Birkengalskapen er igang også her. Sykler helst Ultrabirken med ganske lave skuldre, men når ytre omstendigheter roter til det så sykler jeg gjerne vanlig Birken. Nå har jeg gått fra Jaja, får vel trø igjennom til å revurdere alle utstyrsvalg, samt å angre dyrt og hellig på at jeg ikke har vært nøyere på kostholdet. I 2019 så persa jeg med 2 min men var 2 min bak merket. I år er jeg minst en birkensekk tyngre enn da og nogenlunde samme form. Hver stein skal snus i jakten på sekunder.
Jeg sjekker tilogmed værmeldingen alt nå, bare for å se hvordan det er nå. Latterlig, men likevel tilfredsstillende.
Husk og sjekke både storm og Yr. Den som viser best vær er den korrekte;) For første gang siden startet i 2006 er jeg ikke med pga familiære årsaker. Kjenner at noe mangler nå i august ja. Håper alle får en flott tur over, uansett ambisjon. Husk å vær høflig ovenfor meddeltakere.
Noen tips fra gammel mann som har forbedret tiden med nesten 1 time i Birken. Kortere/smalere styre,lengre stem,ta bort 1-2 skiver under stem. Klær skal være ‘trange’ og sekken smal uten reimer som slenger. Alt du har med skal i sekk og veie 3,51 kg. Og selvfølgelig alle andre tips etter ambisjoner. Les gjerne Birken.no for info hvordan rittet bør gjennomføres. Det er vel ofte en liten trekk/motvind på Birken derfor mener jeg dette er viktig i forhold til andre ritt der start og mål er på samme sted.
1. For 4 år siden pådro jeg meg kragebeinsbrudd på Transøsterdalen. Hadde syklet alle ultrabirkene frem til da og planen var det i 2017 også for kragebeinet hadde grodd bra og jeg hadde allerede syklet et par ritt. Hadde pakket sekken klar til UB, men når mandagen (birkenuken) kom med offentligjøring av UBtrasen, så fikk jeg kalde føtter for var en utfordrende trase med mye tekniske utfor. Så ombestemte meg da og fikk omgjort start til vanlig birken. UB sekken var full av UB ting, feks ekstra pedaler. Men veide sikkert ikke mer en 2 killo. Nå måtte jeg biffe opp sekken til 3.5 + kg uten at den skulle blir større. Tok ut pedalene og la i 3 tunge skiftnøkler i sekken. Hadde god seeding (beste seeding alder, var enten pulje 1 eller 2), formen var god og hang godt med, lå an greit til sub3 timer på Kvarstad. Opp Kvarstadlia knakk pedalen. Første og eneste gang jeg har opplevd det. Hadde lite nytte av skiftnøklene. Ble satt i en "brutte" ryttere buss, sammen med blant annet Stian/Stosu, som brukte ca 10 timer til Lillehammer. Hadde garantert vært i Lillehammer lenge før med å tråkke på en pedal.
2. Panikkskifte dekk ca ved midnatt før birken etter å ha kjøpt nye dekk på Rena når jeg hentet starnr. Tror jeg var på seminar med Gunn Rita eller annen norsk sykkelkjendis på ettermiddagen så derfor kom jeg litt sent hjem til Elverum. Tema var vel kosthold dagene før og ha sykkelen ferdig uken i forkant. Jeg kom hjem, puttet i meg en pose Taffel stics og satte i gang med å bytte dekk. Men så gikk det noe gæli og jeg måtte ha hjelp av kamerat (Otoen her på forumet). Han hadde sykkelmekerom i et lite stabur. Otoen er neste 2 meter og hadde aldri skallet i dørstokken på lave 160 cm, jeg med mine 173 cm gjorde det 2 ganger i stresset med å bytte dekk. Startet birken med 2 kuler i hodet, lite søvn. Krampe på Kvarstad som alltid på den tiden.. Dekkene var gode da.
3. Tror det var andre gang jeg skulle sykle Birken, ville at sykkelen skulle være helt ren, så tok den med på bensinstasjon og vasket skinnende ren med høytrykkspyler. Dagen etter startet birken og hverken gir eller krank funket. Brøt ikke med gikk opp Rosinbakken. Fikk krampe på Kvarstad som alltid på den tiden.
UB var deilig det. Ja vi ble angrepet av rovdyr, ja vi måtte svømme over elver, flytte på saukadaver, sykle mer grus en vi ønsket, men nesten uten nevroser. Og aldri krampe på Kvarstad.
Hehehe, herlig Odd Erik:). Husker godt at du nærmest lå i vater i lufta, før du datt som en sekk rett ned over en høy tørterskel…. Og det to ganger:). Herregud så komisk!!! Nesten rart det gikk bra med ryggen.
Jeg har 13 vanlige Birken og 10 Ultrabirken, og jeg er likevel nervøs. Jeg har til og med fått dekk-tvil. Har montert Aspen 2,2 og regner med at de blir på til over neste helg. Er nå i tvilemodus om 5 mm spacer under stem. Og bør jeg egentlig bytte 34 til 36 tenner foran, og er det egentlig plass til det? Jeg klarer fint å bikke 50 nedover med 34/10 men det blir jo mindre friksjon i kjedet med større tannhjul. Marginal gains.
Og så tviler jeg på at jeg klarer å sykle fort nok lenge nok til at dette går bra. Jeg har nesten bare sykla sti i år. Det mangler stort på kjørestyrke i lett terreng. Og hvilken sekk skal jeg ha? På Ultra er det ikke vektkrav, og det jeg trenger der pleier å klokke inn på 2,5 kilo. Nå må jeg ha en kilo til. Da kan jeg bruke en tyngre sekk, men er det plass til alt i den? Handle ny ærodynamisk sekk? Og når skal de plassere meg i en pulje så jeg får kjøp bussbillett Hamar/Rena og Lillehammer/Hamar? Og er det ikke noe jeg kan kjøpe som gjør meg rask? Og har jeg egentlig testet energigelen godt nok, og jeg har i alle fall for lite. Og hvor mye drikke skal jeg dra med meg? 0,75 eller 1 liter flaske?
Jeg husker godt gangen jeg sto ved siden av en som så så klar ut som noen. Helt til han kikket ned på hendene mine og sa "oi, du sykler med lange hansker?". Han hadde korte.
Og så er det bare å tenke på om man har valgt rett farge på brillene. Kan bli avgjørende.
Det er jo noe av det magiske all denne tenkinga som kulminerer i valg som man betviler helt fram til 5 min etter start.
Sitat: larsb
Og når skal de plassere meg i en pulje så jeg får kjøp bussbillett Hamar/Rena og Lillehammer/Hamar?
Rart du ikke har fått pulje, men du kan belage deg på relativt tidlig start. Jeg er plassert i Pulje 5 kl 09.10 på grunnlag av UB 2018, der slo du meg med 25-ish minutter så jeg er ganske så sikker på at du starter før pulje 5 iallfall. Det tok en stund fra omreg til de plasserte meg i pulje, men jeg purret til seeding@birkebeiner.no så var det i orden neste dag.
Jeg husker godt gangen jeg sto ved siden av en som så så klar ut som noen. Helt til han kikket ned på hendene mine og sa "oi, du sykler med lange hansker?". Han hadde korte. .
OMO affæren slo det meste. Men jeg husker også godt da "alle" skulle bytte til lysegrønne Michelin Jet rett før start og det smalt som en skytebane oppover de første kilometerne av folk som hadde fått slangen i knip og pumpet 46 psi med kompressor.
Selv har jeg to dumme "panikkepisoder" den ene var et skikkelig søleår. 2008 kanskje? Jeg hadde rigget Fisheren griselett med stiv pacegaffel og ravendekk og alt som hørte til. Jeg toppet det hele med å låne ultralette bremseskiver av Ole. Det var alu med keramikkbelegg. Klossene forsvant i søla og i ballettbakken hadde jeg bare stålplata igjen. Forsiktig innbremsing på toppen førte til at (tror jeg) stålet på klossen smelta aluskiva som et øyeblikk ble sveiset sammen før den reiv seg løs igjen. Dette førte til så kraftige vibrasjoner i gaffelen at dekket roterte på felgen og forhjulet var uten luft. Heldigvis fortsatt på toppen av bakken. Men jeg måtte løpe fra toppen av ballettbakken og i mål. Målgangen ble foreviget av VG-TV.
Det kostet dyrt. masse tid og plasser og to ekstremt dyre bremseskiver. Men aluhardtail i XL på 8,2 kilo rittklar var kult da
Den andre gangen var når jeg syntes jeg hadde litt lite luft i forhjulet før start, jeg justerte til perfekt med pumpa og var klar. Startskuddet gikk, jeg sykle 100 meter og forhjulet var flatt. Hoppet av og startet med å legge inn slange. Men jeg måtte først bekjempe en tilskuer som ville tvinge meg til å motta hjelp, han prøvde å slite fra meg sykkelen for å sette den opp ned. Jeg er ikke en gang i stand til å betjene en hurtigkobling opp-ned. Jeg tapte ikke mye, men lært at guffe tørker ut. Noen ganger ganske fort også.
Selv har jeg to dumme "panikkepisoder" den ene var et skikkelig søleår. 2008 kanskje? Jeg hadde rigget Fisheren griselett med stiv pacegaffel og ravendekk og alt som hørte til. Jeg toppet det hele med å låne ultralette bremseskiver av Ole. Det var alu med keramikkbelegg. Klossene forsvant i søla og i ballettbakken hadde jeg bare stålplata igjen. Forsiktig innbremsing på toppen førte til at (tror jeg) stålet på klossen smelta aluskiva som et øyeblikk ble sveiset sammen før den reiv seg løs igjen. Dette førte til så kraftige vibrasjoner i gaffelen at dekket roterte på felgen og forhjulet var uten luft. Heldigvis fortsatt på toppen av bakken. Men jeg måtte løpe fra toppen av ballettbakken og i mål. Målgangen ble foreviget av VG-TV.
Det kostet dyrt. masse tid og plasser og to ekstremt dyre bremseskiver. Men aluhardtail i XL på 8,2 kilo rittklar var kult da
LarsB
HA HA HA. De skivene kjørte jeg på også. Sjukt digg med lette skiver da :-P. Sikkert samme år som deg, for når jeg kom i mål var det ikke langt unna at det var stemplene i bremsene som gikk mot skiva. De skivene kostet den gang 1000 kroner stykke tror jeg (noe som da var SJUKT). Alt var bare å kaste etterpå.
En av de mest dustete jeg har hatt var en av de første jeg syklet. Hadde lest at drikke var viktig. Så jeg kjøpte sånn drikkestativ til å ha bak sete+ 2 i ramma. Stativet på sete røyk før start. Da jeg tok benet over settet, tuppet jeg til det så feste knakk. Ja ja . 2 igjen. Neste flaskestativ ramlet av ned til djuposet. Hadde jo flotte King Cage, men når man fester de med nylon skruer for å spare vekt hjelper ikke det så mye :-P Så da ble det bare 0,5 med drikke.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Komboen nylonskruer, full flaske og ned til djuposet på knallharde dekk er en vinner
Jeg deler forresten mitt aller enkleste birkentriks her. Bruk en poststrikk festet i flaskestativet og over tuten på flaska til å sikre den mot å falle ut. Det er så mange flasker strødd nedover Djuposet at man kunne lage en drikkestasjon der. Når man er klar til å bruke flaska er det bare å vippe vekk strikken.
Toppen av Birken-panikk var vel da flere drakk det nye vaskemiddelet fra OMO :-P
Savner tiden da Birken var på topp. Det engasjementet og iveren etter å bli litt bedre var fett.
Når man, ser hvor mange som er ute å sykler nå, enn før Covid-19. Kanskje kan man håpe på ett comeback for Birken som en folkefest. Jeg ønsker også el-syklister velkommne. Jo flere, jo bedre. Min aller beste Birken tur, var i 2019. Var ikke i form( Som vanlig) meldte meg frivillig som sykkelvert. Syklet rolig over fjellet, hjalp folk med tekniske problemer underveis. Stoppet på hver matstasjon, drakk og spiste godt. Tror jaggu jeg gikk opp i vekt over fjellet også. Klokka inn på 5:30, og koste meg hele veien.
Er det noen her som har syklet Allroad-varianten før?
Jeg sitter her og seriøst vurderer å bytte over til Allroad. Rett og slett for å endre fokus fra å være tids- og plasseringsjag (ja, det er vel plassering på allroad også) til å bli en langtur på grus i fine omgivelser, ispedd noen artige tekniske utfordringer for 32mm Maxxis Allterrain underveis.
Jeg sitter her og seriøst vurderer å bytte over til Allroad. Rett og slett for å endre fokus fra å være tids- og plasseringsjag (ja, det er vel plassering på allroad også) til å bli en langtur på grus i fine omgivelser, ispedd noen artige tekniske utfordringer for 32mm Maxxis Allterrain underveis.
Ja jeg syklet det i 2019. Jeg likte det veldig godt. Synes det var MYE lavere skuldre på start og ganske så hyggelig liten gjeng som sto der. Da var det noen våte partier som var ganske så vanskelig med de tynne dekkene, men gikk helt fint. Eneste som jeg synes var litt kjedelig var at jeg stort sett ble liggende alene, eller liggende å dra på folk jeg tok igjen.
Det bilde her summerer hvordan det var for min del ganske godt, men anbefaler deg å prøve. Jeg hadde blitt med på det igjen.
Redigert av olechr; 17/08/202110:52.
Og hvor mye drikke/ føde inntas i løpet av den jekla raske turen
Tror rytter som filmer snakker om at han sykler slangeløst med Thunder Burt uten at lufttrykk blir nevnt. Selv sykler jeg på RK 2.2 eller Thunder Burt 2.25 slangeløst med 24/25 psi. Veier 70 kg netto!
Når det gjelder ernæring får jeg i meg altfor lite så det er ingen målestokk for noen:)
Har bare to starter i Birken, men savner på en måte alt stresset med det. Det begynte jo lenge før med selve påmeldingen, så alle spørsmål rundt trening i forkant, og så selvfølgelig en peak i ukene og dagene i forveien med alle store og små kriser. Dekkvalg, dekktrykk, drikke, mat, bekledning og så videre.
Den beste opplevelsen hadde jeg i 2014 da jeg sykla dagen etter Ultra. Seedet til pulje 2, men stilte til start med lave skuldre og mål om å henge med et eller annet sted i pulja. Med 10-12 dumsterke tempohester som knivet om å ligge foran å dra var det en behagelig reise over fjellet den dagen, trygt pakket inn i en passe stor pulje som holdt god fart.
Jeg skal sykle allroad, meld deg på du også. Så kan vi konspirere her inne hvordan vi skal kneble de andre. Jmf den legendariske pulje 5 (tror jeg det var) som konspirerte her på forumet hvordan de skulle ta igjen pulje 4 for en del år siden. Akkurat som pulje 4 hadde tenkt å ta det litt rolig i starten. Eller ikke leste her inne.
Jeg skal sykle allroad, meld deg på du også. Så kan vi konspirere her inne hvordan vi skal kneble de andre. Jmf den legendariske pulje 5 (tror jeg det var) som konspirerte her på forumet hvordan de skulle ta igjen pulje 4 for en del år siden. Akkurat som pulje 4 hadde tenkt å ta det litt rolig i starten. Eller ikke leste her inne.
Det er en hel time uten startende fra Alt-mulig pulja til All Road. Dere har fri vei, så skal vel godt gjøres å ta igjen så veldig mange.
Det er en hel time uten startende fra Alt-mulig pulja til All Road. Dere har fri vei, så skal vel godt gjøres å ta igjen så veldig mange.
Det er smooth. Da er Allround helt knall:-)
Den gode, gamle Birken-psykosen på fredag kveld i en stappfull gymsal på Rena Leir, med prompende, snorkende og snøftende mannfolk fra hele landet, den kommer nok aldri tilbake, dessverre.
Siste sykkelturen er alltid den beste pleier jeg å si, men hittil siste Ultrabirk gjør jeg et unntak for. Fatalt feil dekkinnkjøp på det kliss våte føret, god form og dertil høye skuldre samt at jeg på uforklarlig vis hadde satt på et sett gamle pedaler som var umulig å komme ut av var en svært giftig oppskrift.
Endte i lyngen med hodet først et utall ganger før jeg innså at jeg måtte bytte til overlevelsesmodus. Selv ikke første året med UB hvor vi var gjennom grusbanking, svømming og fjellklatring var i nærheten like ille.
Den gode, gamle Birken-psykosen på fredag kveld i en stappfull gymsal på Rena Leir, med prompende, snorkende og snøftende mannfolk fra hele landet, den kommer nok aldri tilbake, dessverre.
Siste sykkelturen er alltid den beste pleier jeg å si, men hittil siste Ultrabirk gjør jeg et unntak for. Fatalt feil dekkinnkjøp på det kliss våte føret, god form og dertil høye skuldre samt at jeg på uforklarlig vis hadde satt på et sett gamle pedaler som var umulig å komme ut av var en svært giftig oppskrift.
Endte i lyngen med hodet først et utall ganger før jeg innså at jeg måtte bytte til overlevelsesmodus. Selv ikke første året med UB hvor vi var gjennom grusbanking, svømming og fjellklatring var i nærheten like ille.
Kan nok hende du har rett. Men Oslo Maraton var også langt nede en periode, før det tok av igjen. La oss håpe på prompende menn og kvinner igjen.
Bare vært en natt i gymsalen, og det hadde sin sjarm, men sov ikke spesielt godt. Fordel med å være dame der er at man får nesten en garderobe for seg selv.