Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynnerhjelp

Nybegynnerhjelp #2673422 26/07/2021 12:26
D
Dunderbjarne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei hei!

Da pandemien slo til i fjor bestemte jeg meg for å kjøpe meg en sykkel. Av gammel vane falt valget på en terrengsykkel (hardback) hos min lokale sportsbutikk. Prisen var vel 6500 om jeg husker riktig. Til tross for i overkant mange tekniske problemer med sykkelen (mer om det senere), har det siste året vekket en sykkelglede jeg ikke var klar over at fantes inni meg. Jeg har også latt meg overraske over at så og si alle turene mine foregår på asfalt langs landeveien. Tempoet og de lange distansene er skikkelig motiverende.

Nå er jeg på jakt etter en landeveissykkel, men jeg trenger litt assistanse i denne prosessen.

Som tidligere nevnt så har min nåværende sykkel bydd på en del kjipe turer til forhandlerens verksted. Kranklageret er byttet to ganger og pedalene, samt låsemekanismen på både setepinnen og demperen har også gått i stykker i løpet av dette året. Jeg skjønner at en sykkel til drøye 6 lapper ikke er allverdens å prate om, men jeg hadde alikevel forventet litt mer holdbarhet på delene. Det er mulig jeg bare har hatt uflaks, men jeg ønsker meg litt færre verkstedsturer med min nye sykkel.

Ellers ser jeg for meg en prisramme rundt 15-20 tusen.

Jeg har slått fra meg bruktmarkedet, da jeg rett og slett ikke har nok kompetanse til å vurdere hva som er gode kjøp her. Jeg har heller ikke kompetanse eller noe særlig interesse for skruing og mekking på sykkelen. Den tekniske nysgjerrigheten har riktignok våknet litt i det siste, men enn så lenge bor jeg i blokk uten noen muligheter for mekking innomhus. Ny sykkel blir derfor kjøpt hos forhandler, da jeg ønsker tryggheten og oppfølgingen dette gir. Gjerne en service-avtale med på kjøpet.

Jeg lurer også på hva dere mener om sportsbutikker versus rendyrkede sykkelbutikker/merkebutikker?

Jeg holder til å Bergen og bor i nærheten av TREK-butikken i Fjøsangerveien. På grunn av dette har jeg sett på noen av TREK sine sykler, blant annet denne: https://www.trekbikes.com/no/no_NO/...omane-al-4-disc/p/33085/?colorCode=black

Har også merket meg tråden om RC Pro 21 hos XXL, og finner det litt interessant at denne har 105, noe TREK-en ikke har. Ikke at jeg har så mye formening om hvilket girsystem jeg egentlig trenger. Hva er det som gjør TREK-sykkelen 10K dyrere?

Ellers ønsker jeg meg en allsidig sykkel som gjerne kan takle litt grus i ny og ne. Jeg har ikke så mye formening om sittestilling og denslags heller, men jeg tror ikke jeg er bygd for å ligge med krummet nakke i mil etter mil.

Jeg har også skjønt at markedet for både deler og sykler er ganske presset for tiden. Jeg har ikke dårlig tid i så måte, og kan gjerne vente til utpå høsten vinteren, eller til neste vår for den saks skyld. Tidligere har det jo ofte vært slik at årets modeller pumpes ut billig når sesongen er på hell, men det blir kanskje ikke sånn i år?

Takker for alle innspill!

Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2673425 26/07/2021 13:15
F
fuzzy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Uansett hvor du kjøper sykkel i Bergen nå for tiden, blir det tilnærmet mareritt med service og oppfølging. De virker totalt overarbeidet/underbemannet. Kall det hva man vil.

Nettsiden til Sykkelbutikken funker ikke for øyeblikket så jeg får ikke sjekket hva de har på lager, men det er generelt tynt med aktuelle modeller klar til levering her i byen.

Du kan fremdeles bruke rettighetene fra butikkjøp på feks denne fra XXL. Her kunne du presset prisen tror jeg nok, siden den koster 16.999,- ny (riktig nok byttet ut noen deler men allikevel) -- https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=225638775

Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2673441 26/07/2021 17:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

Så kult at du vil begynne med landeveissykling yes

Om du ikke vet så mye fra før, er det greit å ta en titt på noen overordnede innføringer. Da vil du få en viss oversikt, og du vil kunne stille mer presise spørsmål og få bedre svar både fra forhandere og fra forumet.

Denne guiden fra Bikeradar er fortsatt god. Siden den ble laget i 2016, er den største endringen at skivebremser og plass til bredere dekk er blitt mer vanlig, og er i ferd med å bli standard for alle typer bukkestyresykler, også de råeste rittsyklene. Men felgbremser er akkurat like gode som før, om enn de begrenser bredden på dekkene.

Denne guiden fra utmerkede CyclingTips er enda mer oppdatert, men kanskje ikke like pedagogisk og systematisk. Anbefales også. Der nevnes bl.a. siste generasjon Shimano 105 og Tiagra, som du lurte på. Budskapet er at rammesettet er det viktigste, ikke gruppen ICON_SMILE

Utgangspunktet bør uansett alltid være hva du har tenkt å bruke sykkelen til. Da blir det enklere å velge.

Du spør konkret om Trek Domane AL 4 Disc og hvordan den skiller seg fra den klassiske og meget prisgunstige White RC Pro. Om du selv leser nøye informasjonen i lenken du selv la ut om sykkelen, vil du få et inntrykk av det.

Noen stikkord for Domane AL er:
- Skivebremser for pålitelig funksjon under alle værforhold. Også bergensvær ICON_SMILE
- God dekklaring i ramme og gaffel med plass til dekk med bredde på opptil 35 mm. Da kan du velge rene racer/landeveisdekk eller dekk for både landevei, grus og skogsveier. Selv smale piggdekk kan få plass.
- Fester for heldekkende skjermer som beskytter rytter og sykkel fra vann og søle fra veibanen, særlig i vått vær eller på vinteren.
- Karbongaffel som skal ha særlig god vibrasjonsdemping, noe som reduserer småristing i styret og dermed reduserer belastning på hendene.
- Ikke aggressiv sittestilling.
- Tiagra-gruppe med gir 2x10 gir og hydrauliske skivebremser. Grupper med hydrauliske skivebremser er fortsatt betydelig dyrere enn tilsvarende gruppe med felgbremser, og kan også være mer kostbare enn gruppe med felgbremser høyere i hierarkiet. Siste generasjon av både Tiagra og 105 er for øvrig anerkjent som gode grupper.
- Felger som ved ønske kan settes opp med dekk uten slange, såkalt tubeless eller slangeløst. Det behøver ikke du å tenke på i denne omgang, men kan være en god ting for deg i fremtiden.

For øvrig vil jeg råde deg til å gå til en anerkjent lokal forhandler, be om å få snakke med en medarbeider som har særlig god greie på akkurat landeveissykler, og si det som det er - du vurderer å kjøpe en landeveissykkel, men trenger informasjon og har mange spørsmål. Så kjører du i vei med alt du lurer på. Min erfaring er at det er mye god kunnskap og mange fornuftige råd å få hos fagforhandlere. Der vil du også kunne få veiledning om egnet størrelse og individuell tilpassing av en gitt sykkel.

Enkelte fagforhandlere og større kjeder er nå i ferd med endelig å få inn sykler som har vært forsinket, så forhåpentligvis vil tilbudet bli større og tilbudene kanskje flere utover høsten. Den oppsiktsvekkende gode prisen på nevnte RC Pro er et eksempel. Og vi får håpe at neste sesong blir enklere.

Så har du alltid bruktmarkedet.

Lykke til - dette blir bra!

Re: Nybegynnerhjelp [Re: fuzzy] #2673486 27/07/2021 11:01
D
Dunderbjarne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Sitat: Sepeda
Velkommen på forumet! !

Sitat: fuzzy
Uansett hvor du kjøper sykkel i Bergen nå for tiden, blir det tilnærmet mareritt med service og oppfølging. De virker totalt overarbeidet/underbemannet. Kall det hva man vil.

Nettsiden til Sykkelbutikken funker ikke for øyeblikket så jeg får ikke sjekket hva de har på lager, men det er generelt tynt med aktuelle modeller klar til levering her i byen.

Du kan fremdeles bruke rettighetene fra butikkjøp på feks denne fra XXL. Her kunne du presset prisen tror jeg nok, siden den koster 16.999,- ny (riktig nok byttet ut noen deler men allikevel) -- https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=225638775

Sepeda: Takk for det. Og takk for et utfyllende svar og lærerike videoer. Jeg kommer absolutt til å ta turen innom en foretning (sannsynligvis TREK) og forhøre meg der. Men – jeg har selv erfaring fra salg og vet hvordan dyktige selgere kan dreie saker og ting i retning de høyeste prisene. Akkurat der har jeg nok med å holde meg selv i sjakk, hehe. Det er veldig fint å kunne få litt input fra folk som sannsynligvis ikke ønsker å selge meg noe, før jeg entrer løvens hule.

Jeg tenker litt på at jeg ønsker meg en sykkel som tilfredstiller kravene mine en stund fremover. Det er litt ergerlig om jeg sitter her neste sommer og allerede drømmer om noe enda dyrere. Men slik er det vel kanskje for de fleste? Vil en sykkel som Domane AL 4 være noe å bygge på med bedre deler etterhvert, eller er det bare å komme seg over på en karbonsykkel først som sist?

Fuzzy: Det er det inntrykket jeg også sitter med. Jeg håper at situasjonen bedres utover høsten, slik at jeg kanskje kan snappe opp noen gode tilbud når kulden kommer og etterspørselen går ned.

Sykkelen du linket til kunne nok vært interessant om den var i en annen størrelse. Jeg ser 192 på strømpelesten, så jeg må nok et hakk opp.

Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2673655 29/07/2021 09:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Dunderbjarne
Vil en sykkel som Domane AL 4 være noe å bygge på med bedre deler etterhvert, eller er det bare å komme seg over på en karbonsykkel først som sist?

ICON_SMILE

Om noen skulle forsøke å svare på dette, havner vi midt i en av de evige debattene i sykkelverdenen om betydningen av forskjellige rammematerialer, betydningen av egenskaper i rammesettet, betydningen av rammesett versus komponenter, betydningen av vekt osv. osv.

Sykler er forskjellige, uansett rammemateriale, og det er enklere å svare om du definerer hvilke egenskaper du er ute etter, eller helst hvilke konkrete modeller du vurderer ICON_SMILE Og rammesettet bør stå i fokus. Som du er inne på, er komponenter bare noe man henger på og skifter ut alt etter eget ønske og budsjett.

Men spørsmålet ditt er et påskudd til å vise reklamevideoer, som jeg er glad i sun

Om vi tar utgangspunkt i Domane, som du vurderer, får vi her et godt inntrykk av aluminiumversjonens kvaliteter. Den er en anerkjent landeveissykkel, men allsidig og praktisk, egnet for variert underlag og med mange festepunkter som gjør hverdag og tur enklere og mer behagelig. Helt opp til sidevesker. Men fort går det lell.

Karbonversjonen er i større grad utviklet med tanke på rittsykling (tenk Paris-Roubaix eller Strade Bianche) samtidig som du får allsidigheten for grovt underlag og komforten for de lange turene.

Karbon er lettere og fortsatt enklere enn aluminium å utforme slik at man får stivhet der man trenger det og vibrasjonsdemping der man ønsker det. Verdt å merke seg at denne, til forskjell fra aluminiumsversjonen, likevel kommer med Treks merkespesifikke IsoSpeed i betydning mekanisk demping både foran og bak. Det øker vibrasjonsdempingen, som er en fordel på røft underlag, men gjør samtidig rammen noe mer komplisert med potensielt flere service-punkter.

Om hverken dekklaring for brede dekk på grovere underlag eller festepunkter er viktig for deg, peker den lette Émonda seg ut som en klassisk landeveissykkel velegnet for ritt og raske turer. Her finner du ingenting overflødig, som mekanisk demping. Også denne får du i både aluminium og karbon.

Aerodynamiske Madone synes som et mindre naturlig alternativ for landeveissyklister som ikke konkurrerer. Kommer kun i karbon.

Tipper du allerede har fått vite dette fra din lokale Trek-pusher. Du får holde oss oppdatert ICON_SMILE

Domane, Émonda, Madone... vanskelig å holde navnene fra hverandre? Ikke noe å være flau for. Vi har Trek-eiere på forumet som selv bommer på hvilken sykkel de egentlig har ICON_SMILE

Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2673670 29/07/2021 13:30
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har en del mil i Spania på en aluminiums Trek som det der. Den hadde i tillegg Shimano Tiagra og ymse hjul med 23mm dekk pumpet kballharde i beste utleietradisjon. Bortsett fra hjul og dekk var det fint lite som trengte oppgradering og hver tur var en anledning til å filosofere over behovet for karbon, titan, og Dura Ace.

Noe kan selvsagt ha med utsikten over Middelhavet, kaffe og gelato og kald øl i kjøleskapet hjemme å gjøre. Men de moderne alurammene til Trek og Specialized er vanvittig gode. Skulle jeg kritisere noe så er de litt høye i fronten for å tekkes oss middelaldrende bankfunksjonærer. Men for meg kunne jeg godt vært litt lavere.

[Linket bilde]

Her har jeg nettopp fullført klatringen til Puig de la LLorenca. En lokal Tryvann, bare mye brattere hvor Dumolin og Froome har vunnet giroVueltaetapper. Jeg kom inn på akkurat under dobbelt så lang tid som KOM og nådde målet mitt.

Jeg anbefaler både sykkelen og klatringen.

LarsB

Redigert av larsb; 02/08/2021 14:41. Rediger grunn: Vuelta er i Spania, Giro i Italia
Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2673707 30/07/2021 07:17
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
en sykkel til sekstusen duger utmerket godt til å sykle frem og tilbake til butikken for å kjøpe øl,
med femten til tjue tusen bør du få en bra ny sykkel og med litt flaks en veldig bra brukt

litt usikker på om du kan få noe som er helt feil sålenge du treffer med størrelsen og ikke blir lurt av selger.

dra til en ren sykkelbutikk tidlig en mandags morgen og sats på at selger har god tid,
bare pass på at han/hun/hen/etc har flere modeller å velge mellom så du ikke blir prakket på den ene modellen som de ikke blir kvitt

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2673999 02/08/2021 12:50
D
Dunderbjarne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takk for svar alle sammen. Kjekt med forum der folk tar seg tid til å svare nybegynnere såpass utførlig som dette. Applaus for det!

Har ikke kommet meg avgårde til noen butikk enda, men satser på å få satt av tid til det i nær fremtid. Skal oppdatere ved eventuelt kjøp!

Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2674152 03/08/2021 15:23
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg anbefaler alltid alu fremfor karbon.

Re: Nybegynnerhjelp [Re: Paulus] #2674311 04/08/2021 12:04
D
Dunderbjarne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Sitat: Paulus
Jeg anbefaler alltid alu fremfor karbon.

Hvorfor?

Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2674322 04/08/2021 12:26
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mer ramme for små penger som oftest?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Nybegynnerhjelp [Re: Valentino] #2674408 05/08/2021 08:27
D
Dunderbjarne Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Sitat: Valentino
Mer ramme for små penger som oftest?

Joda, jeg ser den. For meg som aldri har satt meg på en landeveissykkel før, så tror jeg ikke jeg det har mye å si. Å gå fra en tung hardtail til en god alu-ramme vil nok oppleves som en vanvittig forandring. At en karbonramme muligens ville vært enda litt bedre, tror ikke jeg at jeg vil være i stand til å merke.

Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2674416 05/08/2021 09:02
D
Duggy Offline
Medlem
Medlem
D
Jeg hadde et noen lunde lignende utgangspunkt som trådstarter. Hadde riktig nok syklet hardtail og stisykkel i mange år, men følte i fjor at tiden var moden for å jåle det opp noen hakk i sykkelklesgarderoben og måtte jo derfor også ha en landeveissykkel.

Startet med White sin innstegsmodell, som jeg ser ble nevnt her i tråden. Hadde det såpass morro på den at jeg i år oppgraderte til en Canyon Endurace CF SL 7 Disc (fremdeles 105).

Trives jeg bedre på ny sykkel? Absolutt, merker stor forskjell fra White. Ville jeg anbefalt å hoppe rett på en dyrere sykkel? Tja. Å gå for en rimeligere, men likevel OK sykkel til å begynne med gav meg et veldig godt utgangspunkt til å vurdere om landevei var noe for meg, og hvilke kvaliteter jeg ønsket i neste sykkel.

Redigert av Duggy; 05/08/2021 09:04.
Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2674419 05/08/2021 09:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
At en karbonramme muligens ville vært enda litt bedre, tror ikke jeg at jeg vil være i stand til å merke.

Som nevnt, se heller på konkrete modeller fremfor generelle betraktninger om rammemateriale yes

Tro meg, du vil merke forskjell på forskjellige modeller, om det så skyldes selve rammematerialet, bevisst designede egenskaper i rørene, geometri eller oppsett.

Men dine egne preferanser vil komme først med erfaring. Om du er fornuftig, kjøper du en rimelig, men anerkjent modell som er designet for ditt tiltenkte bruk og som tiltaler deg nå. Gjerne i aluminium. Så kan du kose deg verre med den noen år. Deretter vil du ha et langt bedre bilde av hva du trenger og har lyst på. Eller kanskje du treffer midt i blinken første gang ICON_SMILE

Altså +1 til Duggys innlegg ICON_SMILE

Kan ikke dy meg å føye på en nerdebetraktning, som trådstarter kan ignorere:

Gode aluminiumssykler har nesten uten unntak gaffel i karbon, gitt at man fortsatt i høyere grad kan balansere stivhet og vibrasjonsdemping i karbon.

Men - jeg la nettopp merke til det jeg mistenker er markedets første aluminiumssykkel med bukkestyre som ikke bare har karbon gaffel, men også karbon baktriangel ICON_SMILE

Tanken er å kombinere de beste egenskapene fra hvert materiale til en overkommelig pris.

CyclingTips: Basso Tera Gravel Bike Melds Aluminum and Carbon for a Smoother Ride

Re: Nybegynnerhjelp [Re: Sepeda] #2674433 05/08/2021 10:21
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Sepeda
At en karbonramme muligens ville vært enda litt bedre, tror ikke jeg at jeg vil være i stand til å merke.

Som nevnt, se heller på konkrete modeller fremfor generelle betraktninger om rammemateriale yes

Tro meg, du vil merke forskjell på forskjellige modeller, om det så skyldes selve rammematerialet, bevisst designede egenskaper i rørene, geometri eller oppsett.

Men dine egne preferanser vil komme først med erfaring. Om du er fornuftig, kjøper du en rimelig, men anerkjent modell som er designet for ditt tiltenkte bruk og som tiltaler deg nå. Gjerne i aluminium. Så kan du kose deg verre med den noen år. Deretter vil du ha et langt bedre bilde av hva du trenger og har lyst på. Eller kanskje du treffer midt i blinken første gang ICON_SMILE

Altså +1 til Duggys innlegg ICON_SMILE

Kan ikke dy meg å føye på en nerdebetraktning, som trådstarter kan ignorere:

Gode aluminiumssykler har nesten uten unntak gaffel i karbon, gitt at man fortsatt i høyere grad kan balansere stivhet og vibrasjonsdemping i karbon.

Men - jeg la nettopp merke til det jeg mistenker er markedets første aluminiumssykkel med bukkestyre som ikke bare har karbon gaffel, men også karbon baktriangel ICON_SMILE

Tanken er å kombinere de beste egenskapene fra hvert materiale til en overkommelig pris.

CyclingTips: Basso Tera Gravel Bike Melds Aluminum and Carbon for a Smoother Ride

Min Monoc Vipera Pro racersykkel fra 2005 med bukkestyre har alu-ramme med karbon gaffel og karbon baktriangel....og nå styre og hjul...

Ligner på denne, utenom fargen...: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=497820

Re: Nybegynnerhjelp [Re: Tormod..] #2674435 05/08/2021 10:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
yes ICON_COOL

Intet nytt under solen!

(Men du behøver ikke sitere hele mitt innlegg. Rediger gjerne bort sitatet, så blir tråden mer lettlest og oversiktelig ICON_SMILE )

Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2674460 05/08/2021 12:20
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det var ganske vanlig med baktriangel i karbon rett etter tusenårsskiftet. De forskjellige hadde litt ulike begrunnelser for det, om det var stivhet vekt eller komfort.

Her en random Pinarello Prince fra 2001 i Fasso Bartoli farger:
[Linket bilde]

Litt nedi denne historien ser vi at også Battaglin kjørte karbon bak i 2001
http://autobus.cyclingnews.com/tech/2001/tech05apr.shtml

LarsB

Vedlegg
Skjermbilde 2021-08-05 142145.jpg (173.19 KB, 382 nedlastinger)
Redigert av larsb; 05/08/2021 12:25.
Re: Nybegynnerhjelp [Re: Dunderbjarne] #2674463 05/08/2021 12:34
gare Offline
More than words
More than words
Hah, jeg har fortsatt min racer med stålramme, karbongaffel og karbon-bak-triangel ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Nybegynnerhjelp [Re: gare] #2674466 05/08/2021 12:48
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: gare
Hah, jeg har fortsatt min racer med stålramme, karbongaffel og karbon-bak-triangel ICON_SMILE

Det rareste av to verdener ICON_SMILE

LarsB

Re: Nybegynnerhjelp [Re: larsb] #2674469 05/08/2021 13:07
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb

LarsB

Javisst, og jeg mener jo også at man i en periode kunne få karbonrammer med aluminiums baktriangel, men her tar jeg høyde for at jeg har drømt ICON_LAUGH

Men dette hjelper kanskje ikke trådstarter så mye ...

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Nybegynnerhjelp [Re: gare] #2674470 05/08/2021 13:15
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Cannondale hadde feks klassikeren Six13 med karbon i ramma og gaffel, men alu i baktriangelet.

Redigert av Lenny; 05/08/2021 13:16.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Nybegynnerhjelp [Re: gare] #2674474 05/08/2021 13:26
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: larsb

LarsB

Javisst, og jeg mener jo også at man i en periode kunne få karbonrammer med aluminiums baktriangel, men her tar jeg høyde for at jeg har drømt ICON_LAUGH

Men dette hjelper kanskje ikke trådstarter så mye ...

Isaac hadde dette. Du finner en annen tråd med restaurering av en sykkel med denne kombinasjonen her på forumet.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå