Jeg må få nye dekk til min Singular Rooster 29+ singlespeed. Særlig siden jeg i går kveld oppdaget at en av mine litt for knotete stier i fjellene ovenfor Sanremo har blitt tilrettelagt med noen nye slyng pluss at de har hakket vekk en del fjell og flyttet stein. Resultatet er en morsom flytsti som leder til et større område med grusveier og stier.
Underlaget er sandstein i dagen, sand og sandstein med sand oppå. Litt utfordrende oppover med singlespeed hvis dekkene begynner å bli blankslitte. Så nye dekk må bestilles og min hoffleverandør når jeg er i Italia pleier å være Bike24.com. Men de har kun kjedelige Surly Knard og Dirt Wizard og så har de Maxxis Minion som jeg aldri har prøvd, så derfor har jeg noen spørsmål:
- Er Minion gode på det nevnte underlaget? - Blir de spist opp umiddelbart av transportstrekninger på asfalt? - Er de DH-tunge? - Er de ekte 3,0" eller vil jeg bli skuffet over at de er "smale"? (Med rigid sykkel er jeg avhengig av fete dekk når det blir lurvete.)
Re: Er Maxxis Minion noe for meg?
[Re: Dan]
#267599416/08/202110:46
Du er fremst i plogen på 29+ Det er din plikt å tråkke opp sporet for de tre andre som har sånne hjul.
Når det er sagt har jeg aldri prøvd Minion, men Maxxis leverer ørten varianter av sidevegger og gummi fra supertynne og lette til dåwnaill-drog. Hvilke spesifikasjoner har de du vurderer?
LarsB
#267599716/08/202111:06
Jeg må få nye dekk til min Singular Rooster 29+ singlespeed. Særlig siden jeg i går kveld oppdaget at en av mine litt for knotete stier i fjellene ovenfor Sanremo har blitt tilrettelagt med noen nye slyng pluss at de har hakket vekk en del fjell og flyttet stein. Resultatet er en morsom flytsti som leder til et større område med grusveier og stier.
Underlaget er sandstein i dagen, sand og sandstein med sand oppå. Litt utfordrende oppover med singlespeed hvis dekkene begynner å bli blankslitte. Så nye dekk må bestilles og min hoffleverandør når jeg er i Italia pleier å være Bike24.com. Men de har kun kjedelige Surly Knard og Dirt Wizard og så har de Maxxis Minion som jeg aldri har prøvd, så derfor har jeg noen spørsmål:
- Er Minion gode på det nevnte underlaget? - Blir de spist opp umiddelbart av transportstrekninger på asfalt? - Er de DH-tunge? - Er de ekte 3,0" eller vil jeg bli skuffet over at de er "smale"? (Med rigid sykkel er jeg avhengig av fete dekk når det blir lurvete.)
Minion er jo et svært populært dekk for endurosyklister i Norge. Mye grep og et velprøvd dekk for mange forhold. De er lagt for sti, og gjerne for nedoverrettet sti ikke "kråss køntry" og grusveier og vil nok føles tunge der. Det finnes også i to utgaver, DHF og DHR II som har forskjellig mønster, hvorav DHF vel ruller best om jeg husker rett.
Likevel, som Larsb korrekt sier de finnes mange sidevegg og gummi-konstellasjoner. Fra (lettest/tynnest sidevegger) Exo - Exo+ - Double Down - DH og gummitype (fra hardest til mykest) Dual - Maxx Terra - Maxx Grip (ikke gitt at alle varianter finnes i alle størrelser)
Eksempelvis veier DHF 29x2.3 925g i "letteste" utgave (exo - maxx terra) mens DH-casing med maxx grip veier 1335 (2.5 men læll da).
Dette er dekk som gir ekstra sikkerhetsmargin når sykkel og rytter ikke lenger henger med på utfordringene, ikke dekk for å spare vekt og vinne rundbane eller sykle 6 mil blanda terreng.
Om det er rett for deg? Aner ikke. det kommer an på.
Redigert av knuthaug; 16/08/202111:12.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
#267600016/08/202111:29
Mine Minion 29+ i 3.0 måler 79 mm med 12 psi. Tilsvarer 3 2/16 i tommer, ca.
Sidevegg ca 1-2 mm bredere enn bredeste knast, samme for både DHF og DHR Da er de montert på Hugo-felger med 50 mm bredde.
De er en håndfull de dekkene der, aldri følt de har trillet spesielt godt på noe som helst underlag. Men fine som sommerhjul på en Surly ICT, variert bruk. Vil nok ikke påstå de føles tunge, bare ikke så veldig lette.
Bjørn
Redigert av BjornS; 16/08/202111:37. Rediger grunn: Mer tall
#267603016/08/202113:01
Takk for mange gode svar! De som tilbys er EXO MaxxTerra med en vekt på 1110g. Noen titalls gram mer enn Chronicle på 1050g som jeg er vant til. Rullemotstanden på asfalt er ikke egentlig så viktig på singlespeed så lenge det ikke suger skikkelig i oppoverbakkene. På flata og nedover så tråkker man uansett ut giret.
#267610116/08/202121:27
Noen titalls gram mer enn Chronicle på 1050g som jeg er vant til.
Ah.. Jeg skulle jo anbefale nettopp Krønikene, som jeg bruker og er godt fornøyd med til både knotesti og landevei på sommertjukkasen (som er en surly moonlander, riktignok ikke singlespeed, men tvertimot ekstremgiret med verdens største 2x9-spenn..:) Blir det Minions på deg da, Dan?
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Noen titalls gram mer enn Chronicle på 1050g som jeg er vant til.
Ah.. Jeg skulle jo anbefale nettopp Krønikene, som jeg bruker og er godt fornøyd med til både knotesti og landevei på sommertjukkasen (som er en surly moonlander, riktignok ikke singlespeed, men tvertimot ekstremgiret med verdens største 2x9-spenn..:) Blir det Minions på deg da, Dan?
Jeg googlet meg til en Maxxis-katalog fra 2020 og der var det plutselig ingen Chronicles, så jeg lurer på om de er tatt ut av produksjon. Selv om singlespeed er en ever living hype så kan det se ut som at 29+ var en døgnflue.
Jo, det blir nok Minions på meg. Hadde handlekurven klar i går men gadd ikke å gå ned to etasjer og hente Visa-kortet. (Gikk ut og besteg et fjell isteden...)
#267630017/08/202118:36
Men selvsagt, du er jo i Vittoria-land, og bør finne Bomboloni hos den lokale kjøpmannen! Det var nok derfor du besteg et fjell og ikke kjøpte Minions i går.. Bomboloniene er 10g lettere enn Krønikene og du vil nok bli lykkelig med dem, tror jeg!
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Vittoria Bomboloni er mjuke, lettrullende og deilige å sykle på, men jeg vil ikke si de har noe som helst til felles med Minions. Bomboloni gir bra feste og svært god komfort på alle typer fast underlag. Jeg regner med at det er 120 tpi som gjør at de føyer seg veldig godt til underlaget og gir et grep på stein og fjell som nesten ikke er til å tro. Knastene er lave, så de er vel ikke det beste i sand, vil jeg tro. (Aldri prøvd.)
Redigert av FormannMjao; 17/08/202118:50.
#267630517/08/202118:52
Men selvsagt, du er jo i Vittoria-land, og bør finne Bomboloni hos den lokale kjøpmannen! Det var nok derfor du besteg et fjell og ikke kjøpte Minions i går.. Bomboloniene er 10g lettere enn Krønikene og du vil nok bli lykkelig med dem, tror jeg!
Jeg har faktisk Bomboloni på hjemmesinglespeeden. Husker at førsteinntrykket var at de var rundere i profilen enn Chronicle og at Chronicle føltes sporete og flate ved sammenligning. Men jeg opplever ingen sporing eller andre negative ting med Chronicle som sitter på sykkelen her nede. Det eneste problemet er selvsagt at bakdekket er blankslitt og fordekket er halvslitt. Minions ble i hvert fall bestilt i dag og så skal jeg ut og leke i sandkassa rundt Passo del Bandito så fort jeg har fått dem på.
#267630817/08/202119:13
Her fant jeg en liten film fra sandkassa, ikke tatt av meg. Men den viser omgivelsene og underlaget. Her sykler de stort sett bare på "veiene" men det er godt om stier i tillegg, med det samme underlaget (og utsikten). 11 km transportstrekning hjemmefra for å komme til stistarten må være innafor.
#267631317/08/202119:39
11 km transportstrekning hjemmefra for å komme til stistarten må være innafor. :)]
Aiai... lekkert! Jeg hadde tolerert mye lenger transportetappe enn det for å sykle i de omgivelsene, samme hvor mange banditter jeg risikerte å møte! Det der er jo paradis, rundt her er det nesten bare kratt i skogen og lavlandet nå, der det ikke er hogstfelt og totalt ødelagt. Er det Sicilia, dette? Husker ikke helt.. kanskje bare i SørItalia? Eller er det faktisk i Toscana, Italias Toten?