjempe kriminalitet ? Hvilke partier er det som ønsker å bruke penger på prosjekt som ikke gavner den norske borger, som fx å sende soldater til afganistan eller bruke milliarder på høyst tvilsomme bistandsprosjekt ? Hvor ønsker du at dine personlige penger skal brukes, i din eller naboens hage ?
Redigert av Flamini; 18/08/2021 05:57.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
18/08/2021 06:45
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Personlig mener jeg sykkelveier etc er uvesentlig og dårlige argumenter ved et stortingsvalg. Må se på litt større linjer. Små saker kan dere legge vekt på ved kommunevalget. Jeg mener kjøpekraft og personlig økonomi er jævlig dårlige argumenter ved valg. Man må se på litt større saker. Nå snakket jeg ikke om personligøkonomi. Det var ment som en metafor. Hvordan staten bruker penger er i prinsippet det samme som du gjør. Utgiftene må overtid matche inntektene. Du må betale skoleutgifter og sykehusregninger etc. Stem på det partiet som du tror klarer å holde det norske hus i orden. De økonomiske betraktningene dine er fornuftige, men ikke nødvendigvis "rett" Min økonomiske plan for meg selv var å slette all gjeld og ha ett meget solid pensjonsfond når jeg ble 62år slik at jeg kunne leve økonomisk sikkert. Mine barn kunne da arve huset senere. Nå ser jeg en bedre løsning, når jeg blir pensjonist så maxer jeg alt av lån (huslån, kredittkort - alt som er mulig) så stikker jeg til Spania og nyter livet der. De private sykehusene og legene der er vel så bra som de norske. For meg er det en bedre løsning, og slik tror jeg politikerene også tenker om sitt politiske liv. De gir blanke f i samfunnet bare de får gjenvalg. Når det gjelder dine argumenter om at man må betale regningene, så var det lenge ikke slik - fordi det kostet mer å drive inn pengene enn det man satt igjen med tilslutt. Av den grunn så var det mange håndverkere som skydde oslo vestkant, de fikk aldri betalt. Se forøvrig planen over, ikke betal regningene når du er gammel for du skal dø snart allikevel. Ingen plass til regninger i kisten  Men, stem på det partiet som du tror klarer å holde det norske hus i orden. Hvilket parti er det som står på barrikadene for minstepensjonistene, de syke, bedre helsevesen, som ønsker å bekjempe kriminalitet ? Hvilke partier er det som ønsker å bruke penger på prosjekt som ikke gavner den norske borger, som fx å sende soldater til afganistan eller bruke milliarder på høyst tvilsomme bistandsprosjekt ? Hvor ønsker du at dine personlige penger skal brukes, i din eller naboens hage ? Mulig naivt av meg men jeg tror i hovedsak at de fleste politikere jobber for det beste for landet. De har bare forskjellige veier til målet. Noen mer urealistiske enn andre. Det blir alltid litt horing fra politikerne ifbm valg, men stort sett så fungerer det greit. Når det gjelder planen din så er den avhengig av et relativt bra marked. Hvis vi har 20% arbeidsledighet så blir det lite party-penger på deg i Spania.
|
|
|
18/08/2021 06:54
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Som vanlig et valg mellom de man misliker minst. Personlig så savner jeg et parti som fokuserer på å redusere kostnader fremfor å øke skatteprovenyet. Slik som f.eks. Liberalistene? Hvis man er Liberalist så er vel man i mot offentlig skole, sykehus etc? Jeg har stor tro på en god offentlig skole, det er vel den viktigste bidragsyteren til at vi har verdens høyeste sosiale mobilitet.
|
|
|
18/08/2021 06:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vet du hvordan petroleumsskatten og refusjonsordningen fungerer?
Skal du og begynne nå... Det mest konstruktive svaret på dette spørsmålet ville vært "ja".
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/08/2021 07:02
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Som vanlig et valg mellom de man misliker minst. Personlig så savner jeg et parti som fokuserer på å redusere kostnader fremfor å øke skatteprovenyet. Slik som f.eks. Liberalistene? Hvis man er Liberalist så er vel man i mot offentlig skole, sykehus etc? Jeg har stor tro på en god offentlig skole, det er vel den viktigste bidragsyteren til at vi har verdens høyeste sosiale mobilitet. Ja, det stemmer. Men det er ikke dermed sagt at om man stemmer Liberalistene så privatiseres alt over natten, det er en lang vei å gå til en nattvekterstat. Det sagt så burde vi, gitt hvor mye penger politikerne forvalter ha verdens beste offentlige skole. Det har vi ikke. Problemet med offentlige tjenester er for det første at de ikke nødvendigvis er styrt av tilbud og etterspørsel, og for det andre at det er et effektivitetstap som følge av alt byråkratiet, om jeg ikke husker helt feil så forsvinner rundt 20 øre per krone i skatt i rent effektivitetstap. EDIT: Hadde pengene våre blitt litt bedre forvaltet hadde jeg gjerne ikke vært liberalist.
Redigert av GGG; 18/08/2021 07:04.
|
|
|
[Re: mroek]
18/08/2021 07:22
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
MDG er kanskje det mest naive partiet vi har. Enten det, eller så skjuler de for velgerne at det samfunnet vi får om de kunne bestemme er radikalt forskjellig fra det samfunnet vi har i dag. Hvis vi skal bråslutte med alt de de vil vi skal, så har vi jo ikke en gang økonomi til å drifte det grønne skiftet. I tillegg skjønner de jo ikke at det finnes et land utenfor Oslogryta. I likhet med kommunistene i Rødt og wannabe-kommunistene i SV så er dette det minst aktuelle partiet av dem alle. Dessverre er det litt for mange som er uenige med meg. :-)
Hva er det MDG vil bråslutte med? Og hva er bråslutt? Olje, f.eks. Og bråslutt er i denne sammenheng noen få år. Vi må jo slutte med olje en gang, det tror jeg det er ganske bred enighet om, men at bare Norge skal gjøre det, og på kort tid, det fungerer ikke. Du kan lese mer om hva MDG mener om oljestans her. De har et 15-års perspektiv på avvikling av olje. Står 13 på disse sidene, men etter hva jeg har forstått er det 15 år fra et evt. vedtak trer i kraft. Om 15 er få år eller ei får være en metadiskusjon. Du kan evt. lese mer her: https://www.mdg.no/utfasing_av_oljenMulig jeg har misforstått, men det er altså ikke mulig å bruke noe av oljefondet til en grønn omstilling av hvordan Norge lever?
Redigert av Alpers; 18/08/2021 07:24.
|
|
|
18/08/2021 07:28
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Mulig jeg har misforstått, men det er altså ikke mulig å bruke noe av oljefondet til en grønn omstilling av hvordan Norge lever?
Handlingsregelen legges vel til grunn evnt? Skal jo ikke glemme at Statens Pensjonsfond Utland er det faktiske navnet i denne sammenhengen, fondet har allerede svært mange forpliktelser det skal finansiere.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
18/08/2021 07:35
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Mulig jeg har misforstått, men det er altså ikke mulig å bruke noe av oljefondet til en grønn omstilling av hvordan Norge lever?
Handlingsregelen legges vel til grunn evnt? Skal jo ikke glemme at Statens Pensjonsfond Utland er det faktiske navnet i denne sammenhengen, fondet har allerede svært mange forpliktelser det skal finansiere. Det heter det ja, men når skal det egentlig begynne å utbetale pensjoner?
|
|
|
18/08/2021 07:52
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Hvor penger kommer fra spiller vel liten rolle, så lenge det er med og finansierer statsbudsjettet? Fra fond til pensjonist skjer vel aldri håper jeg.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
|
|