Nå er det jo ikke sånn det fremstilles blant enkelte her en helt random beslutning tatt av en sommervikar i NRK. Dette startet hos Ramm selv sammen med redaktør. Svaret her kommer nok ikke før saken har vært i Kringkastingsrådet 23.9. Jeg er sikkert naiv men har titro til at saken blir riktig behandlet der.
Sitat: Tange
Generell regel tror jeg er, at man kan fleipe med hva en (gruppe) gjør, tenker sier osv. men når man skal fleipe med hva noen er (altså, noe personen/gruppen ikke kan gjøre noe med selv som hudfarge,'aksent, 'handikapp' osv) skal man være veldig, veldig forsiktig.
Om jeg har skjønt riktig gjør Ramm både-og her. Har sett hverken Japan eller annen versjon, men hadde han klart å få frem poenget uten å måtte gripe til 'sminke'?
Dette er også sånn jeg har oppfattet saken.
Det høres også med at programmet ble produsert for 2 år siden og lignende tilfeller har skjedd i mellomtiden som gjør det til en viss enighet om at dette faktisk ikke ville blitt laget i dag.
Jeg innser at her har jeg fulgt for dårlig med, og har verken sett innslaget som diskuteres eller klagene på det. Har bare lest overskriften om at noen er krenket og at innslaget er fjernet, og reagerer jeg på refleks med en grunntanke om at det er ingen grense for hva noen kan påstå seg krenket av, uten at det kan være bestemmende for hva andre kan si og gjøre.
Men: Hvis det faktisk er slik at denne typen parodier bidrar til mobbing av barn, er det vanskelig å si at det er verd det. Kanskje må man bare innse at tiden for denne typen parodier er forbi. Så veldig morsomt er det jo heller ikke (synes jeg), og det kan lages mye god humor som ikke baserer seg på parodier og karikaturer av folks etnisitet.
Jeg vil egentlig anbefale alle med asiatisk bakgrunn i Norge som føler seg støtt krenket om å sette seg inn i hvordan de med vestlig bakgrunn har det i f.eks. Japan. Norge er ikke unik, og Norge er langt fra verstingen her!
Det var en dårlig anbefaling.
1. Du bor ikke i Japan og er ikke japansk. 2. At det gjøres urett i Asia, betyr ikke at vi trenger å gjøre samme urett i Norge. 3. Blir du krenket av at noen belyser rasismen i Norge eller? Staaakkaars deg da, buhuuuu.
En som er født i Norge, og av utseende fremstår asiatisk, afrikansk eller på andre måter ikke norsk, er like fullt norsk og nordmann, uansett hvor mye noen skal ha til at de ikke er tilhørende.
Når man er hjemme et sted, men folk og samfunn sier at man ikke hører til, så er det disse folk og samfunnet som problemet hefter ved, ikke den som blir utsatt for det.
Norge har et slikt problem idag, og det er vesentlig. Det er utrolig mange skaprasister her, og en fundamental hverdagsrasisme i dette landet.
Jeg har selv arbeidet i et stort og profesjonelt norsk selskap der sjefen tok kandidater ut av søknadsbunken basert på utseende og navn. Det skjedde med humoristisk tvist og snert selvfølgelig. Ekstremt velutdannet, vellykket, velfrisert og karismatisk person som gjorde dette. Det er jo ofte slik disse tingene utspilles. Man har grunnverdiene, og man spiller det ut stille og rolig, under radaren, uten reaksjoner eller konsekvenser.
"Se på ham da, stakkars fyr, kommer ikke til å få jobb." "Folk kommer ikke til å tørre å svare i telefonen om han ringer og sier navnet."
Til å være stolte og staute og trygge nordmenn er jeg overrasket over hvor krenket folk blir av banaliteter.
Det er ingen stor sak å fjerne en video som dette.
Det er heller ingen stor sak å innrømme at man selvfølgelig har latt seg påvirke av samfunn, filmkultur, den eldre generasjonen, og egne erfaringer gjennom oppveksten, og at alle til en viss grad dømmer folk utfra utseende.
Den som sier at de ikke gjør dette, tror jeg ikke noe på.
Den som sier "jeg er ikke rasist, men.." lytter jeg spent til, for å høre hva som kommer etterpå.
Du klarer bare ikke diskutere saklig, du? Du MÅ krydre med personkarakteristikker? Med det er du faktisk en del av det problemet du beskriver - antar ting om folk du ikke kjenner og bretter ut fordommene dine i full offentlighet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Har det noen gang slått deg at det går an å uttrykke motstand mot noe uten at man dermed er krenket? Oppfordringen om å la være å publisere fantasihistoriene inni hodet ditt om hva andre folk tror, tenker og mener, står. OL er er over og det er for sent å trene til 400m stråmannsargumentasjon med tilløp.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Blir du virkelig så krenket av at noen sier det er skaprasister i Norge?
Nei. Jeg er heller ikke krenket. Du også kan slutte å publisere teorier om hva jeg føler i full offentlighet. De er ikke interessante for andre enn deg selv. Diskuter det jeg sier og ikke det du tror at du antar at jeg føler.
Med "her" forstår jeg som "i forumet" siden han nevner Norge senere i setningen.
Hva er dette for stråmannsargumentasjon? Jeg stilte deg et spørsmål. (Og har nå fått svar.)
Hva består stråmannen i?
Sitat: anonymous22
Han skriver Norge rett før her. (Ulik lesning av "her" er også en del av svaret.)
Her er hva han skriver. Jeg ser "her" og "dette landet" som to ulike lokasjoner siden han presiserer på den måten, og tolker da "her" som "på forumet".
Det er utrolig mange skaprasister her, og en fundamental hverdagsrasisme i dette landet.
Dessverre er mtbmaniac generelt lite villig til å forklare hva han mener (han kommer heller med sure oppstøt og lar være og forklare), så det har jeg bare sluttet med. Normalt ville jeg spurt først, men med ham må jeg bare gjette.
Det er godt mulig at jeg tar feil.
Generell regel tror jeg er, at man kan fleipe med hva en (gruppe) gjør, tenker sier osv. men når man skal fleipe med hva noen er (altså, noe personen/gruppen ikke kan gjøre noe med selv som hudfarge,'aksent, 'handikapp' osv) skal man være veldig, veldig forsiktig.
Da burde vel Ramm f.eks. også fjerne alt av materiale ..........
Fjerne? Hvor nevner jeg -fjerne-?
Re: Helt Ramm - Asia-edition
[Re: Tex]
#267441705/08/202109:03
Men hva med ‘Allo ‘Allo? Jeg vil tro den serien kan oppleves krenkende for nazister.
Hvorvidt nazister altså nasjonalsosialister blir krenket av en serie som Allo Allo er sikkert interessant for noen. Om man velger å være del av en slik politisk bevegelse så er det et valg man tar. Bevegelsen er voldelig og ekstremt farlig, og har ført til massedrap, folkemord, verdenskrig basert på rasistiske underliggende ideologier, undertrykkelse av hele folkeslag og ekstrem ekspansjonisme på bekostning av basale rettigheter.
Denne saken handlet altså om man burde kunne gjøre humor med basis i utseendet og særtrekk ved asiatere. Det handler ikke om å gjøre narr av noen for et politisk valg de har tatt.
Jeg syns derfor at det du bringer som et eksempel er helt på jordet. Det fremstår som om du er krenket over at noen begrenser din rett til å gjøre narr av andre, og du tar opp et helt latterlig irrelevant eksempel som for meg gir et inntrykk av deg som at du har null forståelse eller respekt for folk med annet opphav eller det de måtte oppleve og som de ikke burde oppleve som nordmenn i Norge.
Denne saken handlet altså om man skulle kunne gjøre humor med basis i utseendet og oppførsel til asiatere.
Detta programmet handlar garanterat om att göre humor av ett japanskt tv program konsept och handlar väldigt lite om att laga humor baserat på asiatiskt utseende och generell oppförsel. Program konseptet passar också väldigt bra in i Ramm sitt vanliga tulle konsept av humor.
Jag kan förstå att det också kan vara fel men det handlar knappast om rasism eller det att laga humor om japaner.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Du har ikke nevnt fjerne - men klager medførte fjerning. Tatt ut av sin sammenheng, så hektet dette seg på at det finnes mer materiale i samme sjanger, mye mer. Skal en først rydde, så rydd skikkelig er nå min mening. Selektiv avpublisering blir bare rart.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Denne saken handlet altså om man skulle kunne gjøre humor med basis i utseendet og oppførsel til asiatere.
Detta programmet handlar garanterat om att göre humor av ett japanskt tv program konsept och handlar väldigt lite om att laga humor baserat på asiatiskt utseende och generell oppförsel. Program konseptet passar också väldigt bra in i Ramm sitt vanliga tulle konsept av humor.
Jag kan förstå att det också kan vara fel men det handlar knappast om rasism eller det att laga humor om japaner.
Denne spesifikke episoden handler definitivt om å gjøre humor på særtrekk ved asiater / japanere (jeg endret i etterkant til særtrekk men å bruke ordet oppførsel er også treffende).
Derfor er også denne episoden fjernet, mens andre episoder får være. Det er noe spesifikt ved denne episoden som er problematisk.
Når nordmenn legger for tung vekt på særtrekk ved partysvensker, så reagerer også etterhvert svensker vel. Hvor kult hadde det vært humor av type partysvensk Ramm, dersom vi visste at det for et par år siden ble skutt en ung jente på Røa av sin rasistiske bror fordi hun var adoptert fra Sverige?
Er tydeligvis vanskelig å få folk til å vise forståelse for noe som ikke angår dem selv.
Hva var det Arnulf Øverland sa om å sove, om å tåle den urett som ikke rammer deg selv.
Denne spesifikke episoden handler definitivt om å gjøre særtrekk ved asiater / japanere (jeg endret i etterkant til særtrekk men å bruke ordet oppførsel i er også treffende).
Derfor er også denne episoden fjernet, mens andre episoder får være. Det er noe spesifikt ved denne episoden som er problematisk.
Nu handlar det väl om alla 3 episoderna av "japanese ramm show" som är fjärnat?
Du kommer väl mest med ett sirkel argument tycker jag.
Når nordmenn legger for tung vekt på særtrekk ved partysvensker, så reagerer også etterhvert svensker vel. Hvor kult hadde det vært humor av type partysvensk Ramm, dersom vi vet at det for et par år siden ble skutt en ung jente på Røa av sin rasistiske bror fordi hun var adoptert fra Sverige?
Er tydeligvis vanskelig å få folk til å vise forståelse for noe som ikke angår dem selv.
ok... Förstår ikke ens vad du vill fram till.
Antar att jag borde bli krenkad hvis en norrmän försöker snakke svenska på tv och jag antar att det kommer tas bort hvis jag klagar.
Du har ikke nevnt fjerne - men klager medførte fjerning. Tatt ut av sin sammenheng, så hektet dette seg på at det finnes mer materiale i samme sjanger, mye mer. Skal en først rydde, så rydd skikkelig er nå min mening. Selektiv avpublisering blir bare rart.
Så lang jeg kan se, som du tydeligvis også så etterhvert, ga jeg bare en 'generell regel' (for humor). Så kan man etterpå diskutere om og hva som skal fjernes. Vi fjerner ikke spor etter kongolandsbyen, men vi ser på hvorfor man alt da valgte å avstå fra samelandsby, og først senere avstår fra å bygge nye kongolandsbyer. Er vel få igjen i vesten som ikke skjønner denne generelle regelen', som gjør at det ikke er behov for å fjerne slike landsbyer. Samtididg kan det godt tenkes situasjoner som fortsatt vil tillate en ny 'kongolandsby'.
Det fremstår som om du er krenket over at noen begrenser din rett til å gjøre narr av andre, og du tar opp et helt latterlig irrelevant eksempel som for meg gir et inntrykk av deg som at du har null forståelse eller respekt for folk med annet opphav eller det de måtte oppleve og som de ikke burde oppleve som nordmenn i Norge.
Det synes jeg var harde ord, ettersom jeg også skriver:
Sitat: Tex
Hvis det faktisk er slik at denne typen parodier bidrar til mobbing av barn, er det vanskelig å si at det er verd det. Kanskje må man bare innse at tiden for denne typen parodier er forbi. Så veldig morsomt er det jo heller ikke (synes jeg), og det kan lages mye god humor som ikke baserer seg på parodier og karikaturer av folks etnisitet.
Men som du selv er inne på - vi kan alle ha lett for å danne oss et feilaktig inntrykk av andre.
#267445605/08/202112:03
Nå tror ikke jeg at japanere ser på seg selv som en svak, undertrykt eller utsatt gruppe … Så hvis det er greit å sparke oppover eller til siden skulle Ramm være innafor.
Det er vel lite interessant for eventuelle asiatiske barn og ungdom her i landet om japanere eventuelt ser på seg selv som herrefolk. Jeg tviler på om voksne nordmenn klarer å skille mellom foreskjellige asiatere fra utseesnde, og jeg er enda mer skeptisk til at norske barn og ungdommer klarer å se forskjellen mellom en japaner, en kineser og en koreaner.
Minner meg litt på de herinne (ja, ikke i de Norge eller i landet, men de herinne på forumet) som synes det er viktig å vise at vi er stisyklister og ikke birkensyklister.
Hur är det föresten med reiseprogram och andra fora som visar andra kulturer? Skulle tro att också en helt neutral skildring av en kultur kan medföra stigmatisering.
Kör mig till OL kan sees som ett eksempel på ett reiseprogram som ikke ens är speciellt neutralt. Magnus Devold är ofta inte spesiellt snill med hur han framställer de han möter och ibland kulturer. Norska kineser kanske ikke vill se på tv hur de framställs som ett folk som spiser allt for eksempel?
Det er vel lite interessant for eventuelle asiatiske barn og ungdom her i landet om japanere eventuelt ser på seg selv som herrefolk. Jeg tviler på om voksne nordmenn klarer å skille mellom foreskjellige asiatere fra utseesnde, og jeg er enda mer skeptisk til at norske barn og ungdommer klarer å se forskjellen mellom en japaner, en kineser og en koreaner.
Jeg er enig i dette og har justert min oppfatning i løpet av tråden. Da er det det siste jeg skrev som gjelder.
Så lang jeg kan se, som du tydeligvis også så etterhvert, ga jeg bare en 'generell regel' (for humor). Så kan man etterpå diskutere om og hva som skal fjernes. Vi fjerner ikke spor etter kongolandsbyen, men vi ser på hvorfor man alt da valgte å avtså fra samelandsby, og først senere avstår fra å bygge nye kongolandsbyer. Er vel få igjen i vesten som ikke skjønner [i]denne[(i] generelle regelen', som gjør at det ikke er behov for å fjerne slike landsbyer. Samtididg kan det godt tenkes situasjoner som fortsatt vil tillate en ny 'kongolandsby'.
For meg blir Kongolandsbyen en noe annen setup tross alt (konseptuelt og tilsiktet), og når Mohammed Ali Fadlabi var én av personene bak dette så blir det raskt en annen diskusjon i min bok. Det blir en annen historikk og kontekst rundt det hele.
Et intr. tankeeksperiment er jo om Ramm sitt innslag hadde blitt oppfattet anderledes om han selv hadde hatt japansk far/mor eller bestemor/-far? Er problemet innholdet i innslaget, eller hvem som faktisk lager og spiller det? Det er ikke klart for meg i hvert fall.
#267449605/08/202117:38
Jeg er enig i dette og har justert min oppfatning i løpet av tråden. Da er det det siste jeg skrev som gjelder.
Beklager, kom ikke lenger der enn et stykke inn på side 2. Har delvis lest tilbake, og delvis lest videre fra mitt siste innlegg tidligere og da er det fare for å gå glipp av relevant informasjon. My bad.
Så lang jeg kan se, som du tydeligvis også så etterhvert, ga jeg bare en 'generell regel' (for humor). Så kan man etterpå diskutere om og hva som skal fjernes. Vi fjerner ikke spor etter kongolandsbyen, men vi ser på hvorfor man alt da valgte å avtså fra samelandsby, og først senere avstår fra å bygge nye kongolandsbyer. Er vel få igjen i vesten som ikke skjønner [i]denne[(i] generelle regelen', som gjør at det ikke er behov for å fjerne slike landsbyer. Samtididg kan det godt tenkes situasjoner som fortsatt vil tillate en ny 'kongolandsby'.
For meg blir Kongolandsbyen en noe annen setup tross alt (konseptuelt og tilsiktet), og når Mohammed Ali Fadlabi var én av personene bak dette så blir det raskt en annen diskusjon i min bok. Det blir en annen historikk og kontekst rundt det hele.
Et intr. tankeeksperiment er jo om Ramm sitt innslag hadde blitt oppfattet anderledes om han selv hadde hatt japansk far/mor eller bestemor/-far? Er problemet innholdet i innslaget, eller hvem som faktisk lager og spiller det? Det er ikke klart for meg i hvert fall.
Det siste vet jeg ikke (har kun en mistanke), som sagt har jeg sett hverken den ene eller den andre Ramm-parodien. Generelt (ighen) synes jeg dog at Ramm ikke er særlig morsomt for andre nn de som deltar selv i parodien. Bla. derfor lurte jeg på om Ramm kunne klart det uten 'sminke'.
Men så kom det noen spørsmål om en russik ubåtkaptein fra 'steinalderet'. Og da synes jeg det er relevant å se på en parallell som kongolandsbyen og spesielt de vurderingene som ble tatt den gangen om å bytte ut samelandsby med kongolandsby (antatt at det jeg har lest om dette er historisk riktig). Det er drøssevis av ting vi ikke gjør/sier lenger, være det i humorprogrammer, til folkeopplysning eller andre ting.
Har vi kommet langt nok, er det passe nå, eller gått for langt; ser det ut til å være spørsmålet (jeg ser bort fra hvem som tar opp spørsmålet i mediene her)?
Hur är det föresten med reiseprogram och andra fora som visar andra kulturer? Skulle tro att också en helt neutral skildring av en kultur kan medföra stigmatisering.
Soleklart. Ibn Fadlan syntes vikingene var skitne folk, og det kan tenkes at mange japanere den dag i dag synes at nordmenn (bla.) ikke hever seg langt, over de som bruker venstre hånd som dopapir, hva toaletthygiene angår.
Har vi kommet langt nok, er det passe nå, eller gått for langt; ser det ut til å være spørsmålet (jeg ser bort fra hvem som tar opp spørsmålet i mediene her)?
Gitt konteksten for debatten så kan du vanskelig se bort i fra nettopp det, det er ingen tvil om at debatten tok ekstra fart nettopp pga hvem som sparket igang showet - og det bringer vel oss også egentlig til hvor grensen for å være "krenket" går/skal være, og kan noen være "krenket" på andres vegne? Slik det virker nå så er krenket-kortet nærmest en joker i enhver debatt, og en "influeneser" virker å være ytterligere forsterkende på det hele - forstå det den som kan.
Høyst personlig tror jeg ikke disse grensene kan trekkes generelt da konteksten ikke kan neglisjeres. Ei heller tror jeg de er absolutte, og da blir vi kanskje nødt til å ta debatt for debatt. Jeg tviler på at det er sunt for samfunnet som sådan at listen for å være krenket er "for lav", så får vi heller diskutere hva det - subjektivt - faktisk innebærer. Men da trenger vi en aktiv debatt der ingen er redde for å delta - slik det virker å være nå.
[Re: ]
#267460707/08/202115:40
Jeg som hadde håpet at noen hadde funnet igjen Ali Reza show med Lisa Tønne, også sendt på NRK. Det ligger jo an til krenkorama!