Skal på tur til Vikkelihytta i Nittedal i september, og øyner mulighet for å ta med sykkel. I følge heatmaps på Strava er det folk som har sykla opp Marifjell, noen som har sykla i området og kan fortelle noe om vanskelighetsgraden?
Om noen har innspill på ruta, eventuelt alternative ruter, tar jeg i mot med stor takk. Forholdsvis fersk og ikke altfor teknisk stisyklist, så vil ikke rote meg borti alt for heftige ruter
Har aldri vært der, men... Hvis du sjekker området på mtbmap vil du se at det er markert som område med sykkelforbud (gulskravert på kartet): https://mtbmap.no/#13/60.3109/10.9460
Takk igjen! Ser Klofjell blir nevnt i tråden der, det er jo enda nærmere hytta og er et godt alternativ. Men der ligger også toppen innafor naturreservatet slik det er tegnet inn på MTBmab, men ser det ligger inne løype på Trailguide
Hvilken sti er det som ligger inne på trailguide? Den bør ikke ligge innenfor naturreservatet.
Bj.
Den gjør det, men det er ikke sikkert det er noe galt i det. Mange naturreservater/naturvernområder har sykling tillatt på eksisterende stier. Det som er litt merkelig i dette tilfellet er at det i forskriften står "eksisterende veier" og ikke "eksisterende stier", så det kan gjøre det litt opp til tolkning. Såvidt jeg kan se av kartet er det ingen veier (grusveier) i reservatet, så det er litt merkelig formulering.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Tolker vel som at sykling er forbudt utenom eksisterende veier jamfør §3 punkt 6 i naturreservatet. Toppen av denne siten, og Marifjell ligger innenfor naturreservatet.
Takk (kan jo eventuelt fjerne toppen, den som er innenfor Marifjell naturreservat).
Ja, det er en løsning. Synes egentlig det er gøyere med rundtur enn tur/retur på samme sti, men på den andre siden får jeg jo sett stien på veien opp og kan snu hvis den blir for heftig. Og holder meg på riktig side av loven
Sitat: Bjørn J. Kvande
Når du klikker på stien og åpner beskrivelsen, så er det et eget dele-ikon der. En av opsjonene er "kopier linken". Bj.
Når jeg trykker på dele-ikonet får jeg bare feilmelding "You don't have any apps that can share this content" (Bruker Google Crome nettleser).
Sitat: Danhen
PS: Marifjell ligger i Nannestad, og ikke i Nittedal da
Det har du selvfølgelig helt rett i, jeg som surrer.
Når du klikker på stien og åpner beskrivelsen, så er det et eget dele-ikon der. En av opsjonene er "kopier linken". Bj.
Når jeg trykker på dele-ikonet får jeg bare feilmelding "You don't have any apps that can share this content" (Bruker Google Crome nettleser).
Snodig. Jeg er på en Mac med Google Chrome, og hvis jeg trykker på stien endrer URL-en (øverst) seg til https://trailguide.net/7815 som er lett å klippe inn her. Å trykke på dele-symbolet gir et lite sprettoppvindu som sier bl.a. "Just want the address?" og så står samme URL nedenfor, sammen med en knapp kalt "Copy":
Forøvrig, hvis jeg går til kartlag-knappen og velger Overlays -> Verneområder blir det godt synlig at stien starter innafor verneområdet, uansett hvilket annet kartlag du har valgt (verneområder er allerede synlig på mtbmap men er ikke like synlig på de andre kartene).
PS til Bjørn Jarle: Ulempen med denne måten å dele stien på, er at hvis du allerede har trailguide åpent på en eller annen måte, vil kartutsnittet bak stien vise området du tidligere kikket på, selv om stien ligger et helt annet sted. Så for å få lenket til riktig sted må jeg manuelt zoome meg inn på stien og bruke dele-knappen nede i høyre hjørne. Da blir lenken litt bedre: https://trailguide.net?pos=15,60.30...amp;lang=no&overlays=protected_areas Men det som er litt merkelig er at selv om denne URL-en tydelig viser at mtbmap skal være valgt og at verneområder skal vises, fungerer dessverre ikke dette. Den zoomer meg til riktig område men bakgrunnskartet blir "trailguide" og verneområder er usynlige... Dette er nok en ny bug, for dette pleide å fungere sist jeg prøvde
PS til Bjørn Jarle: Ulempen med denne måten å dele stien på, er at hvis du allerede har trailguide åpent på en eller annen måte, vil kartutsnittet bak stien vise området du tidligere kikket på, selv om stien ligger et helt annet sted.
God idé. Om man deler en sti så burde kartet under informasjonssiden zoome inn slik at det dekker stien (alt man bør tenke på ).
Sitat: anderfo
Så for å få lenket til riktig sted må jeg manuelt zoome meg inn på stien og bruke dele-knappen nede i høyre hjørne. Da blir lenken litt bedre: https://trailguide.net?pos=15,60.30...amp;lang=no&overlays=protected_areas Men det som er litt merkelig er at selv om denne URL-en tydelig viser at mtbmap skal være valgt og at verneområder skal vises, fungerer dessverre ikke dette. Den zoomer meg til riktig område men bakgrunnskartet blir "trailguide" og verneområder er usynlige... Dette er nok en ny bug, for dette pleide å fungere sist jeg prøvde
Dette er helt klart en bug. Ser ut som om det som ligger lagret av state lokalt på maskinen overstyrer URLen, dette skal egentlig være omvendt. Tusen takk for bugrapporter (og beklager kupping av tråden).