For meg som usponset rytter med kun én rittfulldemper i stallen så er integrert senkepinne som BMC har uaktuelt. Om noe går galt med senkepinnen midt i sesongen eller midt i et etapperitt så er det krise. Sykkelen burde kommet med en stiv pinne man kunne satt inn når noe går galt med senkepinnen. Andre ting som gjør at jeg ikke ville vurdert BMCen nå som det finnes alternativer fra Merida, Santa Cruz og Ripley og Specialized er; kun én flaskeholder og pressfit kranklager.
Sitat: Stupfull
Grusveier i marka la jeg ikke så mye vekt på, det blir litt det samme som at mitt tips, som ofte er 150 mm skal funke dritbra i fort William. Det blir liksom ytter punktene man må se bort ifra
Grussykling er jo noe folk med rittfulldempere gjør ganske mye av. Tør påstå at antall timer en syklist med rittfulldemper tilbringer i Fort William er mikroskopisk sammenlignet med tiden som tilbringes på grus. Om man sykler mest sti og utforløyper så er det vel ganske åpenbart at Exie ikke er sykkelen som burde velges.
Fikk kloa i en Exie! Skriver mer senere, legger ved bilder. Førsteinntrykk: Rask, stiv!, balansert, Sitter godt, virker sjukt bra skrudd sammen. Skikkelig kul stisykkel i mine øyne.
Er det så mye rart her utover kranken 'a? X Enve cockpit X XTR-bremser og -gir? X Ibis-hjulsett, I9-nav? X BikeYoke juksepinne X ESI-holker X Silverado-sete
Det ble produsert 40 Exie i jubileumsutgave. Med spesielt toppet kit som dere ser på bildene til Trond Vidar. Av disse førti så ble 33 sendt til diverse store butikker i USA, og 7 ble sendt til de største importørene i verden.
"To celebrate our 40th Anniversary and the launch of our new Santa Cruz, CA factory, we’re shipping the first 40 Exie’s with a special anniversary build kit. Each component was hand-selected by our CEO and Head Weight Weenie, Hans Heim. Over the past year, Hans has put over 4,500 miles on his prototype testing various components."
Vil bare skyte inn med litt info om tilgjengeligheten på denne, her må man være kjapp om man vil sikre seg en sykkel til neste sesong.
I tillegg til denne ene jubileumsmodellen som allerede har fått en lykkelig eier får vi 6 sykler til frem til juni 2022, alle med ramme produsert i California. så om du vil ha Exie så ta kontakt med en av forhandlerne våre, eller med oss for å sjekke tilgjengelighet. Kan røpe at av de 6 syklene er det ikke mange igjen.
Om dette innlegget er upassende så sletter jeg det.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Så det du sier, Polka, er at selv Trond Vidar nå skal slite med å toppe dette?
Det blir i hvert fall ikke billig å toppe det
Sitat: runermm
"To celebrate our 40th Anniversary and the launch of our new Santa Cruz, CA factory, we’re shipping the first 40 Exie’s with a special anniversary build kit. Each component was hand-selected by our CEO and Head Weight Weenie, Hans Heim. Over the past year, Hans has put over 4,500 miles on his prototype testing various components." https://www.ibiscycles.com/news/scot-nicols-40th-bike-check?
Så dette var altså en komplett sykkel. Hans Heim og jeg ser ut til å ha 3 like favorittkomponenter, Esi-holker, RaceKing bakdekk og BikeYoke Divine, men så har Trond Vidar valgt å droppe RaceKing
Deilig at den kommer med remote lockout i motsetning til de fleste andre downcountry-sykler. Får bare håpe de ikke har valgt den tulle Fox-versjonen med Push to Open & Release to Lock.
Nå har jeg bare skummet igjennom her, men har ikke sett det viktigste! Hva er vekten på den? *Edit. Så det til slutt 22,7lbs, unødvendig å oppgi det i lbs. nå alle andre vektene står i gram... Men det er vel ca 10,3kg
Jeg er i den ekslusive gruppen av ekstremt få (ingen!?!) personer som har fått anledning til å tafse på- og rulle litt rundt på Exie'n til Trond Vidar.
Førsteinntrykk? Dønn solid! Og det til tross for lettvekt rund baut. Nå har jeg mye sammenfallende preferanser for sykkeltype som TV, så litt forutinntatt er jeg, men jeg hadde ventet meg noe tynt, lett og skjørt. Jeg sitter igjen med en følelse av at dette er skikkelig BIFF som i alle fall ville tatt imot all juling jeg ville klare å gi den! Nå gir TV disse syklene mer deng enn det jeg både evner og våger, så den vil få prøvd seg. Men det er jeg trygg på at den tar imot med åpne armer.
Og angående topping av spec', så kan jeg melde om at TV er i full gang med å flytte komponenter rundt blandt syklene så han er igang :-)
Så dette var altså en komplett sykkel. Hans Heim og jeg ser ut til å ha 2 like favorittkomponenter, RaceKing og BikeYoke Divine, men så har Trond Vidar valgt å droppe RaceKing
Deilig at den kommer med remote lockout i motsetning til de fleste andre downcountry-sykler. Får bare håpe de ikke har valgt den tulle Fox-versjonen med Push to Open & Release to Lock.
Det var ferdig spek ja. Løse rammer er ikke leveringsklare før August-ish 2022, og det orka jeg ikke vente på. Den kommer med Push to Lock & Release to Open heldigvis. Jeg var ganske negativ til lockout og ville helst ta det av, men jeg må innrømme at etter et par turer så er jeg overraskende positiv og bruker den ganske mye.
Her er forøvrig mitt byggesett, og det er noen endringer fra originalen - noe har dere spottet allerede: - AXSmano! (AXS gir på Shimano kassett/kjede) - Newmen 318.2 50mm stem - 180/180 skiver - Rekon Race foran og bak, men skal nok over på noen mere grovt til UB/TSR osv - Pro Steath Carbon sete 153mm (stumpen er ikke glad i WTB)
Nå har jeg bare skummet igjennom her, men har ikke sett det viktigste! Hva er vekten på den? *Edit. Så det til slutt 22,7lbs, unødvendig å oppgi det i lbs. nå alle andre vektene står i gram... Men det er vel ca 10,3kg
Min ramme i Large: 2104gr med seteklemme, chainguide og stålbolter til flasker - men uten bakaksling.
Jeg tror min kom ut til ca 10.8kg med pedaler og flaskeholdere. Jeg bytta det ene dekket som legger på rundt 150gram på totalen (conti er 600-ish tror jeg, Rekon Race er oppgitt til 760 - men veide ett i går til 790) Hjulsettet veier 1580gr dekka 760gr pluss guffe.
Jeg har et hjulsett på rundt 1330 gram liggende, så det er sikkert mulig å vise til ca 10.4 uten pedaler med det lette hjulsettet
Annen kuriosa (Til deg Magnus): Divine SL custom pinne med 125mm drop klokka inn på 447gr for pinnen
Vil bare skyte inn med litt info om tilgjengeligheten på denne, her må man være kjapp om man vil sikre seg en sykkel til neste sesong.
I tillegg til denne ene jubileumsmodellen som allerede har fått en lykkelig eier får vi 6 sykler til frem til juni 2022, alle med ramme produsert i California. så om du vil ha Exie så ta kontakt med en av forhandlerne våre, eller med oss for å sjekke tilgjengelighet. Kan røpe at av de 6 syklene er det ikke mange igjen.
Om dette innlegget er upassende så sletter jeg det.
Helt ok for meg at det står her i hvertfall. Det var uansett tilgjengelighet som var utslagsgivende. Jeg hadde kanskje gått for XT-modellen hvis den var tilgjengelig samtidig, men jeg ville sykle nå! (men den kranken og de hjula da...). Jeg hadde nok aldri eid en eeWings-krank hvis jeg måtte kjøpe den løst, så sånn sett var det skikkelig stas. For et smykke av en krank.
Jeg er i den ekslusive gruppen av ekstremt få (ingen!?!) personer som har fått anledning til å tafse på- og rulle litt rundt på Exie'n til Trond Vidar.
Førsteinntrykk? Dønn solid! Og det til tross for lettvekt rund baut. Nå har jeg mye sammenfallende preferanser for sykkeltype som TV, så litt forutinntatt er jeg, men jeg hadde ventet meg noe tynt, lett og skjørt. Jeg sitter igjen med en følelse av at dette er skikkelig BIFF som i alle fall ville tatt imot all juling jeg ville klare å gi den! Nå gir TV disse syklene mer deng enn det jeg både evner og våger, så den vil få prøvd seg. Men det er jeg trygg på at den tar imot med åpne armer.
Kult! Da innfrir den nok mtp filosofien bak den og den lange prosessen med design og fiberlayup før den kom ut av støpeformen klar for bruk. Kan sitere meg selv fra det tidligere innlegget i tråden her.
"Den er laget nettopp for å tåle bruk og ikke bare være en ultralett rittsykkel som slites fort om man bruker den på sti eller trener mye. Ibis har lagt ned mye arbeid i å finne den beste fiberlayupen mtp vekt og styrke, samt designet på ramma. Den kommer med gjengede kranklager ja, både vi og Ibis mener det er bedre og mer holdbart enn pressfit. I artikkelen til Pinkbike kan man lese at Ibis mener en slik sykkel skal tåle skikkelig bruk av ryttere med mer normal BMI enn de beste og mest asketiske topprytterne. Altså lager man en sykkel som er en bro mellom XC og sti."
Kvaliteten på ramma og opphenget føler vi oss trygge på, og "overdriver" man bruken ved å kjøre veldig røft så skal det i utgangpunktet ikke bety noe annet enn at man må serve demperne oftere enn det som kanskje er normalt, samt oftere bytte lagere og bushinger.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS