Vurderer å kjøpe en White gx ltd 21 til 8500 (tilbud) Om noen som har litt mer peiling og erfaring enn meg som kunne gitt meg svar på et par spørsmål hadde det vært flott
- For det første er det et greit kjøp? Eller finnes bedre alternativer til rundt 10 k? - Kommer nok til å sykle en del asfalt også, og ser at det kanskje ikke er den gravelsykkelen som er best der. Vil den fungere greit nok eller bør man da satse på noe annet? Har vurdert diamant ar tiagra , men er er utsolgt overalt etter det jeg kan se.
Leita litt på forumet og sett tester på landevei, men står mest om tidliere modeller etter det jeg kan se. Veit ikke hvor stor forskjell det er på modellene.
GX Ltd er kort sagt det beste tilbudet - i betydning lav pris og mye for pengene - på blandeveis/grussykkel med hydrauliske bremser vi har sett siden kampanjeprisen på AR Tiagra for et par år siden.
Det er allerede skrevet en del om siste versjon av GX Ltd i denne tråden.
Den vil fungere utmerket også på asfalt, særlig om du velger lettrullende dekk. Men om du skal sykle primært landevei, se gjerne etter en landeveissykkel.
Det er for øyeblikket 25-65 eksemplarer på nettlager av hver størrelse fra S til L, men kampanjepris oppgis å gjelde kun denne uken t.o.m. søndag. Det hersker dessverre noe usikkerhet om størrelser. Du finner noen betraktninger om det i tråden jeg lenket til.
Vurderer den som pendlersykkel om vinteren i saltslaps. Det er mye for pengene dette!
Som pendlersykkel om sommeren foretrekker jeg en racer. Kvikk, karbonsykkel. Jeg trenger ikke skjermer om sommeren, men trenger det om vinteren.
Spørsmålet er om jeg er mer tjent med focus paralane, fara ar eller liknende som kombinert racer og pendlersykkel i saltslaps. Eller vil man ikke ta ut en sykkel til 35-40 i saltlake, og heller legge på 8500 til i budsjettet for en type sykkel som white gx ltd. Jeg klarer ikke helt bli enig med meg selv om saltet ødelegger SÅ mye at jeg må ha en egen sykkel til det. Og ja da snakker vi Oslo - salt, og sykkelen kan ikke vaskes hver dag.
Og ja da snakker vi Oslo - salt, og sykkelen kan ikke vaskes hver dag.
Akkurat der ville jeg nok gått for 1x, men kan jo hende det funker å endre oppsettet på denne. Også har andre her mye mer erfaring med vintersykling enn meg. Jeg ga meg etter en uke med iherdig sparking på frontskifter. Kan avsløre at jeg ikke vasket hver dag.
True that. Er noen år siden jeg syklet mye om vinteren, da hadde jeg 2x og byttet aldri til minste klinge. Da jeg skulle prøve det en gang, gikk det ikke lenger, haha. Faktisk et godt argument mot den sykkelen for min del, jeg kommer aldri til å bytte gruppesett på den
Finnes dusinvis av tråder om vintersykling, men jeg må bare svare likevel
Sitat: chimpern
Spørsmålet er om jeg er mer tjent med focus paralane, fara ar eller liknende som kombinert racer og pendlersykkel i saltslaps.
For meg er vintersykling et spørsmål om dekklaring. Det er utfordringen for de utmerkede blandeveissyklene du nevner.
På vinteren er det fint med plass til 35-40 mm piggdekk under heldekkende skjermer. Både med tanke på utvalg av piggdekk, grep, beskyttelse av drivverk og sykkel, og komfort for rytteren. Les: Mindre våt og møkkete.
Brukte flere vintre sykler med mindre dekklaring, uten skjermer eller med helt enkle løsninger som Ass Savers for å beskytte rytteren, men skikkelige skjermer var et savn.
På vei og sykkel/gangvei i Oslo, og andre byer som sverger til salting, kan man komme unna med smalere dekk, ned mot 30 mm piggdekk eller vinterdekk uten pigger. Men disse grå veiene som bader i en blanding av salt og skitt, forsøker jeg å unngå så langt det er mulig. Det finnes ofte hvite alternativer.
Sitat: chimpern
Jeg klarer ikke helt bli enig med meg selv om saltet ødelegger SÅ mye at jeg må ha en egen sykkel til det. Og ja da snakker vi Oslo - salt, og sykkelen kan ikke vaskes hver dag.
Det går heldigvis fint å holde en sykkel i god stand vinteren gjennom. 2x fungerer i så fall utmerket.
Men om man ikke vil - eller kan - ta noen enkle grep vinterstid, vil drivverket og sykkelen ellers lide. Da får man girarmer som ikke fungerer, kjede som ruster og nipler som korrodere osv.
Etter å ha gjort de fleste feil man kan gjøre gjennom flere vintre, har jeg endt opp med noen enkle grep som jeg synes fungerer:
- Skyll salt og møkk av sykkelen hver dag med varmt vann. Om du ikke har slange med varmt vann, er bærbar vasker din venn. Fungerer om du så bor i blokk, bygård villa eller gård. - La sykkelen tørke godt i varmt rom nattestid. - For de spesielt interesserte: Med voks på kjedet er det mye enklere å holde drivverk og sykkel ren. Seig, tykk kjedeolje for regn og kulde fungerer, men min erfaring er at den sprer seig møkk blandet med salt på både drivverk, hjul og ramme, særlig ved baktriangelet.
Lagre fortjener gjerne litt ekstra omsorg. Ellers er vedlikeholdet omtrent det samme som på sommerstid.
Om fremgiret fryser fast, skyldes det manglende renhold, vedlikehold eller fuktighet i mekanismen. De siste årene har jeg opplevd det et par ganger, men da gjerne i det kaldeste været under 15 minus.
Så ja, GX Ltd kan utvilsomt være en utmerket vintersykkel.
Og så må det gjentas enda en gang at vintersykling kan være så mye mer enn å rulle rundt i kjipt saltsøle
Jeg tviler ikke på at det vil være en ypperlig vintersykkel med enkelt vedlikehold slik du beskriver, men for å nevne det ser jeg xxl nå har 15% på Cube Nuroad med grx 1x. Hvis man veit man vil slurve med vask/vedlikehold fra tid til annen og tåler prishoppet hadde jeg kanskje sett den veien.
Finnes dusinvis av tråder om vintersykling, men jeg må bare svare likevel
Det synes jeg er supert at du gjør! Jeg har nok lest det meste tidligere, men klarer aldri helt bestemme meg allikevel. Har vel 1 ny sykkel hver sesong på jakt etter den optimale sykkelstallen. Gjør meg ingenting det, gøy å kjøpe nytt med den gleden det gir.
Takk for tips om cube nuroad ex. Har sett litt på den. Fet farge og keg digger 1x av flere grunner på en pendlersykkel. Litt usikker på 44 cm kjedestag, det virket unødvendig mye, litt daff kanskje. Men betaler gjerne ekstra for å få den hvis den er rett ja.
En ting som var bra med white gx'n er at hullene for kabler i ramma er store nok til å tre wire inkludert kabler helt gjennom. Da holder de mye lenger før de blir stive. På min nåværende, utmerkede grussykkel går kablene til hullet i ramma, kun wire i ramma og så en ny kabel før bakgiret. Da kommer det mer dritt inn i wiren og det må byttes wire tre ganger så ofte.
En ting som var bra med white gx'n er at hullene for kabler i ramma er store nok til å tre wire inkludert kabler helt gjennom. Da holder de mye lenger før de blir stive. På min nåværende, utmerkede grussykkel går kablene til hullet i ramma, kun wire i ramma og så en ny kabel før bakgiret. Da kommer det mer dritt inn i wiren og det må byttes wire tre ganger så ofte.
Fikk ikke du med en alternativ inngangsport for kabler med din CFR696? Jeg fikk med en som tillater heltrukne kabler i tillegg til en som kun åpner for wire gjennom ramma.
Fikk ikke du med en alternativ inngangsport for kabler med din CFR696? Jeg fikk med en som tillater heltrukne kabler i tillegg til en som kun åpner for wire gjennom ramma.
Interessant. Det fulgte med en pose med deler, så jeg har de sikkert. Men ble det ikke problem under kranken?
Interessant. Det fulgte med en pose med deler, så jeg har de sikkert. Men ble det ikke problem under kranken?
Da finner du den nok i den posen.
Bygget først opp min CFR696 uten heltrukne kabler, men da jeg overhalte sykkelen tidligere i sommer gikk jeg over til heltrukne kabler. Det var litt stress, men synes ikke at krankhuset var spesielt problematisk. Hvis du taper de nye kablene til gammel wire før du drar dem ut blir jobben mye enklere.
Skal hente min GX LTD på XXL idag- bestilte usett på reward-impuls.... er litt spent på størrelsen, jeg gikk for en S/52 etter å ha trålt forumet her for geometridiskusjoner. Jeg er 176cm og sitter helt perfekt på min Canyon Ultimate i str S med 100mm stem.
Jeg tviler ikke på at det vil være en ypperlig vintersykkel med enkelt vedlikehold slik du beskriver, men for å nevne det ser jeg xxl nå har 15% på Cube Nuroad med grx 1x. Hvis man veit man vil slurve med vask/vedlikehold fra tid til annen og tåler prishoppet hadde jeg kanskje sett den veien.
Er strålende fornøyd med min Nuroad Pro Alu, men sikler nå på Nuroad C:62. Har du erfaring med setepinneklemmen som er her? Ikke alltid proprietære løsninger er like vellykket, og jeg får gruff av setepinne som siger.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Ingen erfaring, bortsett fra at jeg også har lest om proprietære løsninger. Det sagt så bruker jeg friksjonspaste på min vanlige løsning for å hindre sig med carbonpinne i aluramme, uten å dra ihjel pinnen.
GX Ltd hentet og testet. Virker meget lovende. Jeg er 176cm og sitter på setehøyde 72,5cm (fra krank senter). Størrelsesmessig er S/52 meget lik min Canyon Ultimate i Small. Ca lik lengde på overrør, og litt lavere stand-over høyde. På grunn av mindre setback og slakkere størerørsvinkel enn Ultimate, sitter jeg litt mer oppreist med hendene på toppen av styret, men det er jo litt av greien med denne type sykler. Reach på styret (drops) og størrelse (lengden) på GRX-hoods gjør at jeg kommer omtrent like langt frem som på Ultimate. Sittestilling blir derimot (nesten) lik som den jeg er vant med, kjøreegenskapene derimot er noe helt annet. Stabil, behagelig og trygg, selvsagt ikke like skarp og fintfølende som en ultimate. En drøm over brostein, veiarbeid og fortauskanter på vei til og fra jobb. Kommer til å bli brukt som substitutt for raceren med felgbrems høst og vår, og på regnværsdager, jobbsykling, samt noe exploring på grus og skogsvei.
Noen som har piggdekk på GX Ltd? Hvilken bredde har dere isåfall satt på? Ser litt på Marathon Winter SmartGuard PLUS 42-622, men redd det kan bli for bredt. 35-622 blir kanskje et tryggere valg med hensyn til bredden.
42 går fint i følge min lokale XXL-butikk. Jeg har de samme på en Cube med samme gaffel som White, og en kompis har 42 på en GX LTD. Grei klaring til skjermene også, SKS speedrocker.
Jeg har lyst på en White GX men etter å ha lest og sett tidligere priser vil jeg ikke kjøpe nå til fullpris. GX Lite 7499,- GX LTD 13999,- (kostet nettopp 11999,- black week) fortsatt vet jeg sistnevnte har vært billigere
Uansett. Hvordan er kvaliteten på GX Lite? Claris er jo greit sånn sett med jevnlig justering. Bremsene aner jeg ikke noe om da de er mekanisk. Jeg er nesten 100kg. Jeg sykler landevei og orker ikke rulle sykling. Løper på vinterstid, men det kribler i beina etter å ha en vinter sykkel på grå dager, i lett snø vær, grus, fine stier.
Jeg har brukt min nåværende landevei på lett grus med 32mm dekk og egne felger. Men vil ha en sykkel jeg ikke er redd for og slippe å ta fra hverandre hvis sykler på vinter (vil vaske min fremtidige alu gravel også selvfølgelig). Til og fra jobb 3km hver vei. Til butikken. Elsker jo at det er bukkestyre. Terreng sykkel kan jeg bare glemme traktor!
Kjøpe nå og satse på at xxl kjører noe tilbud i januar / romjul ? 30 dager pris garanti. Har gjort det et par ganger med hell.
White GX Lite Claris er en sykkel som sikkert kan gi mye nytte og glede. Om man er reelt begrenset av budsjett, er den absolutt verdt å vurdere. Har venner og kolleger som har tilsvarende sykler og trives med det. Håper du hører fra noen som har praktisk erfaring.
Om man derimot reelt har noe mer økonomisk handlingsrom, og bare vil ha mye for pengene, tror jeg GX Ltd GRX gir mer for hver krone, selv om prisen er høyere enn GX Lite. Det gjelder hva du får nytt, men også hva du vil kunne regne med i annenhåndspris den dag du skulle velge å selge den.
Løsningene på GX Lite er funksjonelle, men de er enkle og tildels utdaterte.
Rammesettet er visuelt likt GX Ltd, men har ifølge tekst og bilde på nettsiden, eldre standarder, med tradisjonelle hurtigkoblinger. Fungerer, men er foreldet på sykler med skivebremser. På landevei som terreng har man gått over til gjennomgående akslinger for soliditet, stivhet og sikkerhet. Hvorfor XXL/White har valgt denne eldre standarden på det de omtaler som en nyutviklet ramme, er meg en gåte. Trekker ned verdien og gjør at du må sjekke at eventuelt nye hjulsett kan konverteres.
Claris-gruppen skal være solid og pålitelig, om enn hoppene mellom girene blir større på 8-delt enn grupper med tettere utveksling. Men på forumet er det blandede erfaringer med mekaniske skivebremser på landeveisgrupper. Krever større grad av teknisk fingerfølelse å sette opp, justere og sikre modulasjon og bremsekraft. For vintersykling må du se til at det ikke kommer fuktighet inn i strømpen med bremsewire, ellers kan den fryse og du mister bremsekraften. Har opplevd det selv, og det er ikke noe særlig på isen
Som du skriver, har du valgt et uheldig tidspunkt. Det har nettopp har vært et drøss med gode tilbud, og GX Ltd var inntil nylig rimeligere priset. Jeg kan ikke spå hva XXL vil gjøre de kommende månedene, men det hender at prisene på sykler er stabile gjennom vinteren, mens tilbudene gjerne er på slutten av sesongen, på begynnelsen av sesongen og midt-sommers.
Jeg vil anbefale å se etter en sykkel med moderne akslinger. Selv merker jeg ikke forskjell på hvordan sykkelen oppfører seg med gammeldagse qr, men en gang skal du selge videre eller oppgradere hjulene, og da blir det problemer. Den mekaniske bremsen bak fungerer i kulden hvis du sørger for å lagre sykkelen på høykant sånn at strømpen tømmes for fukt hver natt. Og så drypper du kjedeolje nedi der minst en gang i uken ved minusgrader. Bremsen foran vil sikkert fungere som den er da vann ikke renner oppover.
Takk for meget god info. Er helt enig: Ser nå at mekaniske bremser og qr-felger med skivebremser ikke egner seg.
Sånn prismessig så er GX LTD mye for pengene ser jeg, men i hodet og med min pris research brain vet jeg at jeg kan få den billigere og den vil bli billigere Men 2000,- avslag om 2mnd uten sykling erstatter ikke 2mnd med sykling til fullpris, hvis det ga mening.
Få igjen i størrelse 56 på nett
Har syklet 2 sesonger på White RC Interceptor 21 i størrelse 56 eller 54 etter White sine spesifikasjon 184cm, beinlengde 87,5-ish
Mye bra med XXL, men de er dessverre som regel håpløse på størrelser og veiledning for valg av disse. Ironisk siden navnet på bedriften faktisk er en størrelse
Forutsatt at årets modell har lik geometri som i 2020 (det tror jeg, men vet ikke), finner du tabell med enkelte mål på Whites nettside. For senere år, er ikke geometri oppgitt i det hele tatt.
Men for sikkerhets skyld, tror jeg de har rotet med størrelser på White-siden jeg viser til. De oppgir størrelser XS-L, mens det tilbys i år som før størrelser S-XL. Jeg mistenker at det som oppgis som XS er S, det som oppgis som S er M osv. Det samme tror åpenbart Geometry Geeks i sin registering av GX Ltd 2021.
Forutsatt at målene jeg refererer til fra 2020-modellen stemmer:
Med mine 180 cm, ville jeg valgt størrelsen med reach 386 mm (det som er oppgitt som S på Whites hjemmeside og M hos Geometry Geeks). Det er omtrent det samme som Cannondales rittvåpen Supersix CX/SE i 56.
Med dine mål, vil jeg tro at reach 394 mm også vil kunne fungere (M på Whites hjemmeside og L hos Geometry Geeks). Det er som nevnte Supersix CX/SE i 58.
Største modell med reach 402 mm (L på Whites hjemmeside og XL hos Geometry Geeks) er temmelig lang. Og uten at det oppgis, antar jeg at stack er temmelig høyt. Det er en stor sykkel, trolig for stor. Da får du gjerne en høy og utstrakt sittestilling selv med redusert lengde på stem.
Jeg mistenker at XXLs anvisninger er de samme som hos Geometry Geeks, ikke som på Whites hjemmeside. I så fall er ikke størrelsesanbefalingene hos XXL helt på bærtur. Og i så fall er du mellom M og L, og kan trolig tilpasse begge disse.
(Når XXL opererer med S/52, M/54, L/56 og XL/58, synes ikke tallene å tilsvare overrørslengde, bare så det er sagt. Med mindre det er helt andre mål på årets modell.)
Beklager - dette ble klart som blekk - men det er det beste jeg får til.
Er vi heldig, finnes det eiere på forumet som vet eller har målt selv!
Jeg tror at sun flyer hadde den forrige versjonen av GX Ltd, som testet i Landevei. Den var mildt sagt stor i størrelsen, ja!
Reach og stack på min 2021 modell GX LtD str S/52 stemmer med Geometry Geek sine mål på S. Den er også ånøyaktig 52cm fra senter seterør til senter styrerør målt langs toppen av overrøret.
Kjøpte GX Ltd høsten 21 i str M/54. Om det var en 2020 mod vet jeg ikke.
Strekkode-etiketten klistret på sykkelen inneholder tallet 21 to steder. Om dette skal representere produksjonsår 21, eller str. 21 skal jeg ikke mene mye om, men er det str. 21" så er det 53,34cm som jo ikke er så langt unna 54, eller?????
Jeg er 180 og har beinlengde på ca 85-86 (husker ikke helt).
Hvis den har blå dekor og Shimano GRX gruppe er det 2021 modell. Min er merket med S/52" bare for å gjøre begrepsforvirringen komplett.... Den er ihvertfall ikke 52 tommer i noen som helst retning (kanskje det er summen av triangelet... Haha)